رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۴ شهریور ۱۳۸۷
۳۰ سال پیش در چنین روزی

۱۰ تن از مقامات حکومتی بازداشت شدند

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی

جمعه بیست و چهارم شهریور ۱۳۵۷ هجری خورشیدی برابر هفدهم سپتامبر ۱۹۷۸ میلادی

۱۰ تن از مقامات حکومتی بازداشت شدند

اطلاعیه شماره ۱۰ حکومت نظامی تهران منتشر شد. براساس این اطلاعیه منصور روحانی، وزیر اسبق کشاورزی و فریدون مهدوی وزیر اسبق بازرگانی و مشاور به موجب ماده پنج حکومت نظامی بازداشت شدند.

فرماندار نظامی تهران، غلامعلی اویسی این اطلاعیه را امضا کرده است. به دنبال دستگیری این گروه که اتهام شان سو‌استفاده و ناراضی تراشی است، هشت مقام مهم دولتی دیگر نیز بازداشت شدند.

بازداشت‌شدگان شامل این افرادند: شجاع‌الدین شیخ‌الاسلام‌زاده، وزیر سابق بهداری و بهزیستی، اسدالله نیلی آرام، معاون سابق وزارت بهداری و بهزیستی، محمد‌رضا نقابت، معاون سابق وزارت بهداری و بهزیستی، رسول رحیمی، رییس سابق اتاق اصناف پایتخت، محمد‌علی نقیب‌زاده، مدیر عامل شرکت تعاونی مسکن فرهنگیان، علی‌اصغر رزازیان، وارد‌کننده میوه، قاسم ساربان‌ها، کامیون‌دار، باقر عاملی، مدیر عامل سابق تعاونی شهر و روستا. گفته می شود که این بازداشت‌ها ادامه خواهد داشت.

شریف‌امامی: برای تفاهم با روحانیون کوشش می‌کنیم

جعفر شریف‌امامی، نخست وزیر در مصاحبه با هفته‌نامه «‌واچن‌پرس» در مورد وقایع و درگیری‌های کشور گفت: «به نظر می‌رسد که قدرت‌های خارجی در امور دستی دارند.»

شریف‌امامی گفت: «ما برای رسیدن به تفاهم با رهبران مذهبی از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کنیم.» وی افزود: «من هیچ تباینی میان معیارهای روحانیون و طرح‌های لیبرالیزه کردن نمی‌بینم.»

جعفر شریف‌امامی، نخست وزیر همچنین در مصاحبه با فیگارو گفت: «عده‌ای کثیر از افرادی که در ایران در تظاهرات ضد‌دولتی شرکت می‌کنند، این کار را نه به دلیل وفاداری یا اعتقادشان به عمر یا زید، بلکه بیشتر به دلیل نارضایتی از سرنوشت خود و یا به دلیل ناراضی بودن از آنچه طی سال‌های اخیر بر کشور گذشته است، انجام می‌دهند.»

وی در این مصاحبه درباره خواسته‌های آیت‌الله شریعتمداری گفت: «خواسته‌های ایشان را می‌توان اجابت کرد، ولی گروهی هستند که هیچ توصیه‌ای را نمی‌پذیرند و موجب بی‌نظمی می‌شوند.»

شریف امامی گفت: «در هر صورت حرکت به سوی اشاعه آزادی‌های سیاسی به‌هیچ‌وجه متوقف نخواهد شد. ما یقین داریم که با یک بخش از مخالفانی که تقاضای‌شان منطقی و عقلانی است و برای مذاکره کردن آمادگی دارند به تفاهم خواهیم رسید.» وی همچنین عجالتاً هیچ ترمیمی را برای کابینه خود پیش‌بینی نکرد.

دومین عامل انفجار سینما رکس دستگیر شد

به گفته محمد باهری، وزیر دادگستری دومین عامل انفجار سینما رکس نیز دستگیر شد. براساس گفته‌های وزیر دادگستری عامل اول که از طریق دولت عراق دستگیر و به ایران تحویل داده شده است، با عامل دوم هیچ آشنایی نداشته است.

باهری اعلام کرد چون پرونده سینما رکس پرونده بسیار مهمی است، بنا‌براین دادگستری تا زمانی که حقایق روشن نشود، نمی‌تواند اطلاعات این پرونده را با مردم مطرح کند.

وی در مورد مشکلات رسیدگی به این پرونده گفت: «آبادان فقط یک بازپرس دارد. اکنون من دارم به شکلی از جاهای دیگر بازپرس برای آنجا تهیه می‌کنم، چون این بازپرس شب و روز بایستی مجبور به ابتکار باشد. کارهای دیگری هم هست. نیروی انسانی خیلی ضعیف و به‌ هر ‌حال از نظر ابزار کار با سختی و مضیقه‌ای در مقابل این ضرورتی که از نظر تاریخ برای تعقیب متخلفین متوجه ما هست، روبرو هستیم. فقط از خدا مدد می‌خواهم که انشاء‌الله دستگاه دادگستری در پیشگاه خداوند و ملت ایران و شاهنشاه آریامهر روسفید باشد.»

در مجلس از هویدا به‌شدت انتقاد شد

رستم رفعتی، نماینده دهلران و مهران طی سخنانی در موافقت با برنامه دولت گفت: «آ‌ن‌ها که می‌خواهند ما را از روحانیت به دور دارند، دشمنان سرزمین هستند، کسانی که نمی‌دانند شاهنشاه آریامهر تنها پادشاه شیعه جهان هستند و ملت ایران هم پشت سر شاهنشاه می‌باشند.»

وی همچنین در سخنان خود از هویدا به‌شدت انتقاد کرد و خواستار شد اعمال وی و آن‌ها که ۱۵ سال در این کشور حکومت کردند، بررسی شود.

منوچهر یزدی، نماینده تفت نیز به رفعتی گفت: «ما در طی سه سال اخیر آنچه را که امروز شما به آن اشاره می‌کنید، گفتیم و شما آن روز با ما مخالفت می‌کردید.»

منوچهر یزدی از این‌که مشروب‌فروشی زیاد شده است انتقاد کرد و یادآور شد، عروسک‌ها و دلقک‌ها را میدان دادند، ولی هرجا برنامه‌هایی در جهت اخلاق و خانواده بود، روی آن خط بطلان کشیدند.

در برنامه‌های تلویزیونی زن لخت را برای تبلیغ آدامس نشان دادند... و من به آقای قطبی گفتم این زن باید فردا فرزندان ما را تربیت کند، چرا به این صورت او را روی پرده ظاهر می کنید؟

آیا این مصیبتی نیست که فرخ‌زادها آزادانه راه بروند و هر کاری می‌خواهند به‌عنوان چهره محبوب در تلویزیون و رادیو بکنند؟ ناطق افزود: «‌قرآن را از قبرستان بیرون بکشید و در خانه آن را به فرزندان آموزش بدهید.»

نماز جماعت ایرانیان در راهپیمایی کمونیست‌های فرانسه علیه حکومت ایران و آمریکا

خبرگزاری فرانسه گزارش داد هزاران نفر از چپ‌گرایان فرانسه در پاریس تظاهراتی به صورت راهپیمایی برپا کردند تا همبستگی خود را برای مردم ایران نمایش دهند. سازمان‌های حامی این تظاهرات جمعیت تظاهر‌کننده را ۴۰ هزار نفر ارزیابی کردند، اما پلیس فرانسه اعلام کرد تعداد تظاهرکنندگان ۸۵۰۰ نفر بود.

به گفته خبرگزاری فرانسه ۱۰۰ نفر از جوانان ایرانی شرکت‌کننده در این مراسم پس از دادن شعار علیه دولت ایران و رییس‌جمهور آمریکا نماز جماعت خواندند.

این تظاهرات نزدیک به دو ساعت طول کشید و در آن حضور افرادی مانند ژرژ مارشه (‌دبیر‌کل حزب کمونیست فرانسه)، ژرژ سابر (عضو دفتر اجرایی حزب سوسیالیست) و لوئی آراگون، نویسنده و شاعر کمونیست جلب توجه می‌کرد.


با عرض معذرت بسیار، به دلیل مشکلات هم‌زمان برای دو نفر از تدوین‌کنندگان متن‌های سی سال قبل در همین روز، متاسفانه بیش از دو هفته این متن‌ها منتشر نشد، از امروز متن‌ها به‌طور منظم منتشر خواهد شد، همچنین سعی می‌کنیم از فردا روزنوشت‌های روزهای هشتم تا بیست و سوم شهریور را که منتشر نشد، به‌تدریج و تا سه چها روز آینده در آرشیو این بخش بگذاریم. از این کوتاهی از علاقه‌مندان این مطلب زمانه عذر می‌خواهیم.
ابراهیم نبوی

Share/Save/Bookmark