رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۶ آذر ۱۳۸۷
۳۰ سال پیش در چنین روزی

چرا اصفهانی‌ها آمریکایی‌ها را کشتند؟

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی

سه‌شنبه ۲۱ آذر ۱۳۵۷ هجری خورشیدی برابر ۱۲ دسامبر ۱۹۷۸ میلادی

عاشورا رفراندوم علیه شاه بود

پیام آیت‌الله خمینی به مناسبت راهپیمایی تاسوعا و عاشورا منتشر شد، وی در این پیام راهپیمایی‌های مذکور را رفراندوم سراسری ملت علیه شاه خواند.

آیت‌الله خمینی در این پیام به همه دنیا اعلام کرد که «تظاهرات دیروز و امروز، راه عذر را از همه کس، و همه دولت‌ها سلب کرد و آن‌ها دیگر نمی‌توانند ادعا کنند که شاه قانونی است.»

وی همچنین در مصاحبه با تلویزیون آمریکا، ضمن بسیار موفق توصیف کردن این حرکت، آرام بودن تظاهرات با وجود جمعیت کثیر را دلیل بر این دانست که مردم می‌توانند همه چیز را کنترل کنند و شاه چاره‌ای جز رفتن ندارد.


عکس: آژانس مگنوم

اصفهان در آتش

در پی حمله دیروز گروهی از مردم اصفهان به مقر ساواک و آتش زدن آن و پایین آوردن مجسمه‌های شاه، امروز هلی‌کوپترها با تیراندازی به گروه‌های تظاهر کننده، شماری را به قتل رساندند.

همچنین مردم نجف‌آباد به کلانتری این شهر حمله کردند. در نجف‌آباد، ۵۰ نفر کشته و ۲۰۰ نفر مجروح شدند. همچنین ۲۲ مغازه توسط مأموران حکومت نظامی مورد حمله قرار گرفت و ۲۵ مغازه در آتش سوخت و به ۴۰۰ مغازه زیان و خسارت وارد شد. گفته می‌شود در همین حال مأمورین شاه به روی مردم آتش گشودند.

دادستان شاه، سران رژیم را ممنوع‌الخروج کرد

دادستان کل کشور اعلام کرد کسانی که نام آن‌ها در لیست کمیته بانک‌ها اعلام شده است، حق خروج از کشور را ندارند.

افرادی که نامشان در لیست خارج کنندگان ارز توسط بانک مرکزی اعلام شده است، عمدتاً کسانی هستند که به عنوان اعضای خانواده سلطنتی، اعضای دولت‌های کنونی یا پیشین، روسای ادارات و فرماندهان ارتش و یا تجار و بازرگانان وابسته به حکومت‌اند.

به نظر می‌رسد ممنوع‌الخروج کردن این افراد مهر تائیدی بر صحت این فهرست است. دادستان کشور صریحاً اعلام داشت که انتشار این نام‌ها، مردم را به شدت آزرده کرده است.

لازم به ذکر است که تعداد بسیاری از افرادی که در این لیست هستند، در هنگام انتشار لیست در خارج از کشور بودند و تعداد زیادی از این افراد تا آخرین ساعات عمر حکومت پهلوی در ایران ماندند و پس از انقلاب توسط انقلابیون اعدام شدند.


اتحاد دموکراتیک مردم ایران بیانیه داد

اتحاد دموکراتیک مردم ایران، در مورد ادامه قیام مردم تا سرنگونی رژیم شاه، اعلامیه‌ای منتشر کرد. «اتحاد دموکراتیک مردم ایران» که چندی قبل با انتشار نخستین بیانیه خود پا به صحنه سیاسی گذاشته بود در بیانیه جدید خود خواستار سرنگونی حکومت پهلوی شد.

این تشکیلات سیاسی که دبیر کل آن محمود اعتمادزاده، (م.ا.به آذین) دبیر کانون نویسندگان و از چهره‌های سرشناس فرهنگی و سیاسی است، دو ماه قبل با انتشار اطلاعیه‌ای تشکیل خود را اعلام کرده و گفته بود:

«اتحاد نیروهای دموکراتیک ایران یک سازمان مشترک سیاسی خواهد بود که مردم ایران را در مبارزه با استبداد و قطع وابستگی به امپریالیسم به پیروزی، رهبری خواهد کرد.»

چرا اصفهانی‌ها آمریکایی‌ها را کشتند؟

هفته‌نامه ایرانشهر در صفحه ‌نامه‌ها، گاهی به انتشار نامه‌های مهمی از شهرهای مختلف ایران می‌پردازد. در شماره هشتم این هفته‌نامه که در ۲۴ آذر ۵۷ منتشر شد، یک هموطن اصفهانی به این سوال پاسخ داد که چرا مردم اصفهان به آمریکایی‌ها حمله کرده و گروهی از آنان را کشته‌‌‌اند.

در این نامه چنین آمده است: «... در اصفهان بیش از دوازده هزار آمریکایی زندگی می‌کنند. تقریباً همه این آمریکایی‌ها وابسته به دو شرکت هلی‌کوپتر و گرومن و شرکته‌ای وابسته به آن‌ها، هیوز، نواسی و غیره می‌باشند. با ورود این مزدوران در اصفهان، کلوپ‌ها و فاحشه‌خانه‌هایی با کمک سازمان‌های انتظامی و فشار سفارت آمریکا تأسیس شد.»


در ادامه نامه آمده است: «در هتل کورش اصفهان برای اولین بار سونای مخصوصی با فواحش کره‌ای و تایلندی و چند فاحشه آمریکایی دایر کردند. اینجانب پس از اطلاع به شهربانی تلفن کردم و موضوع را اطلاع دادم. بدیهی است مقامات انتظامی که خود اجازه تأسیس این سونا را داده بودند، نمی‌توانستند آن را تعطیل کنند.»

در نامه نوشته شده است: «اما با فشاری که از همه جانب به شهربانی آمد آن را بستند. حرکات وقیح این گروه در برخورد با خواهران مسلمان ما غیرقابل تحمل است. حقوقی که این مزدوران رژیم دریافت می‌کنند بین چهار تا ده هزار دلار در ماه به اضافه اتومبیل، دستمزد راننده و کرایه خانه است. اجاره‌خانه با آمدن مزدوران از هشت هزار ریال به هشتاد هزار ریال رسید.»

در ادامه می‌خوانیم: «این مزدوران مأمور مونتاژ و آموزش خلبانی هلی‌کوپتر در اصفهان هستند. قیمت هر یک از این هلی‌کوپترها یک میلیون دلار برآورد شده و تا کنون ۵۰۰ دستگاه از آن‌ها تحویل داده شده است. از طرف دیگر، برای تعلیم زبان انگلیسی به کارآموزان با شرکت آمریکایی تله مدیا قراردادی برای فرستادن معلم زبان بسته‌اند. با تماسی که با چند تن از این معلمان گرفتم معلوم شد که حتی دیپلم هم ندارند، اما حقوقی که به آنان می‌پردازند بالغ بر دو هزار دلار در ماه است. یعنی چهار برابر حقوق یک دبیر لیسانسیه ایرانی است.»

در این نامه آمده است: «البته کرایه خانه و بلیط هواپیمای آنان هم جداگانه پرداخت می‌شود. هزینه نگهداری شرکت بل در هر سال یک میلیارد دلار برای ایران تمام می‌شود. با این همه وقتی که زلزله طبس روی داد، دولت از اینان خواست که با صد فروند از این هلی‌کوپترها به طبس بروند و به زلزله‌زدگان کمک کنند. روسای شرکت بل با کنسول آمریکا در اصفهان جلسه محرمانه‌ای تشکیل دادند و نتیجه آن شد که به دولت اطلاع دادند در این کار شرکت نخواهند کرد.»

این هموطن اصفهانی نوشته است: «می‌دانیم که در هیچ جای دنیا حتی عربستان سعودی ـ مانند ایران از دلار، حمایت نشد، چرا؟ حقوق چهل و پنج هزار آمریکایی در ایران به دلار پرداخت می‌شود. شرکت‌های آمریکایی به رژیم اطلاع دادند که به هر نسبت قیمت دلار را پایین بیاورید باید به همان نسبت حقوق این چهل و پنج هزار نفر را اضافه کنید.»

این هموطن در ادامه می‌نویسد: «مگر مقامات بانک مرکزی اعلام نکردند در صورتی که تفاوت ارزش ارزی دلار با ریال بیش از ۲.۵ درصد شود، دولت نرخ تبدیل دلار و ریال را تغییر دهد. پس چه شد؟ اگر دلار به نرخ واقعی آن یعنی ۴۵ ریال می‌رسید، با پایین آمدن ارزهای دیگر می‌توانستیم همه چیز را ۳۵ درصد ارزان‌تر تهیه کنیم.»

و در پایان نامه می‌خوانیم: «می‌بینید که همه فشارها در این کشور به ملت وارد می‌شود. همه در امان هستند مگر ملت ایران. این خیانت‌ها خشم مردم اصفهان را برانگیخت. در خانه کنسول آمریکا بمب گذاشتند. در اتوبوس شرکت بل بمب گذاشتند که حدود هشت آمریکایی زخمی شدند. رستوران‌ها و کلوپ‌های آنان را آتش زدند. این تازه آغاز مبارزه مردم با این غارتگران است.»

Share/Save/Bookmark