رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۹ مرداد ۱۳۸۷
سی سال پیش در چنین روزی

سالن کنفرانس دانشگاه پهلوی شیراز آتش‌زده شد

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی

پنج‌شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۵۷ هجری خورشیدی برابر دهم اوت ۱۹۷۸ میلادی

ادامه تظاهرات هر روزه ماه رمضان در شیراز

ساعت دو و نیم بعد‌از‌ظهر امروز، در پی اجتماعی که در مسجد «آتشی‌ها»ی شیراز برپا بود گروهی پس از بیرون آمدن از مسجد، به خیابان آستانه آمدند و دست به تظاهرات زدند. تلاش ماموران برای متفرق کردن تظاهرکنندگان با مقاومت و پرتاب سنگ توسط آن‌ها به سوی ماموران روبه‌رو شد.

هفت تن از تظاهرکنندگان توسط ماموران انتظامی دستگیر شدند. چند ساعت بعد حدود پنجاه نفر با در دست داشتن چوب، سنگ و بطری‌های بنزین در خیابان احمدی شیراز ظاهر شدند و پس از شکستن شیشه‌های یک بانک، رستوران «۱۰۳» را در خیابان انوری این شهر به آتش کشیدند.

ماموران با استفاده از گاز اشک‌آور و تیراندازی هوایی، تظاهرکنندگان را متفرق کردند. در‌ جریان درگیری پلیس با تظاهرکنندگان یک مامور آسیب دید و دو نفر از تظاهرکنندگان بازداشت شدند.

به آتش کشیده شدن سالن کنفرانس دانشگاه پهلوی

سالن کنفرانس دانشکده ادبیات و علوم دانشگاه پهلوی شیراز با پرتاب مواد آتش‌زا به آتش کشیده شد. هنوز مسببین این آتش‌سوزی شناسایی نشده‌اند. ماموران انتظامی شیراز برای شناسایی و دستگیری عاملان آتش‌سوزی در تلاش هستند.

پس از به آتش کشیده شدن سالن کنفرانس دانشکده ادبیات و علوم دانشگاه پهلوی شیراز، در اندک مدتی شعله‌های آتش، دفتر کار دکتر حدیدی رییس دانشکده و سه اتاق دیگر و رستوران دانشکده را فرا گرفت.

آتش‌سوزی سه ساعت ادامه داشت و سرانجام به‌ وسیله ماموران آتش‌نشانی شیراز خاموش شد.
خسارت آتش‌سوزی بیش از دو میلیون تومان برآورد شده است.

به آتش کشیده شدن هتل شاه‌عباس اصفهان توسط تظاهرکنندگان

مهمان‌سرا شاه‌عباس اصفهان مورد حمله گروهی از تظاهرکنندگان قرار گرفت. تظاهرکنندگان در کمتر از یک دقیقه با پرتاب سنگ شیشه‌های بیرونی مهمان‌سرا را شکستند و سپس با پرتاب مواد آتش‌زا به تالار زرین مهمان‌سرا آسیب رساندند.

این عده که با مقاومت ماموران ویژه حفاظت مهمان‌سرا و تیراندازی هوایی از سوی آن‌ها مواجه شده بودند، در فاصله کوتاهی متفرق شدند. کارکنان مهمان‌سرا نیز در همان لحظه نخست حمله تظاهرکنندگان، وسایل اطفای حریق و لوله‌های کف مخصوص آتش‌نشانی را آماده کردند.

تظاهرات خشونت‌آمیز ماه‌های گذشته در اصفهان از آغاز ماه رمضان در پانزدهم امرداد ماه ابعاد وسیعی به خود گرفته است. تظاهرکنندگان هر شب در مساجد جمع می‌شوند و پس از سخنرانی روحانیون از مساجد بیرون آمده و با تظاهرات در سطح شهر به آتش زدن بانک‌ها، سینماها، مغازه‌ها، هتل‌ها و دیگر ساختمان‌ها می‌پردازند.

در این میان بین ماموران انتظامی و مردم نیز برخوردهای خشنی رخ می‌دهد. دو شب پیش نیز گروهی از مردم پس از خروج از مسجد با به راه انداختن تظاهرات خیابانی مبادرت به شکستن شیشه‌ها، ایجاد آتش‌‌سوزی و تخریب مغازه‌های شهر کردند.

این عده در خیابان حکیم نظامی، به بانک ایران‌شهر و چند بانک دیگر حمله کردند و شیشه‌های آن را شکستند و سپس در مسیر خود هتل جلفا را به آتش کشیدند.

تظاهرات خشونت‌بار خیابانی در تهران ادامه دارد

امشب در چند منطقه تهران پس از پایان مراسم مساجد، عده‌ای از مردم دست به تظاهرات زدند و شیشه‌های تعداد زیادی مغازه و بانک و سینما را شکستند.

ساعت ۱۱ و نیم امشب پس از اتمام برنامه مسجد امام حسین (ع) واقع در میدان فوزیه (‌امام حسین‌) عده‌ای با بیرون آمدن از مساجد دست به تظاهرات زده و تعدادی از شیشه‌های مغازه‌های اطراف و شیشه‌های سینما نپتون و همچنین بانک‌های سر راه خود را شکستند و سرانجام با مداخله ماموران کلانتری ناحیه ۶ متفرق شدند.

همچنین تعداد زیادی از مردمی که در درون و بیرون مسجد قباد واقع در قلهک به سخنان سخنرانان گوش فرا می‌دادند با پایان مراسم دست به تظاهرات زده و با یورش به کلوپ آمریکایی‌ها، شیشه‌های آن را شکستند.


کورت والدهیم

حمله به بانک‌ها، سینما‌ها، استانداری، مخابرات و پارک جنگلی خرم‌آباد

عده‌ای از مردم خرم‌آباد نیز پس از پایان مراسم امشب مسجد خیابان ششم بهمن به تظاهرات خشونت‌آمیزی در خیابان‌های این شهر پرداختند. تظاهرکنندگان در گروه‌های مختلف به‌ راه افتادند و در سر راه خود، با پرتاب سنگ و آجر، شیشه‌های سه بانک صادرات (‌شعبه‌های ششم بهمن، مرکزی و میدان سعدی‌) را شکستند.

این عده همچنین در مسیر حرکت خود، شیشه‌های بانک ملی شعبه مرکزی، بانک تهران شعبه پهلوی، بانک رهنی شعبه استانداری، بانک سپه شعبه خرم و بانک بازرگانی شعبه سبزه‌میدان را خرد کردند. گروه دیگری از تظاهرکنندگان نیز شیشه‌های سینما شهناز، دفتر حزب رستاخیز، استانداری لرستان، مخابرات، کیوسک راهنمایی و رانندگی و اوقاف لرستان را خرد کردند.

تظاهرکنندگان در مسیر خود همچنین شیشه‌های هتل جهان، فروشگاه مرغ یاوری، فروشگاه کاسه‌چی و دفتر میهن‌تور را شکستند. همچنین پارک جنگلی خرم‌‌آباد واقع در منطقه پشت‌بازار نیز به آتش کشیده شد.

در جریان آتش‌سوزی که دو ساعت ادامه داشت تعداد زیادی درخت از نوع کاج و سرو خمره‌ای سوخت. حریق توسط ماموران آتش‌نشانی و با کمک ارتش و اداره جنگلبانی مهار شد.

تهران در آذر‌ماه مرکز جهانی هنر خواهد بود

بنیاد شهبانو فرح اعلام کرد در آذرماه ۱۳۵۷ نخستین نمایشگاه بین‌المللی هنر را در تهران برگزار خواهد کرد. هدف از برگزاری این نمایشگاه تبدیل تهران به مرکزی جهانی برای هنرهای تجسمی، تزیینی، فنون و صنایع وابسته به آن است.

در این نمایشگاه که از دوم آذر تا دوم دی‌ ماه ادامه دارد چند کشور آمریکایی، اروپایی، آسیایی و آفریقایی در دو بخش فرهنگی و حرفه‌ای مهم‌ترین آثار هنری خود را در زمینه‌های گرافیک و تجسمی، سوزن‌دوزی، آثار عتیقه و هنرهای تزیینی، هنر در معماری، کتاب و انتشارات هنری و چاپ‌های نفیس هنر و فنون سمعی و بصری و تمبرهای هنری و سکه به نمایش می‌گذارند.

در بخش فرهنگی این نمایشگاه بیش از ۳۰ کشور شرکت می‌کنند و قدیمی‌ترین اشیا وابسته به فرهنگ و تمدن‌های چهار گوشه جهان را در کنار تازه‌ترین پدیده‌های هنری و فرهنگی قرار خواهند داد. در بخش حرفه‌ای، هنرمندان، نگارخانه‌ها و موسساتی که کارشان با هنر ارتباط دارد آثار خود را عرضه خواهند کرد. این نمایشگاه در محل دائمی نمایشگاه‌های تهران برگزار خواهد شد.

این نمایشگاه برنامه‌های جنبی هم خواهد داشت که شامل نمایش فیلم و جلسات بحث و سخنرانی خواهد بود. همچنین نمایشگاه بین‌المللی تهران نمایش‌دهنده چند نمایشگاه هنری در سطح جهانی از جمله نمایشگاه‌های بال و بلونیا که دو غرفه در این نمایشگاه خواهند داشت است. نمایشگاه بین‌المللی هنر تهران از این پس هر چهار سال یک‌بار برگزار می‌شود.

برای راننده حجت‌الاسلام کافی ۶۰۰ هزار تومان قرار صادر شد

جعفر کافی راننده ۱۹ ساله اتومبیل حجت‌الاسلام شیخ احمد کافی در بروز حادثه تصادف رانندگی که منجر به کشته شدن هفت تن از جمله شیخ احمد کافی شد، مقصر شناخته شد و برای وی ۶۰۰ هزار تومان قرار صادر شد.

در این حادثه، اتومبیل حامل شیخ احمد کافی و خانواده ابتدا به یک اتومبیل حامل یدالله عسگری، همسر وفرزندان ۱۳ ساله، ۱۲ ساله و دو ساله‌اش برخورد کرده و آن را به بیرون جاده پرت می‌کند که در نتیجه آن یدالله عسگری راننده اتومبیل به شدت زخمی شده و هر چهار عضو خانواده‌اش کشته می‌شوند.

اتومبیل حامل شیخ احمد کافی و خانواده او پس از این تصادف با دستپاچگی به راه خود ادامه داده و به شدت به یک اتومبیل دیگر برخورد می‌کند که در نتیجه آن یک زن و فرزندش نیز کشته می‌شوند. در اتومبیل حامل شیخ احمد کافی و خانواده تنها شیخ احمد کافی کشته و بقیه سرنشینان زخمی می‌شوند.

در‌پی این حادثه بسیاری از طرفداران شیخ احمد کافی و مخالفین حکومت که بر این باور بودند که حادثه تصادف منجر به مرگ وی ساخته و پرداخته ساواک می‌باشد در اعتراض به آنچه شهادت شیخ احمد کافی توسط ساواک می‌دانستند به برپایی تظاهرات پرداختند.


حجت‌الاسلام کافی

اسکندریان و دانایی‌فرد در تیم منتخب فوتبال جهان

آندرانیک اسکندریان و ایرج دانایی‌فرد دو بازیکن سرشناس تیم ملی فوتبال ایران، برای بازی در تیم فوتبال جهان انتخاب شدند. انتخاب تیم فوتبال دنیا توسط مفسران و کارشناسان فوتبال آمریکای شمالی انجام شده است.

تیم منتخب جهان ۲۰ بازیکن دارد و قرار است که در برابر تیم کاسموس نیویورک آمریکا بازی کند. بازیکنان تیم منتخب جهان از میان بازیکنان ۱۶ تیم حاضر در جام جهانی آرژانتین انتخاب شده‌اند.

ایران از تحریم نفتی آفریقای جنوبی حمایت می‌کند

شورای اجتماعی و اقتصادی سازمان ملل مرکب از نمایندگان ۴۸ کشور جهان دیروز طی قطعنامه‌ای از کلیه اعضای این سازمان خواست از صدور نفت به آفریقای جنوبی خودداری کنند و سرمایه‌گذاری در این کشور را متوقف سازند.

جلسه شورا همچنین از کورت والدهایم دبیر کل سازمان ملل متحد خواست تا عدم همکاری شرکت‌های چند ملیتی را با حکومت سفید‌پوست آفریقای جنوبی مورد مطالعه قرار دهند.

قطعنامه مذکور استثمار کارگران سیاه‌پوست را در موسسات و شرکت‌های چند‌ملیتی محکوم می‌کند. این قطعنامه با ۳۵ رای در مقابل چهار رای مخالف به تصویب رسید. ایران، عراق، الجزیره و امارات متحده عربی از جمله کشورهایی بودند که از این قطعنامه حمایت کردند.

زن جوان تهرانی را در شیراز به قیمت۲۰ هزار تومان فروختند

مریم، زن جوانی که پدرش گم شدن او را به پلیس اطلاع داده بود، در خیابان به همراه مردی شناسایی شده و درکلانتری از آنها بازجویی شد. مریم ۱۶ ساله به پلیس گفت، پس از طلاق از شوهر خود که تنها چهار ماه با وی زندگی مشترک داشتم، با اطلاع پدرم در خانه زنی به نام پروانه شروع به کار کردم.

پروانه که در کمال مهربانی با من رفتار می‌کرد پس از یک هفته مرا با خود به شمال برد و در آنجا مرا در اختیار یک پیرمرد قرار داد و مبلغ پنج هزار تومان از او گرفت. پس از بازگشت از شمال چند روزی در خانه پروانه بودم و سپس پروانه مرا با خود به شیراز برد و در آنجا مرا به قیمت ۲۰ هزار تومان به زنی به نام «‌مامان سندی‌» فروخت.

او هم مرا به خودفروشی واداشت. تنها پس از چند روز کار در خانه «مامان سندی» یکی از مشتریانم به نام حسین به من دل بست و مرا با خود به تهران آورد.

حسین نیز به پلیس گفت که در شیراز با مریم آشنا شده و چون داستان زندگی‌اش را شنیدم او را به مشهد بردم تا توبه کند و سپس به‌عنوان همسرم به پدر، مادر و خانواده خود معرفی کردم. پس از فرستادن پرونده به دادسرا، حکم دستگیری پروانه جهت بازپرسی صادر شد.

مساجد در ماه رمضان، تبدیل به مراکز مبارزه با رژیم شد

در حالی که مساجد در کشور تبدیل به مراکز فعالیت‌های سیاسی اسلام‌گرایانه و محل برگزاری اجتماعات و سخنرانی‌های هر‌‌چه تندتر روحانیون و مکان آغاز تظاهرات خشونت‌بار مردم علیه رژیم پادشاهی شده است، با آغاز ماه رمضان و حضور هر‌چه بیشتر مردم در مساجد و برگزاری سخنرانی‌های هر شبه توسط روحانیون، حفظ آرامش شهرهای بزرگ کشور توسط دولت هر‌چه بیشتر مشکل می‌شود.

از آغاز ماه رمضان در پانزدهم مرداد ماه، تظاهرات مردم از روز به شب منتقل شده است. در عین حال در چند مسجد از جمله مسجد قبا عده‌ای از فعالین سیاسی غیر‌روحانی نیز به جمع سخنرانان روحانی پیوسته‌اند.

مسجد قبا از پانزدهم امرداد ماه هر شب شاهد اجتماعات بزرگی از مردم علیه حکومت بود. در این مسجد علاوه‌بر روحانیونی مانند حجت‌الاسلام باهنر، مفتح و خامنه‌ای، غیر‌معممینی همچون مهدی بازرگان و یدالله سحابی نیز سخنرانی می‌کنند.


دولت مقدمات انتخابات آزاد مجلس در خرداد‌ماه را فراهم کرد

روزنامه اطلاعات ۱۹ امرداد‌ماه که تیتر اول خود را «‌دولت مقدمات انتخابات آزاد را فراهم کرد» انتخاب کرده بود از قول وزیر کشور نوشت: برنامه‌ریزی برای برگزاری انتخابات دوره آینده مجلسین در وزارت کشور آغاز شد. وزیر کشور گفت: برای انتخابات که در نهایت آزادی انجام خواهد گرفت، کادر مجربی لازم است.

روزنامه اطلاعات نوشت: ظاهراً حزب رستاخیز مثل دوره قبلی برای هر حوزه انتخابیه چند کاندیدا معرفی می‌کند که احتمالاً از جناح‌های مختلف خواهند بود. اگر در نقاطی کاندیدای مستقل و خارج از حزب وجود داشته باشد وضع عوض می‌شود.

در چنین شرایطی همه نیروها در پشت‌ سر یک کاندیدای حزب قرار می‌گیرد تا بتواند با کاندیدای مخالف حزب مقابله کند. در بین گروه‌های خارج از حزب چند دسته وجود دارند. یک دسته مثل پان‌ایرانیست‌ها اصول سه‌گانه رستاخیز را قبول دارند ولی حزب را نمی‌پذیرند. دسته‌‌های متفاوت دیگر هم هستند که دارای روش‌هایی از تند و خشن گرفته تا طرفداران قانون اساسی می‌باشند و به نام مخالفین شناخته می‌شوند. این گروه‌ها هنوز کاندیداهای خود را معرفی نکرده‌اند.


آنچه مسلم است دسته‌هایی کاندیدا اعلام خواهند کرد که اسامی آنها در نشریات غیر‌رسمی به وضوح دیده می‌شود. گروه‌های مخالف ممکن است در نزدیکی‌های انتخابات ائتلاف‌هایی انجام دهند و در حوزه‌هایی که امید موفقیت دارند، کاندیدای واحدی معرفی کنند.

هم‌اکنون دولت لایحه‌ای در دست مطالعه نهایی دارد که به موجب آن تعداد نمایندگان تا ۳۵۰ نفر افزایش می‌یابد و همچنین حوزه‌های فعلی انتخابات بین تعداد نمایندگان هر حوزه به منطقه‌های کوچک‌تر تقسیم می‌شود. از جمله تهران که ممکن است به بیش از سی منطقه تقسیم گردد. این لایحه پس از گشایش مجلسین در ۱۴ مهر بلافاصله تقدیم خواهد شد.

مدیر سینما ژاله احساساتی شد و غش کرد

سینماهای تهران پس از یک اعتصاب نه روزه از امروز کار خود را آغاز می‌کنند. این دومین تعطیلی عمومی سینماها در ظرف یک ماه گذشته است. جلسه انجمن سینما‌داران تهران پریروز در اتاق دکتر حشمتی معاون وزارت فرهنگ و هنر تشکیل شد و طی آن موافقت شد که از صبح فردا سینماها کار خود را آغاز کنند.

وزارت فرهنگ و هنر نیز قرار شد طرح ۱۸ ماده‌ای حزب را برای حل مساله سینماداران مورد بررسی قرار دهد. در این جلسه، آقای شیرازی صاحب سینما ژاله بعد از ایراد سخنانی دچار هیجان و بیهوشی شد.

شیرازی طی سخنان خود گفت: «وقتی که به قصد سینما خانه را ترک کردم پسر شش ساله‌ام با گریه جلوی مرا سد کرده و به من گفت که ممکن است سینما را منفجر کنند و یا آتش بزنند و من یتیم شوم.» به دنبال ایراد این سخنان بود که مدیر سینما ژاله دچار هیجان و بیهوشی شد.

قیمت زمین و کرایه خانه ۳۰ تا ۴۰ درصد سقوط کرد

یک ماه پس از آغاز برنامه اجاره دادن خانه‌های خالی توسط شهرداری پایتخت، اجاره‌بها و نرخ فروش زمین و مستغلات در تهران ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش یافت.

روزنامه اطلاعات با چاپ مطلب بالا نوشت: «در همین حال مقام‌های آگاه در بازار خرید و فروش مصالح ساختمانی معتقدند اجرای برنامه اجاره دادن خانه‌های خالی به وسیله شهرداری به‌طور غیر‌مستقیم بر قیمت مصالح ساختمانی هم اثر گذاشته است و نرخ آن را در بسیاری از موارد پایین آورده است.»

در اجرای سیاست اجاره دادن خانه‌های خالی تاکنون در منطقه یک و نه شهرداری دهها واحد مسکونی از جانب شهرداری به اجاره گذاشته شده است. شناسایی خانه‌های خالی در تهران طبق دستورالعملی که از طرف شهرداری مرکز به مناطق ارسال شده است در آینده همچنان ادامه خواهد داشت.

شهرداری طبق قانون موظف است به صاحبان واحدهای مسکونی اخطار کند خانه‌های خود را اجاره دهند و در‌صورتی‌که مالکان به این اخطارها توجه نکردند این قبیل خانه‌ها را به متقاضیان اجاره دهد.

به دنبال اجرای قانون جلوگیری از افزایش نا‌متناسب بهای زمین نیز معاملات زمین همچنان دوران رکود را می‌گذرانند. روزنامه اطلاعات در این زمینه نوشت: تعدادی از بنگاه‌های املاک در نقاط مختلف شهر از آغاز سال ۱۳۵۷ تا‌کنون حتی یک مورد معامله روی زمین انجام نداده‌اند. قیمت زمین در داخل محدوده تهران در بعضی موارد حتی تا ۵۰ درصد دوران رونق کاهش یافته است.

مدیر کاباره جزیره را قمه زدند

پرویز کاشانی مدیر کاباره جزیره در مسیر خانه خود توسط دو ناشناس مورد حمله قرار گرفت و به سختی مجروح شد. او که از یکی از خیابان‌های یوسف‌آباد به سوی خانه‌اش می‌رفت مورد حمله دو موتور‌سوار قرار گرفت. دو موتور‌سوار با وارد آوردن ضربات قمه مدیر کاباره را زخمی کرده و سپس با استفاده از تاریکی شب گریختند.

کاشانی هم‌اینک در بیمارستان بستری است. ضاربین هیچ‌گونه دستبردی به کیف پول و اشیا همراه او نزدند. همراه با حملات خشونت‌بار تظاهرکنندگان به کاباره‌ها، مدیران کاباره‌ها نیز احساس امنیت نمی‌کنند.

Share/Save/Bookmark