رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲ دی ۱۳۸۷
۳۰ سال پیش در چنین روزی

آیت‌الله منتظری به پاریس رفت

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی

دوشنبه ۲۷ آذر ۱۳۵۷ هجری خورشیدی برابر ۱۸ دسامبر ۱۹۷۸ میلادی

آیت‌الله منتظری به پاریس رفت

آیت‌الله حسینعلی منتظری، روحانی انقلابی که پس از سال‌ها زندان، مدتی قبل در هشتم آبان ۱۳۵۷ از زندان آزاد شده بود، برای دیدار با آیت‌الله خمینی عازم پاریس شد.

گفته شده است که آیت‌الله منتظری برای هماهنگی با آیت‌الله خمینی و دریافت دستورات او در خصوص شکل دادن به انقلاب به پاریس سفر کرد.

وی در خاطراتش نوشت که برای اجرای مسوولیت‌هایی که خمینی به او داده بود، از جمله راضی کردن کریم سنجابی به پذیرش وزارت خارجه مهندس بازرگان به پاریس سفر کرد.

اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا به مناسبت ورود آیت‌الله منتظری به پاریس، پیامی منتشر کرد.

آیت‌الله منتظری، نزدیک‌ترین روحانی کشور به آیت‌الله خمینی بود و ایشان، وی را با تعابیرى همچون «فقیه عالی‌قدر»، «مجاهد بزرگوار»،‏ ‏«حاصل عمر من»، «ذخیره‌ی انقلاب» و «برج بلند اسلام» یاد مى‎كرد و‏ ‏حیثیت او را «واجب‌المراعات» می‌دانست.

‏در پیامى كه خمینى خطاب به منتظرى به‏ ‏مناسبت آزادى وی صادر كرد این‌چنین آمده: «هیچ از دستگاه جبار جنایتكار تعجب نیست كه مثل جنابعالى‏ ‏شخصیت بزرگوار خدمتگزار به اسلام و ملت را سال‌ها از آزادى،‏ ‏ابتدایى‌ترین حقوق بشر محروم، و با شكنجه‌هاى قرون‌ وسطایى با او و‏ ‏سایر علماى مذهب و رجال آزادی‌خواه رفتار كند. خیانتكاران به كشور و‏ ‏ملت از سایه‌ی مثل شما رجال عدالتخواه مى‎ترسند.»

هم‌زمان با سفر آیت‌‌الله منتظری، هفته‌نامه ایرانشهر از مصاحبه ایشان با خبرگزاری فرانسه خبرداد و به نقل از این خبرگزاری نوشت: «وقتی در زندان بود، مأموران ساواک وی را شلاق زده و حدود پنج ماه به زنجیر بسته و ماه‌ها در حالی که خون از زخم‌هایش جاری بود، به حال خود رها کرده بودند.»

آیت‌الله منتظری گفت: «بسیاری از هموطنان من اعم از زن و مرد تحت این شکنجه‌ها و شرایط جان سپرده‌اند.» ایرانشهر به نقل از آیت‌الله منتظری افزود: «زندانبانان با انگشت‌های خود چشم عده زیادی از زندانیان را کور کرده‌اند.»

خبرگزاری فرانسه و هفته‌نامه‌ی ایرانشهر و آیت‌الله منتظری توضیح ندادند که چگونه ماه‌ها خون از زخم‌های این آیت‌الله جاری بود.


آیت‌الله منتظری / عکس: آژانس مگنوم

‏‏ایران تعطیل شد

به مناسبت اعلام عزای عمومی از سوی آیت‌الله خمینی، گلپایگانی، شریعتمداری، مرعشی نجفی و بسیاری از روحانیون مهم کشور، ایران تعطیل بود و مردم نقاط مختلف، مخصوصاً نجف‌آباد، اصفهان و مشهد، برای کشتگان هفته قبل عزاداری کردند.

شهر تبریز نیز مانند شهرهای بزرگ دیگر و به خصوص به دلیل صدور اطلاعیه آیت‌الله شریعتمداری تعطیل بود و تظاهرات عظیمی در این شهر تشکیل شد.

این اجتماع مورد حمله نیروهای نظامی قرار گرفت و در نتیجه، هفت نفر کشته و چهار نفر مجروح شدند. همچنین خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد که به نشانه عزای عمومی، بسیاری از کارمندان به سر کار نرفتند.

ما به شما شلیک نمی‌کنیم

به گفته برخی منابع خبری در تظاهرات تبریز تعدادی از سربازان که فریاد می‌زدند ما به شما شلیک نمی‌کنیم، به جمع تظاهرات مردم تبریز پیوستند.

همزمان با همین واقعه و به دنبال اعلامیه آیت‌الله خمینی برای فرار سربازان از پادگان‌ها، شایعات زیادی در کل کشور پخش شد که براساس این شایعات گفته می‌شد که تعداد زیادی از سربازان به انقلابیون پیوسته‌اند.

هفته‌نامه ایرانشهر خبر داد که در شهر قم تعدادی از سربازان، سلاح‌های خود را به آیت‌الله شریعتمداری تحویل داده‌اند. ایرانشهر نوشت، به دنبال پیوستن سربازان به تظاهرکنندگان در تبریز، واحدهای کماندویی ویژه‌ای از مرکز به این شهر اعزام شدند.

هفته‌نامه مذکور همچنین در خبری در مورد خسرو داد نوشت: «همین خبر حاکی است که خسرو داد، کسی که در قم جلوی چشم آیت‌الله شریعتمداری دو طلبه را به گلوله بست و کشت، در پادگان عباس‌آباد که ستاد فرماندهی حکومت نظامی است، هنگامی که می‌خواسته سوار هلی‌کوپتر خود شود به رگبار گلوله بسته شد، اما از این حادثه جان بدر برد.»

ایرانشهر افزود: «ضمناً در همین پادگان، تعدادی افسران ارشد نیز به رگبار بسته شده و پنج تن از آنان کشته شدند.» همین منبع نوشت:

«در پادگان جی، افسری گروهان خود را به صف می‌کند و می‌گوید به عده‌ای سرباز گردن کلفت احتیاج دارد تا برای جلوگیری از تظاهرات به سوی مردم تیراندازی کنند. تعدادی سرباز قدم به جلو می‌گذارند و افسر مزبور پس از آن‌که آن‌ها را به مسلسل می‌بندد، دست به خودکشی می‌زند.»


مدرسه اشرف پهلوی در حال تعطیل شدن است

گفته شده است که شصت درصد شاگردان مدرسه «اشرف پهلوی» واقع در خیابان سلطنت‌آباد تهران (‌پاسداران بعدی)، همراه خانواده‌شان به خارج رفته‌اند و مدرسه تقریباً خالی شده است.

ظاهراً مدرسه مذکور جزو مدارس ویژه سران حکومت و وزیران و صاحب‌منصبان عالی‌رتبه مملکتی است که شایع شده است بسیاری از آنان کشور را ترک کرده و به آمریکا و اروپا رفته‌اند.

اسامی جدید صادر‌کنندگان ارز اعلام شد

اتحادیه کارکنان بانک مرکزی به دنبال فهرست قبلی، فهرست تازه‌ای از کسانی که به گفته این اتحادیه، مبادرت به صدور ارز به خارج کرده‌اند، انتشار داد.

این اتحادیه اشتباهاتی را که در فهرست قبلی رخ داده بود، تصحیح کرد و از اسامی کسانی که اشتباهاً نام آنان در فهرست آمده و آبروی آنان رفته بود، عذرخواهی کرد.

رادیو تلویزیون ملی ایران نیز که توسط نظامیان اداره می‌شود، در قرائت اولین فهرست اسامی، ۱۰۲ نفر از افراد را آورده و از خواندن اسامی سایرین خودداری کرد.

هفته‌نامه ایرانشهر چاپ لندن با انتشار موارد فوق، اعلام کرد که به طور تلفنی پیوست شماره دوم اتحادیه کارکنان بانک مرکزی ایران را به دست آورده و اقدام به انتشار آن پیوست به این شرح کرد:

«هموطنان عزیز! حکومت پلیسی ارتشبد ازهاری با مقاومت مصمم و هرچه گسترده‌تر کارمندان بانک مرکزی برخورد نموده، به عوامل جانی خود دستور داد با حمله به بانک، تلاش راستین ما را برای هرچه مفتضح‌تر ساختن صادرکنندگان قاچاق ارز از کشور متوقف نماید. در لیستی که منتشر شد، نام اشخاصی به اشتباه آمده بود و نام چند نفر که فوت کرده‌اند که با عرض پوزش از این موارد اشتباهی اعلام می‌داریم که هنوز سیل خروج ارز با کمک دلالان یهودی و بانک‌های ساخته خارجی ادامه دارد.»

در ادامه این پیوست آمده است: «در حالی که دولت نظامی ازهاری، که خود تا گلو غرق در کثافات است دست روی دست گذاشته و بی‌تفاوت به فعالیت‌های قاچاقچیان ارز بین‌المللی، آن اشخاص و گروهی دیگر، این‌بار از طریق شبکه‌های بین‌المللی ارز، به قاچاق ارز مبادرت می‌ورزند.»

در ادامه، فهرست اسامی صادرکنندگان قاچاق ارز از جمله کسانی که در ماه‌های اخیر این کار را انجام داده‌اند، منتشر شد. در این فهرست چنین آمده است:

ارتشبد ازهاری‌، ‌نخست وزیر (خروج ۱۵۰ عدل فرش و 170 میلیون تومان)، شریف‌امامی، نخست وزیر پیشین (250 میلیون تومان)، کریم معتمدی، وزیر پست و تلگراف و تلفن پیشین (‌۳۵ میلیون تومان)، صالحی، وزیر مشاور و رییس سازمان برنامه و بودجه (۷۵ میلیون تومان)، حسنعلی مهران، وزیر اقتصاد و دارایی (۱۵۵ میلیون تومان)

مهندس صدقیانی، پسر وزیر پیشین کشاورزی، مدیرعامل شیلات جنوب (۱۶۰ میلیون تومان)، دکتر ثابتی، برادر پرویز ثابتی، مقام امنیتی (۷۵ میلیون تومان)، مهندس امیر‌ صالح، شرکت روغن نباتی قو (۳۵۰ میلیون تومان)، مهندس رحمانی، مدیر‌عامل شرکت آکام، گروه صنعتی بهشهر (۵۳۰ میلیون تومان)

مهندس ندیمی، مقاطعه‌کار (۳۵۰ میلیون تومان)، رضا امین، وزیر صنایع و معادن (۵۰۰ میلیون تومان)، مراد اریه، بازرگان (۷۵۰ میلیون تومان)، حسین نمازی، بازرگان (۴۵۰ میلیون تومان)، شفیع نمازی (۵۰۰ میلیون تومان)

دکتر حسین‌پور، پزشک و مقاطعه‌کار (۳۵ میلیون تومان)، مظفریان، بازرگان (۳۵۰ میلیون تومان)، دکتر خوانساری، پزشک و مقاطعه‌کار (‌۵۰ میلیون تومان)، پرویز خوانساری، معاون وزارت امور خارجه (۷۵ میلیون تومان)، دکتر پرتوی، پزشک دربار (۵۰ میلیون تومان)

پرتو اعظم از سازمان شاهنشاهی خدمات اجتماعی (۱۵۰ میلیون تومان)، دکتر کاسمی از سازمان شاهنشاهی خدمات اجتماعی (۱۶۰ میلیون تومان)، مهندس مهدی شیبانی، استاندار پیشین مازندران (۱۵۰ میلیون تومان)، بختیار، مقاطعه‌کار (۱۵۰ میلیون تومان)

قاسم معینی، وزیر سابق کشاورزی (۷۰ میلیون تومان)، دریاسالار حبیب‌اللهی، فرمانده نیروی هوایی (۱۵۰ میلیون تومان)، مظفر صدقی، نماینده مجلس و مقاطعه‌کار (۳۰۰ میلیون تومان)، اسلامی‌نیا، مشاور هویدا (۲۰۰ میلیون تومان)

دکتر مصباح‌زاده، مدیر کیهان (۴۵۰ میلیون تومان)، دریاسالار اردلان از صنایع نظامی (۴۰۰ میلیون تومان)، مهندس حسن هاشمی، مقاطعه‌کار (۱۵۰ میلیون تومان)، محمد‌علی مهدوی، سناتور (۳۵۰میلیون تومان)، محمد‌علی مسعودی، سناتور (۴۵۰ میلیون تومان)

سرلشگر مزین، نماینده دربار در گرگان (۳۵ میلیون تومان)، سیروس آموزگار، وزیر پیشین (۱۵۰ میلیون تومان)، شالچیان، وزیر راه (‌۷۰ میلیون تومان)، دکتر طالقانی، پزشک و مقاطعه‌کار (۹۰ میلیون تومان)، عزت‌الله عاملی، سفیر ایران در بلژیک (۳۵۰ میلیون تومان)

غلامرضا کیان‌پور، وزیر پیشین دادگستری (۹۵ میلیون تومان)، جواد سعید، رییس مجلس شورای ملی (۵۰ میلیون تومان)، سردار افخمی، مقاطعه‌کار و آرشیتکت (۷۰ میلیون تومان)، مهندس غیابی (‌۲۵۰ میلیون تومان)، مهندس فروغی، وزیر فرهنگ و هنر (۱۵۰ میلیون تومان)، مهندس اسدی، شرکت لیلاند (۳۵۰ میلیون تومان)

جمشید دفتری، مقاطعه‌کار (۳۰ میلیون تومان)، خانم افشار قاسملو، بازرگان (۱۵۰ میلیون تومان)، دکتر محمدحسن لشگری، پزشک (۷۰ میلیون تومان)، علی‌نقی سعید انصاری از دربار (۱۵۰ میلیون تومان)، عبدالرضا انصاری، سازمان خدمات شاهنشاهی (۳۵۰ میلیون تومان)، سپهبد صنیعی، وزیر پیشین (۷۵ میلیون تومان)

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

جواد سعی، رییس مجلس شورای اسلامی (۵۰ میلیون تومان) !!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
مگه مجلس شورای اسلامی بوده اون موقع؟
...................
زمانه: ممنون از تذکر، تصحیح شد

-- محمد علیجانی ، Dec 21, 2008 در ساعت 07:45 PM

agha jan neveshteh .majlese shoraye meli! na eslami

-- alireza ، Dec 22, 2008 در ساعت 07:45 PM