رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۳ مرداد ۱۳۸۷
سی سال پیش در چنین روزی

آماده باش نیروهای نظامی در سراسر ایران

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی

یکشنبه بیست و سوم مرداد ۱۳۵۷ هجری خورشیدی، برابر چهاردهم اوت ۱۹۷۸میلادی

روزنامه اطلاعات ۲۳ امرداد با انتخاب تیتر بالا در صفحه اول خود، اخبار شب گذشته رادیو بی‌بی‌سی در مورد ناآرامی‌های اخیر ایران را در زیر آن آورد: رادیو لندن دیشب گفت «سخنگوی دولت ایران بروز شورش‌هایی را در شیراز تایید کرده است. طبق گزارش خبرنگار ما (بی‌بی‌سی) در تهران در طی ۴۸ ساعت گذشته اغتشاشات تازه‌ای در حداقل ۱۲ شهر به وقوع پیوسته است.

خبرنگار ما در تهران در گزارش خود می‌گوید، به نظر می‌رسد که اغتشاشات اخیر نسبتا جزیی بوه است. پس از مراسمی که در مساجد برگزار می‌شود جمعیت بیرون آمده و برای مدت کوتاهی تظاهرات کرده و به بانک‌ها و سینماها حمله‌ور شده و قبل از این‌که نیروهای امنیتی برسند، متفرق می‌شوند.

گاهی اوقات جمعیت یکی از اماکن را آتش می‌زنند. اما از گزارش‌های پراکنده‌ای که به تهران می‌رسد ظاهرا اغتشاشات دامنه‌دارتری در دو روز گذشته به وقوع پیوسته است و در آن جمعیت با نیروهای امنیتی به زد و خورد پرداخته‌اند.

روزنامه‌های محلی گزارش داده‌اند که در شهر قم امروز تظاهرات دامنه‌داری صورت گرفت. در تهران حوادث جزیی در بعضی نقاط شهر به وقوع پیوست و قسمت‌های بزرگی از بازار بسته بود.

دیروز از قزوین و کرمانشاه خبر رسید که اغتشاشاتی به وقوع پیوسته است، اما امروز در اصفهان اوضاع آرام است و تانک‌ها و سربازان در خیابان‌های شهر کشیک می‌دادند. اکثر خارجیان مقیم اصفهان از خانه‌ها و هتل‌های خود بیرون نیامدند.

سرلشکر رضا ناجی فرماندار نظامی اصفهان شخصا امروز از بازار شهر دیدن کرد تا به دکاندارهایی که به عنوان اعتراض به اقدام دولت دکان‌های خود را تعطیل کرده بودند اخطار کند مغازه‌ها را دوباره باز کنند.

قرار است که لایحه حکومت نظامی در اصفهان روز یکشنبه آینده در مجلس مورد بحث قرار گیرد. آقای ریاضی رییس مجلس گفته است که این جلسه بسیار کوتاه خواهد بود. واحدهای ارتش در سراسر ایران به حالت آماده باش بوده و گفته می‌شود که نزدیک است مقامات ایران، در شهرهای دیگر نیز حکومت نظامی برقرار نمایند.

داریوش همایون:آشوب‌های اخیر نتیجه گسترش آزادی‌هاست

امروز در پایان جلسه چهار ساعته هیأت وزیران که به ریاست جمشید آموزگار تشکیل شده بود، داریوش همایون سخنگوی دولت ضمن اعلام تصمیمات هیأت وزیران گفت که در این جلسه لایحه مربوط به حکومت نظامی اصفهان تهیه و آماده تقدیم به مجلس شد.

بر اساس قانون، دولت در مواقع اضطراری می‌تواند اعلام حکومت نظامی کند، ولی باید ظرف یک هفته از دو مجلس تقاضای موافقت کند. سخنگوی دولت در پاسخ پرسشی در زمینه نگرانی مردم گفت: تمامی کسانی که به امور وارد هستند، متوجه‌اند که جای هیچ‌گونه نگرانی نیست.

ما وارد یک جریان گسترش آزادی‌های سیاسی و باز کردن فضای سیاسی در کشور شده‌ایم و بروز این‌گونه اغتشاشات و آشوب‌ها تا حدودی نتیجه این گسترش آزادی‌هاست و کاملا حساب شده است و انتظارش هم می‌رفت. این‌گونه آشوب‌ها نباید سبب نگرانی مردم شود.

در اینجا با کمال اطمینان و قاطعیت اعلام می‌کنم که هیچ موردی برای نگرانی نیست و اوضاع تحت کنترل است و دولت وسایل متعدد قانونی برای جلوگیری از آشوب‌گری دارد و یکی از این وسایل قانونی «برقراری حکومت نظامی» است.

داریوش همایون در مورد مصادف بودن تظاهرات اخیر با ماه مبارک رمضان و لزوم تشکیل اجتماعات مذهبی در این ماه گفت: مردم در برقراری مراسم مذهبی آزادند و بر اساس احساسات مذهبی که در دولت و مردم وجود دارد، تشکیل اجتماعات مذهبی همواره تشکیل شده و تسهیلاتی نیز برای آنان فراهم گردیده است.

ولی اگر گروه‌های کوچکی بخواهند از این تظاهرات و احساسات مذهبی سوء‌استفاده کنند و مسجد یا زیارتگاه مردم را میدان فعالیت‌های خرابکارانه خود قرار دهند، این موضوعی است که مردم از آن باید جلوگیری کنند و البته از دولت هم هر کمکی بخواهند، دریغ نخواهد کرد.

ناجی: آشوب را مهار کردیم

سرلشکر رضا ناجی، فرماندار نظامی اصفهان در گفت‌وگویی با نمایندگان رسانه‌های گروهی گفت: اگر آشوب روز جمعه ادامه می‌یافت و حکومت نظامی به موقع برقرار نمی‌شد، وضع وخیمی پیش می‌آمد.

عوامل پشت پرده اخلالگر با نفوذ و تطمیع چند تن، گروهی غافل را ناآگاهانه واداشتند تا آتشی برافروزند که دود آن به چشم همه برود. اما خوشبختانه ما در مدت کوتاهی آشوب را مهار کردیم. طبیعی است که در شهر برای حفظ نظم تیراندازی‌هایی شد که در جریان آن چند نفر کشته شدند. تیمسار ناجی پیش از این گفته بود: فکر می‌کنم آشوبگران از گروه مارکسیست‌های اسلامی باشند.

آیات عظام قم سرکوب‌های شیراز و اصفهان را محکوم کردند

آیات عظام شریعتمداری، گلپایگانی و مرعشی نجفی اعلامیه مشترکی درباره کشتار اصفهان و شیراز صادر کردند. در این اعلامیه آمده است: اکنون نیز که در ماه مبارک رمضان ملت مسلمان ما به عبادت و روزه‌داری مشغول است حوادث دردناک تازه‌ای در اصفهان و شیراز قلوب همه را جریحه‌دار ساخت.

گذشته از وقایع اسف‌بار اصفهان که با موجی از انبوه گسترده مواجه گردیده، حادثه بسیار تکان‌دهنده و کم‌سابقه‌ای در شیراز به وقوع پیوست که طبق اعلامیه علمای شیراز روز پنجم رمضان که مردم مسلمان در مسجد جامع نو اجتماع کرده بودند، مورد هجوم و یورش پلیس و ماموران مسلح قرار گرفته و صدمات و لطمات سنگین از قتل و جرح در شبستان مسجد یعنی (خانه خدا) به وجود آمده...

آیت‌الله شیرازی نیز در اعلامیه‌ای در همین رابطه تنفر خود را از این‌گونه اعمال خلاف انسانیت و موازین دینی ابراز نمود.

هژبر یزدانی بازداشت شد

هژبر یزدانی، سرمایه‌دار معروف توسط ماموران اجراییات دادگستری بازداشت و تحویل دادسرای تهران شد.

چندی قبل هژبر یزدانی به اتهام تصرف غیرقانونی ۴۰۰ هکتار از زمین‌های دولت در یزد تحت تعقیب قرار گرفت و با وجود احضاریه‌های مکرر که برای وی ارسال شده بود، از معرفی خود به دادسرا خودداری کرد.

هژبر یزدانی به اتهام تصرف عدوانی چراگاه‌ها و زمین‌های عده‌ای از مالکان ورامین نیز تحت تعقیب است که قاعدتا با بازداشت وی این پرونده نیز تحت رسیدگی قرار خواهد گرفت.

در حال حاضر تحقیقات از سوی بازپرس شعبه ۱۴ ادامه دارد تا اتهامات دیگری که مبنی بر خلافکاری‌های هژبر یزدانی مطرح شده است، مورد بررسی قرار گیرد. همچنین آخر وقت امروز گفته شد قراری معادل ۱۶۰ میلیون تومان وثیقه برای هژبر یزدانی صادر شده است.

Share/Save/Bookmark