رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۵ آذر ۱۳۸۷
۳۰ سال پیش در چنین روزی

حتی مقامات هم برای تلفن زدن مشکل دارند

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی

پنجشنبه دوم آذر ۱۳۵۷ هجری خورشیدی برابر ۲۲ نوامبر ۱۹۷۸ میلادی

حتی مقامات هم برای تلفن زدن مشکل دارند

اعتصاب مخابرات باعث به هم ریختگی وضع کشور شد. این اختلالات در وضع ارتباط مقامات حکومتی نیز مشکل بوجود آورده است.

سفیر ایران در انگلیس در یادداشت‌های خود به ارتباط با اردشیر زاهدی اشاره کرده و می‌نویسد: «اردشیر گفت تهران به خاطر اعتصاب نتوانسته است با شما تماس بگیرد. لحنش هیجان‌زده اما دوستانه بود، و در طول مکالمه مقداری آرام‌تر شد.... گفت در هر صورت موضوع مهمی نیست و افزود اگر بخواهی جوابی بدهی می‌توانی از خط مستقیم من با تهران استفاده کنی.»

از آغاز آبان ماه و بخصوص همزمان با روی کار آمدن دولت ازهاری کارکنان مخابرات، علاوه بر بیرون کردن بسیاری از کارشناسان خارجی مستقر در مراکز مخابراتی، اختلالاتی در سیستم مخابراتی کشور ایجاد کردند. به گفته برخی منابع خبری یکی از علل اختلال در مخابرات، آسیب دیدن سیستم شنود روس‌ها توسط آمریکایی‌ها از ایران بود.

آیت الله خمینی: طبیعی است سعودی از شاه حمایت کند

به دنبال حمایت پادشاه سعودی از شاه ایران، آیت‌الله خمینی رژیم سعودی را ارتجاعی و مخالفتش با ایران را در ادامه سیاست‌های آمریکایی این حکومت دانست. آیت الله خمینی در مصاحبه با روزنامه لبنانی السفیر گفت: «آمریکا به نام مدرنیزه کردن مملکت، انقلاب آمریکایی شاه را به راه انداخت و دیدیم که نتیجه تمام این انقلاب به سود آمریکا و خرابی ایران بود.»

وی افزود: «بنا بر این چرا واشنگتن بر ضد انقلاب ملت ایران فعالیت نکند؟ بدیهی است نهضت مقدس اسلامی رژیم‌های ارتجاعی در سایر کشورهای اسلامی را نیز تهدید می‌کند. از این رو طبیعی است که عربستان سعودی از شاه حمایت کنند.»

اظهارات آیت الله خمینی در پی آن صورت گرفت که جیمی کارتر، دولت فرانسه و دولت عربستان سعودی نیز همانند دولت چین و دولت انگلیس حمایت روشن خود را از شاه ایران اعلام کردند.

معلمان مبارز اعلامیه دادند

گروهی تحت عنوان معلمان مبارز ایران برای حمایت از حرکت‌های انقلابی مردم و توجیه اهداف مبارزه، اعلامیه‌ای منتشر کردند.

معلمان مبارز پس از واقعه سیزدهم آبان که انقلابیون گروه دانش آموزان مدارس را به عنوان یکی از گروه‌های اجتماعی مورد توجه خود انتخاب کردند، فعال شده و به دلیل وسعت دامنه مدارس به سرعت تبدیل به یکی از محورهای اصلی تنش و شلوغی در شهرهای مختلف شدند.

انقلاب از نگاه انگلیسی‌ها

گسترش دامنه انقلاب، افزایش بحران در اعتصابات صنعت نفت، توقف کار سازمان‌های مهم انرژی و ارتباطات در کشور و افزایش حجم خشونت در ایران که همگی باعث خروج بسیاری از مقامات از کشور شد، حامیان حکومت شاه را نگران کرد و آنان را به واکنش واداشت.

پرویز راجی، سفیر ایران در لندن گزارشی از دیدار خود با خانواده سلطنتی انگلیس را در تاریخ دوم آذر ۵۷ نوشته است: «شال و کلاه کردم و روانه ضیافت ملکه شدم. نوبت معرفی من که رسید، علیاحضرت ملکه، ضمن ابراز نگرانی از حوادث، پرسیدند اوضاع فعلا چگونه است؟ جواب دادم ماه دشواری است اما مشکلات سرانجام حل خواهد شد.

با حیرت واقعی، اظهار داشت: «حوادث چنان غیرمترقبه روی داد.» پرنس فیلیپ گفت: «مثل اینکه شما هر پانزده سال یک بار، دچار جنون ملی می‌شوید.» پرنس چارلز و ملکه مادر هم ابراز امیدواری کردند که عاقبت کارها به خیر بگذرد.

پرنسس مارگارت، آفتاب خورده و لاغرتر از معمول، گفت: «سروصدای تظاهرکنندگان روزهای شنبه خانه مرا تکان می‌دهد.» پس از اتمام مراسم معرفی، در سالن‌های پذیرایی پر و پخش شدیم.

چند کلمه ای با وزیر خارجه صحبت کردم. گفتم متاسفم که به خاطر پشتیبانی از شاه، مورد حمله حزب خودش قرار گرفته است. گفت گاه گاه لازم است توی دهان هیات اجرایی حزب کارگر زد، اما چیزی که انتظار نداشت واکنش به این شدت ایرانی‌ها نسبت به بیاناتش بود.

گفتم تلاش خود را برای یافتن راه حل سیاسی باید ادامه دهیم و در عین حال باید به ارتش فرصت داد نظم و قانون را به کشور بازگرداند. گفت: «با حداقل ضرب و زور» و افزود که تونی پارسونز برای ماه محرم هم در تهران می‌ماند.

گمانم میل داشت به صحبت ادامه دهد، اما برای شرفیابی به حضور ملکه صدایش کردند. وقتی می‌رفت گفت: «اخم‌هایت را باز کن.»- از خودم می پرسم آیا پریشانی درونی من این همه در چهره‌ام نمایان است؟»


کشتار در حرم امام رضا


به گزارش منابع آگاه و شاهدین در تظاهرات مشهد گروه‌های معترض مردم سرکوب شدند و عده‌ای به حرم پناه بردند، مامورین به سوی پناهندگان به حرم شلیک کردند و جمعی کشته و زخمی شدند. این واقعه واکنش‌های فراوانی در روزهای بعدی به دنبال داشت.

Share/Save/Bookmark