رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۷ مهر ۱۳۸۷
۳۰ سال پیش در چنین روزی

علی امینی: روی کار آمدن دولت نظامی جدی نیست

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی

چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۳۵۷ هجری خورشیدی برابر هجدهم اوت ۱۹۷۸ میلادی

آیت‌الله خمینی اقامت خود در پاریس را تمدید می‌کند

بنا به گزارش دکتر حسن حاج سیدجوادی فرستاده ویژه روزنامه اطلاعات به پاریس، آیت‌الله خمینی مدت اقامت خود در پاریس را تمدید کرد.

اطرافیان آیت‌الله خمینی گفتند ایشان قصد دارد که مدت اقامت خود را در فرانسه تمدید کند و ظاهراً مذاکراتی با مقام‌های فرانسوی انجام شده است تا آزادی عمل بیشتری به وی داده شود.

آیت‌الله خمینی به دلیل محدودیت‌های دولت فرانسه نتوانست در جمع دانشجویان ایرانی مقیم فرانسه حاضر شده و برای آنان سخنرانی کند.

از سوی دیگر اعلامیه‌ای که در محل اقامتگاه آیت‌الله منتشر شد، گویای این بود که ایشان به محض دریافت یک دعوت‌نامه از یک کشور اسلامی فرانسه را ترک خواهد کرد.

هم‌زمان با این موضوع دولت عراق نیز رسماً تاکید کرد که آیت‌الله خمینی به میل خود از عراق به فرانسه رفته است.

خبرگزاری عراق از قول یک منبع خبری اضافه کرد، عراق باز هم مقدم آیت‌الله خمینی را گرامی خواهد داشت، به‌ شرط آن‌که قوانین مربوط به پناهندگی سیاسی و مقررات کشور عراق از سوی ایشان مورد احترام قرار گیرد.


گروه توحیدی صف مسوولیت عملیات چریکی اصفهان را به‌عهده گرفت

به گزارش خبرگزاری فرانسه گروه توحیدی صف مسوولیت انفجار بمب در اصفهان را برعهده گرفت. در این انفجار، هشت آمریکایی مجروح شدند.

به نوشته روزنامه اطلاعات این بمب توسط چند ناشناس به سوی یک اتوبوس دولتی که حامل ۱۲ کارمند آمریکایی بود پرتاب شد.

در این حادثه که روز ۱۹ مهرماه اتفاق افتاد، تروریست‌ها موفق به فرار شدند و زخمی شدگان به بیمارستان انتقال یافتند. خبرگزاری ها در گزارش دیگری به انفجار در یک هلی‌کوپتر واحدهای هوا نیرو در اصفهان اشاره کردند.

روز ۲۶ مهرماه ۵۷ گروه توحیدی صف در دومین اطلاعیه خود، مسوولیت پرتاب بمب به اتومبیل حامل نظامیان آمریکایی و انفجار هلی‌کوپتر را به عهده گرفت.

این گروه در اعلامیه شماره دو خود به حکومت ایران شدیداً اعتراض کرد. گروه توحیدی صف در سال ۱۳۵۶ توسط محمد بروجردی (‌از فرماندهان بعدی جنگ) و بوذری تشکیل شد و اجازه فعالیت نظامی خود را از آیت‌الله خمینی دریافت کرد.

بعدها اعلام شد عملیات اصفهان توسط شاخه اصفهان این گروه (‌سید مهدی هاشمی) صورت گرفته و مورد توافق مرکزیت (‌بروجردی و بوذری) نبوده است.

عملیات انفجار رستوران خوانسالار تهران که منجر به کشته شدن تعدادی از آمریکایی‌ها شد توسط گروه توحیدی صف انجام گرفته بود.

این گروه پس از انقلاب همراه با شش گروه دیگر، سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی را تشکیل دادند.

اعتصاب‌ها در تهران و شهرستان‌ها گسترده شد

اعتصاب در موسسات دولتی و خصوصی شهرهای مختلف ایران گسترش یافت و برخی موسسه‌ها و سازمان‌های دولتی به اعتصابیون پیوستند.

به گفته روزنامه اطلاعات در برخی شهرها نمایندگان دولت با اعتصابیون به توافق رسیده و آن‌ها به سر کار بازگشتند. در تبریز بسیاری از سازمان‌های دولتی و خصوصی اعتصاب خود را ادامه دادند.

در تربت حیدریه فرهنگیان این شهر در سالن دبیرستان پهلوی تربت حیدریه اجتماع کردند و خواسته‌‌های ۱۶ ماده‌ای خود را مطرح کردند، از مهم‌ترین خواسته‌های فرهنگیان تربت حیدریه آزادی کلیه زندانیان سیاسی است.

در آبادان کارکنان اداره تدارکات انبارها و تعمیرات شرکت ملی نفت و قسمت کارگاه مرکزی پالایشگاه آبادان دست به اعتصاب نشسته زدند. اعتصابیون خواستار عضویت در شرکت نفت برای استفاده از امکانات رفاهی آن بودند.

کارکنان شیلات و ناوگان صیادی شمال، کارکنان اداره ثبت اسناد، سازمان تعاون و امور روستاها و بیمارستان محمدرضا شاه پهلوی و کارکنان پست بندر پهلوی به اعتصاب خود ادامه دادند و اعتصاب اتوبوسرانان خط اردبیل - تبریز و اردبیل - تهران و خلخال وارد چهارمین روز خود شد.

در زنجان، کارکنان کشتارگاه زنجان دیروز دست به اعتصاب زدند و هیچ کشتاری در این شهر صورت نگرفت. در شیراز و شمیران کارکنان اورژانس دست به اعتصاب زدند.

در شیراز، اعتصاب سازمان آب، آموزشگاه پرستاری وابسته به سازمان شاهنشاهی، مسکن و شهرسازی، دخانیات، تعاون و پست، مجتمع صنعتی گوشت، امور روستاها، سرجنگلداری، روغن نباتی نرگس شیراز، دانشگاه پهلوی، بیمارستان روانی سلامی و کارخانه پارچه‌بافی ایگار ادامه یافت.

همچنین در شهرهای قزوین، بجنورد، شاهرود، اهواز، اراک، کاشان، شمیران، کرمانشاه، اصفهان، رضائیه، بندر بوشهر، کرمان، میاندوآب، قصرشیرین و تهران اعتصابات گسترده سراسری ادامه یافت.


علی امینی: روی کار آمدن دولت نظامی جدی نیست

دکتر علی امینی، نخست وزیر پیشین ایران در گفت و گوی تلفنی با روزنامه اطلاعات شایعه تشکیل دولت جدید توسط وی را تکذیب کرد و گفت:

«من آماده‌ام تا در هر مقامی که ممکن باشد به کشور خدمت نمایم ولی به‌هیچ‌وجه در شرایط فعلی به فکر نخست وزیر شدن نیستم».

این شایعات به‌خاطر ملاقات علی امینی با اردشیر زاهدی، سفیر ایران در واشنگتن که هفته گذشته به تهران وارد شده است، قوت گرفت.

علی امینی خبر ملاقات را تایید، ولی تاکید کرد که موضوع ملاقات درباره شرایط کلی موجود بوده است. امینی گفت: «زاهدی مدت‌هاست که در خارج از کشور به‌سر می‌برد و سعی من بر آن بود که وی را با مسایل آشنا نمایم».

علی امینی در مورد شایعه تلاش‌های وی برای ترتیب دادن یک ملاقات با آیت‌الله خمینی به‌ منظور بحث درباره بحران موجود در کشور گفت:

«هیچ‌گونه تقاضایی برای انجام چنین کاری از من نشده است. ولی اگر اجازه انجام کاری داده شود و معتقد هم باشم که آن کار به صلاح مملکت است، آن را انجام خواهم داد.»

دکتر علی امینی در مورد شایعه تشکیل یک دولت نظامی گفت: «فکر نمی‌کنم چنین چیزی به‌طور جدی مورد نظر باشد و در هر حال اعمال چنین کاری یعنی بر سر کار آوردن یک دولت نظامی، اقدام بسیار بدی خواهد بود».

روشن، اسکندریان و دانایی‌فرد ایران را ترک کردند

حسن روشن، آندرانیک اسکندریان و ایرج دانایی‌فرد، سه چهره بزرگ و معتبر فوتبال ایران، هر کدام با انگیزه‌ای متفاوت ایران را ترک کردند.

حسن روشن که از بازیکنان مورد توجه کشور است، مورد توجه تیم «الاهلی» دوبی قرار گرفت و با یک حقوق ماهانه ۱۸ هزار تومانی برای استخدام به امارات رفت. دانایی‌فرد و اسکندریان نیز اعلام کردند که قصد بازی در تیم‌های آمریکایی را دارند.

در این مسابقه دانایی‌فرد به بازی گرفته شد و بعد از سفر به آمریکا به همراه همسرش در این کشور ماندگار شد تا تحصیلش را نیز انجام دهد. آندرانیک اسکندریان نیز قصد دارد برای تحصیل به آمریکا برود.

Share/Save/Bookmark