تاریخ انتشار: ۸ آبان ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
۳۰ سال پیش در چنین روزی

صفر قهرمانی آزاد شد؛ نسیم خاکسار: در زندان می‌مانم

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی

پنج‌شنبه پنجم آبان ۱۳۵۷ هجری خورشیدی برابر ۲۷ اوت ۱۹۷۸ میلادی

صفر قهرمانی آزاد شد

صفر قهرمانی، قدیمی‌ترین زندانی سیاسی جهان پس از ۳۰ سال آزاد شد. صفر‌خان در مصاحبه‌ای با خبرنگار کیهان در خانه دخترش گفت:

«بعد از ۳۰ سال این آزادی غیرمترقبه است. من مدیون مردم هستم. اگر مردم و مبارزات برحقشان نبود تا آخر عمر باید در زندان به سر می بردم. من این آزادی را که به کوشش مردم به دست آمده گرامی می‌دارم چرا که برای به دست آوردن آن چه خون‌ها که ریخته نشده و چه سینه‌ها که به گلوله سپرده نشده است».

او در ادامه گفت: «اعتراض‌های پیاپی من به زندانبان‌ها باعث شد تا به سلول سبز در زندان اوین تبعید شوم. و این زندانی است که در آن هرگز نمی‌توان شب و روز را تشخیص داد».

وی گفت: «هوایش را با پمپ عوض می‌کنند. مدت‌ها در این زندان بودم. سینه من دفتری است که با مرکب خون همه خاطرات ۳۰ سال اخیر را در آن نوشته‌اند».

آیت‌الله خمینی برنامه‌ی سازش با حکومت را رد کرد

پاریس، خبرگزاری فرانسه، آیت‌الله خمینی که از اقامتگاه خود در پاریس جنبش مذهبی مخالف با حکومت ایران را رهبری می‌کند، هرگونه امکان تهیه یک استراتژی مشترک با جناح مخالف سیاسی کشور را برای استقرار یک دولت انتقالی ـ تا هنگامی که رژیم کنونی ایران پابرجا باشد ـ رد کرد.

رهبر شیعه که به سوال‌های این خبرگزاری پاسخ می‌داد، خواستار ادامه جنگ فرسایشی علیه دولت ایران تا رسیدن به پیروزی شد و گفت:

«من از همان آغاز به شکل اجتناب‌ناپذیری مخالف با آشتی و سازش بوده‌ام و هستم، زیرا آشتی و سازش نه می‌تواند ایران را از بن‌بست بیرون بیاورد و نه به اختناق و قتل عام‌ها پایان دهد».

آیت‌الله گفت: «اگر همگی افکار عمومی ایران مخالف حکومت فعلی باشند، حکومت ناگزیر خواهد شد دست از اختناق بردارد و در نتیجه لحظه پیروزی ملت نزدیک‌تر خواهد شد».

وقتی در مورد خطر رخنه چپ کمونیستی در جنبش کمونیستی در جنبش شورشی مردم از آیت‌الله العظمی سوال شد، ایشان اعتقاد راسخ خود را مبنی بر این‌که «جوانان ناخشنودی که امروز سنگ مارکسیسم را بر سینه می‌زنند، فردا به حکومت اسلامی خواهند پیوست» ابراز داشت و گفت:

«بر فرض که این تظاهر‌کنندگانی که با شعارهای کمونیستی رژه رفتند مارکسیست باشند، ولی یک نیروی واقعی در مقابل ۳۰ میلیون ایرانی که به نام اسلام به پا خواسته‌اند، نیستند».

رهبر مذهبی با کلماتی بسیار روشن تصمیم قاطع خود را مبنی بر این‌که به تبعید بلد داوطلبانه خود که از ۱۵ سال پیش آغاز شده است، پایان نمی‌دهد، ابراز داشت و گفت: «تا هنگامی که حکومت کنونی در قدرت بماند من به ایران باز نخواهم گشت».


عکس: مرکز اسناد انقلاب اسلامی

نسیم خاکسار: در زندان می‌‌مانم

نسیم خاکسار، نویسنده و یکی از زندانیان سیاسی که حکم آزادی‌اش صادر شده بود، از بیرون آمدن از زندان خودداری کرد و طی نامه‌ای اعلام کرد:

«چون نمی‌توانم جدا از دوستانم و کسانی‌ که با من در شرایط تلخ و ناگوار در حبس بوده‌اند آزاد شدن بدین نحو را بپذیرم، اعلام می‌کنم تا آزادی کلیه زندانیان سیاسی درون زندان خواهم ماند». زندان اهواز، نسیم خاکسار.

صدام حسین: به روحانیون اجازه جانشینی دولتمردان را نمی‌دهم

رادیو بغداد مصاحبه صدام حسین، نایب رییس شورای انقلاب عراق را با خبرنگاران عربی و خارجی و شبکه‌های تلویزیونی جهان در زمینه سیاست عراق نسبت به همسایگان و عزیمت حضرت آیت‌الله خمینی پخش کرد.

صدام حسین با اشاره به روابط ایران و عراق گفت درباره ایران، در امور داخلی ایران دخالت نمی‌کنیم، مگر ایران بخواهد در امور داخلی ما دخالت کند. ما این سیاست خود را به روشنی در برابر حضرت آیت‌الله خمینی گذاشتیم و به وی گفتیم این است خط مشی ما، حالا شما یا به این خط مشی احترام بگذارید یا در مساله ماندن در عراق تجدید نظر کنید.

آیت‌الله خمینی گفتند من به سیاست خودم ادامه می‌دهم و اگر شما می‌خواهید مرا مقید سازید ناگزیرم عراق را ترک کنم. به وی گفتم میل شما است. ایشان به سلامت عراق را ترک گفتند.

صدام حسین افزود: اصل دیگر، از نقطه نظر ما رجال دین هستند، ما به رجال دین و روحانیون احترام می‌گذاریم و در تحقق هدف‌ها و نظریاتشان در رشد و تقویت خلق به آن‌ها کمک‌های شایان می‌کنیم.

لیکن ما به آن‌ها اجازه نمی‌دهیم چه عراقی باشند و چه غیر عراقی خود را جانشین سلطه دولت منصوب کنند. شما غربی‌ها از این مساله راحت هستید، واتیکان را یک کشور کوچکی ساختید و تمام سیاست مذهبی را در واتیکان قرار دادید.

ما اجازه نمی‌دهیم یک فرد روحانی خود را به جانشینی یک مسوول دولتی معرفی کند و همچنین به مسوول دولتی اجازه نمی‌دهیم در مقام فرد روحانی قرار گیرد.

ما نه تنها در این مکان این سخن را می‌گوییم، بلکه این سخن بیانگر سیاست حزب است و نزد فرد فرد خلق معلوم و روشن است.

دادستان سانفرانسیسکو تقاضای پناهندگی ۱۰۰ دانشجوی ایرانی را رد کرد

سین سام، دادستان اداره مهاجرت ایالت سانفرانسیسکو، تقاضای پناهندگی سیاسی ۱۰۰ دانشجوی ایرانی را به دلیل شرکت آنان در تظاهرات ضدحکومت ایران رد کرد و به آنان توصیه کرد، با توجه به این‌که دولت ایران بازگشت دانشجویان معترض ایرانی را بلامانع اعلام کرده است، به وطن خود بازگردند.

دانشجویان که ظاهراً از نظرات دولت شریف‌امامی در این زمینه بی‌اطلاع بودند، از دادستان اداره مهاجرت سانفرانسیسکو خواستند اگر مدرکی به نشانه حسن نیت دولت ایران در دست دارد، ارائه دهد تا به اتکای آن به میهنشان بازگردند.

براساس گزارش خبرنگار سیار کیهان در شهر آبادان، دادستان اداره مهاجرت سانفرانسیسکو در تماس تلفنی با یکی از حقوقدانان خوزستانی که دوست نزدیک او است، تقاضا کرد چندین شماره از روزنامه‌هایی که نظرات دولت ایران در آن‌ها به چاپ رسیده، برای وی فرستاده شود تا در اختیار دانشجویان ایرانی قرار دهد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

خیلی جالب بود
۱. امیدوارم در باره ی کسانی که در ۹ آبان ۱۳۵۷ از زندان شاه آزاد شدند هم بنویسید که نقش آنها در ادامه انقلاب اسلامی پیشتز از صفرخان و حسام بود که انسانی بودند و لی اسلامی نبودند.

-- هوشنگ امجدی ، Oct 29, 2008

تاریخ مذکور در سرمقاله درست نیست. پنجم آبان با بیست و هفتم ماه اوت مقارن (برابر) نیست.

-- بهراد ، Oct 30, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)