رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲ مهر ۱۳۸۷
۳۰ سال پیش در چنین روزی

فرزند آیت‌الله گلپایگانی در تصادف کشته شد

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی

شنبه اول مهر ۱۳۵۷ هجری خورشیدی برابر ۲۳ سپتامبر ۱۹۷۸ میلادی


عکس: آژانس مگنوم

فرزند آیت‌الله گلپایگانی در تصادف کشته شد

جنازه حجت‌الاسلام سید مهدی موسوی گلپایگانی، فرزند آیت‌الله العظمی گلپایگانی که در جریان یک تصادف رانندگی کشته شد، با شرکت مراجع تقلید و هزاران نفر از گروه‌های مختلف مردم شهرهای قم، تهران، اراک، گلپایگان، کاشان و شهرهای مجاور باشکوه خاصی تشییع و در یکی از بقاع مسجد موزه آستانه مقدسه به خاک سپرده شد.

در این مراسم علاوه بر روحانیون و مدرسین حوزه علمیه قم، مقامات محلی نیز شرکت داشتند. هم‌زمان با این حادثه شایعه کشته شدن فرزند آیت‌الله گلپایگانی توسط رژیم مطرح شد.

در مراسم قم پس از این‌که جنازه دور حرم حضرت معصومه طواف داده شد، آیت‌الله العظمی گلپایگانی بر جنازه فرزندش نماز گذارد و سپس مراسم خاکسپاری انجام شد.

شریف‌امامی: حکومت نظامی ۱۱۰۶ نفر را تا ‌کنون بازداشت کرده است

جعفر شریف‌امامی، نخست وزیر در مصاحبه با روزنامه آلمانی زودویچه سایتونگ اظهار داشت که در آشوب‌های اخیر ایران ۱۲۲ تن به قتل رسیده‌اند.

شریف‌امامی این ادعا را که در بیابان‌ها و کویر، گورهای دسته‌جمعی برای دفن قربانیان تظاهرات خشونت‌آمیز اخیر ایران حفر شده تا از برملا شدن تعداد کشته‌شدگان جلوگیری شود، تکذیب کرد.و گفت هرگز چنین کاری صورت نگرفته است.

این در حالی است که بسیاری از منابع مربوط به مخالفان تعداد کشته‌شدگان را بالغ بر سه هزار نفر دانسته‌اند. نخست‌وزیر ایران در این مصاحبه اظهار داشت که از هنگام برقراری حکومت نظامی تا‌کنون ۱۱۰۶ نفر بازداشت شده‌اند و حکومت نظامی از روز نه سپتامبر جاری در ۱۱ شهر ایران برقرار شده است.

شریف‌امامی اضافه کرد که دولت وی خواهد کوشید هرچه زودتر به حکومت نظامی پایان دهد و برقراری حکومت نظامی را نباید به معنای پایان یافتن سیاست ایجاد و بسط آزادی‌های سیاسی در کشور دانست.

نامه پزشک‌پور به رییس مجلس درباره امام موسی صدر

محسن پزشک‌پور، رهبر حزب پان‌ایرانیست در نامه‌ای به رییس مجلس شورای ملی خواستار اقدامات سریع دولت ایران برای یافتن امام موسی صدر شد.

وی در نامه خود نوشت: «متاسفانه با وجود اقدامات، تظاهرات و پیگیری‌های شدید و همه‌جانبه یک میلیون شیعیان لبنان و نیز دولت لبنان و همچنین با وجود اقدامات و پیگیری‌های مجدانه همه شیعیان جهان تشیع، هنوز هیچ‌گونه نتیجه مثبتی برای یافتن امام موسی صدر و کشف حقیقت به دست نیامده است.»

او افزود: «هر چند دولت لیبی مدعی است که امام موسی صدر، در تاریخ ۳۱ اوت با یک هواپیمای آلیتالیا لیبی را به قصد رم ترک نموده است، ولی مراجع مسوول ایتالیا چنین خبری را تایید ننموده‌اند.»

وی سپس در نامه خود از رییس مجلس خواسته است که چون ایران تنها کشور شیعه جهان بوده و امام موسی صدر یکی از شیعیان ایرانی است، دولت ایران باید با توسل به کلیه اقدامات سیاسی و غیر سیاسی چه در سطح رابطه با دولت‌ها و چه در سطح ارتباط با مراجع بین‌المللی تلاش کند تا شیعیان لبنان و ملت ایران را از نگرانی نجات دهد.


عکس: آژانس مگنوم

سفیر افغانستان در تهران ناپدید شد

تهران‌ژورنال، روزنامه انگلیسی زبان موسسه اطلاعات، ضمن چاپ خبری درباره ناپدید شدن دکتر نجیب، سفیر افغانستان در تهران اعلام کرد:

«براساس شایعاتی که در محافل دیپلماتیک شنیده می‌شود، دکتر نجیب از ماموریت خود طرد شده است.»

به نوشته این روزنامه، سفیر جوان افغانستان که یکی از مخالفان حکومت تره‌کی است، از اوایل هفته گذشته ناپدید شده است و یکی از مستخدمان افغانی که در منزل او کار می‌کند، از محل سکونت فعلی سفیر اظهار بی‌اطلاعی کرد.

به دنبال انتشار این خبر، خبرنگار سیاسی اطلاعات نیز ضمن تماس با یکی از اعضای عالی‌رتبه سفارت افغانستان در تهران درباره ناپدید شدن دکتر نجیب سوال کرد.

مقام عالی‌رتبه سفارت متذکر شد که دکتر نجیب یک هفته است که به سفارت نیامده و چنین به نظر می‌رسد که بی‌خبر به کابل بازگشته است.

وی افزود: «دکتر نجیب از جمله مهم‌ترین چهره‌های حزبی در نظام جدید است و احتمالاً برای تصدی مقام جدیدی به کابل فراخوانده شده است.»

اما منابع دیپلماتیک غربی در تهران احتمال دادند که دکتر نجیب به جمع مخالفان افغانی که در حال حاضر در آلمان غربی گرد آمده‌اند و مشغول طرح اقدامات سیاسی علیه نورمحمد تره‌کی هستند، پیوسته است.

۱۸ ساله‌ها می‌توانند بدون معطلی به خارج بروند

براساس نوشته روزنامه اطلاعات، متولدین سال ۱۳۳۹ می‌توانند بدون قید و شرط برای تحصیل به خارج بروند. روزنامه اطلاعات به نقل از دکتر شریف افشار، مدیرکل امور دانشجویان خارجی سازمان امور دانشجویان کشور اعلام کرد:

«تمام داوطلبان تحصیل در خارج، حتی کسانی که یک روز از تاریخ ارائه یک پذیرش معتبر از دانشگاه‌های کشورهای خارج که مورد تایید سازمان امور دانشجویان کشور باشد، می‌توانند با استفاده از معافی تحصیلی و گذرنامه مجانی و دیگر تسهیلات رفاهی با کمک سازمان امور دانشجویان کشور به خارج بروند.»

Share/Save/Bookmark