رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۹ مرداد ۱۳۸۷
۳۰ سال پیش در چنین روزی

انقلابیون، سه نفر را زنده زنده سوزاندند

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی

جمعه ۲۷ مرداد ۱۳۵۷ هجری خورشیدی برابر هجدهم اوت ۱۹۷۸ میلادی

انقلابیون با به آتش کشیدن سینما آریای مشهد، سه نفر را زنده زنده سوزاندند

در ساعت ۳:۳۰ دقیقه امروز نزدیک اذان صبح، عده‌ای از انقلابیون، سینما آریانا را به آتش کشیدند.

آن‌ها با ریختن پنج گالن بنزین از راه درب خروجی شیب‌دار به داخل سینما، آتش را در این سینما بر‌افروختند که شعله‌های آن در نخستین لحظه‌ها جان سه نفر بی‌گناه را گرفت.

سه نفری که به‌طور فجیعی زنده زنده سوختند و کشته شدند نظافت‌چی و دوچرخه‌پاهای سینما بودند که شب‌ها در محل سینما می‌خوابیدند.

اسامی کشته‌شدگان عبارت است از: محمد مهربان ۲۰ ساله، غلام ۲۴ ساله و جواد ۲۸ ساله. قربان دلشادفر ۳۵ ساله سرایدار سینما هم در این حادثه دچار سوختگی شدید شد و هم‌اینک تحت مراقبت‌های شدید در بیمارستان بستری است.

به علت وسعت آتش‌سوزی، ماموران آتش‌نشانی اقدام به تخلیه خانه‌ها و مغازه‌های اطراف سینما کردند. پس از آتش‌سوزی ویرانه‌ای از سینما آریا به جای مانده است.

شجاعی رییس آتش‌نشانی مشهد و سه تن از ماموران او به نام‌های ملکوتی، اسرمی و اسدالله‌زاده نیز در جریان خاموش کردن آتش دچار سوختگی شدید شدند که آن‌ها نیز در بخش مراقبت‌های شدید بیمارستان بستری هستند.


سازمان توحیدی صف، مسوولیت انفجار رستوران خوانسالار را به عهده گرفت

سازمان توحیدی صف، مسوولیت بمب‌گذاری انتحاری در رستوران خوانسالار را که منجر به کشته شدن یک تن و زخمی شدن ۴۵ تن از جمله ۱۰ آمریکایی شد را به عهده گرفت.

سید مهدی هاشمی در اصفهان و محمد بروجردی در تهران از بنیان‌گزاران این سازمان اسلام‌گرا هستند.

این سازمان در اطلاعیه خود اعلام کرد که در انفجار و آتش زدن مشروب‌فروشی‌ها، سینماها و بانک‌ها در ماه‌های گذشته دست داشته است.

حمله به کاخ جوانان که به نظر این سازمان مرکز فساد بوده و نیز منفجر کردن یک دکل اصلی برق نیز از جمله فعالیت‌های این گروه انقلابی است. این سازمان رستوران خوانسالار را مرکز فساد اعلام کرد.

اتوبان تهران اندیمشک تا پنج سال دیگر به‌ راه می‌افتد

۳۲میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال اعتبار برای احداث اتوبان قم ـ بندر شاهپور در نظر گرفته شده است.

طی سال گذشته کار ساخت اتوبان اراک ـ اندیمشک با بودجه چهار میلیارد و ۱۶۴ میلیون ریال آغاز شده است.

به سبب این‌که این بزرگراه از مناطق کوهستانی و پر پیچ و خم می‌گذرد، پر‌خرج‌ترین اتوبان کشور خواهد بود.

با در نظر گرفتن این نکته که اتوبان تهران ـ قم تا مهرماه امسال به بهره‌برداری می‌رسد، پیش‌بینی می‌شود تا ۵ سال دیگر تهران به ‌وسیله اتوبانی ۸۰۰ کیلومتری به بندر شاهپور متصل شود.


۱۷ کمونیست دیگر عراقی، محکوم به اعدام شدند

اعدام کمونیست‌ها و به‌خصوص نظامیان کمونیست در عراق همچنان ادامه دارد. خبرگزاری فرانسه نام ۱۱ نظامی و شش غیر‌نظامی عراقی را که توسط دادگاه‌های نظامی عراق به اعدام محکوم شده‌اند اعلام کرد.

مقامات عراقی این عده را متهم کرده‌اند که به دسته‌های کمونیستی وابسته‌اند. عده‌ای از متهمان در سال‌های ۱۹۷۴ و ۱۹۷۵ به زندان محکوم شده بودند و پیش از اعدام، دوران محکومیت خود را سپری می‌کردند.

دو ماه پیش نیز فهرست نام‌های ۲۲ تن از نظامیان عراقی که به‌خاطر وابستگی به حزب کمونیست عراق اعدام شده بودند توسط روزنامه فلسطینی الثورة انتشار یافته بود.


از زمان کودتای افسران کمونیست در افغانستان و یمن جنوبی، دولت عراق از ترس کودتایی کمونیستی در کشور، به اعدام دسته‌جمعی کمونیست‌ها پرداخته است.

اشغال سفارت ایران در بلژیک

خبرگزاری‌ها از بروکسل گزارش دادند که ۱۴ تن از اعضای کنفدراسیون دانشجویی در بلژیک به سفارت ایران حمله کرده و آن را به اشغال خود درآوردند.

این عده با دادن شعارهای ضد‌حکومتی و ضد‌امپریالیستی خوهان آزادی زندانیان سیاسی در ایران شدند.

آن‌ها همچنین پرچم ایران و بعضی از اسناد سفارت را نیز پاره کردند. با دخالت پلیس بلژیک دانشجوبان به اشغال سفارت پایان دادند.

Share/Save/Bookmark