رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۷ آبان ۱۳۸۷
۳۰ سال پیش در چنین روزی

کانون وکلا: دادگاه‌های انقلابی تشکیل می‌شود

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی

دوشنبه دوم آبان ۱۳۵۷ هجری خورشیدی برابر ۲۴ اوت ۱۹۷۸ میلادی

اعتصابات در کشور، چهارمین هفته خود را پشت سر گذاشت

اعتصابات گسترده موسسات دولتی و خصوصی کشور وارد چهارمین هفته خود شد. اعتصاب‌کنندگان در برخی موارد وارد گفت و گو با مسوولان موسسات شده و به خواسته‌های خود دست یافته، اما در اکثر موارد بدون هیچ نتیجه‌ای به اعتصاب ادامه دادند.

روزنامه کیهان در گزارش خود، اعتصاب برخی موسسات را گزارش کرد. به گزارش کیهان، کارکنان سازمان ورزش کشور ضمن اعتصاب گسترده، خواستار افزایش حقوق و برخی موارد دیگر شدند.

کارگران شرکت راهسازی کاترپیلار در تهران دست به اعتصاب زدند، کارکنان وزارت کار اعتصاب کردند و ملاقات گروهی از نمایندگان اعتصابیون با وزیر کار مورد تائید سایر اعتصابیون قرار نگرفت.

بیمارستان شیر و خورشید تبریز اعتصاب را ادامه داد و پزشکان به دلیل اعتصاب بخش فنی موفق نشدند عمل جراحی انجام دهند، اما کارکنان تراکتورسازی که با مدیریت این کارخانه به توافق رسیده بودند، به سرکار خود برگشتند.

از سوی دیگر کارگران کبریت‌سازی تبریز اعتصاب خود را آغاز کردند. در اراک، کارکنان ماشین‌سازی اراک پس از اعتصاب دست به راهپیمایی زدند و به میدان پهلوی این شهر رفتند و به سربازانی که جلوی استانداری بودند شاخه‌های گل دادند.

در بابلسر ۲۵۰ تن از کارگران و صیادان فصلی شیلات دست به اعتصاب زده و از صید ماهی خودداری کردند. در آمل به دلیل اعتصاب، هر‌گونه نقل و انتقال پول توسط بانک متوقف شد.

در مشهد، اعتصاب باعث ایجاد مشکل در خرید محصولات کشاورزی گشت، در اهواز، پرستاران بیمارستان گلستان دست به اعتصاب زدند.

علاوه بر این موارد در شهرهای کرمانشاه، نقده، زاهدان، شاهرود، دورود، تبریز، چالوس، رودبار، شهرک نظرآباد مقدم، لاهیجان، اصفهان، قزوین، پارس‌آباد مغان، کارخانه کفش وین، کارگران مرند، فرهنگیان علمدار، کارکنان لوله‌سازی ساوه، کارکنان نیروگاه اتمی دارخویه آبادان، کارکنان بیمارستان فیروزگر، کارکنان انستیتو پاستور نیز اعتصاب خود را ادامه دادند.

مدیرعامل سازمان عمران کیش از ایران فرار کرد

به گزارش آسوشیتدپرس، «محمود منصف»، مدیرعامل سازمان عمران کیش از طریق بحرین از ایران فرار کرد. روزنامه کیهان ضمن انتشار این خبر، اعلام کرد نام منصف در فهرست اشخاصی بود که خروجشان از کشور ممنوع شده بود.

به نوشته روزنامه کیهان «محمود منصف» متهم به اختلاس لااقل ۱۰۰ میلیون دلار است. دولت ایران از پلیس بین المللی برای یافتن دو کارمند دولت به نام‌های «علی شایگان»، رییس شرکت کشتیرانی آریا و «دکتر محمد موسویان»، رییس راه آهن ایران تقاضای کمک کرد.

شایگان از قرار معلوم تابعیت کانادا را به دست آورد و در آنجا مشغول تجارت شد، در حالی که دکتر موسویان به دلیل داشتن تابعیت لوکزامبورگ به این کشور رفت.

این اقدامات در پی آن صورت گرفت که دولت ایران تلاش کرد تا برای کاهش التهابات سیاسی و اعتراضات مخالفان، به محاکمه و مجازات و دستگیری برخی از مدیران اقتصادی و سیاسی کشور به عنوان مبارزه با فساد مالی دست بزند.

«منصف» و عده‌ای در حدود یک هزار کارمند دولت در لیست سیاه دولت قرار گرفته‌اند و خروج آن‌ها از کشور ممنوع شده است.

ولی از قرار معلوم، منصف سوار یک هواپیما در پروازهای داخلی شده، ولی بعداً مسیر خود را تغییر داده و به بحرین رفت و در آنجا هم خود او و هم هواپیمای حامل او، در یکی از نقاط اروپا ناپدید شده است.

این هواپیما متعلق به سازمان عمران کیش بود و فعلاً معلوم نیست چه بر سر آن آمده است. کیهان از قول یک منبع اعلام کرد این هواپیما در معرض فروش گذاشته شده است.


بزرگ‌ترین عزاداری تاریخ ایران در بهشت زهرا برگزار شد

خبرگزاری یونایتد‌پرس گزارش کرد در تظاهرات چهلم ۱۷ شهریور در بهشت زهرا در حدود ۱۰۰ هزار نفر شرکت داشتند و مردان و زنان و کودکان عزادار در اطراف آرامگاه‌ها جمع شده و شعارهایی علیه دولت می‌دادند.

به گزارش کیهان، آن‌ها گل به دست داشتند و با صدای بلند دعا می‌خواندند. یونایتدپرس اضافه کرد این بزرگ‌ترین مراسم عزاداری در تاریخ ایران بود.

در میان عزاداران، شعارهایی که در آن‌ها به‌شدت به آمریکا حمله می‌شد، شنیده می‌شد. سخنرانان بهشت زهرا به مردم می‌گفتند باید به خواست‌های خود پای‌بند باشیم. آن‌ها می‌گفتند ما خواستار دولت اسلامی هستیم و باید همین را بخواهیم.

در تظاهرات چهلم ۱۷ شهریور که در شهرهای دیگر کشور برگزار شد، تعدادی مجروح و کشته شدند، به گزارش روزنامه کیهان در شهر اندیمشک یک نفر، در دزفول پنج نفر، در میناب دو کشته و چهار مجروح و در زنجان نیز دو نفر کشته و ۲۱ نفر مجروح شدند.

کانون وکلا: دادگاه‌های انقلابی تشکیل می‌شود

به‌منظور تعقیب و محاکمه متعدیان به حقوق ملت دادگاه‌های ملی و انقلابی مرکب از جامعه بازاریان، جامعه حقوقدانان و جامعه طرفداران حقوق بشر و جوامع دیگر باید تشکیل گردد.

این دادگاه‌ها در طرح متقابل جامعه حقوقدانان (‌در مقابل طرح وزیر دادگستری) پیش‌بینی شده است. قرار است این طرح ظرف چند روز آینده به وزیر دادگستری تسلیم شده و پس از رسیدگی در هیات دولت به قوه قانونگذاری تقدیم شود.

در طرح مزبور آمده است، اعضای دادگاه‌های انقلابی و ملی نباید در هیچ‌یک از احزاب ۲۵ سال گذشته و یا در مشاغل سفارت یا وزارت و یا معاونت و یا مدیرکلی و خلاصه خدمات دولتی شرکت داشته باشند.

به موجب این طرح، کلیه کسانی که در طول ۲۵ سال گذشته به‌نحوی از انحاء به آزادی‌های فردی و اجتماعی مردم و حقوق اساسی مردم لطمه زده‌اند و یا به‌نحوی از انحاء حقوق دولت و مردم را مورد افراط و تفریط قرار داده‌اند، باید در این دادگاه محاکمه شوند.

قرار است این طرح که آخرین مراحل خود را در کانون وکلا طی می‌کند ظرف چند روز آینده تکمیل و به وزیر دادگستری تسلیم شود.

حسن نزیه، هدایت‌الله متین‌دفتری و محسن پزشکپور از اعضای کانون وکلا در سال ۱۳۵۷ بودند که در تنظیم طرح دادگاه‌های ملی و انقلابی نقش داشتند.

هشتمین هفته مسابقات جام «ادموند بیت خدا» پایان یافت

به گزارش روزنامه کیهان، هفته هشتم مسابقات تنیس روی میز جام «ادموند بیت خدا» بازیکن فقید و پیشین تیم ملی که با شرکت ۳۰ تیم از باشگاه‌ها، دانشگاه‌ها، کاخ‌های جوانان و دسته‌جات آزاد در دو گروه ۱۵ تیمی به‌طور دوره‌ای آغاز شده بود، یک‌شنبه هفته گذشته پایان یافت و نتایج زیر به‌دست آمد.

ایران امروز پنج، مرکز رفاه دولاب صفر
شهپر پنج، خامنه‌ای‌پور صفر

کاخ جوانان غربی پنج، کاخ جوانان آبادان صفر

کاخ جوانان مهر پنج، کرج صفر

ورزنده پنج، پهلوی صفر

امجدیه (‌ث) پنج، ایزد‌ مهرآباد دو

ایران امروز (‌الف) پنج، آذرخش دو

ایران ما پنج، نیرومند یک

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

این دادگاههای انقلاب که کانون وکلا خیلی برای آن سینه چاک می داد، اول همه یقه همون وکلای کانون از قبیل حسن نزیه و لاهیجی را گرفت. داستان به قدرت رساندن روحانیون پاک سرشت توسط طبقه تحصیلکرده و به اصطلاح روشنفکر ، هم کمدی است و هم تراژیک.

امیدوارم که نسل فعلی دانشجویان که در دانشگاهها به دنبال امثال رئیس دانا و ابراهیم یزدی و غیره هستند متوجه باشند که چه می کنند و حداقل تاریخ معاصر ایران را یکبار خوانده باشند.

در ضمن در این صفحات اگر عکسی از به صف ایستادن ملیون در فرودگاه موقع ورود امام چاپ کنید چهره های جالبی در آن است.

درکارتان موفق باشید .

-- انقلابی سابق ، Nov 17, 2008 در ساعت 07:18 PM