رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۹ آذر ۱۳۸۷
۳۰ سال پیش در چنین روزی

توپ، تانک، مسلسل، دیگر اثر ندارد

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی

چهار‌شنبه نهم آذر ۱۳۵۷ هجری خورشیدی برابر ۲۹ نوامبر ۱۹۷۸ میلادی


آیت‌الله منتظری و آیت‌الله طاهری اصفهانی

حجت‌الاسلام طاهری آزاد شد و مردم کشته شدند

حجت‌الاسلام طاهری اصفهانی، یکی از مهم‌ترین روحانیون مخالف اصفهان - که به تازگی از زندان آزاد شده است - مورد استقبال مردم اصفهان قرار گرفت.

وی در اجتماع مردم این شهر، آنان را به مقاومت و پایداری دعوت کرد. این اجتماع، در اثر تیراندازی نظامیان، چندین شهید و یا مجروح به جا گذاشت. آیت‌الله طاهری پس از انقلاب مدت‌ها به دلیل طرفداری از آیت‌الله منتظری در خانه محصور بود.

روحانیت: اعتصابات را تشدید کنید

گروهی از علما و اساتید حوزه علمیه قم به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم، اعلامیه‌ای منتشر کردند. در این اعلامیه ضمن دعوت از همگان به تشدید مبارزات و اعتصابات، روز چهاردهم آذرماه به عنوان روز همبستگی با کارکنان اعتصابی شرکت نفت اعلام شد.

از سوی این گروه از روحانیون هم‌چنین شماره حسابی برای پشتیبانی از اعتصابات افتتاح شد. در این اطلاعیه گروهی که نام برخی روحانیون مانند آیت‌الله منتظری، ربانی شیرازی و مشکینی در بین آنان مشاهده می‌شود، اعلامیه منتشره در ششم آذرماه با امضای آیت‌الله خمینی جعلی اعلام شد.

اساتید حوزه علمیه قم طی اعلامیه‌ای یادآور شدند: «فرارسیدن ماه محرم، ماه انقلاب و شهادت و شهامت و ماه آزادگی بهترین فرصت برای حق‌طلبان و ندای آزادی‌خواهی ملت مسلمان ایران است.»

توپ، تانک، مسلسل، دیگر اثر ندارد

علی‌رغم دستور حکومت نظامی به دریافت اجازه برای تشکیل مجالس عزاداری ماه محرم و صفر، و با توجه به اعلامیه آیت‌الله خمینی مبنی بر این‌که مجالس را بدون اجازه از رژیم، حتی در خیابان‌ها برپا کنید، رییس ساواک تهران طی گزارشی به رئیس کل ساواک نوشت: «مردم بدون گرفتن اجازه، اقدام به برپایی مجالس می‌کنند.»

در هفته گذشته تظاهرات وسیعی در تهران برگزار شد. تظاهرکنندگان شعار می‌دادند: «توپ، تانک، مسلسل، دیگر اثر ندارد.»

گروه فلاح با ارتش اتمام حجت کرد

گروه فلاح، طی بیانیه‌ای در مورد حمله به امکانات ارتش به عنوان اتمام حجت، هشدار داد. گروه فلاح یکی از گروه‌های مذهبی بود که توسط حسن منتظر قائم، مرتضی الویری و برخی دیگر از نیروهای مذهبی تشکیل شد. این گروه پس از انقلاب همراه با شش گروه دیگر، سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی را تشکیل دادند.

حسن منتظر قائم در دهه شصت کیهان فرهنگی را بنیان گذاشت. مرتضی الویری در مورد نقش منتظرقائم در گروه فلاح گفته است: «حضور مرحوم حسن در گروه «فلاح» تحولی را در اين گروه ايجاد کرد و اعلاميه‌هايی را که حسن می‌نوشت بسيار تأثيرگذار بود. به‌گونه‌ای‌ که وقتی اين اعلاميه‌ها را می‌خوانديم، مو بر بدن سيخ می‌شد.»

گروه فلاح در سال ۵۷ گروه بسیار کوچکی بود و علت اتمام حجت این گروه با ارتش چندان معلوم نیست.

فرج صبا: سخنگویی در خارج از کشور نداریم

اعتصاب نویسندگان، کارگران و کارمندان مطبوعات ایران ادامه یافت. سندیکای مطبوعات با انتشار نشریه‌ای در چهار صفحه تصمیم خود را مبتنی بر ادامه اعتصاب اعلام کرد. مردم نیز با کمک‌های مالی خود حمایت خود را از روزنامه‌نگاران اعلام کرده و گفته شد که در چند روز اول اعلام حساب مالی، شش میلیون تومان از کمک‌های مردم به حساب روزنامه‌نگاران ریخته شده است.


هم‌چنین جمعیتی به نام «دفاع از آزادی مطبوعات» تشکیل شد که در آن گروهی کثیر از استادان دانشگاه، روشنفکران، روزنامه‌نگاران و نویسندگان مطرح شرکت دارند. هدف این گروه این است که علیرغم حکومت نظامی شاه به انتشار نشریاتی که جای آن‌ها سخت در ایران خالی است مبادرت ورزند و مردم را از حقیقت آنچه در ایران می‌گذرد، آگاه کنند.

فرج صبا، سخنگوی سندیکای نویسندگان و خبرنگاران مطبوعات ایران توسط تلفن به روزنامه ایرانشهر اطلاع داد که سندیکا مطلقاً نماینده یا سخنگویی در خارج از کشور ندارد. وی گفت: «اگر چنین ضرورتی پیش آید، طی اعلامیه‌ای هویت نماینده مطبوعات ایران، به اطلاع هم‌وطنان خارج از کشور خواهد رسید.»

Share/Save/Bookmark