رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۳ آذر ۱۳۸۷
۳۰ سال پیش در چنین روزی

پیام تند آیت‌الله خمینی برای شورش در محرم

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی

چهارشنبه اول آذر ۱۳۵۷ هجری خورشیدی برابر ۲۱ نوامبر ۱۹۷۸ میلادی

پیام تند آیت‌الله خمینی برای شورش در محرم

پیام آیت‌الله خمینی به مناسبت ماه محرم منتشر شد. در این پیام که تاریخ ۲۱ ذیحجه ۱۳۹۸ یعنی اول آذرماه ۱۳۵۷ و ۱۰ روز مانده به آغاز محرم را دارد، چنین آمده است:

«با حلول ماه محرم، ماه حماسه و شجاعت و فداکاری آغاز شد. ماهی که خون بر شمشیر پیروز شد. ماهی که قدرت حق، باطل را تا ابد محکوم، و داغ باطله بر جبهه ستمکاران و حکومت‌های شیطانی زد. ماهی که به نسل‌ها راه پیروزی بر سرنیزه را آموخت.»

آیت‌الله خمینی در ادامه این اطلاعیه گفته است: «دولت نظامی، دولت یاغی و برخلاف قانون و شرع است و بر عموم است که با آن مخالفت کنند و از اعانت به آن احتراز نمایند‌... و بر کارمندان و کارکنان شرکت نفت است که از خروج این ثروت حیات‌بخش جلوگیری کنند...»

آیت‌الله خمینی در اطلاعیه محرم خود اعلام کرد: «بر اشخاص مطلع از اوضاع کشور است که لیستی از وزراء دولت یاغی و از خائنین به کشور و از صاحب منصبانی که در سراسر کشور امر به جنایات و آدم‌کشی‌ها می‌کنند، تهیه کنند تا در موقع خود، تکلیف ملت با آنان معلوم شود.»

آیت‌الله خمینی در اهمیت بزرگداشت محرم گفت: «اکنون که ماه محرم، چون شمشیری الهی در دست سربازان اسلام و روحانیون معظم... است باید حد اعلای استفاده از آن را بنمایند.»

وی در مورد نحوه برگزاری مراسم محرم گفت: «لازم به تذکر نیست که اقامه مجالس سوگواری باید مستقل بوده و منوط به اجازه شهربانی یا سازمان خرابکار به اصطلاح امنیت نباشد. شما ملت عزیز مجالس را بدون مراجعه به مقامات برپا نمایید و در صورت جلوگیری، در میادین و خیابان‌ها و کوچه‌ها اجتماع کنید و مصائب اسلام و مسلمین و خیانت‌های رژیم شاه را برملا کنید.»

آیت‌الله خمینی در پیام محرم خود به مردم ایران گفت: «امروز احدی از اقشار ملت معذور نیست و سکوت و انزوا در حکم انتحار و کمک به دستگاه جبار است. امروز خروج از مسیر بی‌ابهام ملت و اسلام، خیانت به اسلام و ملت و حمایت از مخالفین اسلام و ملت است.»

ایشان در ادامه پیام خود آورده‌اند: «خائنینی که با سکوت خود و یا احیاناً با گرایش خود به دستگاه طاغوتی شاه، گمان کرده‌اند که این نهضت اسلامی را می‌شکنند و شاه را نجات می‌دهند در اشتباهند. اول آن‌که، دیگر کار گذشته است و شاه رفتنی است و با این خودفروشی‌ها، شاه را نمی‌توان نجات داد و دیگر آن‌که اگر نجات پیدا کند، به آنان که او را نجات داده‌اند وفادار نخواهد ماند، چنانچه دیدیم و دیدید.»

پیام آیت‌الله خمینی در ابعاد وسیع در کشور منتشر شد. شماره ششم نشریه هفتگی «ایرانشهر» احمد شاملو، به عنوان مهم‌ترین تریبون سیاسی، خبری و روشنفکری ایران، با تیتر «مردم غسل شهادت کرده‌اند» از این پیام استقبال کرد و در توصیف آن نوشت:

«پیام آیت‌الله خمینی که به طور وسیعی در سطح ایران پخش شده، شدیدترین عملیات مقاومت منفی ضدرژیم را مطرح کرده است. تنها اعلام رسمی یک جهاد مسلحانه می‌تواند مرحله شدیدتری از این اقدامات تلقی شود.»


بازار تهران باز نشده، بسته شد

پس از مدت‌های طولانی که بازار تهران به دلایل و اشکال مختلف تعطیل بود، این بازار فعالیت اقتصادی را از سر گرفت، اما در این بازار تظاهراتی برپا شد. کسبه بازار که پس از دو هفته اعتصاب، بر سر کار آمده بودند، مجدداً مغازه‌های خود را بستند.

خمینی بیگانه است، شاه دوست ماست

رییس جمهور فرانسه یک هفته پس از حمایت جیمی کارتر، رییس جمهور آمریکا، عربستان سعودی و چین از شاه ایران در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد:

«آیت‌الله خمینی نه به عنوان یک پناهنده سیاسی، بلکه به عنوان یک بیگانه در فرانسه اقامت دارد و ما بارها یادآوری کرده‌ایم که فرانسه سرزمینی نیست که از آنجا بشود مردم را دعوت به خشونت کرد و ما پشتیبانی خود را از شاه اعلام می‌داریم.»

هم‌زمان با همین اظهارات، آیت‌الله خمینی در اطلاعیه‌ای که به مناسبت فرا رسیدن محرم منتشر کرد از مردم ایران خواست به هر شکل که می‌توانند حکومت را ساقط کنند.

اعتصاب به سوی فلج کامل نیروی کشور

اعتصابات فلج‌کننده به صورت یک برنامه فراگیر و گسترده درآمده است. نیروگاه‌های برق کشور طبق یک برنامه معین ارائه شده به دولت، تولید برق را در ساعات معین کاهش دادند.

این در حالی است که نخست وزیر طی بخشنامه‌ای، مجازات‌های سختی برای کسانی که کارهایی از کشور را با اعتصاب فلج کنند، در نظر گرفته است.

هم‌زمان با همین اقدام، کارکنان نیروگاه برق شهریار، دست از کار کشیدند. از سوی کارکنان سازمان آب تهران، اعتصابی صورت نگرفت، اما آنان نیز اعلامیه‌ای برای همبستگی با مردم انقلابی منتشر کردند.

اعتصاب کارکنان پست و تلگراف و تلفن بی‌سیم خیابان سید خندان هنوز ادامه دارد و کارکنان ایرانی، کارمندان آمریکایی و کارشناسان آن‌ها را از ساختمان بیرون کرده‌اند.

همچنین کارکنان گمرک بندر شاهپور در حال اعتصاب به سر می‌برند. و کارکنان سازمان کشتیرانی به اعتصابیون پیوستند. در اعتصاب این سازمان که برای دولت بسیار سنگین خواهد بود، دو تن دستگیر شدند.


حکومت مامورین نظامی به بیمارستان سعدی شیراز

به دنبال ایجاد تنش میان نیروهای نظامی شهر شیراز و کارکنان بخش پزشکی بیمارستان سعدی این شهر، بیمارستان مذکور مورد حمله مامورین نظامی قرار گرفت.

در جریان این حمله، تعدادی کشته و مجروح شدند. شایع شده است که علت حمله مامورین نظامی به بیمارستان سعدی که بعداً هم چند بار تکرار شد، مداوای مجروحان درگیری‌های خیابانی در این بیمارستان بود.

سرهنگ سروری در کرمان ترور شد

سرهنگ سروری، معاون شهربانی کرمان، مورد اصابت سه گلوله قرار گرفت و مجروح شد. مسوولیت ترور سرهنگ سروری که به عنوان عامل کشتار مردم کرمان معرفی شده بود، بنا به اطلاعیه‌ای که بعداً توسط سازمان موحدين صادر شد، توسط این گروه به عهده گرفته شد.

سازمان موحدین که توسط برخی نیروهای مذهبی اهواز از جمله حسین علم‌الهدی و کیاوش تاسیس شده بود، در انفجار شهربانی کرمان، حمله به قرارگاه شماره دو فرمانداری نظامی، ترور پل گریم، مستشار نفتی کنسرسیوم آمریکایی‌ها، ترور غلامحسین دانشی، نماینده مجلس بیست و چهارم شورای ملی دخالت داشتند. گروه موحدین بعداً همراه با شش گروه دیگر، سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی را تشکیل دادند.

Share/Save/Bookmark