رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۷ آذر ۱۳۸۷
۳۰ سال پیش در چنین روزی

«تیر خلاص بر شقیقه رژیم شاه»

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی

چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۵۷ هجری خورشیدی برابر ۱۴ نوامبر ۱۹۷۸ میلادی

تیر خلاص بر شقیقه رژیم شاه

پنجمین شماره هفته‌نامه «ایرانشهر» به سردبیری احمد شاملو منتشر شد. سرمقاله این شماره که در تاریخ ۲۶ آبان ۵۷ در لندن منتشر شده، توسط ضیاء موحد با عنوان «تیر خلاص بر شقیقه رژیم شاه» نوشته شده است.

در مقدمه این سرمقاله آمده است: «اهمیت اعتصاب صنعت نفت به عنوان تیرخلاص بر شقیقه رژیم شاه می‌باید به طرز وسیعی برای مردم توضیح داده شود. مفسران مطبوعات، رادیو و تلویزیون‌های غرب، با وحشت‌زدگی اعلام می‌کنند که اگر این اعتصاب تا ۱۵روز دیگر ادامه یابد، اثری فلاکت‌بار در معادلات سیاسی جهان به وجود خواهد آورد».

در این سرمقاله همچنین نوشته شده است: «با ادامه اعتصاب کارگران نفت به ناگهان ماهیت وحشت‌انگیز رژیم شاه برملا گردید. روزنامه‌ها و رادیو تلویزیون‌های آمریکا و انگلیس در برابر این اعتصاب سرنوشت‌ساز به ناگهان تغییر چهره دادند. صفحه اول روزنامه‌ها و اولین خبر رادیو تلویزیون‌ها به وقایع ایران اختصاص یافت».

در ادامه نوشته شده است: «واقعیت شاه هرگز چنین عریان نشان داده نشده بود. رژیم شاه تنها نوکر بی‌جیره و مواجب آمریکا و انگلیس نیست، بلکه برای فقط این نوکری جیره و مواجبی هم معادل تمام ثروت ملی ایران به آنان می‌پردازد. رژیم شاه از آن‌رو غارتگران بین‌المللی را در تاراج ثروت ملی ایران آزاد گذاشته است که به او در سرکوبی مبارزات ملت ایران کمک می‌کنند».

در ادامه این سرمقاله آمده است: «وسایل شکنجه به او بفروشند، متخصصان شکنجه برایش بفرستند، روش‌های کشف گروه‌های چریکی به ماموران امنیتش بیاموزند، تا همچنان بتواند لایق‌ترین جوانان مملکت را به سپیده‌دمان اعدام بسپارد».

در ادامه این سرمقاله ضیاء موحد دست حکومت شاه را به «خون برادران عرب، برادران سیاه‌پوست آفریقای جنوبی، مبارزان سیاه‌پوست رودزیا» نیز آلوده می‌بیند و در ادامه سرمقاله می‌نویسد:

«اکنون می‌توان به وضوح علت دفاع بی‌قید و شرط آمریکا و انگلیس را از رژیم شاه دریافت. اینان هرگز نوکری چنین خدمت‌گذار و پربهره نداشته‌اند. برای اینان از دست دادن چنین حلقه‌ای از سلسله دست‌نشاندگان دست به سینه ضایعه‌ای جبران‌ناپذیر است».

ضیاء موحد در پایان مقاله در مورد اظهارات تلویزیونی شاه چنین نوشته است : «تضرع نوکرانه شاه که اشتباهات گذشته تکرار نخواهد شد با ماهیت رژیم او در تناقض است. رژیم نوکر شاه نمی‌تواند اشتباه نکند. شرط بقای رژیم شاه در اشتباه کردن است. بزرگ‌ترین اشتباه شاه این است که لحظه‌ای از اشتباه کردن غفلت ورزد».

اعتصاب تا آزادی کامل قلم

با دستگیری محمود اعتماد‌زاده، باقر پرهام، نعمت میرزازاده (‌م.آذرم) و حمله نظامیان به مراکز مطبوعاتی، هیأت مدیره سندیکای نویسندگان و خبرنگاران مطبوعات اعلام اعتصاب نامحدود کرد.

این گروه در آخرین بیانیه خود که در شماره پنجم نشریه «ایرانشهر» در لندن منتشر شده است، اعلام کرد سندیکا تا قطع کامل سانسور و تامین آزادی قلم به اعتصاب خود ادامه خواهد داد.

در این بیانیه آمده است: «پاسداران آزادی قلم در مطبوعات، هم‌اکنون در شرایطی از زمان به سر می‌برند که دولت ایران از آن آگاه است و به همین دلیل شاید نیاز بر این‌که بگوییم چرا بار دیگر ناگزیر شدیم قلم‌ها را به زمین بگذاریم نباشد».

در این بیانیه آمده است: «ما در مهرماه در طی اعتصابی که در آن نویسندگان و خبرنگاران و همچنین برادران عزیزمان در واحدهای کارگری و اداری مطبوعات شرکت داشتند، از دولت شریف‌امامی اعلامیه‌ای را دریافت کردیم».

در ادامه بیانیه آمده است: «طی آن اعلامیه، ۱. دولت آزادی مطبوعات را برابر قانون اساسی تضمین می‌کند. ۲. دولت عدم دخالت و اعمال نفوذ مستقیم و غیرمستقیم دستگاه‌ها و مقامات دولتی را در انجام وظایف قانونی کارکنان مطبوعات کشور تضمین کرد. ۳. دولت امنیت حرفه‌ای کلیه کارکنان مطبوعات کشور را با این تاکید که مرجع رسیدگی به هرگونه تخلف مطبوعاتی برابر قانون اساسی مقامات قضایی مملکت هستند، تضمین کرد».

در ادامه این بیانیه توضیح داده شده است: «از سحرگاه روز دوشنبه، پانزدهم آبان‌ماه جاری در شرایطی کاملاً متفاوت از روز قبل قرار گرفتیم. ناگهان واحدهای مطبوعاتی اشغال شد و جمعی از دوستان قلم‌زن ما دستگیر شدند و جمعی دیگر امکان حضور در سر کار را نیافتند، چون تحت تعقیب قرار گرفته‌اند».

نویسندگان این بیانیه آن‌گاه خواستار آزادی روزنامه‌نگاران بازداشت شده، خودداری از دستگیری دیگر نویسندگانی که تحت تعقیب هستند و محترم شمردن آزادی مطبوعات در چارچوب قانون اساسی شدند.

افزایش پروازهای اسرائیل به ایران

براساس شایعه‌ای که در شهر تهران پیچید، پروازهای اسرائیل به ایران به شدت افزایش یافته است. در میان انقلابیون گفته می‌شود علت افزایش تعداد پروازهای اسرائیل به ایران، اعزام کارشناس نظامی برای سرکوب مخالفین گزارش شده است.

آیت‌الله خمینی: آتش‌سوزی‌ها کار دستگاه است

پیام آیت‌الله خمینی خطاب به کارمندان و کارگران اعتصابی شرکت نفت صادر شد. در قسمتی از این پیام آمده است:

«سلام من و ملت ایران بر کارگران و کارمندان شرکت نفت ایران... اعتصاب شما هر روز و هر ساعتش، با ارزش و کوبنده است».

آیت‌الله خمینی در پاسخ به این‌که چرا مردم اماکن را خراب می‌کنند؟ گفت: «اکثر آتش‌سوزی‌های اخیر از طرف دستگاه بوده است و مردم فقط مراکز فحشا و استثمار را از بین می‌برند».

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

چرا اين همه نقل قول مجله ایرانشهر می‌شود؟ مجله‌ای که خارج از ایران منتشر می‌شده و خوانندگان فراوانی نداشته. واقعاً از مهم‌ترین اتفاقات این روز در سی سال پیش مقاله‌ی ضیاء موحد در این مجله بوده؟

-- امین ، Nov 26, 2008 در ساعت 06:28 PM

آقا جان میخواهند روشنفکرانت را بشناسی یک مشت عقده یی و بی درک از شناخت جامعه ی خود!

-- روژان ایرانخواه ، Nov 27, 2008 در ساعت 06:28 PM

سپاس از شما که به بهترین شکل نابخردی مشتی مدعی بی خرد که نسل بی چاره من را به این روز سیاه نشاندند، نمایش می دهید.

-- مرداویج ، Nov 27, 2008 در ساعت 06:28 PM