رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۷ آذر ۱۳۸۷
۳۰ سال پیش در چنین روزی

اعتصاب کارآموزان اتمی ایرانی در آلمان

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی

سه‌شنبه هفتم آذر ۱۳۵۷ هجری خورشیدی برابر ۲۷ نوامبر ۱۹۷۸ میلادی

اعتصاب کارآموزان اتمی ایرانی در آلمان

به گزارش هفته‌نامه «ایرانشهر» لندن، حدود ۴۰۰ تن از کارآموزان سازمان انرژی اتمی که در شهرهای مختلف آلمان و در نیروگاه‌های این کشور مشغول گذراندن دوره کارآموزی بودند، از زمان روی کار آمدن دولت ازهاری دست به اعتصاب زدند.

این عده در قطعنامه خود تأکید کردند تا رسیدن به خواست‌های خود از انجام کارآموزی خودداری خواهند کرد. این کارآموزان سپس در پاریس با آیت‌الله خمینی ملاقات کرده و از وی خواستند تا تکلیف کار و زندگی آنان را روشن کند.

در همایش کارآموزان که در محل دفتر انرژی اتمی در آلمان صورت گرفت، از جهت همبستگی با جنبش ملت ایران قطعنامه کارآموزان اتمی با خواست‌هایی به شرح زیر صادر شد:

۱. برکناری دولت و حکومت نظامی

۲. آزادی بی‌قید و شرط زندانیان سیاسی

۳. اجازه ورود و برخورداری از حقوق سیاسی و اجتماعی به تمام ایرانیانی که مقیم خارج بوده و خواستار بازگشت به ایران می‌باشند.

۴. بازداشت و محاکمه علنی عاملان فساد موجود و کشتارهای اخیر ایران.

۵. خروج مستشاران نظامی خارجی.

۶. انحلال سازمان امنیت (‌ساواک)

۷. بررسی دوباره قراردادهای مشابه با توجه به موقعیت خاص جغرافیایی و سیاسی ایران در کمیته‌ای از صاحب‌نظران ملی و تشخیص ایجاد یا عدم ایجاد نیروگاه‌های اتمی در یک رفراندوم عمومی.


غارتگران میلیاردر افشا شدند

عده‌ای از کارمندان بانک مرکزی با انتشار اطلاعیه‌ای اسامی ۱۷۸ نفر از خارج‌کنندگان ارز غیر قانونی در دو ماه اخیر را به میزان ۳۵۰ میلیارد ریال فاش کردند.

فهرست افراد وابسته به حکومت که اخیراً مقادیر هنگفتی از ارز کشور را به حساب‌های خود در خارج انتقال داده بودند، از طرف جامعه کارکنان بانک مرکزی منتشر شد.

در این فهرست‌، اسامی وابستگان نزدیک شاه، درباریان، وزرا، نمایندگان و مقامات عالی‌رتبه، و چند تن از نخست وزیران سابق دیده می‌شود.

این لیست در داخل و در ابعاد وسیع منتشر شد و در برخی مطبوعات خارجی نیز به چاپ رسید. اسامی و مقدار ارز خارج شده در برخی موارد به شرح زیر است:

محمود خیامی، ‌صاحب فروشگاه‌های کورش،(۲۴۰ میلیون تومان)، سپهبد توفانیان، معاون وزیر جنگ (‌۲۸۰ میلیون تومان)، ارتشبد غلامعلی اویسی (‌۱۲۱ میلیون تومان)، سرلشگر منوچهر مزین، فرستاده مخصوص شاه در گرگان (‌۳۷۰ میلیون تومان)، شجاع‌الدین شفا (‌۷۰ میلیون تومان)، پرویز ثابتی (‌۱۳۵ میلیون تومان)، محمود جعفریان (‌۱۹ میلیون تومان)، احمد قطبی دائی‌فرح (‌۲۱ میلیون تومان)، داریوش همایون (‌۱۸ میلیون تومان)، هوشنگ انصاری (‌۴۸۰ میلیون تومان)، عبدالعظیم ولیان (‌۶۲ میلیون تومان)، سپهبد فردوست (‌۴۵ میلیون تومان)، اردشیر زاهدی (‌۹۰ میلیون تومان)

هوشنگ نهاوندی (‌۵۱ میلیون تومان)، حبیب القانیان، سرمایه‌دار و مالک کارخانه پلاسکو (‌۱۹۲ میلیون تومان)، فرخ غفاری (‌۱۷ میلیون تومان)، هژبر یزدانی (‌۵۴۰ میلیون تومان)، هما زاهدی (‌۴۱ میلیون تومان)، شهریار پهلوی‌نیا، پسر اشرف (‌۳۷۰ میلیون تومان)، رضا قطبی (‌۸۵ میلیون تومان)، دکتر شیخ‌الاسلام‌زاده (‌۴۸ میلیون تومان)، ارتشبد نصیری (‌۳۸۰ میلیون تومان)، شهرام پهلوی‌نیا، پسر اشرف (‌۴۲۰ میلیون تومان)، سپهبد دکتر ایادی (‌۲۷۰ میلیون تومان). این فهرست در نشریه «ایرانشهر» به چاپ رسید.

تشییع جنازه به شورش تبدیل شد

در پی درگذشت آیت‌الله غروی، تشییع جنازه وی در تهران برگزار شد و این مراسم به تظاهرات عزاداران علیه شاه تبدیل شد. در این مراسم، یک نفر به شهادت رسیده و دو نفر مجروح شدند.

هفته نامه «ایرانشهر» در نقل همین خبر چنین نوشت: «صبح روز سه‌شنبه گذشته، نظامیان صف تشییع‌کنندگان جنازه آیت‌الله غروی کاشانی را در میدان شاه به گلوله بستند و حداقل چهار نفر کشته شدند.»

حمله چماقداران در قوچان

در تظاهراتی که به مناسبت شهادت یک تن از معلمان شهر قوچان صورت گرفت، جمع کثیری از مردم مشهد، بجنورد و چناران برای بزرگداشت این شهید به قوچان آمدند.

در این مراسم، اتومبیل کسانی که از شهرهای دیگر آمده بودند، در خارج شهر با چوب و چماق مزدوران رژیم، خرد و خراب شد.

داستان‌های انقلاب، گزارش یک مامور ساواک
در تمام کشور شایع شد که دیگر وقتی مردم با هم در خیابان تصادف می‌کنند، به پلیس مراجعه نمی‌کنند، بلکه خودشان با هم مشکل‌شان را حل می‌کنند و از شکایت کردن از هم به خاطر انقلاب صرف نظر می‌کنند.

شایع شد یکی از مأمورین ساواک در گزارش خود نوشته است: «حرکت‌های جدید مردم به رهبری روحانیت، تغییرات بزرگی را در روحیات و اخلاق مردم به وجود آورده است. به طوری که شکایات و اختلافات تقلیل یافته و مردم خود به حل آن‌ها می‌پردازند.»

Share/Save/Bookmark