رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۸ شهریور ۱۳۸۷
۳۰ سال پیش در چنین روزی

زلزله، طبس را ویران کرد

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی

یک‌شنبه بیست و ششم شهریور ۱۳۵۷ هجری خورشیدی برابر نوزدهم سپتامبر ۱۹۷۸ میلادی

زلزله طبس را ویران کرد و ۲۰ هزار نفر را کشت

زلزله‌ای به بزرگی ۴.۷ دهم ریشتر شهر طبس را ویران کرد و بیش از بیست هزار نفر از مردم این شهر را کشت. این زلزله که به فاصله یک هفته پس از واقعه هفده شهریور رخ داد، توجه عموم مردم را به خود جلب کرد.

به نوشته روزنامه اطلاعات در ساعت وقوع زلزله اکثر مردم طبس در خانه‌های خود بودند. در پی وقوع این زلزله اکثر راه‌های زمینی به طبس مسدود شد و خط تلفن این شهر نیز قطع شد.


روستای کریت، پنج کیلومتری طبس، پس از زلزله سال ۵۷

این زلزله شهرهای بیرجند، گناباد، تربت حیدریه، فردوس، سبزوار، نیشابور و حتی مشهد را نیز لرزاند. سخنگوی جمعیت شیر و خورشید سرخ مشهد به خبرنگار روزنامه اطلاعات گفت:

«دیگر طبسی در کار نیست و به‌کلی ویران شده است.» وی همچنین گفت: «به‌علت قطع ارتباط تلفنی و به‌علت از کار افتادگی بی‌سیم ژاندارمری طبس تا دیروز - بیست و هفتم شهریور - موفق به تماس با مسوولان این شهر نشدیم.»

وی افزود: «به‌دنبال وقوع زلزله در طبس از دیشب کلیه نانوایی‌های گناباد و فردوس به‌طور یک‌سره سرگرم پخت نان هستند تا به طبس حمل شود. همچنین از بخش بشرویه یک کامیون نان و خرما و کشمش و سیب‌زمینی به طبس فرستاده شده است.»

هزاران نفر از جمعیت ۱۳ هزار نفری شهر طبس در این زلزله جان سپردند، از ژاندارمری طبس نیز فقط یک نفر زنده ماند.

در جریان زلزله به‌جز شهر طبس، روستاهای دیهشک، حسن‌آباد، جمز، دولت‌آباد، دیهوک، گلستان، جوریز، جنت‌آباد، همت‌آباد، هادی‌آباد، رکن‌آباد، اله‌آباد، حجت‌آباد، دشتغران، قدرت‌آباد، سعادت‌آباد، بهشت‌آباد، شاه‌چراغ، کرند، بشرویه و ده‌ها نقطه دیگر این منطقه از بین رفت.

شهر طبس که میراث باستانی بی‌نظیری داشت در اثر این زلزله به‌طور کامل نابود شد. کانون زلزله در نزدیکی روستای کریت واقع بود و خرابی‌ها از دیهوک در جنوب شرق تا اسفهک و سپس خود طبس گسترش ‌یافت.


مسجد جامع طبس، پس از زلزله سال ۵۷

مراسم کشتگان ۱۷ شهریور در بهشت زهرا برگزار شد

مراسم شب هفتم شهدای ۱۷ شهریور در بهشت زهرا برگزار شد. به نوشته روزنامه اطلاعات پس از واقعه ۱۷ شهریور از سوی آیت‌الله شریعتمداری عزای عمومی اعلام شد و شهر تهران تعطیل شد.

افراد خانواده کشته‌شدگان ۱۷ شهریور با دسته‌های گل در بهشت زهرا حاضر می‌شدند، ماموران نیروی انتظامی نیز از حضور برخی اتومبیل‌هایی که عکس کشته‌شدگان را جلوی اتومبیل نصب کرده بودند جلوگیری می‌کردند.

حاضرین در بهشت زهرا علاوه بر خواندن فاتحه و عزاداری برای کشتگان خود، اقدام به تظاهرات و دادن شعارهای دسته‌جمعی علیه حکومت کردند.

در این مراسم درگیری خاصی صورت نگرفت و ماموران انتظامی و پلیس تا ساعت‌ها پس از بازگشت جمعیت از بهشت زهرا، همچنان جاده‌های منتهی به این منطقه را تحت کنترل داشتند.


۱۷ شهریور ۱۳۵۷ (عکس: دوره ۱۹)

نه نفر در درگیری مسلحانه در تبریز کشته شدند

در ساعت ۱۰:۴۵ صبح، سه نفر از نیروهای انقلابی که لباس سربازی پوشیده بودند در سه راه شمس تبریزی و ثقه‌الاسلام در تبریز به گشتی‌های فرمانداری نظامی این شهر حمله‌ور شده و به سوی آنان تیراندازی کردند.

از طرف مامورین نیز به آنان پاسخ داده شد. در این درگیری دو نفر از مهاجمین کشته و یک نفر از آنان دستگیر شد، همچنین در این تیراندازی شش نفر از مامورین انتظامی و یک غیرنظامی کشته و هفت نفر دیگر مجروح شدند.

سرلشگر احمد بیدآبادی، فرماندار نظامی تبریز و حومه گفت: «خرابکاران قصد داشتند به ماموران فرمانداری نظامی تبریز شبیخون بزنند که فوراً اقدام متقابل به عمل آمد.» وی گفت: «ماموران فرمانداری نظامی تبریز با هر نوع خرابکاری به‌شدت مبارزه می‌کنند.»

اسامی ۱۸ نماینده معترض مجلس اعلام شد

به نوشته روزنامه اطلاعات، هنگام بررسی پیشنهاد دولت مبنی بر برقراری حکومت نظامی در تهران و ۱۱ شهر دیگر، ۱۸ تن از نمایندگان مجلس شورای ملی به عنوان اعتراض جلسه را ترک کردند.

اسامی این ۱۸ نفر به این شرح است: احمد بنی‌احمد، محسن پزشک‌پور، سید‌محمد جزایری، پرویز ظفری، سید‌کاظم جزایری، سید‌علی صائب، اسحقی‌نژاد، جلال پارسای مطلق، محمد‌صادق فرمان، غلامرضا اخلاق‌پور، مرتضی مشیر، حسین طبیب، نواب صفا، منوچهر یزدی، صادق افتخار، دکتر شیروانی و علی‌اصغر مظهری.


عکس: آژانس مگنوم

تظاهرکنندگان ایرانی، راه عبور ماموران پنتاگون را بستند

بنا به گزارش رویترز از آمریکا، نزدیک به ۶۰۰ نفر از تظاهرکنندگان نقاب‌دار ایرانی دیروز با بستن یکی از مدخل‌های اصلی بنای پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، تظاهراتی علیه دولت ایران برگزار کردند.

تظاهر‌کنندگان در حالی که فریاد می‌کشیدند و علیه دولت ایران شعار می‌دادند، با صفی از ماموران پلیس در برابر وزارت دفاع روبه‌رو شدند.

تظاهرات مذکور پس از مدت کوتاهی متوقف شد و اعتراض‌کنندگان به سوی کاخ سفید و محل وزارت دفاع آمریکا رفتند و تظاهرات را در آنجا ادامه دادند. سخنگوی وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که این تظاهرات به‌آرامی برگزار شد و پلیس هیچ‌کس را بازداشت نکرد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

با سلام
ضمن تشکر فراوان
یادآوری تاریخ و وقایع و خصوصا اتفاقات پشت پرده و ارتباطات این وقایع سرمایه گزاری عظیمی برای آینده ایران است
امیدست خداوند یاری فرموده قوت و همت و استواری عطا فرماید موفق باشید.

-- بینام ، Sep 18, 2008 در ساعت 06:40 PM