رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۲ مرداد ۱۳۸۷
سی سال پیش در چنین روزی

تظاهرات خونین در شیراز

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی

شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۵۷ هجری خورشیدی، برابر دوازدهم اوت ۱۹۷۸میلادی

تظاهرات خونین در شیراز

عده زیادی از مردم شیراز در حوالی شاهچراغ و در برابر در ورودی مسجد نو، در اعتراض به جشن هنر که هر سال در این شهر برگزار می‌شود، دست به تظاهرات زده و با دادن شعارهای ضد حکومتی به چند مغازه، ساختمان دولتی و شعب بانک حمله کرده و خسارات فراوانی وارد آوردند.

نیروهای انتظامی با دخالت شدید خود اقدام به سرکوب شدید این تظاهرات کردند که در نتیجه آن سه تن از تظاهرکنندگان کشته شده و ۱۸ تن از آنان با گلوله های مأموران پلیس زخمی شدند. سن اغلب تظاهرکنندگان زیر بیست سال بود.

مغازه‌های شهر نیز در اعتراض به برخورد شدید پلیس بسته بود. منوچهر آزمون، استاندار فارس نیز در سخنانی گفت: در این ماه که ماه عبادت است مردم باید به عبادت بپردازند و حفظ نظم نیز نوعی عبادت است. اگر عده‌ای بخواهند سلب آرامش مردم را فراهم کنند، دستگاه‌های انتظامی وظایف خود را با قدرت اعمال خواهند کرد.

برقراری حکومت نظامی در نجف‌آباد

امروز اتومبیل‌های پلیس با استفاده از بلندگوهای خود در شهر نجف‌آباد حکومت نظامی اعلام کردند. بدین ترتیب در نجف‌آباد نیز پس از اصفهان حکومت نظامی برقرار شد. در پی اعلام این واقعه که به دستور سرلشکر ناجی، فرماندار نظامی اصفهان صورت گرفت، مأموران پلیس ضوابط حکومت نظامی را به آگاهی مردم رساندند و تشکیل اجتماعات بیش از سه نفر را ممنوع اعلام کردند.

هنوز مدت برقراری حکومت نظامی در نجف‌آباد اعلام نشده است. به همین دلیل گفته می‌شود که علت صورت بخشیدن به این اقدام تعطیل کردن مسجد «جامع» نجف‌آباد است، چرا که هر شب در این مسجد مجلس وعظ و سخنرانی ضد حکومتی تشکیل می‌شود.

شهر اردبیل تعطیل بود

شب گذشته، پنج واعظ که لهجه اصفهانی داشتند در مسجد «میرزا علی‌اکبر» اردبیل یکی پس از دیگری بالای منبر رفتند و ضمن سخنرانی‌های تندی که کردند، این مجلس را «مجلس انقلاب» نامیدند.

در پایان سخنرانی‌ها حاضران در مسجد با دادن شعار از مسجد بیرون آمدند و به سوی محل حزب رستاخیز در اردبیل به راه افتادند و در مسیر خود شیشه‌های شعب بانک اعتبارات، بانک صادرات و بانک ملی را شکستند.

تظاهرکنندگان با سنگ و پاره‌‌آجر و چوب به مقابله با مأموران انتظامی که برای متفرق کردن آنها آمده بودند، پرداختند. مأموران سرانجام با تیراندازی هوایی از پیشروی تظاهرکنندگان جلوگیری کردند. شهر اردبیل امروز به همین مناسبت تعطیل بود.

سینما متروپل کرمانشاه منفجر شد

ساعت پنج صبح امروز سینما «متروپل» کرمانشاه در پی وقوع یک انفجار آتش گرفت. بنا به اظهار چند شاهد عینی، آتش‌سوزی در پی انفجاری که در داخل سینما رخ داد و با صدای مهیبی همراه بود، شروع شد.

در جریان آتش سوزی سینما «متروپل» دو مغازه ساندویچ فروشی و دو کارگاه خیاطی که در قسمت‌های پایینی و بالایی سینما قرار دارد، طعمه آتش شد.

با شروع آتش‌سوزی، مأموران آتش‌نشانی در محل حاضر شده و تلاش خود را برای جلوگیری از گسترش حریق آغاز کردند.

تظاهرات مردم اهواز پس از سخنرانی واعظ معروف این شهر

امشب گروه کثیری از مردم اهواز که در«حسینیه اعظم» گرد آمده و به سخنرانی گلسرخی، واعظ معروف شهر گوش می‌کردند. در پایان مجلس در حالی که شعار می‌دادند از حسینیه به سوی خیابان‌های اطراف آن به حرکت درآمدند.

تظاهرکنندگان که با دخالت مأموران مواجه شده بودند به سوی آنها سنگ پرتاب کردند و در خیابان‌های «رضاشاه کبیر»، «ششم بهمن»، «داریوش» و چند خیابان فرعی دیگر شیشه‌های بانک‌های ملی، سپه، بازرگانی، صادرات، پارس و ایرانشهر را شکسته، نمای خارجی دو سینمای شهر فرنگ و کارون را خرد کرده و به چند مغازه گل فروشی، ساندویچ فروشی، نمایشگاه و عکاسی نیز حمله کردند. سرانجام مأموران اقدام به تیراندازی هوایی و استفاده از گاز اشک‌آور کردند و در نتیجه تظاهرکنندگان متفرق شدند.

تظاهرات و حمله به بانک‌ها پس از پایان روضه‌خوانی در یک مسجد آبادان

اطلاعات امروز در سی سال پیش نوشت: شب گذشته گروهی دختر و پسر جوان که در مسجد «سلطانی» آبادان واقع در محله «جمشید آباد» اجتماع کرده بودند، در پایان مجلس وعظ و روضه‌خوانی در حالی که شعارهای ضد حکومتی می‌دادند به خیابان های اطراف مسجد سرازیر شدند و ضمن پخش اعلامیه به مغازه‌ها و شعب بانک‌های ملی و صادرات حمله کرده و خساراتی وارد کردند.

نیروهای انتظامی به مقابله با تظاهرکنندگان پرداخته و آنها را متفرق نمودند. شش تن از تظاهرکنندگان نیز توسط پلیس دستگیر شدند.

اطلاعیه شماره پنج فرمانداری نظامی اصفهان: ممنوعیت جلسات وعظ و دعا

در پی برقراری حکومت نظامی در اصفهان، فرمانداری نظامی این شهر امروز، ۴ اعلامیه به شماره‌های ۳ تا ۶ صادر کرد. در نخستین اعلامیه یا اعلامیه شماره ۳، آمده است که کلیه دکان‌های اصفهان که تامین‌کننده مایحتاج عمومی هستند باید باز باشند.

اعلامیه شماره ۴ در توضیح ماده ۵ حکومت نظامی است که بر اساس آن فرمانداری نظامی می‌تواند افراد مشکوک را تا پایان حکومت نظامی در بازداشت نگه دارد. در اطلاعیه شماره پنج آمده است: با آن‌که در اطلاعیه‌های قبلی اعلام شده بود که اجتماع بیش از ۳ نفر ممنوع است مع‌الوصف دیده شده است که اهالی محترم شهرستان اصفهان به عذر بی‌خبری از صدور اعلامیه‌های فرمانداری نظامی به تشکیل جلسات وعظ و دعا پرداختند.

برای مرتبه‌ای دیگر به اطلاع می‌رساند که تشکیل هرگونه اجتماع بیش از سه نفر به هر شکل ممنوع است و امر اکید صادر شده است در صورت تشکیل این گونه اجتماعات، مأموران فرمانداری نظامی به شدت هر چه تمام‌تر اجتماع را سرکوب و آنها را برابر ماده پنج حکومت نظامی مورد تعقیب قرار دهند.

در اطلاعیه شماره ۶ نیز یک بار دیگر ساعات منع عبور و مرور یادآوری شده است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

آقا چرا حق همسایگری را به جا نمی آورید، دو ماه پیش من کامنتی نوشتم در این بساط خطاب به آقای نبوی که شما که همیشه می گفتید این سازمان چریکهای فدایی خلق در زمان انقلاب اصلا نابود شده بود پس چرا حالا از کیهان و اطلاعات از عملیاتشون و کشته شدن اعضایشون و اینها خبر می آورید یا این را سانسور کنید یا آن را، قسم حضرت عباس را باور کنیم یا دم خروس را؟

-- آشنا ، Aug 11, 2008 در ساعت 05:30 PM

آنچه در این متن های نوشته می شود گزارش انقلاب به روایت نشریات همان زمان است و حتی الامکان تلاش می شود هیچ نظر شخصی در آن لحاظ نشود. نظرات شخصی آقای نبوی و آقای بشیرتاش، همکارش در این کار هیچ ربطی به روزشمار ندارد. ....... ابراهیم نبوی

-- ابراهیم نبوی ، Aug 12, 2008 در ساعت 05:30 PM

آنچه در این متن های نوشته می شود گزارش انقلاب به روایت نشریات همان زمان است و حتی الامکان تلاش می شود هیچ نظر شخصی در آن لحاظ نشود. نظرات شخصی آقای نبوی و آقای بشیرتاش، همکارش در این کار هیچ ربطی به روزشمار ندارد. ....... ابراهیم نبوی

-- ابراهیم نبوی ، Aug 12, 2008 در ساعت 05:30 PM