رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۸ اسفند ۱۳۸۷
۳۰ سال پیش در چنین روزی

سروان منیرطاهری اشتباها اعدام شد

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی

پنجشنبه چهارم اسفند ۱۳۵۷ برابر بیست و سوم فوریه ۱۹۷۹ میلادی

یک مرکز فراماسونری کشف شد

تلویزیون انقلاب اقدام به پخش یک فیلم مستند کوتاه درباره یکی از مراکز فراماسونی کرد. روزنامه اطلاعات برای آشنایی بیشتر مردم با فراماسونری که مانند بسیاری دیگر از پدیده‌های مرموز بعد از انقلاب به سووال بزرگی برای آنان تبدیل شده بود، با تهیه و انتشار گزارشی به معرفی فراماسونری پرداخت.


اطلاعات نوشت: «فراماسونری بیش از دوهزار تن از رجال ابن مملکت عضویت فراماسونری را داشته‌اند. به دلیل محرمانه بودن کار سازمان، شایعه بسیار است. اما آنچه که مسلم است این سازمان‌ها بدون توجه به مذهب در روابط بین‌المللی خود از همه گروه‌های استفاده کرده است. حتی اگر امام جمعه‌ها، مثل امام جمعه تهران، و در سال‌های اخیر سازمان فراماسونی اسرائیل بیشترین بهره‌ها را برده است.

بازدید از یکی از شعب فراماسونری

«صبح امروز خبرنگار شهری اطلاعات از محل یکی از بخش‌های فراماسونری در تهران واقع در سه راه ژاله دیدار کرده است. گزارش خبرنگار اطلاعات در زیر می‌آید.

مبارزان انقلاب در پی کشف یکی از شعبات فراماسیونی در ایران به یکی از هزاران خیانت‌هایی که در این ملک شده است پی برده‌اند. محل فراماسیون به کلانتری 9 در مجاورت باشگاه تاج قرار دارد، منتقل شده و اعضای کمیته انقلاب آنجا را زیر نظر گرفته‌اند. اطاق‌های فراماسیون به دو بخش لژ کسری و گراندلژ تقسیم شده است. اعضای این دو لژ از وجود یکدیگر آگاهی نداشتند.


سرایدار این ساختمان به خبرنگار اطلاعات گفت: «در مدت پانزده سال خدمتش در آنجا از وجود آن دو اتاق بی‌خبر بوده است. این دو اتاق که بیشتر شبیه دادگاه‌های مخوف بوده است و در دو جانب شرق و غرب ساختمان قرار دارند.»

یکی از اعضای کمیته‌های انقلاب جزئیات فعالیت این دو لژ را برای خبرنگار اطلاعات چنین تشریح کرد: «در موقع تشکیل لژ، اعضا با پوشیدن لباس‌های مخصوص و با شمشیر و محافظین مخصوص تشکیل می‌گردید. هیچ لژ از افراد لژ دیگر اطلاع نداشته است و فقط سه نفر از فعالیت‌های این لژ اطلاع داشته و امور اداری را اداره می‌کردند.

هر لژ در موقع تشکیل با مراسم خاص پس از انجام مراسم، شام برادرانه را با تمام امکانات مادی می‌خوردند. طبق مقررات پس از تشکیل لژ تمام اعضای لژ شرکت می‌کردند. پس از این که مذاکرات به مرحله معینی می‌رسیده، عده‌ای خارج می‌شدند و به بار و رستوران مجاور می‌رفتند و لژ به طبقه دوم منتقل می‌شد.

پس از مذاکرات عده دیگری خارج می‌شدند و لژ به طبقه سوم منتقل می‌شد و پس از این که لژ به طبقه چهارم منتقل می‌شد فقط استادان اعظم باقی می‌ماندند و این استادان اعظم پنجاه سال اداره کنندگان مملکت ما بودند و طبق مقررات فرماسیونری تمام ماسیون‌ها در مقابل استاد اعظم بدون چون و چرا مجبور به اطاعت کورکورانه بودند.»

شایگان: آقا کنار می‌رود، من رئیس جمهور می‌شوم

دکتر علی شایگان اعلام کرد: «اگر امام بفرمانید رئیس جمهور می‌شوم.» به گزارش روزنامه اطلاعات ساعت ده و سی دقیقه امروز دکتر شایگان به همراه مبشری وزیر دادگستری وارد اقامتگاه امام شدند.

دکتر شایگان گفت این دیدار من دیداری کاملا معمولی است و من خبری پیرامون کاندیدای ریاست جمهوری شدن ندارم. سیاستمدار سالخورده و مبارز گفت: «این دومین باری است که به دیدار امام می‌آیم.» از دکتر شایگان سووال شد آیا مایل هستید نخستین رئیس جمهور ایران در جمهوری اسلامی باشید؟ یار قدیمی دکتر مصدق گفت: هر چه امام بفرمایند من انجام می‌دهم، چه این دستور انجام یک کار ساده باشد، چه یک کار عظیم. خبرنگار ما از محل اقامتگاه امام گزارش داد که مبشری از فردا کار خود را در دادگستری آغاز خواهد کرد.


شایگان و صدیقی

علی شایگان که پس از یک تبعید طولانی به وطن بازگشته و به ملاقات آیت الله خمینی رفت، به آسوشیتدپرس گفت: «ایران نمی‌تواند به قرن اول اسلام بازگردد و در این کشور باید یک دولت مورد قبول از نقطه نظر بین‌المللی روی کارآید. دکتر علی شایگان که از وی بعنوان نخستین رئیس جمهوری تاریخ ایران نام برده می‌شود، در این مصاحبه خواستار ایجاد دادگاه‌های علنی برای محاکمه جنایتکاران و متهمان رژیم سرنگون شده گردید و گفت باید در ایران دولتی مصدر کار شود که قدرت آن از یک مجلس ملی گرفته می‌شود.

شایگان که ٧٦ سال دارد، روز پنجشنبه پس از بیست سال تبعید در فرانسه و ایالات متحده به ایران بازگشت و با این حال حاضر نشد درباره آینده سیاسی خود اظهار نظر کند. شایگان که در ایام تبعید جبهه ملی ضد شاه را بنیاد نهاد، در عین حال در زمینه هماهنگ کردن فعالیت‌های ضدشاه دانشجویان ایرانی در آمریکا نقش مهمی برعهده داشت. شایگان یار نزدیک دکتر مصدق پس از کودتای ٢٨ مرداد، توسط عمال رژیم شاه دستگیر و به مدت چهار سال زندانی گردید.


شایگان در کنار دکتر مصدق

شایگان در دیدار با آسوشیتدپرس پیرامون نفت به اظهار نظر دقیق‌تری پرداخت و گفت ما هیچگونه تعهد اخلاقی برای صدور نفت به خارج نداریم و نفت سرمایه‌ای است که باید منحصرا بخاطر رفع احتیاجات ملی بکار گرفته شود.

شایگان افزود: «به استثنای کشورهایی که اسلام با آنها مخالف است کشورهای دیگر باید به آن مقدار نفتی که ایران قصد فروش آن را دارد دسترسی داشته باشند. شایگان گفت: «کشورهایی که ایران قصد فروش نفت به آنها را نخواهد داشت عبارتند از آفریقای جنوبی و اسرائیل.

در مورد نقش آینده آیت الله خمینی در حکومت، شایگان فاش کرد که حضرت آیت الله هیچگونه سمت رسمی نخواهد داشت، بلکه همانطوریکه اعلام داشته‌اند، ایشان فقط ارشاد ملت و حکومت را بعهده خواهند داشت. در مورد نحوه تشکیل حکومت آینده ایران، شایگان گفت به عقیده او دولت آینده باید فرم و شکل حکومتی آلما%8

Share/Save/Bookmark