رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۹ آذر ۱۳۸۷
۳۰ سال پیش در چنین روزی

مردم ایران می‌توانند خودشان را کنترل کنند

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی

یکشنبه ۲۶ آذر ۱۳۵۷ هجری خورشیدی برابر ۱۷ دسامبر ۱۹۷۸ میلادی



مردم ایران ‌می‌توانند خودشان را کنترل کنند

آیت‌الله خمینی گفت: «مردم به دنیا ثابت کردند که می‌توانند کنترل خودشان را در دست بگیرند.» وی که با اشاره به برگزاری منظم تظاهرات میلیونی عاشورا سخن می‌گفت در جمع گروهی از ایرانیان که برای ملاقات با وی در محل اقامت ایشان در نوفل لوشاتو گرد آمده بودند، گفت: «این مردم به دنیا ثابت کردند که ایران می‌تواند کنترل خودش را دست بگیرد و سرنوشت خودش را به طور عقلانی و به طور صحیح تعیین کند.»

هشت تشکل ملی مذهبی پایان عمر رژیم شاه را اعلام کردند

هشت تشکل ملی مذهبی طی بیانیه مشترکی با استناد به برگزاری تظاهرات تاسوعا و عاشورا پایان عمر رژیم شاه را در ایران اعلام کردند. بر اساس بیانیه مشترکی که از سوی جمعیت ایرانی دفاع از آزادی و حقوق بشر، نهضت آزادی ایران، نهضت رادیکال ایران، جنبش مسلمانان مبارز، جمعیت حقوق‌دانان ایران، انجمن اسلامی پزشکان، انجمن اسلامی معلمان و انجمن اسلامی مهندسین انتشار یافت، این هشت گروه پایان عمر رژیم شاه در ایران را اعلام و بر ادامه مبارزه تاکید کردند.

این گروه‌ها که اکثرا ماهیت ملی مذهبی دارند، و بخش اعظم آن‌ها زیر مجموعه نهضت آزادی ایران به شمار می‌روند، در ماه‌های اخیر و همزمان با آزاد شدن رهبران‌شان و فراهم شدن امکان فعالیت‌های تشکیلاتی برای این گروه‌ها به همدیگر نزدیک شده و در حقیقت فعالیت‌های خود را گسترش داده‌اند.


آیت‌الله خمینی در پاریس / عکس:‌ مهر

حمله ماموران نظامی به عزاداران در شیراز

با حمله ماموران حکومت نظامی به جمعیت مردم شیراز که برای عزاداری کسانی که اخیرا در حوادث این شهر کشته شده‌اند، اجتماع کرده بودند، تلفات بیشتری به مردم شیراز وارد شد.

اگر شاه برود، خطر آن هست که ایران پاشیده شود

ملک حسین پادشاه اردن، در پاسخ به سووال خبرنگار بی بی سی در مورد ایران و احتمال بقای شاه گفت: «اعلیحضرت همایونی برای من همچون برادر بوده است. و اگر شاه برود خطر آن هست که ایران از هم پاشیده شود.»

این مصاحبه در حالی انجام شد که ملک حسین پادشاه وقت اردن همراه با همسرش نور در لندن به سر می‌برد. ملک حسین که در برنامه تلویزیونی «پانوراما»ی بی بی سی ظاهر شده بود، در اواخر مصاحبه با فرد امری گزارشگر بی بی سی که در مورد احتمال سقوط شاه ایران از وی سووال کرده بود، نسبت به این موضوع ابراز نگرانی کرد.


پیام کارکنان تلویزیون ایران به تلویزیون‌های جهان

به نوشته هفته‌نامه ایرانشهر، ناصر منجم عضو سندیکای نویسندگان و خبرنگاران مطبوعات، هفته گذشته در خانه خود مورد هجوم ماموران قرار گرفت و بازداشت شد. همچنین علی فرزانه جاه، بهمن شاه آبادی و امیر آهنگران، کارگران چاپخانه فاروس را در برابر این چاپخانه بازداشت کردند.

جواد مدنی از واحد آیندگان نیز هنگام پخش بیانیه سندیکا توقیف شد. از سوی دیگر گفته شد که احمد فیاض از کیهان و برادران دوستدار از شیراز براساس نوشته بولتن سندیکای مطبوعات هنوز در زندان هستند.

اعتصاب نویسندگان و خبرنگاران همچنان ادامه دارد و روزنامه ها و مجلاتی مانند فردوسی، خواندنیها، روشنفکر، مهر ایران، آتش، بورس، مرد مبارزه و سیاست ما هم که به دستور حکومت منتشر می‌شود، به فروش نمی‌رسد. با این وجود گروه‌هایی از مردم با دادن کمک مالی به مطبوعات هزینه آن را تامین می‌کنند.

از سوی دیگر، کارکنان رادیو تلویزیون ملی ایران، اطلاعیه‌ای را منتشر کردند که در آن ضمن دادن توضیح در مورد اعتصاب در این سازمان، اعلام کردند: «ما کارکنان رادیو تلویزیون ملی ایران نه تنها همچنان تحت فشارهای گذشته و حال ساواک – پلیس مخفی ایران- قرار داریم. بلکه اکنون شرایط خشن نظامی نیز که از ششم نوامبر ۱۹۷۸ سازمان‌های رادیو تلویزیون را در اشغال سربازان و افسران خود درآورده، بر شرایط قبلی افزوده شده است.

در حال حاضر کارمندان و کارکنان رادیو تلویزیون و روزنامه ها برای رسیدن به خواست‌های مشترک خود در سراسر کشور دست به اعتصابی یکپارچه زده‌اند. خواسته‌های این کارکنان به این شرح است:

۱- استقلال کامل رادیو تلویزیون، بدون هیچگونه اعمال زوری جهت پشتیبانی از احزاب یا فعالیت‌های فاسد در ایران.

۲- امحاء کامل سانسور در وسائل ارتباط جمعی ایران.

۳- آزادی اندیشه، هنر، فرهنگ و تعلیم و تربیت.

ما خواستار آنیم که شما نیز از طریق فعالیت‌های زیر پشتیبانی خود را نسبت به همکاران ایرانی خویش ابراز کنید:

۱- پخش اخبار دقیق و صحیح جریانات اقتصادی و سیاسی ایران.

۲- همکاری در مورد قطع مبادلات فرهنگی و جهانگردی با شاه و دولت نظامی او در زمینه نمایشگاه‌ها، فستیوال‌ها و امور ورزشی.

۳- رد هرگونه تبلیغاتی در جهت حمایت از شاه و دولت نظامی او در زمینه‌های بازرگانی، استخدامی، اقتصادی و فرهنگی.

۴- امضای نامه‌های اعتراضی خطاب به دولت‌های خود در زمینه ادامه روابط این دول با شاه و کابینه نظامی‌اش.

ما اطمینان داریم تا هنگامی که تمامی کشورهای آزاد و مردم آزاده جهان به پشتیبانی کامل از ما برنخیزند «آزادی وسایل ارتباط جمعی» در ایران صورت حقیقت به خود نخواهد گرفت.


ملک حسین پادشاه اردن و محمدرضا پهلوی



متین دفتری: نجف آباد را ویران کردند

هدایت‌الله متین دفتری، عضو وکلای پیشرو هیئت اجرائی که با گروهی از دستیاران خود از منطقه نجف آباد در حوالی اصفهان بازدید کرده بود، پس از بازگشت به تهران اظهار داشت: «مامورین نظامی با بی‌رحمی و قساوت در حملات انتقامی به اهالی شهر، شهر را به ویرانه تبدیل کرده‌اند.

پلیس و مامور انتظامی منازل تمام اشخاصی را که احتمال می‌رفت با مخالفان همکاری کنند یا به آنان گرایش داشته باشند، مورد حمله قرار داده است. حتی کسانی را که فقط به مجروحین کمک کرده بودند مورد حمله قرار می‌دادند. تمام منازل، مغازه ها، مورد غارت قرار گرفته و بعد توسط ماموران به آتش کشیده شد.»

متین دفتری در پایان اظهارات خود به خبرنگاران خارجی اظهار داشت که حتی اگر تعداد معدود از ساکنان نجف آباد سابقا از شاه و رژیم او حمایت می‌کردند، اکنون با مشاهده چنین رفتار وحشیانه‌ای از طرف ماموران نظامی نظرشان تغییر کرده است.

Share/Save/Bookmark