رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۸
۳۰ سال پیش در چنین روزی

بی‌بی‌سی نسبت به رژیم ایران سوء نیت دارد

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی

چهار‌شنبه هشتم آذر ۱۳۵۷ هجری خورشیدی برابر ۲۸ نوامبر ۱۹۷۸ میلادی

سفیر ایران: بی‌بی‌سی فارسی نسبت به رژیم ایران سوء نیت دارد

خبر انتقال ارزهای ایرانی به خارج، در اکثر روزنامه‌های مهم جهان منتشر شد. به گفته پرویز راجی، سفیر ایران در لندن، «در روزنامه‌های عصر خواندم که کارمندان اعتصابی بانک مرکزی با نشر مدرکی، دو خواهرزاده شاه، یک تیمسار ارتش و چند تن دیگر را متهم به انتقال دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار به بانک‌های خارج کشور در ماه‌های اخیر کرده‌اند.

خداوندا! باورکردنی نیست! متهمان همه از دستیاران نظامی و غیرنظامی نزدیک اعلی‌حضرت‌اند. ترسم از این است که این رسوایی، چه راست و چه دروغ، چنان لطمه‌ای وارد کرده باشد که تمام تکذیب‌های بعدی نتواند اثر آن را از ذهن مردم پاک کند، و ای بسا که میخ آخر تابوت این رژیم باشد.

بخش فارسی بی‌بی‌سی لابد خواهد گفت از اخبار مورد توجه مردم است و با آب و تاب تمام آن را پخش خواهد کرد؛ و بدین ترتیب زشت‌ترین و اغراق‌آمیزترین اتهامات خمینی ظاهراً به اثبات خواهد رسید.»


پرویز راجی در مورد مواضع بی‌بی‌سی ادامه می‌دهد: نامه اعتراضی به بی‌بی‌سی فرستادم و گفتم سفارت اینک می‌تواند برنامه‌های فارسی آن‌ها را در لندن از رادیو بگیرد و با بررسی آن‌ها «از غرض‌ورزی آشکاری که در تمام این برنامه‌ها به چشم می‌خورد و از ضدیت آن‌ها با تلاش‌های دولت جهت اعاده ثبات به ایران براستی متحیر است....»

وی سپس در ادامه نامه‌اش به بی‌بی‌سی می‌افزاید: «دولت متبوع من به خوبی مستحضر است که بی‌بی‌سی حق و وظیفه پیروی از واقعیات را به خاطر تبادل آزادانه اطلاعات، دستاویز قرار خواهد داد، و اتهام گزارشگری یک‌طرفه را انکار خواهد کرد.

اما از شواهد بی‌شمار موجود، هر شخص باانصافی ناچار به این نتیجه می‌رسد که تبلیغ عقاید انقلابی در لفافه نوحه و تعزیه، شایعه پراکنی به عنوان خبرگزاری، و پخش یاوه‌های خیانت‌آمیز گروه‌های معلوم‌الحال و ضد سلطنت، ادعای بی‌طرفی را پوچ می‌سازد، و در سوء نیت بی‌بی‌سی نسبت به رژیم ایران شکی باقی نمی‌گذارد.»


جیمی کارتر و محمدرضا شاه

برژینسکی: ما صد درصد پشت سر تو

کارتر در یک مصاحبه گفت که به شاه اعتماد دارد و از وی در مبارزه با مخالفین حمایت می‌کند. به گزارش نشریات آمریکا، جیمی کارتر و گروه مشاوران سیاسی او تلاش می‌کنند تا رابطه شاه را با آمریکا بهبود بخشند.

واشنگتن‌پست چنین نوشت: «شک عمیق دولت شاه در زمینه سیاست آمریکا نسبت به ایران در جمعه اخیر به نقطه بحرانی رسید و سرانجام کارتر مجبور شد پیام محرمانه‌ای برای شاه بفرستد.

پیام کارتر که توسط برژینسکی به شخص شاه اعلام شد، برای نخستین بار سیاست آمریکا را روشن کرد.

برژینسکی به شاه گفت: «هر کاری که تصور می‌کنی برای برقراری نظم و ابقای شخصیت خودت ضروری است، انجام بده. هر کاری دلت می‌خواهد، به این معنی که ما صد درصد پشت سر تو هستیم.»


ازهاری: تظاهرات مذهبی در محرم ممنوع!

فرماندار نظامی تهران با محدود کردن تعداد مجالس عزاداری محرم و منوط کردن آن‌ها به گرفتن اجازه، در ایام محرم و صفر، حرکت دسته‌های عزادار را در سطح کشور، ممنوع اعلام کرد.

این دستور در پی آن صادر شد که آیت‌الله خمینی در اعلامیه تند خود که به مناسبت محرم صادر کرد، گفت: «لازم به تذکر نیست که اقامه مجالس سوگواری باید مستقل بوده و منوط به اجازه شهربانی یا سازمان خرابکار به اصطلاح امنیت نباشد. شما ملت عزیز مجالس خود را بدون مراجعه به مقامات برپا نمایید و در صورت جلوگیری، در میادین و خیابان‌ها و کوچه‌ها اجتماع کنید.»

ارتشبد غلامرضا ازهاری در یک بیانیه رادیو تلویزیونی اعلام کرد: «اجازه نخواهیم داد که مراسم مذهبی در طول ماه‌های محرم و صفر انجام گیرد؛ اما تجمع مردم در مساجد و اماکن مذهبی بلامانع است.»

وی هم‌چنین اخطار کرد چنانچه در این مدت تظاهراتی صورت گیرد، سربازان حکومت نظامی به مقابله با تظاهرکنندگان خواهند پرداخت.

نویسنده تایمز: سرمقاله چه طور بود؟ خوب نوشتم؟

سرمقاله روزنامه تایمز لندن در دفاع از خدمات شاه به ایران منتشر شد. پرویز راجی سفیر ایران در لندن در این مورد نوشته است: «در شماره ماقبل آخر تایمز سرمقاله‌ای راجع به ایران بود.

استدلال شده بود که شاه در طول پادشاهی‌اش به ایران فراوان خدمت کرده است؛ اما اینک وقت آن رسیده که به خاطر ایران و به خاطر خودش، به فکر رفتن بیفتد تا نوعی حکومت مشروطه سلطنتی کم‌کم زمام امور را در دست بگیرد. در فکرم چارلی این مقاله را نوشته است.

کمی بعد خودش زنگ زد. بله؛ سرمقاله امروز به قلم او بوده است. عقیده‌ام را پرسید. گفتم با همه چیزهایی که گفته‌ای موافقم و لحن دوستانه‌ات را هم می‌ستایم؛ اما با نتیجه‌گیری‌ات موافق نیستم: رفتن شاه به معنی پایان نظام سلطنتی است نه آغاز دوران سلطنت مشروطه.» قرار گذاشتیم همدیگر را به زودی ببینیم.

پرویز ثابتی به اسراییل گریخت

هفته‌نامه ایرانشهر چاپ لندن با انتشار دو خبر از آخرین تحولات ساواک اطلاع داد. در یکی از این خبرها آمده است، «پرویز ثابتی، مقام امنیتی که به ژنو گریخته بود، از ترس انتقام مردم به اسراییل پناه برده است.» در خبر دیگری نیز چنین آمد، «ساواک یک گروه هزار ‌نفری از مأموران خود را برای آموزش آخرین متدها به ویرجینیای آمریکا اعزام کرده است.»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

bbc hanooz ham hamin siasat ro donbal mikone.

-- بدون نام ، Dec 9, 2008 در ساعت 02:10 PM

امیدوارم روزی راز خیانتهای انگلیس و بی بی سی برای مردم ایران فاش شود

-- مهرداد ، Dec 10, 2008 در ساعت 02:10 PM

لوگوی واقعی بی بی سی را در سایت هادی خرسندی ببینید.

-- بدون نام ، Dec 10, 2008 در ساعت 02:10 PM

قبل از هر چیز از دست اندرکاران رادیو زمانه بخاطر سعی در ایجاد ارتباطی دوطرفه با خوانندگان تشکر میکنم .
من اخبار رادیوی بی بی سی را بخاطر میآورم و تصور نمی کنم سخن یا خبری خلاف واقعیت منتشر کرده باشد . البته لحن و میزان یبطرفی رسانه هایی شناخته شده مانند بی بی سی میتواند قابل بحث باشد. اما چنین رسانه هایی بخاطر حفظ اعتبار بین المللی خود نمی توانند اخباری خلاف واقع منتشر کنند.

اما چند عامل باعث شده است که بسیاری بی بی سی را متهم کنند.

اول آنکه بی بی سی تنها رسانه برون مرزی مطرح و سهل الوصول در آن زمان و در جو اختناق حاکم بود.

دوم گره خوردن نام بی بی سی و انگلیس و تئوری توطئه به یکدیگر در اذهان بسیاریست .

و نکته آخر که احتمالاً برای همان اذان ناخوشایند و تضاد آور است ، جمله معروف "اکنون دقیقاً نیمه شب است" میتواند باشد .

اما حتی آن جمله و یا تبلیغات سوء رسانه ای بیگانه بفرض صحت یکی یا هر دو آنها ، تا چه میزان میتوانند در جابجائی حکومتها نقش داشته باشند ؟

-- حسین ، تهران ، Dec 12, 2008 در ساعت 02:10 PM

تعغير حكو مت در ايران شكي باقي نميگذارد كه بو سيله يك اتحاد بين الملي كه در راس ان انگلستان بوده انجام گرفته و هم اكنون متحدان جمهوري اسلامي كا ملا اين مو ضوع را بيشتر عيان ميكنند

-- AHMAD ، May 3, 2009 در ساعت 02:10 PM