رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۰ بهمن ۱۳۸۷
سی سال پیش در چنین روزی

رستوران خوانسالار با عملیات انتحاری منفجر شد

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی

یکشنبه بیست و دوم مرداد ۱۳۵۷ هجری خورشیدی، برابر سیزدهم اوت ۱۹۷۸میلادی

رستوران خوانسالار را با مواد منفجره منهدم کردند

در انفجار رستوران سنتی خوانسالار تهران واقع در حوالی میدان آرژانتین، یک تن کشته و ۴۵ نفر زخمی شدند که حال پنج تن از آنان وخیم گزارش شده است.

در اثر این انفجار دست و پای عده‌ای قطع شد و یک نفر شنوایی خود را از دست داد. به هنگام انفجار حدود ۷۰ نفر در رستوران بودند. ده تن از زخمی‌ها آمریکایی بودند. انفجار توسط بمب بوسیله فرد ناشناسی رخ داد که بعداً در بیمارستان در گذشت.

گفته می‌شود که این فرد همان حمل‌کننده کیف حاوی بمب بوده است. انفجار که به نظر می‌رسد با مواد منفجره خانگی صورت گرفته، در ساعت ۲۱ و ۴۵ دقیقه هنگامی رخ داد که رستوران پر از مشتری بود و ارکستر سنتی رستوران آهنگ‌های مختلف می‌نواخت.

این رستوران متعلق به علی عباسی، صاحب یک سازمان سینمایی بود. رستوران خوانسالار به عنوان یک رستوران سنتی که بیشتر مورد مراجعه خارجی‌ها و توریست‌ها بود، شناخته می‌شد.


امامان جماعت اصفهان باید به فرمانداری نظامی تعهد بدهند

فرمانداری نظامی اصفهان که روز گذشته با صدور اعلامیه شماره پنج خود مجالس وعظ و دعا را طبق قوانین حکومت نظامی ممنوع اعلام کرده بود، امروز با صدور اطلاعیه شماره هشت، مجالس وعظ، دعا، خطابه و نماز جماعت را به شرط تعهد سپردن امامان جماعت به فرمانداری نظامی آزاد اعلام کرد.

متن هشتمین اعلامیه فرمانداری نظامی به شرح زیر است:
«برابر مقررات فرمانداری نظامی اجتماعات بیش از سه نفر به هر شکل و هر عنوان ممنوع گردیده است و متخلفین با شدت عمل و تیراندازی ماموران مواجه خواهند شد. به منظور حفظ شعائر دین مبین اسلام در ماه مبارک رمضان توجه امامان جماعت را به برگزاری نماز جماعت جلب و موکدا ابلاغ می‌کنم اجرای برنامه نماز جماعت مستلزم سپردن تعهد امامان جماعت به فرمانداری نظامی است تا اهالی خداپرست بتوانند در قبال این تعهد در محیط امن و آرام فرایض دینی خود را انجام دهند.

در ضمن لازم به تذکر می دانم انجام هر گونه مجلس وعظ و خطابه بدون سپردن تعهد ممنوع می باشد و فرمانداری نظامی برابر قانون و به حکم مقررات حکومت نظامی کوچک‌ترین گذشت در برابر متخلفین نخواهد داشت.»

تظاهرات در قزوین و به آتش کشیدن سالن کشتی در گلپایگان

بعد از ظهر روز گذشته عده‌ای از مردم قزوین در خیابان «پهلوی» این شهر دست به تظاهرات زدند و ضمن دادن شعا ربا سنگ و چوب به ماموران انتظامی که برای متفرق کردن آن‌ها اقدام کرده بودند، حمله کردند.

ماموران برای متفرق کردن تظاهرکنندگان اقدام به تیراندازی هوایی کردند. تظاهرکنندگان نیز با گریز به خیابان‌های اطراف، شیشه‌های بانک صادرات خیابان پیغمبریه را شکستند و سپس متفرق شدند.

امروز نیز عده‌ای از مردم قزوین بدون دادن شعار و با خونسردی کامل به خیابان‌ها ریختند، پس از شکستن شیشه‌های چهار بانک متفرق شده و به خانه‌های خود رفتند. در این تظاهرات هیچ‌گونه درگیری میان تظاهرکنندگان و ماموران انتظامی رخ نداد.

در گلپایگان نیز سالن کشتی مجتمع ورزشی آموزش و پرورش به آتش کشیده شد. میزان خسارت وارده حدود چهارصد هزار تومان برآورد شده است. در بروجرد نیز عده‌ای از شرکت کنندگان در مجلس وعظ در مسجد شاه، پس از پایان مراسم به تظاهرات در خیابان‌ها پرداخته و با سنگ و چوب به مقابله با ماموران انتظامی پرداختند که در نتیجه چند نفر از آنها بازداشت شدند.

اعتصاب بازار تبریز و کاشان

در پی حوادث اخیر اصفهان و شیراز و در اعتراض به سرکوب تظاهرات مردم در این دو شهر، بازارهای تبریز و کاشان امروز تعطیل بود. همچنین قضات دادگاه‌های استان در تبریز ۱۰ تن از تظاهرکنندگان ۲۹ بهمن سال گذشته تبریز را به چهار ماه تا نه ماه زندان محکوم کردند. دادگاه چهار تن دیگر از تظاهرکنندگان به تعویق افتاد.

دکتر عبدالکریم لاهیجی از بی‌طرفی دادگاه تشکر کرد

به حکم دادگاه عالی جنایی مازندران، ۲۴ دانشجو، دانش آموز و کارگر بابلی پس از ۹۲ روز زندان آزاد شدند. این افراد در تظاهرات سه ماه پیش در بابل دستگیر شده بودند. بیش از ۳۰ وکیل مدافع از این ۲۴ نفر دفاع می‌کردند.

پس از اعلام رای دادگاه، دکتر لاهیجی از قضاوت بی‌طرفانه و عادلانه بودن رای دادگاه تشکر کرد. در اردبیل نیز واعظ مسجد «میرزا علی اکبر» که خطابه‌های آتشینی داشت دستگیر شد. در پی این دستگیری عده‌ای از طرفداران واعظ دست به اعتراض و تظاهرات زدند که آنها نیز دستگیر شدند.

انقلابیون لوناپارک را آتش زدند

شب گذشته سه نفر که خود را مامور بانک معرفی کرده بودند پس از ورود به انبار لونا پارک، آن را به آتش کشیدند. همچنین با مرگ یکی دیگر از مجروحان تظاهرات خونین دیروز شیراز تعداد کشته شدگان به پنج تن رسید.

در ضمن تعداد زیادی از زخمی‌های تظاهرات دیروز، همچنان در بیمارستان‌های این شهر بستری هستند. پرونده ۱۱۳ نفر از دستگیر شدگان نیز به دادگاه نظامی فرستاده شد. امروز نیز بازار و مغازه‌های شهر شیراز بسته بودند.

در تهران نیز همچون شب‌های پیش، عده‌ای از شرکت‌کنندگان در مجالس وعظ و سخنرانی در مساجد در نقاط مختلف تهران، پس از پایان مراسم اقدام به تظاهرات ضد حکومتی و شکستن شیشه‌های بانک‌ها نمودند.

در یکی از این تظاهرات به فروشگاه کورش فوزیه نیز حمله شد و شعبه بانک فرح‌آباد ژاله نیز به آتش کشیده شد. در تظاهرات خیابانی شب گذشته ماموران کلانتری‌های ۱۴ و ۱۹ چهل تن از تظاهرکنندگان را دستگیر کردند.

کنترل دانشگاه تبریز به دست گارد افتاد

در پی تظاهرات دانشجویان دانشگاه آذر آبادگان تبریز در دو روز گذشته که به علت همدردی با مردم اصفهان و شیراز برپا شده بود و خودداری آنها از رفتن به سر کلاس‌های درس، شورای دانشگاه آذرآبادگان نیمسال دوم تحصیلی دانشگاه را منحل کرد.

در پی این حوادث ماموران گارد کنترل دانشگاه را در دست گرفته و مانع ورود دانشجویان به دانشگاه شدند. مسئولان دانشگاه نیز از دانشجویان مستقر در خوابگاه‌های این دانشگاه خواستند تا آخر وقت امروز خوابگاه‌های خود را ترک کنند.

آیت‌الله خمینی: آزادی به آسانی به دست نمی‌آید

آیت‌الله خمینی که اکثر تظاهرکنندگان از پیروان وی هستند، پیامی به مناسبت رخدادهای شیراز و اصفهان فرستاد. در این پیام آمده است: گزارش‌های رسیده از ایران مبنی بر قتل عام‌های مکرر در شهرهای مذهبی اصفهان و شیراز و... نمونه دیگری از جنایات بی حد شاه است.

ملت باید بداند که آزادیخواهان جهان به آسانی به آزادی دست نیافتند. اکنون اهالی اصفهان به اسم حکومت نظامی بدون مجوز قانونی در زیر چکمه‌های خونخواران شاه از اجتماعات دینی محروم اند و حق اظهار ندارند و از آزادی اعطایی برخوردارند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

پایه ریزی تروریسم انتحاری-اسلامی در ایران بوده است و آقایان روزی پاسخگو خواهند بود.

-- Mohsen ، Aug 13, 2008 در ساعت 01:03 PM

سی‌ ساله پیش هدف از انقلاب از زیر دست اجنبی در رفتن بود. امروز بردهٔ اهداف حزب الله،حماس و غیره هستیم، در حالی‌ که مردم ایران سختی می کشند و هنوز در همون فقری هستند که سی‌ ساله پیش بودند. آیا ملت ایران مسلمان نیستند که ما انقدر قربون صدقه این مسلمانهای خارجی‌ میریم.آخه تا کی‌ سختی بکشیم. لا اله الالله.

-- sheeva ، Jan 29, 2009 در ساعت 01:03 PM