رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۲ اسفند ۱۳۸۷
۳۰ سال پیش در چنین روزی

تظاهرات وسیع به طرفداری از قانون اساسی

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی

پنج‌شنبه پنجم بهمن ۱۳۵۷ برابر بیست و پنجم ژانویه ۱۹۷۹ میلادی

تظاهرات وسیع به طرفداری از قانون اساسی

امروز تظاهرات طرفداران قانون اساسی به حمایت از شاپور بختیار در خیابان‌های تهران صورت گرفت. این تظاهرات که از سوی طرفداران شاپور بختیار، نخست وزیر صورت گرفته بود، با استقبال برخی نیروهای اجتماعی مردم و برخی از نیروهای اجتماعی طرفدار شاه صورت گرفت.

ناظران، شرکت‌کنندگان در این تظاهرات را بین صد تا صد و پنجاه هزار نفر تخمین زدند. تهران امروز چهره‌ای متفاوت نسبت به روزهای قبل داشت.

تظاهرات طرفداران قانون اساسی که از بامداد امروز از نقاط مختلف تهران آغاز شد، پس از صدور قطعنامه‌ای در میدان بهارستان به پایان رسید و سپس تظاهرکنندگان در گروه‌های مختلف به سوی مناطق گوناگون منشعب شدند و به راهپیمایی پرداختند. ناظران، شرکت‌کنندگان در این تظاهرات را بین صد تا صد و پنجاه هزار نفر تخمین زدند.

برخی از شعارهای امروز تظاهرکنندگان به این شرح بود:

ـ بختیار، سنگرتو نگهدار

ـ استقلال، آزادی، قانون اساسی

ـ هر کس به کسی نازد، ما هم به علی نازیم

ـ برادر ارتشی، الهی زنده باشی

ـ برادر هموطن، کشور را آتش نزن

ـ خدا، قرآن، محمد ـ این است شعار ملت


شاپور بختیار

قطعنامه تظاهرکنندگان راهپیمایی حمایت از قانون اساسی

از سوی راهپیمایان و تظاهر‌کنندگان قانون اساسی هنگام اجتماع در میدان بهارستان، قطعنامه‌ای صادر و قرائت شد:

۱. شکل گرفتن هر حرکت سیاسی باید از طریق قانون اساسی انجام گیرد.

۲. تنظیم شعائر اسلامی و مذهبی باید با تأکید بر کلیه آزادی‌های فردی و اجتماعی ایران استوار باشد.

۳. چرخ‌های اقتصادی کشور مجدداً گردش خود را از سر گرفته و اعتصابات پایان یابد.

۴. ایجاد حس احترام نسبت به افراد ارتش، ژاندارمری و نیروهای پلیس که حافظ حقوق مردم هستند.

۵. محاکمه سریع خاطیان به حقوق ملت و مجازات آنان

۶. محکوم کردن فرد‌پرستی در هر لباس و آزادی جمعیت‌های سیاسی به طور اعم

۷. احترام به حقوق اقلیت‌های مذهبی مملکت بر پایه و مبنای قانون اساسی


حمله به شرکت‌کنندگان تظاهرات قانون اساسی توسط مخالفان قانون اساسی

در ساعات بامدادی امروز و هنگامی که تظاهر‌کنندگان در دسته‌های مختلف به سوی بهارستان حرکت می‌کردند و نیز پس از صدور قطعنامه، هنگامی که تظاهرکنندگان در گروه‌های مختلف به سوی مناطق گوناگون منشعب شده و در مسیر خود به راهپیمایی ادامه می‌دادند، گروه مخالفان با شعار «مرگ بر شاه»، با سنگ و چوب به تظاهر‌کنندگان حمله کردند.

این درگیری‌ها در خیابان سپه و دروازه دولت به اوج خود رسید. از سوی دیگر، خبرنگاران روزنامه‌ها که برای تهیه خبر و عکس در این نقاط متمرکز شده بودند مورد حمله گروه مخالفان قرار گرفتند و به سوی آن‌ها سنگ پرتاب شد.

این اعتراض به این دلیل بود که گروه مخالفان خواستار بودند از تظاهرات طرفداران قانون اساسی عکس و خبر تهیه نشود. یکی از خبرنگاران و راننده جیپ روزنامه اطلاعات به شدت زخمی شدند که با اتومبیل شخصی به بیمارستان اعزام شد.

تعدادی از مجروحان این تظاهرات در بیمارستان‌های امیر اعلم و سینا بستری شدند. حال دو تن از مجروحان که در بیمارستان سینا بستری هستند، وخیم است. گروه مخالف هنگام یورش به تظاهرکنندگان علاوه بر چوب و سنگ، به قمه و چاقو نیز مسلح بودند.


کریم سنجابی

سنجابی و طالقانی تظاهرات طرفداران بختیار را محکوم کردند

دکتر کریم سنجابی امروز با صدور بیانیه‌ای با ضد مردمی خواندن تظاهرات طرفداران قانون اساسی آن را محکوم کرد. در این بیانیه آمده است:

«بار دیگر استبدادیان به راه افتاده‌اند تا با همان شیوه‌های قدیمی برگزاری تظاهرات رستاخیزی و اجبار و ارعاب و فریب مردم این‌بار تظاهراتی به نام دفاع از قانون اساسی ایران به راه اندازند. عناصر و محافلی که در ۲۵ سال گذشته با تجاوزات مستمر خود قانون اساسی ایران را پایمال کرده‌اند، اکنون به عنوان آخرین عمل خود به منظور بی‌اعتبار کردن میراث بزرگ انقلابیون مشروطه می‌خواهند از آن به عنوان وسیله‌ای برای دفاع از دستگاه استبداد غیر‌قانونی و غیر‌مشروع استفاده کنند. عصاره قانون اساسی ایران اصل حاکمیت ملی و سپردن سرنوشت مردم به خودشان می‌باشد...»

کریم سنجابی در این پیام از ایرانیان خواست که بیش از هر زمان نسبت به سرنوشت کشور از خود مسئولیت نشان داده و در تظاهرات ضد مردمی به هر عنوان و شعار که سازمان داده شوند شرکت نکنند.

وی بیانیه خود را این‌گونه به پایان رساند: «در حد امکان از رفتن به مسیرهای این نوع تظاهرات و یا حضور در آن‌ها احتراز جویید. امیدوارم که با ابراز هوشیاری و دقت انقلابی از جانب همه مردم، آخرین پایگاه‌های استبداد و استعمار در این مملکت مضمحل گردد و شرایط مساعد برای ابراز اراده ملت، عاری از هر نوع ابهام و اعمال فشار و زور فراهم گردد تا آرمان‌های پاک پیشگامان انقلاب مشروطه و رهبر نهضت ملی ایران دکتر محمد مصدق به خود جامه عمل بپوشد.»


آیت‌الله طالقانی

آیت‌الله طالقانی نیز با صدور اطلاعیه‌ای با ضد اسلامی و خلاف شرع خواندن این تظاهرات از مردم خواست که به تماشای این تظاهرات نروند. آیت‌الله طالقانی در اعلامیه خود گفت:

«شرکت افراد و خانواده‌های ارتشی در تظاهرات ضد اسلامی و مردمی که رژیم این روزها در گوشه و کنار شهر به راه انداخته، دور از موازین انسانی و خلاف شرع انور است.»


خانواده‌ی پهلوی در کنار نیکسون، رییس جمهور آمریکا

شاه به آمریکا نخواهد رفت

اردشیر زاهدی گفت دولت آمریکا مایل نیست که شاه تعطیلات خود را در این کشور بگذراند و بنابراین مسافرت او به آمریکا فعلاً انجام نمی‌شود. زاهدی در مصاحبه‌ای با شبکه سی‌بی‌اس اظهار داشت که فعلاً شاه به آمریکا مسافرت نخواهد کرد.

در یک مصاحبه دیگر با نیویورک تایمز زاهدی گفت علی‌رغم استقبالی که دولت آمریکا به ظاهر از سفر شاه به عمل آورد حقیقتاً این کشور نمی‌خواهد که شاه به آمریکا بیاید.

زاهدی در این مورد توضیح بیشتری نداد، ولی گفت از شاه تقاضا کرده است که اقامت خود را در مراکش حداقل تا یک‌شنبه آینده ادامه دهد. شاه ایران هم اکنون در مراکش به سر می‌برد.

وی پس از خروج از کشور به مصر و سپس به دعوت ملک حسن به مراکش رفت. با توجه به لغو قطعی سفر شاه به آمریکا، فرزندان وی، شاهزاده فرحناز، لیلا و علیرضا به همراه مادر‌بزرگ خود فریده دیبا، از آمریکا به مغرب رفته و به شاه خواهند پیوست.


مسعود رجوی و موسی خیابانی

نامه رجوی و خیابانی به آیت‌الله خمینی

مسعود رجوی و موسی خیابانی که تنها چند روز پیش و به دستور شاپور بختیار نخست وزیر از زندان آزاد شدند، طی نامه‌ای به آیت‌الله خمینی، ضمن یکی دانستن سیره آیت‌الله خمینی با انبیاء الهی، آزادی خود را مدیون آن «زعیم استوار» دانسته و ابراز امیدوار کردند که «خلق ایران سعادت آن را داشته باشد که از الهامات آن وجود گرامی همیشه برخوردار» باشند.

آن‌ها در این نامه همچنین مراتب جانفشانی خود را به پیشگاه معظم تقدیم داشتند. مسعود رجوی و موسی خیابانی که به دلیل از بین رفتن تشکیلات سازمان مجاهدین در روزهای پس از آزادی از زندان با نام «جمعی از مجاهدین خلق» یا با اسم «رجوی ـ خیابانی» اطلاعیه‌های خود را منتشر می‌کردند، در نامه خود نوشتند:

«جنبش عظیم و شکوهمند خلق ستم کشیده ایران که از فیض زعامت آن حضرت برخوردار است در مسیر پیشرفت و شکوفایی دم افزون خود، به دستاوردها و پیروزی‌های قابل توجهی رسیده است. آزاد شدن فرزندان مجاهد شما از زندان‌های رژیم جبار و ستمگر ایران یکی از کوچک‌ترین این پیروزی‌هاست. بنابر این ما آزادی خود را مدیون مجاهدت‌ها و جانفشانی‌های خلق رزمنده و ستم‌کشیده ایران در پرتو الهامات آن زعیم استوار و سازش‌ناپذیر هستیم.»

در ادامه‌ی این نامه آمده است:‌ «از این رو فرزندان مجاهد شما در بدو آزادی از زندان جسارت کرده و این اجازه را به خود دادند که ضمن عرض سلام و درود به حضور آن پدر مجاهد اعظم، مراتب آمادگی و جانبازی خود را کماکان در راه‌های آرمان‌های توحیدی مکتب انقلابی اسلام که ایدئولوژی مجاهدین خلق ایران است به پیشگاه معظم تقدیم کنند.»

در همین نامه آمده است: «اکنون که مردم قهرمان ما با مجاهدات فراوان توانسته‌اند تحت ارشادات آن حضرت، کاخ عنکبوتی و سست بنیاد دیکتاتوری را واژگون کرده و در طلیعه صبح پر شکوه آزادی قرار گیرند، آرزومندیم که این خلق رنجدیده بتواند در مسیر انقلاب رهایی بخش خود که رهگشای نظام اجتماعی توحیدی عاری از ستم و استثمار است، بر تمام توطئه‌های امپریالیستی که برای متوقف کردن پیشرفت انقلاب و بازستاندن پیروزی‌های خلق طرح‌ریزی می‌شوند غلبه کند.»

آنان در پایان نامه نوشته‌اند: «همچنین امیدواریم که خلق و انقلاب ایران و طبقات محروم و رنجبر جامعه که خداوند در قرآن کریم به نام مستضعفین به آن‌ها وعده پیروزی نهایی داده است همیشه این سعادت را داشته باشند که آن وجود گرامی پیوسته در پیشاپیش آن‌ها بوده و از الهامات و ارشاداتشان برخوردار باشند. چرا که به سیره همه انبیاء و اولیاء مکتب یکتاپرستی، بت‌شکنی و مبارزه با جمیع موانع عدل و قسط، بشیوه قدیم آن حضرت بوده است.»


آیت‌الله خمینی

آیت‌الله خمینی بازگشت خود را دو روز به تعویق انداخت

به دنبال بسته شدن فرودگاه توسط ارتش، آیت‌الله خمینی که گفته بود علی‌رغم بسته بودن فرودگاه روز جمعه به ایران پرواز خواهد کرد، در آخرین ساعات امشب با صدور پیامی اعلام کرد که بازگشت وی به کشور دو روز به تعویق افتاده است.

وی در این اطلاعیه به شدت به شاپور بختیار حمله کرد. آیت‌الله در این پیام گفت: «از این‌که ایادی اجانب فرودگاه‌های سراسر ایران را به روی من بسته‌اند، به ناچار تصمیم گرفتم که روز یک‌شنبه ۲۹ صفر به کشور بازگشته و چون سربازی در کنار شما به مبارزه علیه استبداد و استعمار تا پیروزی نهایی ادامه دهم.»

آیت‌الله خمینی در ادامه‌ی پیام خود بیان می‌کند: «مردم دلیر ایران آگاهند که این حرکات مذبوحانه و غیر انسانی از دولت غاصب و متظاهر به قانون اساسی، نمی‌تواند راه ملت را منحرف نماید. دولتی که بر خلاف تمامی موازین اسلامی و انسانی کراراً مطالبی به دروغ به اینجانب نسبت داده است که شدیداً تکذیب می‌کنم. من هرگز با دولت‌های غیر قانونی مذاکره نکرده و نمی‌کنم. اینان عمال اجانب هستند که در زیر پوشش قانون اساسی خیانت خود را پنهان می‌کنند.»

آیت‌الله خمینی در پایان این پیام می‌گوید: «اینان اگر به قانون اساسی و آراء عمومی ارج می‌گذاشتند، باید هر چه زودتر کنار می‌رفتند. ملت شریف و آگاه باید بداند که دولت فعلی با کمال بی‌شرمی تصمیم دارد شاه مخلوع و فراری را چون گذشته برگرداند و حکومت جابرانه این دودمان ننگین را بار دیگر بر ما تحمیل کرده و برای همیشه ما را در اختناق و زیر سلطه اجانب قرار دهد، ولی دیگر دیر شده است و اراده آهنین ملت به خواست خدای تعالی این آخرین را نیز در هم خواهد شکست.»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

"يكشنبه بيست و نه صفر" مقارن چه روزي از تاريخ شمسي است؟يا تاريخ قمري را به سربرگ اضافه كنيد يا تاريخ شمسي معادل را در جلوي هر مناسبت بگذاريد.

-- بدون نام ، Jan 24, 2009 در ساعت 05:29 PM

ابلها مردمي كه ما بوديم .
پروردگارا ! بخاطر همه آن ناشكريها ما را ببخش .

-- محمود ، Jan 25, 2009 در ساعت 05:29 PM

بیست و نهم صفر 1399 هجری شمسی برابر با 8 بهمن 1357 هجری خورشیدی است. آیت الله خمینی در تمامی دوران انقلاب از نوشتن تاریخ هجری خورشیدی خودداری می کرد و تمامی اعلامیه های وی تاریخ هجری قمری را دارد. ما نیز همیشه تاریخ هجری خورشیدی را اضافه کرده ایم، ولی متاسفانه اینبار فراموش شد. یادآوری می شود که انقلاب 57 بیشتر تابع تقویم عربی هجری قمری بوده است. ماه رمضان 57 که انقلاب را وارد فاز نهایی خود کرد، تظاهرات تاسوعا و عاشورا و اربعین که سرنوشت ساز بود و حتی 15 صفر که قرص ماه کامل شد تا مردم بتوانند بخوبی عکس امام را در ماه نگاه کنند، همگی در چهارچوب تقویم قمری هستند.
فراموش نشود که تقویم ایرانیان پیش از روی کار آمدن رضا شاه هجری قمری بوده است. به بیانی دیگر انقلاب 57 ، قبل از هر چیز دیگری، تقویم ایران را به دوران پیش از رضا شاه برگرداند.
سعید بشیرتاش

-- سعید بشیرتاش ، Jan 25, 2009 در ساعت 05:29 PM

خداونداحافظ انقلاب باش! ما ناسپاسیم، ولی نه به اندازه منافقین(مجاهدین) وملیون وروشنفکران ....دریا ماند خار و خاشاک رفت...

-- مونا ، Mar 2, 2009 در ساعت 05:29 PM