رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۸ بهمن ۱۳۸۷
۳۰ سال پیش در چنین روزی

شاه: برای استراحت به خارج خواهیم رفت

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی

شنبه شانزدهم دی‌ماه ۱۳۵۷ برابر ششم ژانویه ۱۹۷۹ میلادی

شاه: برای استراحت به خارج خواهیم رفت

امروز شاپور بختیار، اعضای کابینه خود را به شاه معرفی کرد. شاه ایران هنگام معرفی اعضای کابینه گفت بر اثر خستگی و تحمل شدایدی که در مملکت گذشته است به خارج مسافرت خواهد کرد و در غیاب وی یک شورای سلطنت تشکیل خواهد شد.

شاه خطاب به نخست وزیر و هیأت وزیران گفت: «در پانزدهم آبان خطاب به ملت ایران اظهاراتی کردم که شاید خیلی‌ها شنیده باشند. در آنجا تعهداتی کردم که بدان پایبندم. یکی از آن تعهدات این بود که ما برای مشکلات ایران یک راه حل سیاسی پیدا بکنیم که در واقع شنیدن و الهام از جنبش ملت ایران است.»

شاه در ادامه گفت: «مملکت ایران با تاریخ گذشته‌اش مملکتی است که باید باقی بماند. این همه تاریخ که پر از لحظات هیجان‌انگیز و غرورآفرین ملی است نمی‌تواند متوقف بماند. این تاریخ باید ادامه پیدا کند. ادامه‌اش در جهان امروز به عقیده من و فکر می‌کنم تمام میهن‌پرستان باید بر پایه شرکت اکثریت افراد ملت در اجرای آن باشد. خوشبختانه قانون اساسی ما و بعد مقرراتی که داریم این امر را آسان کرده است. با سواد شدن مردم این امر را خیلی آسان‌تر کرده است.»

پادشاه ایران در ادامه افزود: «امیدوارم دولت در پیشبرد تکالیفی که پنهان نباید کرد اقدام کند. تکالیف ساده و آسانی نیست، بسیار تکالیف مشکل و فوق‌العاده‌ای است که غیر از در واقع فداکاری و علاقه به مملکت فکر نمی‌کنم انگیزه دیگری برای نخست وزیر و سایر اعضای دولت بوده باشد که در این کار وارد بشوند، ولی امید موفقیت دارم برای شما.»

محمدرضا شاه در ادامه بیان کرد: «پس از استقرار دولت و این‌که خیال‌مان راحت شد پس از مدت‌ها دقت و تحمل شدایدی که در مملکت هست، مسلماً خستگی به دست من داده و احتیاج به استراحت دارم که اگر این استراحت در خارج ایران باشد، مطابق قانون اساسی در غیاب ما یک شورای سلطنتی خواهد بود که قانون اساسی ما به قوت و استحکام خودش ادامه داشته باشد. »

وی اضافه کرد: «از تمام این چیزها مهم‌تر این است که دومرتبه چرخ‌های مملکت به کار بیفتد و اقتصاد مملکت به جریان بیفتد، چون اگر اقتصاد مملکت ما به جریان نیفتد من آتیه خوبی را برای هیچ فردی و هیچ‌کس پیش‌بینی نمی‌کنم و فکر می‌کنم همه کس در این مملکت از این موضوع صدمه شدیدی ببینند. این است که به جهات مختلف من برای این دولت آرزوی موفقیت دارم که به خواست خداوند متعال و توجه ائمه اطهار ما بتوانیم کارها را به طور عادی در تحت لوای قرآن و فرامین عالی مذهبی اسلام انجام دهیم.»

شاه در این دیدار بر دو اصل ۴۴ و ۴۵ قانون اساسی که پادشاه را مبرا از مسئولیت می‌داند تأکید کرد. این تأکید به درخواست شاپور بختیار صورت گرفت.


عکس: فرارو

آیت‌الله خمینی دولت بختیار را طاغوتی خواند

آیت‌الله خمینی امروز در پیامی به ملت ایران به مناسبت روی کار آمدن دولت بختیار، با غاصب، غیر قانونی و یاغی خواندن رژیم سلطنتی، مجلسین و حکومت‌، اطاعت از این دستگاه را اطاعت از طاغوت و حرام دانست و گفت:

«بار دیگر توطئه خطرناکی از طرف عمال دستگاه و طرفداران غارتگران بین‌المللی در دست اجراست تا حکومت را حفظ و به قدرت شیطانی رسانده و به غارتگری نفت‌خواران و سلطه اجانب ادامه دهند. اینان می‌خواهند با بعضی کارهای جزیی و فریبنده مثل آزادی مطبوعات و وعده انحلال ساواک و تظاهر به دین مبین اسلام دوباره قدرت را به دست آورند و ملت شجاع و روحانیت بیدار را سرکوب کنند.»

وی در این پیام مردم را به ادامه مبارزه فرا خواند و از آنان خواست که از پرداخت مالیات و دادن پول آب و برق و تلفن خودداری کنند. وی از کارمندان وزارتخانه‌ها خواست که وزرای دولت بختیار را به ادارات راه ندهند. آیت‌الله خمینی در مورد کابینه‌های نظامی قبل چنین برخوردی را از کارکنان دولت نخواسته بود.


عکس:AP

بختیار: نهضت آزادی‌خواهانه در حال تبدیل به قیام فاجعه‌انگیز است

شاپور بختیار در مصاحبه با خبرنگار روزنامه اطلاعات که در شماره امروز این روزنامه به چاپ رسید، ادامه انقلاب در شرایط فعلی را خطرناک و فاجعه‌انگیز خواند. وی در این مصاحبه گفت:

«مردمی که ۲۵ سال تمام با انواع و اقسام ظلم و تعدی و تجاوز و خفقان روبه‌رو بودند، امروز به پا خواسته‌اند تا حقوق حقه خویش را بازستانند و بساط و اساس خودکامگی را بر‌اندازند. متأسفانه به علت هیجان فوق‌العاده عمومی، انقلاب مردمی که در نهایت خلوص بود دچار سردرگمی شد و همه خواست‌های بنیادی که لازم بود در یک شرایط ویژه برآورده شود در یک چیز خلاصه شد، بدون آن‌که به مسایل و نکات دیگر توجه شود.»

بختیار در ادامه گفت:‌ «حتا کار به جایی رسید که مخالفت با قانون اساسی به عنوان عاملی برای قهرمان شدن مورد توجه رهبران ملی قرار گرفت. حال آن‌که قانون اساسی که با خون هزاران ایرانی به دست آمده، خود به خود چیز بدی نیست بلکه عدم اجرای آن کشور را به شکل فعلی‌اش درآورده است.»

وی هر روز تأخیر در پیدا کردن یک راه حل سیاسی را باعث کشته شدن گروه کثیری از مردم، از بین رفتن همه نهادها، ورشکسته شدن کامل اقتصاد کشور دانسته و ادامه قیام را خطرناک و فاجعه‌انگیز خواند که واکنش در برابر آن از طرف نیروهای نظامی نیز، به احتمال زیاد کشور را به یک جنگ داخلی و در نهایت تجزیه خواهد کشاند.

وی افزود: «بدین ترتیب وقتی من رویاروی انتخاب بین قبول مسئولیت و یا حفظ وجاهت ملی قرار گرفتم، قبول مسئولیت را وظیفه وجدانی، اخلاقی و انسانی خود دانستم.»

وی انحلال ساواک، آزادی زندانیان سیاسی و اعطای آزادی‌های حقه ملت ایران بر اساس قانون اساسی و اعلامیه جهانی حقوق بشر را در صدر اقدامات خود دانست و هدف خود را ایجاد یک دموکراسی ملی بر اساس سوسیالیسم اعلام کرد.

پایان اعتصاب نشریات کشور

پس از دو ماه اعتصاب، نشریات کشور بار دیگر کار خود را از سر گرفتند. روزنامه‌های کشور با جهت‌گیری‌های خود عملاً به صورت ارگان نیروهای انقلاب درآمدند.

روزنامه اطلاعات زیر تصویر بزرگی از آیت‌الله خمینی در صفحه اول خود با درج تیتر «دستور امام خمینی در مورد شکستن اعتصاب مطبوعات»، آغاز به کار دوباره خود را به فرمان آیت‌الله خمینی دانست.

روزنامه اطلاعات برای نخستین شماره خود پس از اعتصاب، علاوه بر تیتر بالا، سرخط‌های خبری زیر را نیز انتخاب کرده است:

ـ انقلاب مردم در آستانه پیروزی

ـ شاه برای استراحت از کشور خارج می‌شوند

ـ کسب تکلیف محرمانه سفیر آمریکا در تهران از واشنگتن

ـ جبهه ملی: فردا عزای ملی است

ـ حمله به خانه مادر و خواهر شاه

ـ ۶۱ روز انقلاب، خونریزی و همبستگی ملی

ـ کابینه شاپور بختیار تشکیل شد

ـ در شهرستان‌ها تا توانستند کشتند. زیر این تیتر، عکسی از تظاهرات مردم رضاییه به چاپ رسیده است که در آن یکی از روحانیون برای مردم سخنرانی می‌کند. زیر این نوشته شده است: «یکی از علما برای مردم سخنرانی می‌کند و آن‌ها را به مبارزه علیه دولت نظامی دعوت می‌کند.»

ـ میلیون‌ها نفر در شهرستان‌ها علیه دولت نظامی به پا خاستند

ـ هفته خونین مشهد: تلفات حداقل ۶۰۰ نفر

ـ کشتار و زد و خورد در دانشگاه‌ها و مدارس

ـ در قزوین مردم را می‌کشتند و خانه‌ها را آتش می‌زدند

ـ شکنجه‌گاه ساواک در خیابان بهار

ـ الله اکبر، لااله الا الله


عکس: آژانس مگنوم

روزنامه اطلاعات: «بهاییان صد مسلمان را کشتند»

خبر حمله و به آتش کشیدن خانه و محل کسب و کار بهاییان در شهر شیراز که توسط نیروهای انقلابی مذهبی در تاریخ ۲۳ آذر‌ماه انجام گرفت و در نتیجه آن ده‌ها تن از بهاییان کشته شدند، در روزنامه اطلاعات امروز، زیر سر خط «جنگ در شهرک سعدی» به گونه زیر منعکس شده است:

« شیراز ـ ۲۳/۹/۵۷ ـ ضمن حمله‌ای که توسط عده‌ای به خانه‌های یک اقلیت غیر رسمی مذهبی در شهرک سعدی شیراز صورت گرفت گروهی از دو طرف کشته و مجروح شدند. از سوی افراد این اقلیت مذهبی به طرف جوانان مسلمان تیراندازی شد و حدود یک صد نفر آنان کشته و مجروح گردیدند که در بین کشته‌شدگان دو سرباز هم دیده می‌شدند.»

در ادامه خبر آمده است: ‌«حداقل کشته‌شدگان این حادثه ده تن ذکر شده است. نیمه شب گروه زیادی از مردم به خانه‌های این شهرک حمله بردند. افراد اقلیت غیر رسمی با سلاح‌های خود به کوه‌های اطراف گریختند. در نتیجه حدود ۵۰ خانه و مغازه آنان به آتش کشیده شد.»

در ماه‌های اخیر علاوه بر بهاییان، یهودیان ایرانی نیز قربانی خشونت انقلابیون شده‌اند. خبر کشته شدن یک‌صد نفر از مسلمانان به دست بهاییان که توسط این روزنامه اعلام شده از سوی هیچ منبع مستقلی تایید نشده است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

ای کاش مردم انقدر عاطفی برخورد نمی کردند و به بختیار یک فرصتی میدادند .... هیجان زیادی منطق را از بین میبرد ... افسوس ... روح بختیار شاد باد انسان بزرگ و فهمیده ای بود و قاتلانش تا ابد در عذاب انشاالله....... رها 27 ساله

-- raha ، Jan 7, 2009 در ساعت 08:00 PM

رها جان خوب شد سن ات را نوشتي تا لااقل من بفهمم که آن روزها در اين دنياي غم انگيز نبودي وهيچ تجربه شخصي نداري.آن روزها کار شاه وبختيار و وطنمان از اين حرف ها گذشته بود وتعصب و جهالت وفريب خوردگي ،عقل ها را منکوب وچشمهارا کورکرده بود . زندگي بهتري برايت آرزو ميکنم.

-- آواره هشتادساله ، Jan 7, 2009 در ساعت 08:00 PM

به نظر من از سخنان بختيار رياكاري مشهود است و هدفش فقط حفظ منافع بيگانگان داخل كشور بوده!

-- حسين ، Jan 18, 2009 در ساعت 08:00 PM

من کلا با نفس انقلاب مخالفم.
انقلاب یک انتقامه به خاطر چیزایی که نداشتیم و بعد از پیروزی برای حفظ خود ناچار به ایجاد دیکتاتوری میشه....به امید اینکه نسل ما دوباره این اشتباه رو تکرار نکنه و لااقل ما مثل پدرانمون نخواهیم در برابر نسل آینده خودمون رو با یک انقلاب دیگه گناهکار نشون بدیم........ هرچند کارشون در زمان خودش درست بود اما نتیجه عکس داد

-- علی ، Jan 27, 2009 در ساعت 08:00 PM