رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۱ خرداد ۱۳۸۸
سی سال پیش در چنین روزی

هاشمی رفسنجانی ترور شد

لیلا نبوی، ابراهیم نبوی

دو‌شنبه، هفتم خرداد ۱۳۵۸ برابر با ۲۸ می ۱۹۷۹ میلادی

به نوشته کیهان به دنبال سوء قصد به اکبر هاشمی رفسنجانی، آیت‌الله خمینی برای بهبود حال وی نذر کرد. آیت‌الله منتظری اعلام کرد که در این ترور نود درصد دست آمریکا در کار است. آیت‌الله خامنه‌ای هم گفت: «ما چوب استقلال و عدم وابستگی را می‌خوریم.»

ابوالحسن بنی‌صدر نیز این واقعه را محکوم کرد و به کیهان گفت: «دست ایادی آمریکا را می‌بینم.» به گزارش روزنامه کیهان اکبر هاشمی رفسنجانی دیشب در داخل منزل خود مورد اصابت گلوله قرار گرفت و از ناحیه کبد مجروح شد.

به نوشته کیهان «امروز صبح مقامات بیمارستان شهدا اعلام کردند که حال عمومی آیت‌الله خوب است. آخرین گزارش پزشکی حاکی‌ است که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که در ساعت هشت و چهل و پنج دقیقه دیشب به بیمارستان شهدا منتقل شد از ناحیه شکم قسمت بالا و راست مورد اصابت قرار گرفته. حال عمومی خوب است و فشار خون ۱۲ روی ۷ گزارش شده است. مقامات بیمارستان شهدا گفتند به‌علت خونریزی تحت عمل جراحی قرار گرفت. در معاینات دیده شد که سطح غدامی کبد خراش برداشته و بقیه قسمت‌ها سالم است. ناحیه غدام کبد ترمیم شد و حال وی رضایت‌بخش است.»

کیهان گزارش کرد که محافل نزدیک به خانواده رفسنجانی اظهار داشتند که حدود ساعت نه دیشب دو نفر به درب منزل آیت‌الله مراجعه می‌کنند و اظهار می‌دارند که ما حامل پیام خصوصی برای آیت‌الله هاشمی رفسنجانی هستیم. محافظین به آنان اجازه ورود می‌دهند و پس از نشستن در اطاق و حرکات غیرعادی مراجعه‌کنندگان، آیت‌الله هاشمی به قصد آنان آگاه می‌شود و باآنان کلنجار می‌شود.

پس از زد و خورد مختصری یکی از آنان به ایشان تیراندازی کرده و متعاقب آن هر دو نفر فرار می‌کنند. هنوز کاملاً معلوم نیست که چگونه این دو نفر توانسته‌اند پس از تیراندازی از اطاق فرار کنند. این ترور توسط گروه فرقان صورت گرفت و بعدها تروریست‌های فرقان دستگیر شدند، قبل از هاشمی رفسنجانی، آیت‌الله مطهری و تیمسار قره‌نی در آغاز سال ۱۳۵۸ توسط فرقان ترور شده بودند.

گروه فرقان، یک گروه تندرو از روحانیون تندرو و برخی کسبه و طلاب تهرانی بودند که از دکتر علی شریعتی پیروی کرده و او را شهید چهارم ایدئولوژیک شیعه می‌خواندند. اکبر گودرزی و سعید مرآت و ملائک و تمام اعضای گروه فرقان بعدها توسط کمیته تجریش و با کمک اطلاعات ارتش دستگیر و برخی از آنان از جمله رهبران آنان اعدام شدند، برخی دیگر نیز توبه کرده و جزو معدود توبه کرده‌هایی بودند که پس از آزادی از زندان به کار و زندگی‌شان در ایران ادامه دادند. گروه فرقان بعدها به ترور آیت‌الله مفتح نیز دست زد.


عکس‌العمل سوء قصد

به گزارش روزنامه کیهان دیشب پس از انتشار خبر سوء قصد به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، مهندس مهدی بازرگان، آیت‌الله طالقانی، حجه الاسلام دعائی، سفیر جدید ایران در عراق، امیر‌انتظام، سخنگوی دولت، آیت‌الله خامنه‌ای، صباغیان، معاون نخست وزیر و گروه کثیری از شخصیت‌های سیاسی و مذهبی به بیمارستان هجوم برده و حال ایشان را جویا شدند.

در تماسی تلفنی که خبرنگار کیهان با دفتر امام خمینی در قم گرفت، معلوم شد که بلافاصله پس از دریافت خبر امام برای بهبودی حال آیت‌الله هاشمی نذر کرده است. آیت‌الله منتظری در تماس تلفنی گفت:

«خبر سوء قصد به حجه الاسلام هاشمی مایه تأسف شد و خوشحالیم که ایشان سالم هستند و حالشان رضایت‌بخش است. بایستی به گروه‌هایی که متصدی این حرف‌ها هستند بگوییم که آن‌ها نمی‌توانند روح یأس در رهبر و ملت ایجاد کنند. هم رهبر ما قاطع است و هم ملت ما. در این سوء قصد دست آمریکا در کار است و اگر دست چپ هم باشد، چپ آمریکایی است، ماننده توده‌های نفتی در زمان دکتر مصدق، اگر کار چپی‌ها باشد چپی‌های ساخت آمریکا هستند ولی مردم قاطع‌تر می‌شوند و دست شرق و غرب را قطع می‌کنند. دنیا، دنیایی است که مردم روشن شده‌اند.»

در جواب سوال خبرنگار کیهان که به نظر شما چند درصد دست آمریکا در کار است؟ آیت‌الله منتظری گفت: «صدی نود دست آمریکا در کار است. با این کارها می‌خواهند روح یأس در رهبر و ملت ایجاد کنند ولی این روح ایجاد نمی‌شود و مردم برای کوتاه کردن دست شرق و غرب قاطع‌تر می‌شوند.»

ابوالحسن بنی‌صدر در تماس تلفنی با خبرنگار کیهان گفت: «به نظر می‌رسد که توطئه‌هایی است برای از بین بردن موانع ایجاد رژیم آمریکایی در ایران که حافظ منافع آن‌ها در ایران باشد. آمریکا می‌خواهد ایران را از دست ندهد. آیت‌الله هاشمی آن‌طور که برای من معلوم شد، روحیه ضد آمریکاییش قوی است.»

آیت‌الله خامنه‌ای در تماسی با خبرنگار ما گفت: آیت‌الله هاشمی ۱۵ سال است نمودار کامل صداقت و صفای انقلابی و خستگی ناپذیری در صحنه مبارزه است و ما چوب عدم وابستگی و استقلال خود را می‌خوریم. خامنه‌ای اضافه کرد جست‌وجو از عناصری که ماهیت انقلابی و اسلامی آن‌ها واضح است مشخص کننده ماهیت سوء قصد کنندگان است. کسانی که سعی می‌کنند چهره‌هایی مانند آیت‌الله هاشمی را مورد خدشه قرار دهند معلوم است به حساب چه کسی کار می‌کنند.


آیت‌الله منتظری

تعطیل عمومی در رفسنجان

به گزارش کیهان به مناسبت سوء قصد به هاشمی رفسنجانی، تعطیل رسمی در رفسنجان اعلام شد و تمام کسبه، مغازه‌های خود را بسته و در مسجد جامع شهر اجتماع نمودند، سپس ده‌ها هزار نفر از مردم رفسنجان طی یک راهپیمایی عظیم سوء قصد به جان ایشان را به شدت محکوم نمودند و خواستار مجازات شدید عاملین این سوء قصد شدند.

احزاب جمهوری‌خواه و توده

حزب جمهوری‌خواه، سوء قصد به حجت الاسلام هاشمی را زنگ خطر مجددی به مسئولین امور خواند و اعلام کرد که از بدو موجودیت مبارزه مسلحانه را محکوم و غیر انسانی شناخته است و حادثه اخیر بار دیگر تأکیدی است برای شدت عمل در خلع سلاح افراد مشکوک و غیر مسئول. حزب توده ایران نیز طی بیانیه‌ای سوء قصد علیه جان حجت الاسلام هاشمی را محکوم کرد.

تظاهرات ضد آمریکایی در سراسر ایران

میلیون‌ها نفر شرکت کننده سیاست آمریکا، اسرائیل و مصر را محکوم کردند. راهپیمایی حزب جمهوری اسلامی به‌منظور محکوم ساختن قطعنامه سنای آمریکا، به‌دعوت حزب جمهوری اسلامی ایران پریروز صدها هزار تن از مردم طی راهپیمایی در خیابان‌های تهران این عمل سنای آمریکا را محکوم ساختند.

به گزارش خبرنگار کیهان، صدها هزار نفر از مردمی که در این راهپیمایی شرکت کرده بودند، در میدان ۱۷ شهریور اجتماع کردند و با صدور قطعنامه‌ای انزجار خود را نسبت به این عمل مجلس سنای آمریکا اعلام کردند.

سپس در این مراسم سرود حزب جمهوری اسلامی پخش شد، و هاشمی رفسنجانی طی سخنانی ضمن تشریح انقلاب اصیل اسلامی ایران و محکوم ساختن عمل صهیونیست‌های بین‌المللی و آمریکا گفت: «ما در طول انقلابمان از هیچ جای دنیا حمایت نمی‌شدیم و امروز هم که به قدرت خودمان و رهبریمان و به فضل ایدئولوژی خود پیروز شده‌ایم، مورد حسادت کسانی واقع شده‌ایم که می‌خواهند حریصانه از این کشور تغذیه کنند.»

وی افزود این طبیعت انقلاب ما است که دشمن‌ساز است آن‌ها که انقلاب ما را آزمایش کردند می‌دانند که این انقلاب نه رنگ شرقی می‌پذیرد و نه رنگ غربی.


تجمع مقابل سفارت آمریکا

سفارت آمریکا در تهران دیروز شاهد یکی از عظیم‌ترین تظاهرات اعتراض‌آمیز مردم تهران در خیابان تخت جمشید بود، مرکز این اجتماع عظیم جلوی سفارت ایالات متحده بود که وسیله نیروهای پاسدار انقلاب به شدت محافظت می‌شد.

در یکی از پلاکاردهایی که جنبش مسلمانان مبارز با خود حمل می‌کرد چنین نوشته شده بود «آمریکا دشمن عمده خلق مستضعف ایران است» و در پلاکارد دیگری خوانده می‌شد «با خلع ید از سرمایه‌داری وابسته امپریالیسم را به زانو درآوریم.» سازمان چریک‌های فدایی خلق که در زیر پرچم آن‌ها گروه‌های دیگر نیز دیده می‌شدند در دو گروه جداگانه از جلوی دانشگاه تهران به طرف سفارت آمریکا به راه افتادند.

در شعارهای چریک‌های فدائی خلق لبه تیز حمله به طرف آمریکا بود، در حالی که در عین حال بر اتحاد که ضرورت انقلاب مردم ایران است نیز تأکید می‌کردند. نخستین صفوف چریک‌های فدائی خلق پس از استقرار در نزدیکی سفارت قطعنامه خود را قرائت کرد، سپس متفرق شد، در حالی که اولین صف آن‌ها حدود سه ربع بود به جلو سفارت رسید و این هنگامی بود که همه گروه‌ها قطعنامه‌های خود را خوانده بودند و برمی‌گشتند.

هنگامی که قطعنامه چریک‌های فدائی خلق خوانده می‌شد، ناگهان پرچمی که بر زمینه سرخ رنگ آن کلمه لا اله الا الله نوشته شده بود از طرف چریک‌ها بالا رفت که با کف زدن شدید شرکت کنندگان مواجه شد. به دنبال این راهپیمایی عباس امیرانتظام، سخنگوی دولت جمهوری اسلامی در یک مصاحبه تلویزیونی به راهپیمایی ضدآمریکایی مردم اشاره کرد و گفت «عکس‌العمل دولت و ملت ایران جواب دندان‌شکن به آمریکا بود.»

عباس امیرانتظام سخنگوی دولت همچنین اعلام کرد به زودی متن پیش‌نویس قانون اساسی، طرح مالکیت‌های صنعتی و اراضی بایر به اطلاع عموم خواهد رسید. سخنگوی دولت درباره جلسه شش ساعته در حضور امام گفت مطالب مورد بحث درباره قانون اساسی و مجلس موسسان در این مذاکرات مطرح بوده که هنوز هم جزئیات آن را نمی‌توانم بگویم بعد از این‌که از طرف هیأت دولت و امام تصمیم گرفته شد که جزئیاتش در اختیار مردم قرار داده بشود خواهم گفت.

امیر‌انتظام در مورد قطعنامه سنای آمریکا و روابط ایران و آمریکا و واکنش مردم در قبال آن گفت: «مطالبی که به طور کلی در روزنامه‌های آمریکا و رسانه‌های گروهی مطرح می‌شود با کمال تأسف حقایق را منعکس نمی‌کنند. تعدادی از مطبوعات آمریکا و بیشتر رادیو تلویزیون آمریکا در اختیار صهیونیسم است و کسی که که بیشتر از همه موقعیت انقلاب ما لطمه خورد و ضرر دید صهیونیست‌ها و تبلیغات بزرگی را در اروپا و آمریکا و تمام دنیا علیه انقلاب ما می‌کنند و افکار عمومی را برخلاف حقیقت راهنمایی می‌کنند و آن‌ها را برخلاف آنچه در ایران گذشته هدایت می‌کنند که از جمله مذاکراتی است که در کنگره و مجلس سنای آمریکا مطرح شده و در انجا اظهار تأسف شده نسبت به اعدام‌هایی که در ایران انجام گرفته و بسیار بدیهی است که جنایتکاران و مفسدینی که در ایران مجازات شدند به‌حق مجازات گردیدند و سنای آمریکا آنچه را منعکس کرده یک واقعیت نبوده بلکه برخلاف حقیقت مطالبی گفته است. و عکس‌العملی که ملت ایران درباره مطالبی که در سنای آمریکا بیان شده همین عکس‌العملی است که انجام شده و انجام خواهد شد و چه آنچه در سنای آمریکا مورد بررسی قرار گرفته برخلاف حقیقت است و واقعیت انقلاب ایران نشان داده نشده اما جدا از این مطالب روابطی است که بین دولت آمریکا و دولت ایران خواهد بود.»

امیر‌انتظام افزود: «دولت ایران بارها پس از پیروزی انقلاب اعلام کرده که با تمام کشورهای دنیا علاقه‌مند است روابط دوستی و برادرانه داشته باشد به شرطی که به استقلال و آزادی و حاکمیت ملیت ما احترام گذاشته بشود. دولت آمریکا هم بارها این اظهار علاقه را کرده که علاقه‌مند است روابط دوستی را داشته باشد، به همین دلیل ضمن این‌که ملت ما عکس‌العمل شدیدی نشان داده و بجاهم نشان داده درباره اظهارات خلاف واقع سناتورهای آمریکا اگر دولت آمریکا صادقانه به استقلال و تمامیت ارضی ما و آزادی ملت احترام بگذارد دولت ایران علاقه‌مند است که این روابط دوستانه‌اش را با دولت آمریکا ادامه بدهد.»

سخنگوی دولت درباره آمدن سفیر جدید آمریکا به ایران گفت هنوز خبر رسمی درباره آمدن کاتلر به دولت نرسیده و هنوز هم دولت ایران تصمیم قطعی درباره آمدن ایشان نگرفته است. در مورد قطع جریان نفت امیرانتظام گفت این مسأله هنوز مورد بررسی قرار نگرفته و اصلاً مطرح نبوده البته اگر چنانچه دولت آمریکا رفتار غیردوستانه با دولت ایران در پیش بگیرد تردیدی نیست که دولت ایران هم عمل متقابلی را خواهد کرد اما در شرایط فعلی این مسایل مطرح نیست.

سخنگوی دولت درباره بخشنامه دولت که افراد ارتشی حق دخالت در احزاب و گروه‌های سیاسی را ندارد گفت در هفته‌های اول بعد از پیروزی انقلاب سخنانی از طرف وزیر دفاع شد که بعداً از طرف شخص من به عنوان سخنگوی دولت اصلاح شد و آن مسأله شرکت کردن افراد ارتش در احزاب سیاسی است.

این کاملاً مغایر با سیاست دولت است و در هیچ جای دنیا حتی یک نمونه هم ندارد که افراد ارتشی در احزاب سیاسی شرکت کنند. اما افراد ارتش بخصوص پس از انقلاب پیروزمندانه ملت ما حق دارند که در رفراندوم شرکت کنند، کما این‌که کردند و در رفراندوم و یارایی که برای قانون اساسی هم داده خواهد شد شرکت خواهند کرد چون شرکت فعالانه‌ای در این انقلاب داشته و حق شان است.

سخنگوی دولت درباره وضع مطبوعات گفت دولت انقلابی اسلامی ما که بعد از رفراندوم دولت جمهوری اسلامی شد از ابتدای شروع کارش احترام خاصی به آزادی قلم و بیان قائل بوده و قائل است. این مسأله مورد تایید تمام رهبران انقلاب است تا موقعی که روزنامه‌ها و مردم اقدامی علیه انقلاب نمی‌کنند یعنی بیشتر از آنچه بیان می‌کنند اقدامی نمی‌کنند، چون تا آنجا این آزادی قابل احترام است و قابل اجرا است که مانع آزادی سایر افراد و اکثریت ملت ایران نباشد و مقالاتی که نوشته می‌شود و اظهاراتی که گفته می‌شود این آزادی را بهم نزنند.

بنابراین همان‌طور که قبلاً گفتم دولت نهایت سعی و کوشش را دارد که آزادی را بهم نزنند. بنابراین همان‌طور که قبلاً گفتم دولت نهایت سعی و کوشش را دارد که آزادی را برای کلیه افراد ملت ایران تأمین کند تا جایی که این آزادی مانع آزادی بقیه افراد نشود.


از راست: مهندس بازرگان، عباس امیرانتظام

توطئه سیا‌، زاهدی، اویسی و اشرف در ایران

به گزارش روزنامه کیهان، روزنامه الشعب چاپ لبنان طی مقاله‌ای درباره دسیسه‌جویی آمریکا در ایران می‌نویسد آمریکا پس از آن‌که در ایران شکست خورد از تمام وسایلی که در اختیار دارد برای بازیابی مواضع نظامی و سیاسی خود در این کشور استفاده می‌کند.

به‌ویژه سازمان مرکزی اطلاعات جاسوسی آمریکا، «سیا» که به فعالیت پرداخته است تلاش می‌کند شبکه‌ای از سازمان‌های کاملاً مخفی سری از میان عناصر هوادار رژیم سلطنتی و دیگر عناصر ارتجاعی در ایران به‌وجود آورد.

روزنامه الشعب می‌نویسد هلمز، رئیس سابق سازمان سیا و سفیر سابق آمریکا در ایران همچنین رهبران بلند پایه رژیم شاه یعنی زاهدی، ارتشبد اویسی، اشرف پهلوی و دیگر اشخاصی که مجبور شده‌اند به غرب پناهنده شوند، به طور مستقیم در این عملیات شرکت دارند.

روزنامه الشعب می‌افزاید مخارج سازمان‌های ضد انقلابی که تشکیل می‌شود از پول‌هایی که قبلاً توسط محمد رضا پهلوی و طرفدارانش غارت شده تأمین می‌گردد. روزنامه الشعب می‌نویسد گروه تندروی فرقان که مسئولیت ترور سرلشکر قره‌نی و آیت‌الله مطهری را به‌عهده گرفته است نموداری از سازمان‌های مخفی است که به دستور سازمان مرکزی اطلاعات و جاسوسی آمریکا عمل می‌کند.


اشرف پهلوی

آیت‌الله خمینی: اگر روزنامه‌ها حرف‌هایم را اینور و آنور کنند، من آن‌ها را خراب می‌کنم

به نوشته روزنامه کیهان، فرهنگیان و دانشجویان اهواز به دیدار آیت‌الله خمینی رفتند. وی در این دیدار سخنانی خطاب به فرهنگیان بیان کرد و چنین گفت: «اين‌هايى که مى‏گويند جمهورى و اسلامى را دنبال آن نمى‏گذارند ـ و فقط اين دو کلمه، که من از اول فرياد زدم که ما همين دو کلمه را مى‏خواهيم: "جمهورى اسلامى" ـ اگر ديديد يک کلمه‏اى اضافه شد، بدانيد مسيرشان با شما مختلف است. اگر کلمه اسلام پهلويش گذاشتند مى‏خواهند شما را بازى بدهند. اگر ديديد که يک کلمه از آن افتاد و گفتند جمهورى، بدانيد مسيرشان با شما مختلف است. اين‌ها مى‏خواهند شما را بکشانند به آن مطالبى که برخلاف اسلام است. »

وی افزود: «دشمن ما فقط محمدرضاخان نبود؛ هرکس که مسيرش مسير اسلام نباشد دشمن ماست، با هر اسم مى‌خواهد باشد. هرکس جمهورى را بخواهد دشمن ماست، براى اين‌که دشمن اسلام است. هرکس پهلوى جمهورى اسلامى دمکراتيک بگذارد اين دشمن ماست، هرکس جمهورى دمکراتيک بگويد، اين دشمن ماست، براى اين‌که اين اسلام را نمى‏خواهد. ما اسلام را مى‏خواهيم. آنى که اين نهضت را پيش برد آنى بود که مى‏گفت من شهادت را فوز مى‌دانم. شهادت را براى دمکراتيک فوز مى‏داند؟ شهادت را براى مسير چپ يا راست فوز مى‏داند انسان؟ بچه‏هاى ما براى اين‌که همان جمهورى که در شوروى هست، همان جمهورى که کمونيست‌ها مى‏خواهند، فرياد بزنيم دنبالش؟! ما خون داديم براى آن جمهورى. ما خون داديم براى جمهورى غرب؟! ما براى اسلام خون داديم. جوان‌هاى ما براى اسلام خون دادند.»

ملی کردن نفت مطرح نیست

آیت‌الله خمینی در ادمه گفت: «اين‌ها سرپوش مى‏خواهند بگذارند روى مقاصد خودشان؛ آن مقاصدى که برخلاف مسير ماست، با اسم يک نفرى که ملى است. مسير ما مسير نفت‏ نيست؛ نفت پيش ما مطرح نيست. ملى کردن نفت پيش ما مطرح نيست. اين اشتباه است. ما اسلام را مى‏خواهيم اسلام که آمد نفت هم مال خودمان مى‏شود. مقصد ما اسلام است. مقصد ما نفت نيست تا اگر يک نفر نفت را ملى کرده، اسلام را کنار بگذاريم براى او سينه بزنند. دشمن خودتان را بشناسيد؛ من حالا دارم معرفى مى‏کنم. و اين نوارى که من مى گويم، امروز، امشب ـ يا هر وقت که مى‏شود ـ بايد در راديو، بى يک کلمه اين طرف و آن طرف، اگر يک حرف اهل روزنامه يا راديو اين‏ور و آن‏ور بکنند من خراب مى‏کنم آن روزنامه را، براى اين‌که برخلاف مسير ملت است؛ آزادى نيست، توطئه است. ما توطئه را مى‏شکنيم. بشناسيد آن‌ها را! ما آزادى در پناه اسلام مى‌خواهيم، استقلال در پناه اسلام مى‏خواهيم، اساسِ مطلب اسلام است. من این‌ها را به شما معرفى کردم.»


هرجا گفتند جمهوری بدانید توطئه است

وی ادامه داد: «شما شهادت را براى خودتان فوز مى‏دانيد براى اينکه مثل ـ مثلاً ـ سوئيس بشويد يا شما قرآن را مى‏خواهيد؟ شما براى اسلام قيام کرديد. اين همه رنج و زحمت که روحانيت برد و مى‏برد براى اسلام است. هر جا که گفتند جمهورى بدانيد که توطئه تو کار است. اسم اسلام را نياوردند هر جا، گفتند جمهورى دمکراتيک، بدانيد توطئه تو کار است؛ بدانيد منهاى اسلام است؛ آزادىِ منهاى اسلام است، استقلالِ منهاى اسلام است. اين همه تبليغاتى که مى‏کنند اهل قلم ـ نمى‏دانم ـ اهل بيان، تبليغاتى که مى‏کنند که ما از آن ديکتاتورى فارغ شديم، ديکتاتورى عمامه و کفش آمده است، اين‌ها ضد اسلامند. مى‏دانند که آخوند ديکتاتور نيست، آخوند مى‏خواهد مردم آزاد باشند، آخوند مى خواهد استقلال باشد، آخوند با توطئه مخالف است نه با آزادى. اين‌ها مى‏خواهند که روحانيت را کنار بگذارند.»

وی در ادامه افزود: «آخوند يعنى اسلام. روحانيين با اسلام درهم مُدغَمند. آن‌که به روحانيين به طور کلى، نه با يک آخوند، نه با من، هرکس ـ به من هرچه هم بگويند مانعى ندارد آن‌که با عنوان روحانى و آخوند مخالف است، اين دشمن شماست. اين آزادى را براى شما ممکن است تأمين کند، استقلال را هم براى شما ممکن است تأمين کند، اما استقلالى که تو آن امام زمان نيست، آزادى که تو آن قرآن نيست، آزادى که در آن پيغمبر اسلام نيست. ملت ما خونش را برای دین داده، برای آزادی و خدا داده.»

آیت‌الله خمینی افزود: «بعض از اين نويسنده‏هاى ما حاضر نيستند براى جلو بردن مقصدشان يک کلمه اسلام را تو کار بياورند ولو براى اين‌که بازى بدهند ما را. با اين‌ها بايد ما همان مبارزه‏اى را بکنيم که با محمدرضا کرديم؛ براى اين‌که توطئه در کار است نه قضيه آزادى. آزادى لکن توطئه نه. جمع‌آورى قشرها را درهم و برهم و ميتينگ راه انداختن براى هر بهانه‏اى، براى هر استخوانى ميتينگ راه انداختن و دنبالش با اسلام مخالفت کردن، قابل تحمل نيست.»

اهمیت معنویت

آیت‌الله خمینی ادامه داد: «مردمى مى‏توانند کشور خودشان را حفظ کنند، مردمى مى‏توانند مملکت و ملت خودشان را نجات بدهند که معنويت داشته باشند. اگر معنويت در کار نباشد و همه مربوط به ماديت باشد، هر جا آخور بهتر است سر آن آخور مى‏روند ولو اين‌که آن آخور را آمريکا برايش درست کند. اين‌هايى که به مملکت ما خيانت کردند و مملکت ما را به تباهى کشاندند، آن بودند که ايمان نداشتند. اگر در بين آن‌ها يک نفر ايمان داشت، آن يک نفر اين کارها را نمى‏کرد. آن‌هايى که خوردند و بردند و ما را به تباهى کشاندند، آن‌هايى بودند که به اسلام کار نداشتند، اعتقاد نداشتند؛ به ماوراى طبيعت اعتقاد نداشتند، به معنويات عقيده نداشتند. آن‌ها مى‏گفتند همين چهار روز زندگى است؛ پس هر چه هست بهتر، مرفه تر؛ از هر راهى مى‏خواهد باشد.»

وکیلی که جمهوری اسلامی نخواهد، بدرد شما نمی‌خورد

آیت‌الله خمینی در ادامه گفت: «اگر وکيلى باشد که اينجايش پينه بسته از شدت سجده وليکن جمهورى اسلامى را نمى‏خواهد، اين به درد شما نمى‏خورد. و اگر وکيلى باشد که بدانيد دشمن با رژيم منحوس بود و دشمن با آمريکا و شوروى بود لکن جمهورى اسلامى را نمى‏خواهد، اين وکيل را انتخاب نکنيد. وکيلى که تعيين مى‏کنيد آنى است که جمهورى اسلامى را عقيده داشته باشد؛ نه چهار روزى که حالا مى‏خواهد وکالت بکند بگويد جمهورى اسلامى.»

وی در پایان گفت: «ما يک نفر را داشتيم که مى‌خواست وکيل بشود؛ مى‏گفتند که اين آدم در ايامى که مى‏خواهند رأى بگيرند نماز مى‌خواند. اين جور نباشد. خودتان فهميده باشيد؛ بين خودتان زندگى کرده باشد. فهميده باشيد که مسير همان مسيرى است که شما داريد. اگر يک نفر آدمى باشد که فيلسوف باشد، يک آدمى باشد که تمام عالم را در تحت سيطره علمى خودش برده باشد لکن جمهورى اسلامى را نمى‏خواهد، اين را تعيين نکنيد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

آقای نبوی عزیز من بارها به خانم قاسمی گفتم که یکی از پر خواننده ترین بخش های سایت رادیو زمانه، روز شمار انقلاب است و به نظر من باید ادامه یابد از اینکه دوباره آغاز بکار کردید، خوشحالم و ممنون
پروین

-- پروین ، May 31, 2009 در ساعت 01:00 PM

آقای نبوی باسلام. خواهشی دارم :
اگرممکن است لیست کامل بانک مرکزی را درباره کسانی که گویا درپایان حکومت پهلوی ارز ازایران بیرون برده بودند. منتشرکنید. چون بنظرمی آید که شما به روزنامه های آنزمان دسترسی دارید. متشکرم ایرج

-- ایرج ، Jun 1, 2009 در ساعت 01:00 PM