رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۳۱ شهریور ۱۳۸۷
۳۰ سال پیش در چنین روزی

تحصن کمیته دفاع از حقوق بشر پایان یافت

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی

پنجشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۵۷ هجری خورشیدی برابر ۲۱ سپتامبر ۱۹۷۸ میلادی


تحصن کمیته دفاع از حقوق بشر پایان یافت

چند تن از شخصیتهای برجسته «جمعیت دفاع از آزادی و حقوق بشر» که چندی قبل در خانه‌آیت‌الله شریعتمداری در قم متحصن شده بودند، پس از چند روز به تحصن خود خاتمه داده و به تهران بازگشتند.

رحیم صفاری از اعضای این کمیته در گفتگو با رادیو بی‌بی‌سی گفت: «دولت ایران با جمعیت ایرانی دفاع از آزادی و حقوق بشر به‌موافقت مهمی رسیده است و این توافق باعث خواهد شد تا عملیات این جمعیت عملا مجاز شود.»

بی‌بی‌سی اعلام کرد که این جمعیت ده ماه قبل در ایران تشکیل شده و اعضای آن را دانشگاهیان، نویسندگان، حقوقدانان و سیاستمداران سابق تشکیل می‌دهند و مخالفت این گروه با رژیم مبتنی بر موازین قانون اساسی است.

به گفته بی‌بی‌سی اعضای این جمعیت در ده ماه گذشته تحت فشار فراوان بوده و پس از برقراری حکومت نظامی چند تن از اعضای این گروه از جمله مهندس مهدی بازرگان رئیس این جمعیت دستگیر شدند.

اعضای این جمعیت هفته گذشته در خانه آیت‌الله شریعتمداری بست نشستند و چنان‌که گفته شده است، پس از آزادی مهندس بازرگان و موافقت دولت با فعالیت این گروه آن‌ها به بست خود خاتمه دادند.

گفته می‌شود که بقیه اعضای دستگیر شده انجمن نیز بزودی آزاد خواهند شد. رحیم صفاری با اعلام اینکه میان دولت و این گروه هیچ توافقنامه‌ای امضا نشده ولی به متحصنین اطمینان داده شده است که مانعی برای فعالیت انجمن مذکور وجود ندارد، ضمن تشکر از آیت‌الله شریعتمداری به تحصن خود خاتمه دادند.

جمعیت حقوقدانان ایران از حکومت نظامی انتقاد کرد

جمعیت حقوقدانان ایران با انتشار بیانیه‌ای از دولت و استقرار حکومت نظامی انتقاد کرد. این جمعیت برقراری حکومت نظامی را موجب تعلیق قانون اساسی دانست و چنین استدلال کرد که ماده یک قانون حکومت نظامی مصوب ۲۷ سرطان ۱۲۹۰ هجری شمسی محدود کننده صلاحیت قوه مجریه و مواد ۲ و ۳ آن سلب کننده اختیارات قوه قضائیه است.

تلگرام‌های علمای ایران به رهبران لیبی، لبنان و یاسر عرفات

برخی مراجع تقلید و روحانیون بزرگ کشور با ارسال تلگرام‌هایی نگرانی خود را از ناپدید شدن امام موسی صدر رهبر شیعیان لبنان اعلام کردند.

به‌نوشته روزنامه اطلاعات‌آیت‌الله خاقانی علاوه بر تلگرام به رهبران لیبی طی ارسال تلگرامی به یاسر عرفات رهبر سازمان آزادیبخش فلسطین از وی خواست از هیچ کوششی برای یافتن امام موسی صدر خودداری نکند.

در تبریز نیز آیت‌الله عبدالحمید شربیانی طی تلگرام جداگانه‌ای برای الیاس سرکیس رئیس جمهور لبنان و سرهنگ قذافی رهبر لیبی نگرانی خود را از ناپدید شدن امام موسی صدر پس از سفر وی به لیبی اعلام کرد.

همچنین جامعه روحانیت تبریز نیز با ارسال تلگرام مشروحی برای رهبر لیبی از او خواستند هرچه زودتر اسرار گم شدن رهبر شیعیان لبنان را فاش کند. امام موسی صدر، رهبر شیعیان لبنان پس از سفر به لیبی که با دعوت رسمی معمر قذافی رهبر این کشور صورت گرفت، در لیبی ناپدید شد و هیچ خبری از او نیست.

بزرگترین سینمای تبریز تعطیل شد

در پی حوادث و رویدادهای تبریز، مسوولان سینما «آسیا» که بزرگترین سینمای این شهر است، جلوی سینما را دیوار کشیدند و این سالن سینما برای همیشه تعطیل شد.

سالن و ساختمان این سینما که در اول خیابان شهناز شمالی تبریز قرار دارد، در جریان حوادث ۲۹ بهمن ماه ۱۳۵۶ تبریز به‌وسیله تظاهرکنندگان به آتش کشیده شد و به‌کلی سوخت.

مدیران سینما قصد داشتند سالن و ساختمان سینما را به تدریج مرمت کنند اما حوادث اخیر به‌ویژه آتش‌سوزی سینما رکس آبادان آن‌ها را از این کار بازداشت. مدیر سینما آسیا در گفت و گو با خبرنگار اطلاعات در تبریز گفت: «ما با تمام سرمایه‌گذاری‌های لازم که در امر تاسیس این سینما داشتیم، ناچار شدیم سینما را برای همیشه تعطیل کنیم.»

وزیر دادگستری: از زندان‌های کشور بازدید خواهد شد

از طرف دکتر باهری وزیر دادگستری بخشنامه‌ای به کلیه دادستان‌های شهرستان و روسای دادگاه‌های بخش مستقل جهت رسیدگی به امور زندان‌ها صادر شد.

در این بخشنامه آمده است: چون توجه کامل به زندگی زندانیان و بازداشت‌شدگان جزو وظایف اولیه اولیاء دادگستری است و مخصوصا باید در وضع نارسائی‌های احتمالی مراقبت شود، از همه دادستان‌های کشور خواهشمند است همه ماهه در معیت مدیرعامل و یکی از اعضای انجمن حمایت از زندانیان از زندان محل ماموریت خود بازدید به عمل آورند و چنانچه نقص یا نارسایی مشاهده کنند برای رفع آن به مسوولان و مدیران زندان تذکر دهند.

Share/Save/Bookmark