رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۱ آذر ۱۳۸۷
۳۰ سال پیش در چنین روزی

آیت‌الله خمینی: بازار، حقوق مطبوعات را بدهد

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی

یک‌شنبه سیزدهم آذر ۱۳۵۷ هجری خورشیدی برابر چهارم دسامبر ۱۹۷۸ میلادی

آیت‌الله خمینی: بازار، حقوق مطبوعات را بدهد

به گزارش خبرگزاری فرانسه، به دستور آیت‌الله خمینی، بازاریان تهران مکلف به تأمین معاش روزنامه‌نگاران اعتصابی شدند.

آیت‌الله خمینی از حساب ویژه‌ای که در اختیار دارد، برای پرداخت حقوق اعتصابیون کمک گرفته است. این موضوع در حالی صورت گرفت که حکومت نظامی در پاسخ به مطبوعات اعلام کرده بود «شما خودتان دست به اعتصاب زده‌اید و دولت مانع کار شما نشده است.»

مطبوعات نیز اعلام کردند: «از ۱۵ روز دیگر با آزادی کامل روزنامه‌ها را منتشر می‌کنند، اما اگر پنجه سانسور نظامیان مجدداً به طرفشان دراز شود، دوباره دست از کار می‌کشند و اعتصاب پیگیر خود را ادامه می‌دهند.»

شب‌ها ظلمت کامل بر تمام شهر حکم‌فرماست

به گزارش خبرگزاری‌ها، اعتصاب کارگران گاز بوشهر و ماهشهر آغاز شد. از سوی دیگر منابع نزدیک به اعتصاب‌کنندگان شرکت نفت اعلام کردند برخلاف ادعای حکومت، اعتصابات نفتی متوقف نشده و به دلیل اعتصاب کارکنان نفت، تولید نفت تا یک میلیون بشکه کاهش یافت.

هفته‌نامه ایرانشهر در این مورد نوشت: «برخلاف ادعای رژیم نه تنها هیچ فتوری در اعتصاب کارگران نفت پیش نیامده بلکه یکپارچگی آن‌ها با مبارزات داخل کشور، به اوج خود رسیده است. همچنین مبارزات کارگران برق تهران، که هم‌زمان با شروع مبارزات خیابانی، برق‌ها را خاموش می‌کنند و بدین‌سان مردم را در ضربت زدن به ارتش یاری می‌کنند. تلفنی از تهران خبر شدیم که شب‌ها، ظلمت کامل بر تمام شهر حکمفرماست.»

منابع خبری همچنین گزارش دادند کارکنان بانک‌ها که تصمیم به اعتصاب داشتند، با تیراندازی نظامیان مواجه شدند.


عکس: اسناد انقلاب اسلامی

درگیری‌های محرم در سراسر کشور گسترش یافت

با آتش گشودن مأمورین حکومت نظامی روی مردم آباده، جهرم، بوشهر و تهران، چندین نفر کشته یا مجروح شدند. از سوی دیگر با ورود ارتشبد ورهرام به مهاباد، تظاهرات وسیعی در این شهر صورت گرفت که در آن تعدادی کشته و تعدادی مجروح شدند.

بنا به گزارش هفته‌نامه ایرانشهر، در منطقه مرزی سردشت، میان نیروهای دولتی و اعضای حزب کردستان آزاد زد و خوردهایی صورت گرفت و عده‌ای کشته و مجروح شدند.

رهبران حزب آزاد کردستان گفته‌اند مبارزه ملت کُرد، صرفاً در جهت برانداختن رژیم فاشیستی شاه است و تفاوت‌های مذهبی مانع آن نمی‌شود که ما دوشادوش سایر هم‌میهنان خود نجنگیم.

اگر ایران سقوط کند، فاتحه همه چیز را باید خواند

مراسم شام سالانه «استور گودمن» به دعوت کنث هریس در تالار بزرگ لینکلن لندن برگزار شد. در ابتدای این مراسم هرولد مک‌میلان که از فقدان اراده در دموکراسی‌های غربی خشمگین و ناراحت بود، در سخنان خود گفت:

«وضعیت خطرناک‌تر از ۱۹۳۶ است، ولی هیچ‌کس هیچ کار نمی‌کند. افغانستان در ظرف نیم روز، در حالی که ما انگلیسی‌ها سرگرم مرافعه بودیم که دستمزدها پنج درصد افزایش یابد یا هفت درصد، از دست رفت و احدی کلمه‌ای بر زبان نیاورد.»

هرولد مک‌میلان در ادامه گفت: «آسیا و آفریقا دو رویه غرب‌اند، بدون آن‌ها نمی‌تواند تنفس کند و غرب هم مسوول حفظ ثبات آن‌هاست. در حال حاضر ضعیف‌ترین دولت در تاریخ آمریکا در آن کشور سر کار است و اگر ایران سقوط کند، فاتحه همه چیز خوانده است.»

پس از مک میلان، هنری کی‌سینجر به سخنرانی پرداخت و هشدار داد تنش‌زدایی را نباید سازش قلمداد کرد. وی در مورد ایران گفت: «دلیل مشکلات ایران اشتباهات بی‌شمار داخلی است، شاه کوشید کشور را نوسازی کند و کسی نمی‌تواند منکر پیشرفتی شود که در پی تجدد می‌آید.» وی سپس اهمیت ایران را برای غرب مورد تأکید قرار داد.

تایم: ادامه بحران نفت در ایران

مجله تایم نوشت: «دولت نظامی شاه نتوانست هفتاد و شش هزار کارگر صنعت نفت را به کار بازگرداند. کارگران نفت که گل سرسبد کارگران ایران هستند، با وجود ۴۰ درصد افزایش دستمزدهایشان حاضر به بازگشت به سرکار نشدند و خواستار تغییرات سیاسی اساسی مانند لغو حکومت نظامی، آزادی زندانیان سیاسی، سپردن پست‌هایی که ایرانیان می‌توانند از عهده آن برآیند به کارگران ایرانی و اخراج کارکنان آمریکایی و انگلیسی کنسرسیوم که در کار اداره نفت ایران دخالت دارند، هستند.»

تحت این شرایط، یکی از رهبران جنبش دانشجویی گفته است: «با پیوستن کارگران نفت به جنبش، ایمان و اعتمادی قابل ملاحظه در راه مبارزات به دست آمده است و هیچ چیز بهتر از این نمی‌توانست موقعیت شاه را تضعیف کند. برای شاه سرکوبی تظاهرات به صورت معضلی بزرگ درآمده است. بدون درآمد نفت که به ۲۰ میلیون دلار در سال می‌رسد اقتصاد ایران به طور مطلق درهم خواهد ریخت.»


جمشيد آموزگار، نخست‌وزير

جمشید آموزگار انتقال ارز را تکذیب کرد

به دنبال افشای اسامی افرادی که گفته می‌شد از ایران ارز منتقل کرده‌اند، جمشید آموزگار که در این فهرست قرار داشت و متهم شده بود ۴۲ میلیون تومان (‌معادل شش میلیون دلار) ارز منتقل کرده است، این موضوع را در نشریات آمریکایی تکذیب کرد.

سفیر ایران در لندن در خاطرات خود نوشت: «بعد از ظهر، جمشید آموزگار از نیویورک تلفن کرد. از این‌که نامش در بین کسانی آمده است که متهم به انتقال ارز به خارج‌اند، سخت دل‌آزرده است. با مشقت فراوان، توانسته تکذیبی از بانک مرکزی بگیرد و در روزنامه‌های نیویورک چاپ کند.»

راجی در ادامه می‌نویسد: «می‌خواست بداند آیا در مطبوعات انگلیس هم این اتهامات انتشار یافته است؟ و در آن صورت، می‌توان تکذیب‌نامه بانک را در روزنامه‌های مزبور به چاپ رساند. گفتم به لحاظ قوانین سخت‌گیر انگلیس در مورد افترا، جراید این کشور از ذکر نام اشخاص در رابطه با این مطلب خوددداری کرده‌اند و تنها چند روزنامه فارسی زبان چاپ لندن از او به اسم، نام برده‌اند.»

Share/Save/Bookmark