رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۶ مرداد ۱۳۸۷
سی سال پیش در چنین روزی

سینماها را آتش نزنید!

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی

دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۵۷ هجری خورشیدی برابر هفتم اوت ۱۹۷۸ میلادی

سینماداران اصفهان: سینماها را آتش نزنید!

به نوشته روزنامه اطلاعات، در حالی‌که پنج روز از اعتصاب سینماداران تهران در اعتراض به بهای پایین بلیت‌های سینما می‌گذرد، دولت هنوز تصمیمی در مورد افزایش بهای بلیت سینما نگرفته است.

اما در طی این پنج روز حمله به سینماها توسط مخالفین حکومت، دامنه خشونت‌آمیز بیشتری یافته است. اگر تا چندی پیش اکثر حملات به سینماها به شکستن شیشه‌ها محدود می‌شد، اخیراً تعداد هر چه بیشتری از سینماها به آتش کشیده می‌شوند.

تنها در طی پنج روز سینما آتلانتیک در تهران به کلی سوخت؛ سینما آریای مشهد و سینما شهر فرنگ اصفهان نیز به آتش کشیده شد.

در اعتراض به خسارت‌های وارده به سینماهای کشور، سینماداران اصفهان از ساعت چهار بعدازظهر روز شنبه چهاردهم مردادماه سینماهای خود را تعطیل کردند.

رضا انوری، رییس انجمن سینماداران کشور گفت: با توجه به این‌که دولت مسئول حفظ جان و مال مردم است و در عین حال سالیانه فقط از سینماهای تهران مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال عوارض و مالیات دریافت می‌شود، باید تکلیف خساراتی که در دو سه سال اخیر به سینماها وارد شده روشن گردد و نیز تکلیف خساراتی که یک‌ماهه اخیر به شش سینمای تهران و شهرستان‌ها وارد شده، جبران شود و برای آینده نیز تضمینی داده شود و اگر باز هم خسارتی متوجه سینماها شد، مرجعی خسارات را جبران کند.

انوری افزود: سؤال ما از دولت این است که آیا اصولاً مملکت سینما می‌خواهد یا نه؟ اگر پاسخ منفی است، فوراً اعلام کنند تا ما تکلیف خود را بدانیم.

مذاکرات با کنسرسیوم در خط پایان

روزنامه اطلاعات در یادداشتی به قلم علی باستانی زیر عنوان «مذاکرات کنسرسیوم در خط پایان» نوشت: ایران در این دور از مذاکرات لحن قاطع و صریحی داشت و خواهان شنیدن آخرین حرف کنسرسیوم بود، اما کنسرسیوم تلاش داشت تا با نرمش و آرامش از قطع مذاکرات جلوگیری کند و حداقل زدن آخرین حرف را به دور بعد موکول کند.

ایران سیاست چانه زدن را قبول ندارد و از کنسرسیوم می‌خواهد جواب آری یا نه به درخواست‌های ایران از قبیل بالا بردن صادرات، امضای قرارداد فقط برای یک دوره پنج‌ساله، ادغام دفتر کنسرسیوم با دفتر شرکت ملی نفت ایران در لندن و نظایر آن بدهد.

ظاهراً در کنسرسیوم بر سر جواب اختلاف وجود دارد. گروه آمریکایی مقاوم‌ترند، اما گروه اروپایی شامل شرکت نفت انگلیس و شل و فرانسوی‌ها نرم‌تر به‌نظر می‌آیند؛ چرا که این دو گروه از نظر در اختیار داشتن منابع نفت در جهان منافع متفاوتی دارند.

به نظر آگاهان امید به جواب قطعی مثبت چندان زیاد نیست. احتمال تعویق مذاکرات هم‌ بستگی به آخرین حرف مثبت کنسرسیوم دارد و اگر این حرف به طور نسبی مثبت نباشد، شرکت ملی نفت ایران به ناچار «راه دیگری» در پیش خواهد گرفت.

جنگ تروریستی میان عراق و الفتح شدت گرفت

شدت جنگ تروریستی میان عراق و سازمان آزادی‌بخش فلسطین که از ماه گذشته آغاز شد به اوج تازه‌ای رسیده است.

پس از یک سری اقدامات تروریستی توسط فلسطینی‌های طرفدار عراق بر علیه ساف از جمله قتل نمایندگان ساف در کویت و انگلیس که منجر به اخراج دیپلمات‌های عراقی از انگلیس شد و پس از دستگیری رییس سازمان‌های اطلاعاتی عراق در انگلیس که با کشته شدن رییس قبلی در فرودگاه لندن توسط ساف، به این سمت انتخاب شده بود، اتومبیل سفیر عراق در لندن با پرتاب یک نارنجک از سوی یک زن فلسطینی منفجر شد.

پس از دستگیری زن تروریست، چند تروریست فلسطینی به رهبری برادر سعید حمامی نماینده ساف در انگلیس که در ژانویه پارسال در دفتر خود در لندن کشته شد، به سفارت عراق در لندن حمله کرده و دیپلمات‌های عراقی را به گروگان گرفتند و شرط آزادی آنان را آزادی زن تروریست در لندن که با نارنجک اتومبیل سفیر عراق را منفجر کرده بود و نیز آزادی تعدادی از زندانیان در عراق اعلام کردند.

تروریست‌ها که در هنگام حمله به سفارت عراق با مقاومت دیپلمات‌های عراقی روبه‌رو شده بودند، از نارنجک و مسلسل‌های خود استفاده کردند که منجر به زخمی شدن یکی از دیپلمات‌ها شد.

پس از ورود یک دیپلمات عرب (احتمالاً الجزایری) به سفارت عراق و مذاکره با تروریست‌ها، آنان خود را تسلیم پلیس فرانسه کردند.

اما هنگامی که ماموران پلیس فرانسه در حال هدایت تروریست‌های فلسطینی به سوی خودروهای پلیس بودند، دیپلمات‌های عراقی (گروگان‌های پیشین) از درون سفارت بر روی آن‌ها آتش گشودند که با پاسخ پلیس فرانسه روبه‌رو شد.

با ادامه تیراندازی طرفین، صحنه گروگان‌گیری جای خود را به یک درگیری مسلحانه داد که در نتیجه آن یک مأمور پلیس فرانسه و یک دیپلمات عراقی کشته و دو تن از افراد پلیس فرانسه و شخص گروگان‌گیر زخمی شدند.

پس از این واقعه دولت عراق با صدور بیانیه‌ای تهدید کرد که از سلسله حملات تروریستی فداییان وابسته به سازمان آزادی‌بخش فلسطین و الفتح به سفارتخانه‌ها و کنسول‌گری‌های عراق در نقاط مختلف دنیا به سختی انتقام خواهد گرفت و تنها ۲۴ ساعت پس از آن دفاتر ساف در پاریس و اسلام‌آباد مورد حمله قرار گرفت.

در حمله به دفتر ساف در اسلام‌آباد، چهار تن از کارکنان آن دفتر کشته شدند. در حمله به دفتر ساف در پاریس نیز که در نزدیکی شانزه لیزه قرار دارد، دو تن از جمله عزالدین قلق نماینده آن سازمان در فرانسه و از نزدیک‌ترین دوستان یاسر عرفات کشته شدند. ۱۶ گلوله در بدن نماینده ساف در فرانسه یافت شده است.

فداییان ساف و الفتح تا کنون به سفارت‌های عراق در پاریس، لندن و کراچی حمله کرده‌اند. از این‌ها گذشته نواحی شمال و جنوب کشور لبنان در روزهای اخیر به میدان‌های جنگ خونین میان فداییان مورد حمایت عراق زیر رهبری ابونضال که در بغداد اقامت دارد و کماندوهای زیر رهبری سازمان الفتح بدل گشته است.

در این میان دو سازمان «سپتامبر سیاه» و «ژوئن سیاه» مشترکاً مسئولیت کشتن عزالدین قلق را به عهده گرفته و آن را پاسخی به جنایات جناح راست و ارتجاعی فلسطین به رهبری یاسر عرفات و ابو جهاد دانسته‌اند.

از سوی دیگر ابونضال، فرمانده جبهه رد فلسطین نیز توسط سازمان آزادی‌بخش فلسطین غیاباً به مرگ محکوم شده است. یاسر عرفات نیز در اجلاس اخیر ساف در دمشق مدعی شده بود که عراقی‌ها می‌خواهند او را بکشند و گفته بود که اگر خبر مرگ مرا شنیدید، بدانید که سرویس‌های اطلاعاتی عراق عامل آن بوده‌اند.

عراق که سازمان آزادی‌بخش فلسطین را به سازش‌کاری متهم می‌کند، با هر نوع مذاکره یا راه حل صلح‌آمیز دیگر برای پایان دادن به بحران خاورمیانه مخالف است و تنها جنگ را راه حل واقعی می‌داند. اما یاسر عرفات که انعطاف‌پذیری بیشتری دارد، تا کنون تمایل خود را به قبول یک راه حل صلح‌آمیز برای مسائل خاورمیانه نشان داده است.

Share/Save/Bookmark