رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۶ آبان ۱۳۸۷
۳۰ سال پیش در چنین روزی

دومین هفته اعتصاب در پالایشگاه آبادان

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی

سه‌شنبه سوم آبان ۱۳۵۷ هجری خورشیدی برابر ۲۵ اوت ۱۹۷۸ میلادی

دومین هفته اعتصاب در پالایشگاه آبادان

به دنبال اعتصاب کارمندان و کارگران پالایشگاه آبادان، از ۲۵ مهرماه، کارکنان اداره مرکزی شرکت نفت نیز به پشتیبانی از کارکنان پالایشگاه دست از کار کشیدند.

اعتصاب‌کنندگان که در حدود سه هزار نفر بودند، خواستار عدم دخالت نظامیان در پالایشگاه و سایر قسمت‌های صنعت نفت شدند.

اعتصابیون همچنین خواستار ۵۰ درصد افزایش حقوق خود شدند. به گزارش روزنامه کیهان «تابان‌سر»، رییس پالایشگاه آبادان و سایر مقامات صنعت نفت در این شهرستان اعلام کردند خواسته‌های کارمندان و کارگران مورد توجه قرار دارد و تبعیضات موجود از بین خواهد رفت.

رییس پالایشگاه آبادان از طرف خود و هیات مدیره شرکت نفت از واقعه پالایشگاه و دخالت ماموران ابراز تاسف کرد. روزنامه کیهان سوم آبان، اعلام کرد در حال حاضر کلیه کارمندان و کارگران پالایشگاه و کارمندان غیرصنعتی شرکت ملی نفت ایران در اعتصاب به‌سر می‌برند.

نماینده کرج، دولت را استیضاح کرد

عباس اخباری، نماینده کرج در مجلس، دولت شریف‌امامی را استیضاح کرد. در نامه‌ای که نماینده کرج برای استیضاح نخست‌وزیر داد، چنین آمده است:

«از آنجا که دولت حاضر علاوه بر آن‌که در این مدت هیچ‌گونه اقدامی در زمینه رفع مشکلات مملکتی نکرده‌اند، اقدامات و اعمالی نیز از طرف دولت حاضر صورت گرفته است که بر نابسامانی‌های کشور افزوده تا آنجا که هر روز از گوشه و کنار مملکت اخبار بسیار ناراحت‌کننده که حاکی از سوء سیاست دولت در اداره امور مملکت است، می‌رسد و بیم آن می‌رود شیرازه کشور از هم بگسلد».

نماینده کرج، دولت شریف‌امامی را در موارد زیر استیضاح کرد و از رییس دولت خواست در اولین جلسه در مجلس حاضر شده و به موارد استیضاح پاسخ دهد:

۱. استمرار خونریزی و کشتار در سراسر کشور.

۲. در نظر نگرفتن احترام و مصونیت‌های خاص علما و مراجع دینی و مذهبی و حبس و زجر و شکنجه مراجع مذهبی و وعاظ.

۳. تبعید آیت‌الله خمینی و فشار به دولت‌های عراق و کویت و فرانسه برای سلب آزادی از آیت‌الله خمینی.

۴. دولت در قبال کاهش قیمت نفت از ۱۲ دلار به پنج دلار سکوت کرده و با غارتگران جهانی سازش و به منافع ملی خیانت کرده است و به جای آن درآمد کشور را صرف خرید جزیره کیش کرده تا رفاه گروهی عیاش را برای قمار و سایر تفریحات فراهم آورد و این تشکیلات از نظر اعتقادات مذهبی مردود است.

۵. تهیه لوایح مختلفی که اگر به تصویب برسد، نشان‌دهنده فعالیت دولت در جهت گسترش اختناق است، لوایحی مانند لایحه احزاب که مخالف قیام ملت ایران است، لایحه مطبوعات که حاکی از اختناق است، لایحه دانشگاه‌ها که حاکی از نقض باقیمانده استقلال دانشگاه‌هاست.

۶. دولت حاضر خود را دولت آشتی ملی معرفی کرده و این بدان معنی است که دولت‌های گذشته موجبات قهر ملت را فراهم آورده‌اند، در حالی که همان عوامل و وزرای دولت‌های قبلی در دولت کنونی حضور دارد و به همین دلیل دولت کنونی در مسوولیت دولت‌های قبلی نیز سهیم است.

۷. در مبارزه با فساد تعلل دولت تا بدانجاست که شخص آقای هویدا که در تمام کابینه‌های دوران فساد سمت ریاست داشته، از تعقیب مصون مانده است.

نامه استیضاح عباس اخباری، نماینده کرج در روزنامه کیهان منتشر شد و هرمز پیشوایی یکی از نمایندگان مجلس به نامه وی پاسخ داده و نوشت:

«درست است که در دولت حاضر از افراد دولت سابق و اسبق کسانی عضویت دارند، ولی مگر همین نماینده محترم به این دولت رای اعتماد نداد؟ مگر به همان دولت‌های مورد اشاره رای اعتماد نداد؟ من شخصاً آن روزها حداقل احسنت و صحیح است تحویل ندادم، ولی ایشان.... و از طرفی آن روز که رای اعتماد داد واقعاً احساس می‌کرد دولت بتواند تا این حد در جهت برنامه‌های رفاهی و مردمی قدم بردارد؟ آیا فکر می‌کرد این دولت بتواند زنجیر سانسور را از دست و پای مطبوعات باز کند؟ مسلماً نه...»


بیانیه نهضت آزادی درباره ۲۵ سال مبارزه زیرزمینی و علنی

نهضت آزادی ایران در بیانیه‌ای تحت عنوان «در کجا هستیم؟» اوضاع و شرایط فعلی ایران را از دیدگاه خود مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.

در این بیانیه چنین آمده بود: «بعد از وقایع سال ۱۳۳۲ تا اوایل سال ۱۳۵۶ مملکت ما وضع خاصی داشت. ولی از زمان اعلام و ادعای فضای آزاد سیاسی وضع دیگری است، به شکلی که معلوم نیست اگر سیاست تظاهر به آزادی عوض شود به حالت اول برگردد.»

در این بیانیه آمده است: «در این ۲۴ سال، پلیس اجازه کمترین حرف و حرکت به ملت نمی‌داد، البته مبارزین ساکت نبودند و ضمن آن‌که حزب توده به حیات زیرزمینی خود ادامه داد و همکاران مرحوم دکتر مصدق و جبهه ملی در زندان و یا در استتار بودند، نهضت مقاومت ملی به صورت مخفی تشکیل شد و اقدامات و فداکاری‌هایی را ظرف پنج، شش سال انجام داد.»

در بیانیه نهضت آزادی آمده است: «در سال ۱۳۲۹ جبهه ملی دوم برای شرکت در انتخاباتی که دولت آن را آزاد اعلام کرده بود به صورت علنی با شعار این‌که پیروز می‌شویم یا رسوا می‌کنیم به‌وجود آمد. البته شرکت در انتخابات به رسمیت شناختن دولت و اوضاع حاکم و به طمع فرستادن چند وکیل به مجلس نبود، بلکه بهانه و زمینه خوبی برای تجمع و تشکل و تظاهر نیروهای ملی و اعلام اعتراض اکثریت مخالف شده کما آن‌که قیام مرحوم مصدق و واقعه عظیم و پرافتخار ملی کردن صنعت نفت نیز به دنبال تحصن و تقاضای آزادی انتخابات و شرکت در آن بود».

در بیانیه، سپس ضمن اشاره به این‌که در سال ۱۳۴۰ نهضت آزادی در کنار جبهه ملی موجودیت خود را اعلام و نقشی اساسی بازی کرد، از بازداشت سران و فعالان جبهه ملی و نهضت آزادی در سال ۱۳۴۱ و تعطیل عملی این نهضت به‌خاطر محکومیت بعضی از اعضای آن یاد کرده است.

سپس به تبعید آیت‌الله خمینی بعد از ماجرای ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ اشاره کرده و علت تشکیل گروه‌های مسلح را خاموشی احزاب و ممنوعیت اقدامات قانونی و آشکار معرفی کرد.

مسابقات تنیس بین قاره‌ای در تهران برگزار می‌شود

مسابقات تنیس بین قاره‌ای در تهران آغاز شد. این مسابقات به پیشنهاد فدراسیون تنیس ایران بین بازیکنان منتخب آسیا و اروپا انجام می‌شود.

تیم تنیس آسیا از تقی اکبری و «نی‌سی‌یو» از ژاپن در انفرادی و تیم دونفره منصور بهرامی، کامبیز درفشی جوان به‌اضافه «وی جوی تو» از اندونزی سود می‌برد.

در حالی که تیم اروپا با ترکیب «متروولی» از شوروی، «گالوجیا» از لهستان در انفرادی و «وسنیرا» - «اسوزیل» در دوبل به این مسابقات قدم می‌گذارد.

حقوق کارکنان دولت در چهار مورد افزایش یافت

بر اساس تصمیم‌های هیأت دولت، حقوق کارمندان و کارکنان دولت در تمام گروه‌ها در چهار مورد افزایش یافت.

منوچهر آزمون، وزیر مشاور در امور اجرایی به خبرنگاران گفت: «به حقوق کارکنان دولت در همه گروه‌های شغلی و در کلیه رده‌ها از بابت مزایای شغلی ۷۵۰۰ ریال در ماه افزوده می‌شود که این مبلغ از مهرماه امسال محاسبه و پرداخت خواهد شد.»

وی در ادامه گفت: «بر این اساس، فوق‌العاده بدی آب و هوای کارکنان دولت، ۲۰ درصد افزایش یافت و علاوه بر آن مبلغ کمک‌های غیرنقدی به کارکنان دولت از ۲۰۰ ریال به ۵۰۰ ریال افزایش یافت و ضریب حقوقی از ۸۰ ریال به ۹۰ ریال رسید.»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

عنوان"سيد"را از جلو اسم آقاي سيد ابراهيم نبوي حذف کرده ايد.اين يک اشتباه است يايک ضدطنز ؟!

-- طوفيغ ، Oct 27, 2008 در ساعت 05:17 PM