رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۳ مهر ۱۳۸۷
۳۰ سال پیش در چنین روزی

مسکو: زلزله طبس کار ما نیست

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی

یک‌شنبه دوم مهر ۱۳۵۷ هجری خورشیدی برابر ۲۴ سپتامبر ۱۹۷۸ میلادی

علی‌اصغر حاج سیدجوادی از مخفیگاهش خارج شد

به دنبال برقراری حکومت نظامی در بامداد جمعه ۱۷ شهریور ۱۳۵۷ بسیاری از مخالفان و رهبران گروه‌های سیاسی که در دو هفته آغاز زمامداری مهندس شریف‌امامی، فعالیت‌های گسترده‌ای را آغاز کرده بودند و حتی گروهی از آنان دست به تجدید سازمان و پذیرش اعضای جدید زده بودند، موقتاً فعالیت‌های خود را متوقف کردند.

بعضی بازداشت و گروهی مخفی شدند که از میان بازداشت‌شدگان می‌توان به مهندس مهدی بازرگان، رهبر نهضت آزادی اشاره کرد.

مخفی‌شدگان که عده بیشتری بودند، در پایان هفته گذشته به دنبال آزادی مهندس بازرگان و گروهی دیگر از مخالفان دولت از مخفی‌گاه‌های خود خارج شدند و کسانی مانند دکتر علی‌اصغر حاج سید‌جوادی که به همراه خانواده خود دو هفته پنهان بود، بار دیگر به خانه‌های‌شان بازگشتند.

به غیر از دکتر علی‌اصغر حاج سید‌جوادی دو تن دیگر از نویسندگان یعنی شمس آل احمد و اسلام کاظمیه که در انتشار نامه «جنبش» شرکت دارند نیز از مخفیگاه‌های خود خارج شدند.

روزانه ۵۰ میلیون دلار سرمایه از کشور خارج می‌شود

روزنامه اطلاعات اعلام کرد گزارش‌های غیررسمی حاکی است که در روزهای بحرانی کشور، روزانه بالغ بر ۵۰ میلیون دلار پول به‌وسیله سرمایه‌داران و حتی افراد صاحب درآمد متوسط از کشور خارج شده است.

به گفته این روزنامه قسمتی از این پول به‌وسیله بانک‌ها و قسمتی دیگر نیز از طریق بازار آزاد به خارج فرستاده شده است.

برای سال آینده سفر حج آزاد شد

کلیه کسانی که استطاعت مالی و جسمی داشته باشند، بدون هیچ مانعی می‌توانند به زیارت خانه خدا بروند و از سال آینده وظیفه سازمان اوقاف تنها نظارت بر امر حج و ارائه خدمات رفاهی برای زائران خانه خدا خواهد بود.

دکتر علینقی کنی، وزیر مشاور و سرپرست سازمان اوقاف کشور ضمن اعلام این خبر اظهار داشت:

«اصولاً حج یکی از واجبات مذهبی اسلام است و امر واجبی است که معلق به حصول شرایطی است که عبارت است از استطاعت مالی و بدنی و امنیت جانی و نیز حصول شرایط لازم برای قیام و اقدام به مناسک حج در محدوده دستورات اسلام.»

وی اعلام کرد که از این پس سازمان اوقاف فقط خدمات رفاهی به زائران ارائه خواهد داد.

مسکو: زلزله طبس کار ما نیست

رادیو مسکو در یک گفتار فارسی نظرات دولت شوروی را در مورد بحران سیاسی ایران و دخالت این کشور در زلزله طبس تکذیب کرد. رادیو مسکو گفت:

«تظاهرات و هیجان‌ها در ایران وضع گسترده‌ای در مطبوعات جهان پیدا کرده است و مردم خیراندیش در سراسر جهان اخبار مربوط به مبارزه مردم ایران در راه دموکراسی و در راه ریشه‌کن کردن مظالم اجتماعی با حسن نیت می‌خوانند، در تظاهرات اخیر ایران که سراسر کشور را فراگرفته بود، نیروهای بسیار گوناگون سیاسی و مذهبی از شخصیت‌های دینی گرفته تا به‌گفته مطبوعات ایران مارکسیست‌ها شرکت داشتند.»

این رادیو ادامه داد: «اما تبلیغات ارتجاعی باختر (‌غرب) بهتر آن دید که چنین وانمود کند که هیجانات مردم ایران نتیجه تحریکات از خارج از جانب مرکز موهوم کمونیسم بین‌المللی است. این کار با این هدف مشخص به منظور تیره ساختن مناسبات ایران و کشورهایی که رژیم کمونیستی در آن‌ها حکمفرماست صورت می‌گرفت. علت این تظاهرات نارضایی گسترده و عمیق مردم از وضع موجود، توسط دولت‌های سابق است.»

رادیو مسکو در ادامه افزود: «تبلیغات امپریالیستی حتی می‌گویند گویا زمین‌لرزه ایران با انفجار بمب اتمی در سیبری ارتباط دارد.»

رادیو مسکو سپس توضیح داده است که بنا به گفته زلزله‌شناسان شوروی زلزله طبس هیچ ربطی به آزمایشات هسته‌ای آن کشور نداشته و مربوط به پیدایش طبیعی کوه‌هاست.

متهمان فراری به خارج پس گرفته می‌شوند

به دنبال شایعاتی مبنی بر این‌که عده‌ای از مقامات حکومتی و دولتی که متهم به سو‌استفاده از خزانه دولت هستند، در خارج از کشور به‌سر می‌برند یا پس از وقایع اخیر به خارج از ایران فرار کرده‌اند، آقای خوشخو دادستان دیوان کیفر اعلام کرد:

«چنانچه ضمن تحقیقات به سو‌استفاده کنندگانی برخورد نماییم که از کشور خارج شده باشند، بدیهی است پس از تشکیل پرونده و جمع‌آوری دلایل کافی موضوع از طریق وزارت دادگستری به‌ اطلاع وزارت خارجه خواهد رسید و با طی تشریفات قانونی تقاضای استرداد این قبیل متهمین خواهد شد و ترتیب عودت آن‌ها داده می‌شود.»

یک مقام مطلع قضایی در این باره گفت: «استرداد مجرمین منوط به قراردادهای دوطرفه‌ای ا‌ست که میان ایران و چند کشور اروپایی منعقد گردیده است. در حال حاضر ایران با شش کشور چنین قراردادهایی منعقد کرده است. اما استرداد مجرمین از طریق پلیس بین‌المللی تنها در مورد قاچاق مواد مخدر و جرایمی از این قبیل است، بنابراین استرداد متهمین به سو‌استفاده جز از کشورهایی که ایران با آن‌ها قرارداد منعقد نموده است مقدور نیست.»

Share/Save/Bookmark