رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۰ آبان ۱۳۸۷
۳۰ سال پیش در چنین روزی

مذاکرات آیت‌الله خمینی و بازار در پاریس

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی

جمعه ششم آبان ۱۳۵۷ هجری خورشیدی برابر ۲۸ اوت ۱۹۷۷۸ میلادی

مذاکرات آیت‌الله خمینی و بازار در پاریس

خبرگزاری فرانسه در گزارش خود می‌نویسد نمایندگان دو گروه با نفوذ در نزد رهبران مذهبی، کریم سنجابی، رهبر جبهه ملی و وارث سیاست دکتر مصدق و حاج محمود مانیان از بازاریان سرشناس، یک‌شنبه هفته گذشته با آیت‌الله خمینی برای «آخرین شانس» تماس گرفتند.

آیت‌الله خمینی در پیام جدیدی از پاریس خطاب به مردم ایران خواستند مردم مواضع محکمی را که به دست آورده‌اند تا نتیجه نهایی و برقراری آزادی در کشور، از دست ندهند.

آیت‌الله خمینی همچنین از ایرانیان خواستند تا از پشتیبانی ایالات متحده آمریکا و انگلستان و اتحاد شوروی از رژیم ایران هراسی نداشته باشند.

در همین پیام، آیت‌الله خمینی به رهبران ارتش درود فرستادند و از آن‌ها دعوت کردند تا برای پایان دادن به بهره‌کشی از ثروت‌های ایران از طرف حکومت و جنایتکاران بین‌المللی با مردم متحد شوند.

حضرت آیت‌الله خمینی همچنین نویسندگان را تشویق کرده‌اند تا عملیات حکومت را بر‌ملا کنند و از زندانیان سیاسی آزاد شده، خواسته‌اند به مبارزه خود تا رسیدن به نتیجه نهایی و آزادی کلیه زندانیان سیاسی ادامه دهند.


کریم سنجابی، رهبر جبهه ملی

مذاکرات سیاسی پاریس با احتیاط پیش می‌رود

لوموند در آخرین شماره خود نوشته است: «رهبران جبهه ملی و دیگر جنبش‌های مخالف در حال حاضر سعی دارند آیت‌الله العظمی خمینی را در پاریس متقاعد سازند که برای جلوگیری از سقوط و اضمحلال کشور با آن‌ها همکاری کنند».

این روزنامه در ادامه نوشت: «‌این عده طرفدار تحول دمکراتیک هستند که طبعاً با استقرار آن، تمرکز اختیارات کاهش می‌یابد. به این ترتیب رهبران مخالف با علم به این‌که هیچ راه حلی بدون موافقت آیت‌الله خمینی رهبر شیعیان موفق نخواهد بود، در جست‌وجوی پی‌ریزی استراتژی مشترکی با ایشان به پاریس روی آورده‌اند».

در گزارش لوموند نوشته شد: «‌رهبران مخالف جرات نکرده‌اند صریحاً آیت‌الله العظمی خمینی را به علت حیثیت و قدرت سیاسی که در نتیجه نفوذ مذهبی خود دارند، مورد انتقاد قرار دهند و به همین دلیل اطرافیان ایشان را سرزنش کرده‌اند که در نتیجه یک تبعید طولانی از واقعیت‌های ایران دور مانده‌اند و سرسختی و انعطاف‌ناپذیری زیادی نشان می‌دهند».

دولت ملی کاری جز کشتار مردم نکرده است

در جلسه مجلس شورای ملی، بیش از ۴۰ نماینده ۶۰ سوال از دولت مطرح کردند. نماینده سبزوار در مورد دولت آشتی ملی که در مقابل گروه‌های عظیم تظاهر‌کنندگان کوچه و بازار، جز از طریق اسلحه و گاز اشک‌آور و کشتار مجروح کردن مردم کاری نکرده است، سوال کرد.

پرویز ظفری، نماینده مردم نهاوند سوال کرد: «آیا برای آرام کردن مردم راهی جز ضرب و جرح قابل تصور نیست؟ آیا دولت می‌تواند شانه از زیر بار مسوولیت این کشتارها خالی کند و مردم بی‌دفاع را مسوول این حوادث دردناک بداند؟ آیا دشمنان مردم باید همچنان بر کرسی‌های خیانت خویش استوار بمانند؟»

نمایندگان همدان خواستار رسیدگی فوری به کشتار ۳۰ مهر در همدان و تعقیب مسببین حادثه شدند. جلال پارسا، نماینده جیرفت به حمله وحشیانه عده‌ای در لباس کولی و دوره‌گرد و ضرب و جرح مردم در مسجد جامع کرمان اشاره کرد و خواستار معرفی و مجازات شدید مرتکبین و محرکین این حادثه شد.

نماینده بابل در مورد سیاست کشاورزی دولت توضیح خواست. نماینده بندر پهلوی در مورد بی‌توجهی دولت نسبت به خواسته‌های اعتصاب‌کنندگان شیلات سوال کرد.

دکتر حسین تجدد، نماینده مردم رفسنجان به مشکلات جامعه داروسازان اشاره نمود و خواسته‌‌های آنان را منطقی دانست.


۱۷ شهریور سال ۱۳۵۷ (عکس: مرکز اسناد انقلاب اسلامی)

درخشش آزاد شد

محمد درخشش، رییس جامعه معلمان ایران پس از دو هفته بازداشت، آزاد شد. محمد درخشش در پی انتشار مجله مهرگان و اعتصاب معلمان و دانش‌آموزان کشور و گسترده شدن موج این اعتصابات ۱۷ مهر‌ماه از سوی فرمانداری نظامی بازداشت شده بود.

به دنبال بازداشت درخششش، معلمان کشور نسبت به این بازداشت اعتراض کردند و خواستار آزادی او شدند. محمد درخشش در کابینه دکتر علی امینی مدتی وزیر آموزش و پرورش بود.

گل‌های زندانیان سیاسی برای کشته‌شدگان ۱۷ شهریور

گروهی از زندانیان سیاسی با دسته‌های گل گلایل قرمز به بهشت زهرا رفتند و پس از یک دقیقه سکوت شاخه‌های گل را نثار گور کشته‌شدگان واقعه ۱۷ شهریور کردند.

زندانیان گفتند با این اعتقاد به بهشت زهرا رفتیم که آزادی ما با خون مردم تامین شده است. به همین دلیل وظیفه خود می‌دانستیم که از مبارزات حق‌طلبانه مردم تجلیل کنیم.

این کار با آرامی و بدون هیچ برخوردی خاتمه یافت. زندانیان سپس به خانه صفر قهرمانی، قدیمی‌ترین زندانی سیاسی جهان رفتند و از او به عنوان سمبل مقاومت ستایش کردند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

اکه این موضوع را بصورت صوتی منتشر کنید خیلی بهتر است.

-- مسعود ، Oct 31, 2008 در ساعت 01:30 PM