رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۰ مهر ۱۳۸۷
۳۰ سال پیش در چنین روزی

نویسنده «تهران مخوف» کشته شد

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی

شنبه هشتم مهر ۱۳۵۷ هجری خورشیدی برابر ۳۰ سپتامبر ۱۹۷۸ میلادی

مذاکرات فرستاده ویژه شاه ایران درباره امام موسی صدر

در پی ملاقات و گفت و گوی فرستاده ویژه شاهنشاه با ملک‌ حسین، پادشاه اردن پیرامون سرنوشت امام موسی صدر، خبرگزاری فرانسه از دمشق گزارش داد که فریدون موثقی فرستاده ویژه شاه ایران همراه با پیامی از سوی شاهنشاه به‌عنوان حافظ اسد رییس جمهوری سوریه وارد دمشق شد.

خبرگزاری فرانسه در گزارش خود اضافه کرد که مضمون این پیام فاش نشده است. یک مقام مطلع در وزارت امور خارجه ایران اعلام داشت که شاه ایران نگران سرنوشت امام موسی صدر، رهبر شیعیان لبنان است و به همین دلیل نماینده ویژه‌ای نزد اعلیحضرت ملک حسین، پادشاه اردن فرستاد.

فرستاده شاه پس از ورود به عمان با ملک حسین پیرامون سرنوشت امام موسی صدر گفت و گو کرد. هم‌زمان با این ملاقات، سفارت ایران در اردن نیز در بیانیه‌ای اعلام داشت که ایران نسبت به ناپدید شدن امام موسی صدر شدیداً نگران است.

براساس گزارش خبرگزاری‌ها فریدون موثقی پس از گفت و گو با ملک حسین از عمان رهسپار دمشق شد تا پیام شاه ایران را تسلیم حافظ اسد کند.


امام موسی صدر(عکس: وب‌سایت ساجد)

«پاپاور براکنه اتم» جانشین تریاک می‌شود

بذر گیاه «پاپاور براکنه اتم» از طرف ایران در اختیار سازمان ملل متحد گذاشته شد. این گیاه محتوی ماده تئوئین است که در مصارف پزشکی می‌تواند جانشین تریاک شود.

دکتر ایرج لاله‌زاری، رییس دانشکده داروسازی در این مورد گفت: «بنا به درخواست سازمان ملل متحد بذر گیاه معجزه‌آسای «پاپاور براکنه اتم» از طرف ایران برای کشت در کشورهای مختلف، در اختیار این سازمان قرار گرفت. این گیاه که در دامنه‌های کوه البرز می‌روید حاوی ماده تئوئین است که می‌توان از این ماده برای مصارف پزشکی استفاده کرد و ترتیبی داد تا این گیاه جانشین تریاک شود.»

خانه‌سازی در تهران بزرگ آزاد شد

مشکل داخل محدوده و خارج از محدوده پایتخت برای همیشه حل می‌شود و محدوده پنج ساله و ۲۵ ساله تهران با کیفیت گذشته برای همیشه از بین می‌رود.

بر این اساس تهران دارای یک محدوده قانونی و فیزیکی می‌گردد تا کسانی که در نقاط مختلف شهر زمین دارند بتوانند اقدام به ساختمان کنند.

براساس این طرح که در جلسه هیات وزیران مورد بررسی نهایی قرار گرفت به همه افراد اجازه داده می‌شود در هر نقطه از تهران که زمین دارند با توجه به ضوابطی که در این طرح منظور شده خانه بسازند.

یک مقام آگاه اعلام کرد علت این تصمیم دولت کاهش نارضایتی افرادی است که در حاشیه شهرها زندگی می‌کنند و با مشکلات شهرنشینی در تهران درگیر هستند.

نویسنده «تهران مخوف» کشته شد

مرتضی مشفق کاظمی، نویسنده کتاب «تهران مخوف» و اولین نویسنده رمان ایرانی هفته گذشته در سن ۷۵ سالگی در نیس فرانسه بر‌اثر تصادف با موتورسیکلت کشته شد.

مشفق کاظمی کتاب معروف «تهران مخوف» خود را در سن ۱۸ سالگی نوشت. این کتاب ابتدا در روزنامه «ستاره ایران» به‌صورت پاورقی با امضای مشفق چاپ شد و سپس به‌صورت کتاب پرفروش روز انتشار یافت و بارها تجدید چاپ شد.

مرتضی مشفق کاظمی ۳۰ سال آخر عمر خود را در وزارت امور خارجه به کار پرداخت و مدت‌ها با سمت‌های معاون وزارت امور خارجه و سفیر کبیر ایران در دانمارک و هندوستان انجام وظیفه کرد.

ایرج گرگین، مدیر شبکه دوم تلویزیون استعفا کرد

آقای ایرج گرگین، مدیر شبکه دو رادیو تلویزیون ملی ایران استعفا کرد. تا تعیین مدیر جدید غلامحسین اعتمادزاده مدیریت پخش تلویزیونی شبکه دوم، ایرج منشی سرپرست امور اداری، عباس یوسفیان، سرپرست امور تولید، علی‌اصغر طاهری، مدیر پخش رادیو دوم و بهروز بهزادی، مدیریت خبر رادیو دو را عهده‌دار خواهند بود.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

امام موسی صدر ناپدید نمی شد این انقلاب و رهبری آن به این صورت در نمی آمد ایشان مخالف کشتار و خشونت بودند انسان نازنینی بود ایکاش رهبر انقلاب ایشان بودند

-- رضا ، Oct 1, 2008 در ساعت 02:14 PM

reza agha hamah akhod ha ghabl az ghodrat graften megoyand ,ma ksi na mekoshem

-- Hoshang ، Oct 1, 2008 در ساعت 02:14 PM