رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۳۰ شهریور ۱۳۸۷
۳۰ سال پیش در چنین روزی

امام موسی صدر ناپدید شد

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی

دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۵۷ هجری خورشیدی برابر ۱۸ سپتامبر ۱۹۷۸ میلادی

اعتراض شریعتمداری به قذافی برای ناپدید شدن امام موسی صدر

به دنبال ناپدید شدن امام موسی صدر در لیبی، آیت‌الله شریعتمداری به قذافی اعتراض کرد. به گفته خبرگزاری فرانسه، آیت‌الله شریعتمداری طی تلگرافی که برای سرهنگ قذافی رییس جماهیریه لیبی فرستاد از وی تقاضا کرد که درباره ناپدید شدن امام موسی صدر پیشوای روحانی شیعیان لبنان توضیح بدهد.

آیت‌الله شریعتمداری دیروز به خبرنگارانی که در شهر قم به ملاقات ایشان رفته بودند، از قول خانواده امام موسی صدر گفتند که دولت لیبی مسوول ناپدید شدن امام موسی صدر است.

آیت‌الله شریعتمداری در تلگرافی که برای قذافی، حواری بومدین، حافظ اسد و الیاس سرکیس روسای جمهور الجزایر، سوریه و لبنان نیز ارسال شد، گفت:

«مردم تمام کشورها می‌دانند که امام موسی صدر با دعوت رسمی به کشور شما آمده است و سپس در همان‌جا ناپدید شده است.»

از هنگام وقوع این پیشامد که دو هفته قبل رخ داد، تا‌کنون خبری از امام موسی صدر به دست نیامده است و به همین دلیل مسلمانان از دولت لیبی که آن را مسوول ناپدید شدن رهبر شیعیان لبنان می‌دانند، تقاضا کردند که اطلاعاتی درباره سلامتی امام موسی صدر ارایه دهند.


امام موسی صدر

تظاهرات خشونت‌آمیز علیه دولت ایران

به گفته رادیو لندن، در چند شهر آلمان غربی تظاهرات خشونت‌آمیز علیه دولت ایران صورت گرفت. در فرانکفورت سه هزار نفر که از سوی کنفدراسیون دانشجویان ایرانی دعوت شده بودند در تظاهرات شرکت کردند.

این تظاهرات به درگیری با پلیس کشیده شد و ۱۵پلیس آلمانی با سنگ و بطری مجروح شدند. پلیس آلمان از لوله‌های آبپاش برای متفرق کردن دانشجویان استفاده کرده بود.

در برلین غربی نیز میان پلیس آلمان و تظاهر‌کنندگان مخالف حکومت ایران که خواستار پایان گرفتن حکومت‌نظامی و آزادی زندانیان سیاسی بودند، زد و خورد صورت گرفت.

یک خبرنگار انگلیسی از ایران اخراج شد

به گفته رویترز مقامات ایرانی به خانم «لیزتور گود»، خبرنگار انگلیسی دستور دادند که ظرف ۷۲ ساعت کشور را ترک کند.

این زن خبرنگار که ۳۱ سال دارد و برای روزنامه‌های گاردین و منچستر کار می‌کند، به رویترز اظهار داشت که دستور مربوط به اخراج‌اش را در اداره اقامت اتباع بیگانه به دست‌اش داده‌اند ولی دلیل اخراج‌اش را ذکر نکرده‌اند.

وی افزود که برای دوشنبه بلیط تهیه کرده است تا ایران را ترک گوید ولی فردا از وزارت خارجه خواهد خواست تا توضیح دهد چرا او را از ایران اخراج می‌کنند.

اعتراض دانشجویان ایرانی در حکومت نظامی مانیل علیه حکومت نظامی تهران

به گفته آسوشیتدپرس از مانیل، صدها دانشجوی ایرانی روز جمعه در حالی که نقاب بر صورت داشتند در خیابان‌های مانیل به راه افتادند و علیه برقراری حکومت نظامی در تهران اعتراض کردند.

به نوشته روزنامه اطلاعات، تظاهر‌کنندگان بعد از درگیری کوتاهی که با پلیس پیدا کرده بودند، پراکنده شدند.

یکی از رهبران تظاهرات که جوان ۲۲ ساله‌ای بود و خود را صمد سهرابی معرفی می‌کرد، اظهار داشت که هزار نفر در این راهپیمایی یک مایلی رفت و برگشت مابین یکی از مساجد پایتخت فیلیپین تا یکی از میدان‌های شلوغ شهر شرکت داشتند.

اما گزارش‌های پلیس تظاهرکنندگان را ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر ذکر کردند. راهپیمایی تظاهرکنندگان باعث شد که در امتداد مسیر آنان در چند مورد ترافیک مانیل دچار راه‌بندان شود.

براساس اطلاع منابع مطلع پس از اعلام حکومت نظامی توسط فردیناند مارکوس، برپاکردن تظاهرات در این کشور قدغن است.

سهرابی در مورد هدف تظاهرات گفت: «ما آمده‌ایم علیه حکومت نظامی و منع رفت و آمد شبانه که در شهرهای ایران برقرار شده است اعتراض کنیم. ما همچنین از لیبرالیزه کردن ایران شکایت داریم.»


طبس بعد از زلزله سال ۵۷

فاجعه زلزله طبس در سایر شهرهای ایران تکرار شد

در سومین روز وقوع زلزله طبس، روزنامه کیهان خبر کشته شدن ۱۵ هزار نفر را تایید کرد. همین روزنامه از قول منابع غیر‌رسمی تعداد تلفات را تا ۲۵ هزار نفر ذکر کرد.

علاوه بر شهر طبس که کاملاً ویران شد، مردم فردوس نیز به دلیل وقوع زلزله در این شهر، شب گذشته را در خیابان‌ها گذراندند.

دو هزار نفر از مردم فردوس با بیل و کلنگ برای نجات مردم این شهر عازم طبس شدند. در کاشمر نیز ساعت هفت دیروز زلزله شدید و طولانی رخ داد.

به نوشته روزنامه اطلاعات دامنه زلزله حتی به شهرهای شهرضا در استان اصفهان، بابل در استان مازندران، کاشان، یزد، شمیران، کرمان و حتی تهران هم کشید، اما زلزله در این شهرها تلفات چندانی نداشت.

از سوی دیگر دکتر احمد دانشور، معاون جمعیت شیر و خورشید ایران در راس یک هیات پزشکی عازم طبس شد. اعضای این هیات شامل سه جراح، یک متخصص رادیولوژی، چند متخصص بهداشت و چند پزشک هستند.

این هیات با خود وسایل پزشکی و دارو به طبس حمل کرده است و تا پایان استقرار زلزله‌زدگان در اماکن و چادرهایی که برای‌شان در نظر گرفته شده است و اطمینان از سلامت زلزله‌زدگان در طبس خواهند بود.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

عکس این مرد را که نگاه می کنم فکر می کنم چه چیزی است در چشمهای این مرد...

-- محمود مانیان ، Sep 18, 2008 در ساعت 02:30 PM

امام موسی صدر لبنانی عراقی (عرب) در لیبی گم میشود و تا امروز ملت ایران بدنبالش میگردد؟ چرا؟ کسی بدنبال گمشده های ایرانی در دنیا نیست؟

-- علی ، Sep 19, 2008 در ساعت 02:30 PM

امام موسي صدر ايراني هستند نه عرب وزاده شهر قم. دردهه چهل از طرف حوزه علميه قم جهت كمك به شيعيان لبنان ماموريت يافتند.

-- رضا ، Sep 20, 2008 در ساعت 02:30 PM