تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
۳۰ سال پیش در چنین روزی

بنی‌صدر: می‌خواستند عملیات کورتاژ کنند

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی

سه‌شنبه دوم اسفند ۱۳۵۷ برابر بیست و یکم فوریه ۱۹۷۹ میلادی

اسرار نقشه کودتای سپهبد رحیمی فاش شد

به نوشته روز‌نامه اطلاعات، کودتای سپهبد رحیمی فاش شد. ظاهراً فاش شدن این کودتا در اثر مصاحبه روزنامه اطلاعات با سرهنگ نصرتی، رئیس ستاد پلیس تهران رخ داد.

رئیس ستاد پلیس تهران برنامه کودتایی را که قرار بود شب یک‌شنبه ۲۲ بهمن‌ماه در تهران انجام گیرد فاش کرد و نحوه اجرای این کودتا و علت شکست آن را برای خبرنگار اطلاعات شرح داد.

سرهنگ کیخسرو نصرتی، رئیس ستاد پلیس تهران که پس از فتح تهران به وسیله نیروهای انقلابی مردم خود را به کمیته امام معرفی کرده و پس از تحقیقات آزاد شده است، گفت:

«بعد از ظهر روز شنبه ۲۱ بهمن‌ماه سپهبد رحیمی، فرماندار نظامی و رئیس شهربانی به پلیس تهران دستور داد که در کلیه ساختمان‌های مشرف به میدان‌ها و مراکز عمومی شهر سنگر‌گیری نمایند و آماده باشند تا نیروهای ارتشی به آن‌ها ملحق گردند. در این‌گونه موارد همیشه رهبری بر عهده پلیس گذارده می‌شود زیرا آنان با موقعیت شهر و اماکن آشنایی داشته و نقاط استحفاظی شهر را به خوبی می‌شناسند. دستور رحیمی آن بود که پس از اعلام حکومت نظامی در ساعت چهار و سی دقیقه بعد از ظهر روز شنبه ۲۱ بهمن‌ماه نیروهای پلیس اقدام به سنگرگیری کنند.»

وی افزود: «از دستورات و قرائن آشکار بود که کودتایی در شرف تکوین است و این کودتا قرار بود نیمه‌های شب یک‌شنبه ۲۲ بهمن‌ماه انجام پذیرد. دستور رحیمی به پلیس تهران آن بود که نیروهای پلیس و ارتش هر جنبنده‌ای را که در روز یک‌شنبه ۲۲ بهمن در خیابان‌ها مشاهده کردند، به گلوله ببندند. سرهنگ نصرتی افزود سرلشگر محمد جواد مولوی، رئیس پلیس تهران این موضوع را با من در میان گذاشت. اظهار نگرانی کرد زیرا وی از مدت‌ها قبل از حکومت شاه رویگردان شده بود و اعلامیه‌هایی را که از طرف نیروهای مخالف شاه منتشر می‌شد به دقت مطالعه می‌کرد. من از دو سال قبل در شهربانی کل کشور مخفیانه به نفع نهضت ملی ایران فعالیت می کردم، درصدد بودم تا در زمان مقتضی به نفع مردم وارد عمل شوم.»

وی آن‌گاه با هماهنگی خودش با سرلشگر مولوی اشاره کرد و اعلام کرد: «دستور آن روز رحیمی مرا تکان داد و دیگر تأمل را جایز ندانستم و با توافق سرلشگر مولوی فرماندهی عملیاتی را که قرار بود به وسیله کلانتری‌های ۱۳ و ۱۶ و ۱۷ انجام شود، به عهده گرفتم. دستور رحیمی این بود که افراد پلیس در شب ۲۱ بهمن‌ماه در ساختمان‌های مرتفع سنگر‌گیری نمایند و با اعلام بعدی و رسیدن نیروهای نظامی وارد عملیات شوند. انجام عملیات این بود که اولاً این مواضع را از سنگرگیری احتمالی چریک‌ها حفظ کنیم و از همانجا مردم را در خیابان‌ها به گلوله ببندیم. ظاهراً قرار بود که واحد‌های زرهی ارتش نیز از پادگان‌های خود خارج شوند و پس از درهم شکستن مقاومت مردم مواضع حساس را اشغال کنند.»


شهربانی‌ها را گفتیم تخلیه کنند

سرهنگ نصرتی اضافه کرد: «اما روز ۲۱ بهمن‌ماه پس از اعلام حکومت نظامی در ساعت چهار و سی دقیقه بعدازظهر مردم به خانه‌های خود نرفتند و تلفن کلانتری‌ها مرتباً زنگ می‌زد و از من کسب تکلیف می‌کردند که در مقابل جمعیت به چه عملی دست بزنند. موقعیت خوبی بود، به تمام روسایی که تلفن کردند گفتم اوضاع شهر وخیم است و پلیس را یارای مقابله با مردم نیست و برای آن‌که کشته نشوید بهتر است کلانتری‌ها را تخلیه کنید. اغلب کلانتری‌ها مطابق دستور ما رفتار کردند و پس از اولین برخورد با جمعیت، ساختمان‌ها را تخلیه کردند و پس از اولین برخورد با جمعیت ساختمان‌ها را تخلیه کردند و مردم توانستند این اماکن را تسخیر نمایند و به سلاح‌ها دسترسی پیدا کنند. به این ترتیب کودتا‌چیان با مشکل بزرگی روبه‌رو شدند.»

وی گفت: «در آن شب شهر تهران صحنه نبرد شده بود. سربازان فرمانداری نظامی از مقابل مردم می‌گریختند و شهر به تصرف نیروهای مسلح مردم درآمده بود، پس از تخلیه کلانتری‌ها درنگ را جایز ندانسته به طرف دانشکده پلیس حرکت کردم تا با حیله‌ای این محل را که واحدهای ارتشی در ارتفاعات آن سنگرگیری کرده بودند تسلیم مردم نمایم، ساعت پنج صبح با افراد تحت اختیار خود به دانشکده پلیس رسیدیم و بلافاصله دستور دادم. پرچم سفید صلح را برفراز ساختمان بالا ببرند، پاسبانی مأمور این کار شد و به محض آن‌که پرچم را آویخت مورد اصابت گلوله واحدهای ارتش قرار گرفت و از طبقه چهارم به پایین سرنگون شد چون بیم زد و خورد با نیروهای ارتشی کنار کشیده و سلاح‌های سنگین را در دانشکده گذارده و آن محل را ترک کردیم و از آن پس متواری شدم.»


تيمسار سپهبد رحيمی پس از دستگيری توسط نيروهای انقلاب

دستور تیرباران کارکنان مطبوعات

سرهنگ نصرتی افزود: «به ما دستور داده بودند پس از استقرار در ساختمان‌های مرتفع حوالی بازار و توپخانه و از جمله روزنامه‌های کیهان چنانچه در روز یک‌شنبه ۲۲ بهمن‌ماه با هریک از کارکنان مطبوعات برخورد کردیم بی‌مهابا آنان را به گلوله ببندیم خوشبختانه با عملیات و دستورات به موقع از یک فاجعه و خونریزی بزرگ در روز ۲۲ بهمن‌ماه جلوگیری شد و کودتا عقیم ماند.»

رحیمی گیج شده بود

سرهنگ نصرتی در پایان افزود: «مقامات عالی‌رتبه ارتش که طرح کودتا را ریخته بودند در مقابل عمل انجام شده‌ای قرار گرفتند که اقدام مجدد به هر خشونتی را از آنان سلب کرد. ارتشبد قره‌باغی پس از اطلاع از تخلیه کلانتری‌ها شدیداً سپهبد رحیمی را مورد مواخذه قرار داد. اما رحیمی گیج و مبهوت نمی‌دانست که چرا برخی از کلانتری‌ها بدون کوچک‌ترین مقاومتی تسلیم مردم و سپس تخلیه شده‌اند. دیگر هیچ عمل حادی از طرف کودتاچیان با وجود تصرف شهر از طرف مردم در شنبه شب ساخته نبود و در روز یک‌شنبه ۲۲ بهمن‌ماه مراکزی که باید پلیس و نیرو‌های انتظامی در آن‌ها سنگرگیری نمایند، به دست چریک‌ها افتاده بود.»


ابوالحسن بنی‌صدر

بنی‌صدر: کودتا قرار بود به نام «عملیات کورتاژ» انجام شود

ابوالحسن بنی‌صدر یکی از نزدیکان امام خمینی ضمن مصاحبه‌ای که درباره مسایل مختلف با خبرنگار ما انجام داده درباره نقشه وقوع یک کودتای خونین در روز شنبه چنین گفته است:

«یک روز پیش از آن‌که قضیه قشون پیش بیاید (عصر جمعه) در یک جایی البته نه در حضور آقا بحث بود و عده‌ای به ما اطلاع دادند که فردا (شنبه) قرار است نظامی‌ها کودتا بکنند و یک لیست سیاه ده هزار نفری هم از سران انقلاب و افراد فعال آماده کرده‌اند و نام عملیات را هم گذاشته‌اند «عملیات کورتاژ» که طی آن یک ضربه ناگهانی وارد کنند، تمام رهبران انقلاب را قتل عام کنند و دنیا را در مقابل یک عمل انجام شده قرار بدهند.»

ابوالحسن بنی‌صدر که منظورش از قشون همان ارتش است، اظهار داشت: «اساس تحلیل من به اطرافیانم این بود که شما نمی‌دانید قشون چه وظایفی در روابط موجود میان ایران و قدرت مسلط آمریکا دارد و در درون خودش چه پیوند‌هایی وجود داشته که متلاشی شده و از بین رفته، نمی‌توانید ارزیابی صحیحی از کار قشون کنید. مگر این‌که این عملیات کار یک دسته از قشون باشد مجموع قشون نمی‌تواند این کار را بکند چون امکان آن را در خودش ندارد. آن دسته هم توانایی آن را ندارد که هم بر ارتش مسلط شود و هم بر مردم ناچار با دست زدن به این اقدام در واقع تلاش کل قشون را تسریع می‌کند من به قدری به این تحلیل خودم مطمئن بودم که آن شب را با وجود اعلام این تهدید در منزل خودم به سر بردم.»

وی در مورد ادامه عملیات کورتاژ در مطلبی که در روزنامه اطلاعات منتشر شد، گفت: «شنبه آمد و نظامیان اعلام کردند ساعت منع عبور و مرور از ساعت منع عبور و مرور از ساعت چهار و سی دقیقه بعد از ظهر است. حالا باید براساس یکی از این دو تحلیل عمل می‌شد اگر سازشی در میان بود باید آن روز به سکوت برگزار می‌شد و ارتش اولتیماتوم نمی‌داد اما دیدیم که قشون خواست وارد عمل بشود اما اینجا صحبت از آن نبود که نظامیان چه می‌کنند صحبت از آن بود که آقا چه می‌کند و چون ایشان موضع قاطعانه‌ای داشت به مردم گفت باید به خیابان‌ها بروید مردم رفتند و زدند توی دهان آن دسته از قشون که تصور می‌کرد می‌تواند هم بر خود هم بر جامعه مسلط شود. پس قشون از درون فرو ریخته بود برای این‌که بدون روح و بدون ایده راهنما بود ایدئولوژی شاهنشاهی هم که عقیده نمی‌شود برای کسی مثل ایل نبود که پرونده‌های ارگانیک داشته باشد و رأس را به قاعده پیوند دهد و منسجم نگهدارد در حالی که قاعده این مخروط قدرت را موریانه از درون خورده بود رأس آن ظاهراً پابرجا می‌نمود اما در عمل پوشالی بودن آن ثابت شد.»


عکس: اسناد انقلاب اسلامی

دفتر آیت‌الله خمینی راهپیمایی کمونیست‌ها را لغو کرد

با توجه به این‌که سازمان چریک‌های فدایی خلق روز پنج‌شنبه را برای میتینگ عمومی تعیین کرده بود، این اقدام با مخالفت دفتر تبلیغات امام خمینی مواجه شد. این دفتر تبلیغات رسماً اعلام کرد:

«چون راهپیمایی اعلام شده از طرف کمونیست‌هاست، شرکت خواهران و برادران مسلمان در راهپیمایی پنج‌شنبه و هر روز دیگر جایز نیست.» در این اطلاعیه آمده است: «هیچ‌گونه اعتصابی نباید انجام گیرد.» این اولین باری است که موضوع‌گیری به این صراحت در مقابل گروه‌های کمونیست انجام می‌گیرد.

در پی اعلام اطلاعیه دفتر تبلیغات امام خمینی در مورد روز پنج‌شنبه از سوی سازمان چریک‌های فدایی خلق ایران، این سازمان اعلام کرد:

نظر به عدم استقبال خلاف انتظاری که از اقدام و ابتکار فدائیان برای تحکیم صفوف متحد خلق و اعلام همبستگی، از جانب کمیته انقلاب اسلامی به عمل آمده است و نظر به این‌که کارگران و دانش‌آموزان و فرهنگیان با مراجعات بسیار از ستاد خواسته‌اند برنامه پنج‌شنبه به جمعه موکول شود که فرصت شرکت برای همگان فراهم آید و نظر به این‌که راهپیمایی روز پنج‌شنبه می‌توانست مانع جریان عادی امور تلقی شود، سازمان چریک‌های فدایی خلق ایران برنامه راهپیمایی روز پنج‌شنبه سوم اسفند را لغو و همه هم‌میهنان را به شرکت در اجتماعی که روز جمعه چهارم اسفندماه ساعت ۱۰ صبح در دانشگاه تهران تشکیل می‌شود دعوت می‌نماید.
سازمان چریک‌های فدایی خلق ایران ـ تهران


عکس: اسناد انقلاب اسلامی

بلیط هواپیما فقط به مردها فروخته می‌شود

اداره گذرنامه اعلام کرد که از روز شنبه صدور گذرنامه مسافران خارج از کشور آغاز می‌شود. قبلاً گفته شده بود که از روز چهارشنبه (‌امروز) گذرنامه داده خواهد شد، ولی این تاریخ تا روز شنبه به تعویق افتاد‌.

هزاران دانشجو و دانش‌آموز که در خارج به تحصیل اشتغال دارند و اینک در تهران به سر می‌برند و صدها بیمار که برای معالجه نیاز به مسافرت به خارج از کشور را دارند، منتظر بازگشوده شدن مرزهای هوایی کشور هستند.

امروز مقامات هواپیمایی کشوری اطلاع دادند که مرزهای هوایی ایران از روز دوشنبه بازمی‌شود و تقدم خروج برای دانشجویانی است که جهت تحصیل باید خود را رأس تاریخ مقرر به کشور مورد نظر برسانند.

مقامات «هما» اعلام داشتند که با وجود انسداد مرزهای هوایی، پیش بینی می شود که تراکم مسافر پیش نیاید. مقامات هوایی از روز شنبه یا یک‌شنبه آینده بر روی پروازهای «هما» و سایر شرکت‌های هواپیمایی بازی می‌شود، اما تا اطلاع ثانوی از مسافرت مردان با هواپیماهای شرکت‌های هوایی جلوگیری می‌شود و تنها خانم‌ها و پسرهای کمتر از ۱۸ سال می‌توانند برای سفر به خارج بلیط تهیه کنند.


پرویز ایران‌زاد، روزنامه‌نگار

آقای بنی‌صدر! به جای خشونت کمی مهربان باشید

به دنبال انتشار جوابیه تند ابوالحسن بنی‌صدر به سازمان چریک‌های فدایی خلق، پرویز ایران‌زاد، در روزنامه اطلاعات از بنی‌صدر خواست کمی ملایم‌تر برخورد کند. به نظر می‌رسد که نیروهای دانشجویی خارج از کشور، مانند نهضت آزادی، جبهه ملی، حزب توده، چریک‌های فدایی و مجاهدین، با همان شیوه‌های خارج از ایران به درگیری‌های خود مشغول هستند، ولی عامه مردم متوجه این موارد نمی‌شوند.

آقای ایران‌زاد در این مطلب نوشت: «از مطالعه پاسخ شما به چریک‌های فدایی خلق متأسف و متعجب شدم و آشکارتر بگویم سخت یکه خوردم شما در جوابیه خود لحن و شیوه‌ای برگزیده‌اید که به‌هیچ‌وجه نه از دیدگاه تعلیم و تعاریف رفتاری اسلام و نه با معیارهای آزادگی و آزاد‌اندیشی در این برهه حساس و دوران اجتماعی وطن ما سازگاری ندارد.»

وی در ادامه نوشت:‌ «آقای بنی‌صدر فرض می‌کنیم شما در کشاکش بر سر موضوع و مسأله‌ای با چریک‌های فدایی خلق که بی‌شک بر گردن ملت ما و انقلاب ما درخور ستایش دارند، بوده‌اید. در این‌صورت آیا سزاوار است با جوابیه‌ای چنان خشک و اگر نگویم موهن خالی از هرگونه انعطاف و مهر و بدون رعایت موازین رفتاری در مقام پاسخ‌گویی به این فرزندان شایسته و جان بر کف این مرز و بوم برآیید؟!»

ایران‌زاد ادامه داد: «آقای بنی‌صدر انقلاب ما آینده نسل‌های ما پیروزی‌های ما و همه چیز ما در گرو وحدت ماست. در حالی که عکس قضیه زنجیر این چنین محکم بافته یگانگی ما را از هم خواهد گسست که دوگانگی حاکم خواهد شد و دشمن زخمی و کمین کرده سود خواهد برد. سرانجام انقلاب شکوهمند تاریخ‌ساز ما لطمه خواهد دید. که چنین مباد.
پرویز ایران زاد»


آیت‌الله مکارم شیرازی

دشمن، هرگز از پا ننشسته

آیت‌الله مکارم شیرازی، که از سال‌ها قبل از انقلاب به عنوان نویسنده مقالات اجتماعی و سیاسی با روزنامه اطلاعات همکاری می‌کرد، پس از انقلاب نیز به کار خود ادامه داده و در مقاله‌ای تحت عنوان «دشمن از پا ننشسته» به مردم ایران هشدار داد که مواظب توطئه‌های دشمن باشند. آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی در این مقاله که روز دوم اسفند‌ماه در روزنامه اطلاعات به چاپ رسید نوشت:

«ملت قهرمان ایران! مرحله نخست انقلاب را به لطف پروردگار با پیروزی درخشان ـ ولی با قربانی فراوان ـ پشت سر گذاردید. اکنون این شما هستید و این میراث انقلابتان. شما هستید و نهال شکننده آزادی که با این همه خون عزیزانتان آبیاری شده. چشم دنیایی به سوی شما دوخته شده که با این میراث عظیم چه خواهید کرد؟ آیا رشد فکری و انقلابی خود را در این مرحله نیز نشان خواهید داد؟ ممکن است کسانی فکر کنند مرحله خطرناک انقلاب گذشته است ولی چنین کسانی در اشتباهند و سطحی فکر می‌کنند مرحله مهم و خطرناک را در پیش داریم. دشمن هرگز از پای ننشسته و نخواهد نشست و با همان شدت مشغول فعالیت است.»

وی در ادامه گفت: «نمی‌گویم ممکن است شاه و دار و دسته‌اش به کشور بازگردند و یادگار جاوید ایشان که با این سرعت در هم شکست از نو جان گیرد، نه‌... هرگز این دوران گذشت و در بستر تاریخ دفن شد. ولی اکنون مسایل تغییر چهره می‌دهد و نیروهای ضد انقلاب در شکل تازه‌ای که با گذشته بسیار متفاوت است ظاهر می‌شوند، حتی در شکل انقلابی و حتی انقلابی‌تر از شما! حربه‌های پوسیده سابق را اجباراً دور می‌ریزند و حربه‌هایی تهیه می‌کنند درست شبیه حربه‌های شما، حربه‌هایی که شکل انقلابی دارند نه فرسوده و استعماری، اما محتوی و هدف و نشانه‌گیری‌اش همان است که بود! شکست اسف‌بار انقلاب ملت شیلی سرمشقی است برای همه ما.»

ناصر مکارم در اشاره به انقلاب شیلی گفت: «آن‌ها در مرحله نخست شکست نخوردند چرا که نیروهای استبداد متکی به استعمار به هنگام رویارویی با موج عظیم انقلاب موقتاً خود را کنار کشیدند. انتخابات آزاد شروع شد، دولت ملی و انقلابی شیلی بر سر کار آمد و می‌رفت که زمام همه امور را به دست گیرد که ناگهان گروه‌های مختلف بر سر تقسیم میراث انقلاب به جان هم افتادند. دشمن در صفوف آن‌ها رخنه کرد و از وجود اختلاف سلیقه‌ها که در هر اجتماعی به هرحال وجود دارد و باید با هوشیاری آن را تحمل کرد، بهره گرفت. تخم سوء ظن و بدبینی و اتهام در میان آن‌ها پاشید. جبهه‌بندی در داخل صفوف انقلابیون شروع شد و سرانجام با یک حمله غافلگیرانه نظامی و کودتای ارتشی دوباره شیلی به زیر چکمه استعمار جهانخوار رفت!»

وی سپس هشدار داد: «بیایید برای عدم تکرار چنان سرنوشتی در کشور عزیزمان، برای احترام خون شهیدانی که می‌گوییم در این سپیده دم آزادی جایشان خالی است، برای خدا و به خاطر حق و حقیقت و ارزش‌های بزرگ انسانی برای خاطر مادرانی که با یک دست بچه شیرخوارشان را در آغوش داشتند و با دست دیگر در صفوف مبارزان از صبح تا به شام شعار انقلابی می‌دادند و برای این‌که به انقلاب منطقه‌ای خود بعد جهانی بدهیم اصول زیر را به کار بندیم.»

وی در ادامه گفت: «همواره روح انقلابی، یعنی روحی که دعوت به همبستگی، اتحاد، فداکاری، پایمردی و از خود گذشتگی، اخلاص و وسعت نظر و بیداری و آگاهی می‌کند، حفظ کنیم، از خودخواهی‌ها، تصفیه حساب‌های خصوصی، گرایش به گروه‌بندی‌های نفاق‌افکن به شدت بپرهیزیم و خدا را و وجدان و مصالح عالی اسلام و کشور را همواره مد نظر داشته باشیم. با هوشیاری کامل مراقب توطئه‌های تغییر شکل یافته جدید دشمن باشیم، توطئه‌هایی که این‌بار از درون جامعه و از میان صفوف ما ممکن است برخیزد، این توطئه‌ها را باید در نطفه خفه کنیم و پیش از آن‌که قدرت پیدا کنند در هم بشکنیم و هیچ فرصتی را در این راه از دست ندهیم.»

آیت‌الله مکارم ادامه داد: «با همان روح تصفیه شده انقلابی، کشوری بسازیم دور از وابستگی‌ها و دور از طفیلی‌گرایی‌ها پاک از هرگونه دزدی و فساد آمیخته با صلح و صفا و امنیت همه گروه‌ها آزاد از هرگونه زنجیر اسارت پاک از استعمار انسان به وسیله انسان و بیگانه از هرگونه تجمل پرستی و بیهوده‌گرایی و این بدون تلاش شبانه روزی همه افراد از کوچک و بزرگ و مرد و زن و پیر و جوان، تلاش مستمر و توأم با اخلاص و ایمان ممکن نیست.»

آیت‌الله مکارم شیرازی در ادامه افزود: «شما می‌توانید ابعاد محدود منطقه‌ای انقلاب خود را تبدیل به ابعاد جهانی کنید و الگویی باشد برای تمام ملت‌هایی که اسیرند و در زنجیرند و فصل جدیدی برای تاریخ بشر بیافرینید، فصلی که در آن ارزش‌های معنوی و انسانی که زیر سلطه‌های استعمار فکری ماتریالیستی مرده است از نو جان گیرد و رنگ و چهره تازه‌ای به دنیا بخشد: ولی این یک شرط دارد، آن این است که با استفاده هوشیارانه از ثمرات انقلاب و با سرعت هرچه بیشتر کشوری بسازید از هر نظر نمونه، نمونه از نظر آزادی و عمران، آبادی و استقلال و نمونه از نظر حمایت از تمام انسان‌هایی که هنوز در زنجیر استعمارند در غیر این صورت تجربه تلخی بر تجربه‌های تلخ گذشته خواهیم افزود.»

وی در ادامه گفت: «همه شما شاید به عظمت کاری که انجام شده توجه نکرده باشید، ملتی بدون اسلحه در برابر دشمنی که تا دندان در سلاح فرو رفته بود قرار گیرد، آن‌گاه با دست‌های خالی سلاح را از دشمن بگیرد و بر مغزش بکوبد و در چند ساعت چنان از هم متلاشی‌اش سازد که انسان باور نکند چنین صحنه‌هایی را در خواب می‌بیند یا در بیداری؟!»

وی در پایان گفت: «جنایتکاران با آن سرعت و به دست افراد مردم دستگیر و با آن سرعت به کیفر اعمالشان برسند، کسانی که نوکرشان علناً مردم را می‌کشت که چرا در فروشگاه سختی از گل نازک‌تر به همسر فلان زیر دستشان گفته است، الان به این سادگی در چنگال عدالت گرفتار و نابود شوند! این پیروزی‌ها هرچند الهی بود، ولی شرایط آن را نباید فراموش کرد، و برای حفظ این نتایج در حفظ آن شرایط باید کوشید، کمی در جریان زیر بیندیشیم و علل و نتایج را تجزیه و تحلیل کنیم. در مطبوعات نوشته بودند به هنگامی که وارد اطاق نخست وزیر غیر قانونی شدند دیدند ظرف غذای ظهر دست نخورده برجا مانده و مرغ طوفان تنها دو قاشق سالاد خورده و فرار کرده است چرا که صاعقه بوده نه طوفان!»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

نوشتيد بليط فقط به مردها فروخته ميشود اما در متن آمده تا اطلاع ثانوی از مسافرت مردان با هواپیماهای شرکت‌های هوایی جلوگیری می‌شود و تنها خانم‌ها و پسرهای کمتر از ۱۸ سال می‌توانند برای سفر به خارج بلیط تهیه کنند...... !!!!

-- بدون نام ، Feb 24, 2009

‫سرنوشت این سرهنگ نصرتی چه شد؟ ایا نان به نرخ روز خوری و خیانت ذاتی است؟ عمومی است؟ به شرایط بستگی دارد؟...

-- farhad ، Feb 25, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)