رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۱ شهریور ۱۳۸۷
۳۰ سال پیش در چنین روزی

شریف امامی: گروهی از زندانیان سیاسی آزاد می‌شوند

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی

سه‌شنبه هفتم شهریور ۱۳۵۷ هجری خورشیدی برابر بیست و نهم اوت ۱۹۷۸ میلادی

شریف‌امامی: گروهی از زندانیان سیاسی آزاد می‌شوند

جعفر شریف‌امامی پس از پایان جلسه هیات دولت که بیش از پنج ساعت به طول انجامید، اعلام کرد کسانی که در جریانات اخیر دستگیر شده‌اند و جرم آن‌ها قابل اغماض باشد، آزاد خواهند شد.

اما این مطلب که هر زندانی سیاسی آزاد خواهد شد صحیح نیست، چون مملکت قانون و مقرراتی دارد و باید طبق قانون عمل بشود و در مورد افرادی که طبق قانون بشود اغماض کرد، تقاضای عفو خواهد شد.

نخست‌وزیر تصریح کرد: «احزاب آزادند و هر کسی که بخواهد حزبی تشکیل بدهد و یا در حزبی شرکت کند، مانعی سر راهش نیست، ولی فکر نمی‌کنم این احزاب کوچکی که ریشه‌ای ندارند و مثل قارچ سبز می‌شوند مورد استقبال عمومی قرار بگیرند.» شریف امامی در مورد نقش دولت در آتش زدن سینما رکس آبادان گفت: «بسیار تعجب می‌کنم که کسی فکر کند دولت یک مملکت ولو هر‌قدر سفاک و بی‌رحم باشد، دست به چنین عملی بزند و این مطلب به هیچ عقلی درست در نمی‌آید. اطمینان داشته باشید یک عده خرابکار بدون توجه به عواقب کار دست به یک چنین عملی زده‌اند.»

ایران در مسابقات کشتی آزاد قهرمانی جهان سوم شد

مسابقات کشتی آزاد قهرمانی جهان در مکزیکو برگزار شد و تیم شوروی مانند گذشته در صدر رده‌بندی کشورها قرار گرفت.

در این مسابقات شوروی با شش مدال طلا، سه نقره و یک برنز اول، آلمان شرقی با دو مدال طلا، یک مدال نقره و یک برنز دوم و ایران با دو مدال نقره و دو مدال برنز سوم شد.

پس از ایران به ترتیب کشورهای بلغارستان، ژاپن، آمریکا، مغولستان، آلمان غربی، ترکیه و کوبا مقام‌های چهارم تا دهم مسابقات جهانی کشتی آزاد مکزیکو را به دست آوردند.

در این مسابقات، رضا سوخته‌سرایی و محمد‌حسین محبی مدال نقره و محمد بزم‌آور و محمد رضایی مدال برنز به دست آوردند.


رضا سوخته‌سرایی، کشتی‌گیر ایرانی

مهندس ریاضی: دولت‌های گذشته کار بدی نکردند

مهندس عبدالله ریاضی، رییس مجلس شورای ملی اعلام کرد از روش‌ها و برنامه‌های دولت‌های گذشته دفاع می‌کند. رییس مجلس شورای ملی افزود: «دولت‌های گذشته کار بدی نکردند و همگی مجری برنامه‌های انقلاب شاه و ملت بودند.»

وی گفت: «در برنامه‌ها و روش‌های مجلس، تغییری حاصل نخواهد شد، زیرا همیشه ممکن است در مجلس شورای ملی در لوایح مختلف، موافق و مخالف صحبت کنند.»

مهندس ریاضی گفت: «با برنامه‌هایی که دولت شریف‌امامی دارد احتمال می‌رود یک یا چند نفری از مخالفان دولت‌های گذشته نیز از صف مخالفت بیرون آیند و به اکثریت موافق بپیوندند.»

ایرانی‌ها باعث افزایش قیمت مسکن در آمریکا شده‌اند

به موجب لایحه‌ای که در سنای آمریکا مطرح شد، قرار شد سرمایه‌گذاری ایرانی‌ها و دیگر بازرگانان خارجی در مورد خرید زمین محدود شود. ۱۰ ایالت آمریکا، خرید زمین توسط سرمایه‌گذاران خارجی غیرساکن در آن ایالت را ممنوع کرده‌اند.

خانم الیزابت پروچسکا نماینده و معاون بنگاه معاملاتی اینترنشنال آمریکا که در تهران به‌سر می‌برد، در گفت و گوی اختصاصی با روزنامه اطلاعات گفت: «طبق آمار رسمی منتشره از سوی دفتر محاسبات مرکزی در واشنگتن، بازرگانان ایرانی در سال جاری (‌۱۹۷۸) ۲۵ درصد از کل سرمایه‌گذاری زمین توسط خارجیان غیر‌ساکن را به خود اختصاص داده‌اند و طبق برآوردهای غیررسمی انتظار می‌رود که این رقم به ۴۰ درصد برسد.»

پروچسکا افزود: «ایرانی‌ها در سراسر آمریکا اقدام به خرید زمین کرده‌اند، در‌حالی‌که بازرگانان کشورهای دیگر یک یا دو ایالت را بر دیگر ایالات ترجیح داده‌اند.»

بنا به گفته وی «یکی از بانک‌های ایران به تنهایی ۵۰۰ میلیون دلار در معاملات زمین در آمریکا سرمایه‌گذاری کرده است که در دفتر محاسبات مرکزی ثبت شده است.»

اصغر‌آقا و قانون انتخابات


هادی خرسندی در طنز کوتاهی که روز هفتم شهریور ۱۳۵۷ در روزنامه اطلاعات منتشر شد، با عنوان «پیشنهاد اصغرآقا برای اصلاح قانون» چنین نوشت:

انتخابات دوره آینده پارلمانی را هرقدر که بخواهند طبیعی برگزار کنند و عیب و ایرادهای‌اش را بپوشانند، باز هم یک نقص کلی بر تمام لحظه‌های آن حکومت می‌کند و آن هم، غیبت جناب آقای مهندس ریاضی از صحنه مبارزات پارلمانی است که متاسفانه چون سن و سال‌شان از حدود قانونی تجاوز کرده، نمی‌توانند از طرف مردم تهران به «‌ریاست» مجلس شورای ملی انتخاب شوند!

این هم باز از نارسایی قوانین ماست که سن بالاتر از ۷۰ سال را برای نمایندگی مجلس شورای ملی قبول ندارد و آقای مهندس ریاضی را که در ۱۶ سال گذشته به همه چم و خم کارهای مجلس وارد شده‌اند و به علاوه مشروطیت ما هم به وجود ایشان عادت کرده است، فقط به جرم سه سال اضافه سن، از صحنه مبارزات پارلمانی کنار می‌گذارند، در‌حالی‌که چنین سن و سالی، نه فقط برای ریاست مجلس شورای ملی، بلکه برای سرپرستی و نظارت و مدیریت ده‌ها شرکت وارداتی و صادراتی و فنی و ساختمانی و تولیدی و غیره نیز، بسیار سن و سال مناسبی است.

اصغرآقا پیشنهاد دارد که باید قانون را اصلاح کرد و پست ریاست مجلس شورای ملی را هم مثل جایزه‌های بانک عمران، به‌صورت مادام‌العمر درآورد و حتی اگر امکان داشته باشد احراز چنین سمت‌هایی را در خانواده صاحب سمت، موروثی اعلام کرد تا در آینده از این نظر نگرانی نداشته باشیم و برای واگذاری چنین پست‌هایی، از پشتوانه کافی در نسل‌های مختلف برخوردار باشیم. عجالتاً اصغرآقا عقیده دارد که برای رفع این نگرانی، قانونی تهیه شود تا این‌که بعد از تصویب آن، دوباره آقای مهندس ریاضی یا یکی از ورثه ایشان سر کار بیایند، آمین یا رب‌العالمین. هادی خرسندی- لندن

روزنامه ایران آزاد: شریف‌امامی بدتر از آموزگار و هویدا

روزنامه ایران آزاد از انتشارات کمیته مرکزی ایران آزاد که به زبان فارسی در واشنگتن منتشر می‌شد در شماره اول سال هشتم (‌مهر‌ماه ۵۷) در مورد دولت شریف‌امامی چنین نوشت:

«هر‌ دم از این جهنم مار نویی سر کشید. با تعویض هویدا و آموزگار فاسدی به افسد تبدیل شد، حالا باید گفت افسدی به افسدی شناخته شده‌تر، رسواتر، بی‌آبروتر از دو سلفش به روی کار آمده است. رذل بد‌سابقه‌ای که از کودتای ننگین 28 مرداد، جاانداز و پاانداز این دستگاه جهنمی بوده است، به‌عنوان نخست‌وزیر آزادی‌خواه و میانجی صلح و صفا، در راس فاسدترین خدمتگزاران دستگاه سیاه محمدرضا مانند باهری و نهاوندی، به جای روباه دست‌آموز «سیا» نشسته است.»

ادامه می‌دهد: «خیال می‌کند برای مردم ایران قره نوکر فراماسونری بریتانیای کبیر از خانه شاگرد و پادوی دستگاه عالم‌سوز و اهریمنی آمریکا کمتر کثیف و پستی و حقارتش ناشناخته‌تر است. و حال آن‌که پرونده شریف‌امامی و دزدی‌ها و بی‌ایمانی‌اش در دکان هر بقالی پشت بساط هر خرده‌فروشی باز است.»

در ادامه نوشت: «این گرگ پیر و طماع و دزد آزمند که در ماه فقط چند میلیون حقوق رسمی از سازمان برنامه سناتوری و بنیاد پهلوی ووووو می‌گیرد، صحبت رشوه و باج‌سبیل را از اشرف، غلامرضا و شهرام هم گذرانیده، شناخته شده خاص و عام است. این نامرد عاری از شرف خود در ریاست مجلس سنا صحه و امضا به پای تغییر تاریخ اسلامی گذاشت و حال با بی‌شرفی از تبدیل آن حرف می‌زند و خودش رییس قمارخانه‌های بنیاد پهلوی است دستور بستن در کازینوها را می‌دهد، چون خودش مغز خر خورده فکر می‌کند مردم ایران بدون فکر و اراده در مقابل این روسپیان قد علم کرده و به اعتراض برخاسته‌اند...»

Share/Save/Bookmark