تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
سارا لیپکا

«امشب نَه عزیزم»

ترجمه‌ی ونداد زمانی
7koucheh@radiozamaneh.com

خانم جوئن سیوِل، نویسنده‌ی ساکن واشنگتن، در کتاب خاطرات «من شکلات را بیشتر ترجیح می‌دهم» روابط جنسی خود و همسرش را زیر ذره‌بین گذاشته و ادعا کرده است که زنان نیرو و تمایل جنسی‌ کمتری نسبت به مردان دارند. خانم سیوِل معتقد است که زنان باید یاد بگیرند که از مقدار تمایل جنسی‌ای که دارند راضی باشند و به همهمه‌ی مصنوعی جامعه که با قدرت تمام بر طبلِ «سکس بیشتر بهتر» می‌کوبد بهاء ندهند.

«هر کاری که لازم بود کردم، هر داروی جدیدی را که مدعی بالا بردن میل و انرژی جنسی است امتحان کردم، به روانکاو سر زدم، سخنرانی‌هایی که به آدم شجاعت و قدرت می‌دهد را با دقت گوش دادم، و دود و بخار و روغن و سنگ‌درمانی را امتحان کردم و کم مانده بود که دست و پایم را مثل دیوانه‌ها ببندند و به تیمارستان ببرند ولی تغییری حاصل نشد».


جوئن سیول نویسنده‌ی کتاب: «من شکلات را بیشتر ترجیح می‌دهم»

«در این میان، با وجود آمار بسیار بالای زنان مشابه من، که شکلات را به فعالیت جنسی ترجیح می‌دهند - طبق آمار مؤسسات بهداشتی آمریکا بیش از ۴۰ میلیون زن، از مشکلات مربوط به مسائل جنسی نظیر کاهش میل جنسی شکایت می‌کنند - در این میان هیچ‌کس به فکرش نمی‌رسد که دارویی برای مردان درست کنند که از میل سکسی‌شان بکاهد، بر عکس، داروی موثری نیز برای افزایش توانایی جنسی آنها کشف کرده‌اند».

خانم جوئن سیول سال‌هاست که با همسرش زندگی می‌کند و توانسته است با وی در مورد تمایل بسیار کم خود در مورد سکس به تفاهم برسد ولی او به این هدفِ برآورده شده اکتفا نمی‌کند. او کم‌میلی جنسی میلیون‌ها زن امریکایی نظیر خود را طبیعی می‌داند ولی از فرهنگ اشباع‌شده از سکس در جامعه، دل خوشی ندارد و برای به کرسی نشان دادن نظراتش در کنار آمار و تحقیقات مستند علمی، توانسته است خاطرات خود را از نوجوانی تا امروز با صمیمیت تصویر کند.

او که قصد داشت در کتابش از تفاوت نیاز و نیروی جنسی مردان و زنان بگوید ناچار بود رضایت و همراهی شوهرش را در باره‌ی چاپ خاطرات شخصی‌اش جلب کند تا بتواند مخصوصاً اشاره‌ای دقیق به میل بی‌حد و حصر جنسی شوهرش و اکثر مردان جامعه داشته باشد.

«باید در کتابم می‌نوشتم که با وجود تفاوت زیاد، در زندگی زناشویی‌مان شوهرم به چه شیوه‌هایی می‌تواند نیازهای جنسی‌اش را جامه‌ی عمل بپوشاند. در ابتدای پروژه‌ی خاطره‌نویسی‌ام، شاهد مقاومت‌هایی از طرف او بودم که بیشتر ناشی از شرم و خجالتش بود. در مدتی که مشغول تحقیق، تدارک و نوشتن کتابم بودم می‌دیدم که او چقدر با غرور مردانه‌اش کلنجار می‌رود».

« شوهرم مشوق اصلی‌ام برای به دست گرفتن این پروژه بود ولی واضح بود که برای جلب رضایتش باید وقت و انرژی فراوانی صرف می‌کردم. بویژه وقتی که می‌خواستم در کتابم به جزئیات روابط جنسی خودمان اشاره‌ای داشته باشم و مثلاً بگویم به همسرم کمک می‌کنم که به تنهایی به ارگاسم برسد یا زمینه‌ی اروتیک برای خودارضایی‌اش را با رقصیدن و لخت شدن در برابر او فراهم می‌کنم».

«با مرد غریبه‌ای ازدواج نکرده بودم که همدیگر را از قبل نشناسیم. من قبل از ازدواج با او، می‌دانستم که شوهرم ترجیح می‌دهد تقریباً هر روز سکس داشته باشد و او هم آشکارا پی برده بود که من همیشه شکلات و شیرینی را به سکس ترجیح می‌دهم. بنابراین، لازم نمی‌بینم که از همسرم معذرت بخواهم و این را نیز باید تصریح کنم که شوهرم در رشته‌ی تکواندو کمربند قهوه‌ای دارد و اصلاً مرد ضعیف‌النفس و زن‌ذلیلی نیست».

«ما زن‌ها نباید در جست‌وجوی کمبود و یا تشخیص نوعی بیماری زنانه در خود باشیم و یا از دید روانشناسانی که در برنامه‌های پرطرفدار و سرگرم‌کننده‌ی تلویزیونی نظیر «دکتر فیل» و «اُپرا»، با بی‌سوادی تمام در گوشِ بینندگان می‌خوانند که زن‌های بی‌علاقه به سکس، زن‌های کتک‌خور و سرشار از نفرت به شوهران خود هستند که باید با مهربانی و احترام بیشتر نیروی از دست‌رفته‌ی‌ جنسی‌شان احیا شود».


من شکلات رابیشتر ترجیح می‌دهم

خانم سیوِل همچنین رسانه‌ها و سریال‌های تلویزیونی را که انباشته است از زنانی که با انرژی جنسی فوق‌العاده، ادای مردان را در‌می آورند نکوهش می‌کند و آن را ابزاری گمراه‌کننده می‌داند که بر زنان تحمیل شده است. او که قبل از تکمیل تحصیلات عالیه در رشته‌ی فلسفه، تکنسین چاپخانه بوده است می‌گوید: «از همان اولین روابط جنسی به‌ناچار این حقیقت را تجربه کردم که مردها برای این کار میل و انرژی بیشتری دارند».

نویسنده‌ی کتاب «من شکلات را بیشتر ترجیح می‌دهم» تایید می‌کند که بی‌تردید زنان زیادی نیز هستند که انرژی و تمایل زیادی برای لذت‌های جنسی دارند و حتی اقرار می‌کند که کاش می‌توانست مثل آنها باشد. ناگوارترین واکنش از دید خانم سیوِل، افتادن فمینیست‌ها به دام این اندیشه‌ی انتقام‌جویانه است که می‌خواهند با تقلید از تمایل جنسی بیش از حد مردان، به رابطه‌ی برابر دست یابند.

کتاب خاطرات بسیار خصوصی زنی که شکلات را به سکس ترجیح می‌دهد، به نکته‌ای ‌اساسی اشاره‌ می‌کند که خود نویسنده در عمل با آن مواجه بوده‌است. از دید خانم جوئن سیوِل: «زن‌هایی که تمایل کمتری به سکس دارند باید بر اساس موقعیت خود به این حقیقت برسند که آنها انسان‌های سالم و معمولی هستند و هیچ مشکل یا بیماری خاصی ندارند».


Joan Sewel, I'd Rather Eat Chocolate: Learning to Love My Low Libido
Broadway, 224 pages

Sara Lipka, Not Tonight, Dear, The Atlantic

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

حالا فهميديد چرا در اسلام چند همسري مجاز شناخته شده؟

-- بدون نام ، Nov 4, 2010

من يك سوال دارم لطفا بيخودي كسي موضع گيري نكند و فقط جواب منطقي بدهد:
آيا با توجه به اين كه نياز جنسي آقايان بيشتر از خانمهاست و معمول خانمها بيشتر سرد مزاج هستند تا آقايان ( بنا به دلايل مختلف) آيا رواج چند همسري ميتواند به برطرف كردن اين مشكل كمك كند يا نه؟

-- بدون نام ، Nov 4, 2010

حالا اين خانوم چه اصراري داره در اين کتاب صورتي با تصوير شکلات اين جور وانمود کنه که همه زنها همينطورند! يه جورايي مشکل سردمزاجي خودش رو به ديگران هم تعميم بده؟ اصلن شکلات چه ربطي به سکس داره؟ گودرز و شقايق رابطه اي با هم دارند؟!
خود من به شخصه زنهاي زيادي رو مي شناسم که مردهاشون نمي تونن ارضاشون کنن يا وقتي دور هم جمع مي شن دايما در مورد سکس حرف مي زنند يه جورايي ذهن شون پر شده از سکس يا اگه مدتي سکس نداشته باشند کاملا تغيير رفتار مي دن.
استفاده از کلمات و اصطلاحات مردسالارانه مثل زن ذليل يا غرور مردانه نشانه مرعوب شدن ایشون در مقابل مردسالاريه !
انگار کاملا براش حل شده و جا افتاده که اين زنها هستند که بايد ذليل باشند و اين مردها هستند که غرور دارند !
کلا جالبه که اگر مردي سردمزاج باشه فقط همون مرد سردمزاجه ولي اگر زني سردمزاج باشه همه زنها سردمزاجند!يک جور نگاه گله وار و فله اي به زنان!همان نگاهي که ما در حکومت جمهوري اسلامي باهاش مواجهيم!

-- بینام ، Nov 4, 2010

زنان بسیاری هم وجود دارند که یک مرد آنان را ارضا نمی کند و اصلا دلیل بسیاری از سرد مزاجی در خانم ها این است که تنوع طلب تر از مردها هستند و بودن با یک مرد آن ها را خسته می کند البته این دلیل نمی شود که بگوییم روابط خارج از ازدواج درست است

-- فا ، Nov 4, 2010

محتوای نظر این خانم و کتابش بعنوان نظر یک خانم واشنگتنی به نام جوئن سیول مورد احترامه. همین. آیا ایشون تو کتابش آماری از زنان ارائه داده؟ خوبی آمریکا اینه که هرکسی می تونه برای خودش یه کتاب بنویسه و تجربیات شخصی شو ارائه بده. نه نسخه شخصی این خانم برای بقیه خانمهای واشنگتنی ملاکه نه برای ملل دیگر. بحثهای علمی و پزشکی و روانی رو باید مجامع علمی بیان کنند نه یک خانم سردمزاج که از ...شوهرش فراریه

-- محسن ، Nov 4, 2010

محتوای نظر این خانم و کتابش بعنوان نظر یک خانم واشنگتنی به نام جوئن سیول مورد احترامه. همین. آیا ایشون تو کتابش آماری از زنان ارائه داده؟ خوبی آمریکا اینه که هرکسی می تونه برای خودش یه کتاب بنویسه و تجربیات شخصی شو ارائه بده. نه نسخه شخصی این خانم برای بقیه خانمهای واشنگتنی ملاکه نه برای ملل دیگر. بحثهای علمی و پزشکی و روانی رو باید مجامع علمی بیان کنند نه یک خانم سردمزاج که از چیز شوهرش فراریه

-- محسن ، Nov 4, 2010

اصلا جالب نیست بخواد یه بیماری رو یک طبیعت وانمود کنه چطور اینجا میرسه برابری زن و مرد مطرح نیست

-- بدون نام ، Nov 4, 2010

فکر میکنم این خانوم مشکل اساسی در تعریف زن و مرد، همینطور روابط زن و مرد و در واقع مشکل در تعریف معاشقه دارد.

-- mah azad ، Nov 4, 2010

ببین حجت الاسلام بدون نام، زنایی هم هستن که بر خلاف خانوم سیول میل جنسی شون از مردا هم بیشتره. خب؟ حالا اسلام عزیز شما به این زنا اجازه چند شوهری میده؟ یا میره به بحث شیرین سنگسار؟

خانم سیول آیا "بنیاد" کاپیتالیستی جامعۀ بنیادگرای خودش رو به نقد میکشه که از "میون لنگ آدمیزاد" هم صنعت چند میلیاردی بیرون میکشه؟ جل المخلوق!

-- اورینب ، Nov 4, 2010

مثل اینه که من یه کتاب بنویسم و توش بگم لاغری مفرط داشتن اصلاً هم بد نیست. چون خیلی ها بصورت ژنتیک لاغر هستند و هیچ وقت وزنشون اضافه نمی شه. اما هیشکی ندونه خودم میدونم که این لاغری مفرط خیلی موقع ها اعصابم رو خورد می کنه ... مخصوصاً وقتی مجبورم کار سنگینی انجام بدم. یه دلیلی وجود داشته که من لاغرم.. با انکار کردن ابعاد منفیش نمی تونم خودمو گول بزنم

-- Eric Calabros ، Nov 4, 2010

من به تمام خانمهايي كه قوه جنسي بالايي دارند احترام ميگذارم و متاسفانه تعداد آقايان با قوه جنسي بالا خيلي بيشتره . شايد هم به اين دليلي به سمت چند زنه شدن يا دوست دختر داشتن ميل پيدا ميكنند . اين هم مختص به اسلام يا ايران نيست . اين مسئله از قديم در تاريخ وجود داشته .

-- بدون نام ، Nov 5, 2010

من به عنوان یک زن که 8 ساله از رابطه جنسی ام لذت برده ام، و گاهی وقت ها هم کیفیت و کمیتش کمتر از انتظارم بوده معتقدم که زنان و مردان بسیاری هستند که در این مقوله ها جای نمی گیرند. به نظرم چند همسری چه برای زنان و چه برای مردان باید مجاز باشه. در این صورت هر کسی بنا به تمایلاتش می تونه زندگی متناسبی رو انتخاب کنه و هیچ کسی هم صدمه نبینه. البته می دونم که این حرف من در مورد خانم ها تابوست و خیلی ها حتی نمی تونن بهش فکر کنن اما به نظرم تنها راه حل قطعی مشکلاتی از این دست چند همسری برای هر دو جنسه نه اون طور که در غرب می بینیم: تک همسری.

-- نسیم ، Nov 5, 2010

من فکر میکنم این خانم لزبین هستند. ممکنه هنوز برای خودش هم این مطلب روشن نشه باشه

-- توران ، Nov 5, 2010

مادر خدا بیامرزم همینو میگفت ما بهش میخندیدیم ، حالا که پا به سن گذاشته ایم و سکس برایمان جذبه خودش را از دست داده، به این حقیقت رسیدیم، برای آقایان متاسفیم که نمیتوانند به این اوج برسند و هنوز در گیر شکم و زیر شکم اند... بخشی از زنانی هم که تمایلات سکسی شان بالایی دارند با ولخرجی های آقایان به آن درجه میرسند...

-- بدون نام ، Nov 5, 2010

این خانم چرا مشکل خودش رو به همه تعمیم میده؟؟مثل اینه که یک آقایی که مشکل جنسی داره بگه همه مردان دنیا مشکل دارند!!
خودش میگه: my low libidoنمیگه my libido!!
برای تبرئه خودش بقیه رو چرا زیر سؤال میبره؟؟!!!!!

-- بدون نام ، Nov 6, 2010

آره فهمیدیم چرا چند زنی مجازه- یکی ...مثل این خانم که پیدا بشه امثال شما برای چند زن گرفتن مشکلی ندارن!!!

-- بدون نام ، Nov 6, 2010

مثه اینکه خیلیها با این قضیه مشکل دارن! باید بگم که نمیدونین چه حالی داره با دو یا سه تا مرد تو تخت رفتن! اینجوری اونا اعتماد بنفس بیشتری پیدا میکنن چون میدونن جمعشون از یه زن کم نمیاره و سه تایی براحتی میتونن یه زن رو هز همه نظر ارضا کنن. و زن رو به اورگاسمهای پیاپی برسونن که حالی داره که مگو و مپرس. اینجوری مردا با آدم حالت رفاقت، احترام، و سرویس دهی رو نشون میدن که بسیار با ارزشه. یه حالت صمیمیت گروهی در کمال اخلاص و بی ریایی همه میدونیم که برای لذت جمع شدیم و بس. به همۀ زنایی که این حال رو درک نکردن توصیه میکنم. تجبش ارزشش رو داره. من چند ساله که با سه تا از همکارای مرد دوره داریم و هفته ای یکبار همدیگه رو میبینیم با شراب و غذا و اورگاسم. یه بهشت کوچک در آپارتمان. باز هم تاکید میکنم رفاقت و صمیمیت ما بینظیره!

-- اورینب ، Nov 6, 2010

با اورینب صددرصد موافقم وبا نسیم صددر صد مخالف برای اینکه از میان لنگ شارون استون چندین سال قبل صدها میلیون شاید میلیارد ساختند وهنوز این درآمد هست تا سینما بخواهد نمایش دولنگ این خانم که برروی صندلی نشسته ویکی را تنها بر میدارد وروی آن یکی میگذارد وآون وسط شکلاتی است که مردها بیشتر دوستش دارند تا خانم جیاین بخواهد تفسیرش کند که مصرفش چیست وآن ملای بی نام بدبخت تهی مغزی که تنها خودش را میبیند حتا شاید نمیداند زنان دور وبرش هم بععععله یک چیزی بنام احساس جنسی دارند وچه بسا که یک مرد هم قانع کننده نباشد واینجا باید این زنان هم بتوانند چند شوهر داشته باشند اگر مرد وزن برابرند این عین عدالت است واگر غیر از این باشد خدا ظالم ظالم ظالم است اما اینکه چند همسری برای مردانم وزنان آزاد باشد که نسیم میفرماید نمیشود زیرا کلا گرفتاری بوجود میاورد تنها یکسوی قضییه آزاد است وهی صیغه میکند بنگرید به مصیبت های کودکان چند پدر وبی پدر ووو ومحصولش که فردا با جامعه این آدمهای عقده ای که راه وروش تربیتی درستی هم برایشان نیست چه خواهند کرد باید برای هیچکدام چند معنی ندهد منطق میگوید بای بای بگویند ودستان گرمی را که خود میدانند حسش میکنند در دست بگیرند خواستند ازدواج کنند واگر نه زندگی مشتر ک همانگونه که امروز در کشورهای دموکرات این روش کار میکند اگر کسانی با هم ازدواج نکرده اند دلیل نمیشود پایه های زندگی شان سست باشد به ادعای ملا ها در بسیاری موارد خیلی محکمتر از ازدواج رسمی است وکودکان هم درست تربیت میشوند یکی از دوستانم دوستی غربی دارد مردی با تروتی خوب بعد از 30 سال زندگی با همسرش یک روزی به او میگوید من دیگر تورا دوست ندارم نمیتوانم به تو دروغ بگویم با کسی دیگر قصد زندگی دارم مرد هم میگوید خیلی خوب اشکال ندارد این خانه که درآن هستیم از آن تو ومن خانه دیگری میخرم واینکار را میکند وبعد ها با زن دیگری شروع به زندگی بارها این مرد را دیده ام 2 فرزند هم دارند که هردو دانشجو هستند ورابطه همه هم با هم خوب است .اما در پایان این ملانشانها هر جا یک صدایی در مورد یک چیزی در میاید که متلا نمک برای ناخن دراز مفید است فوری میدوند دنبال روایت واین امام وآن امام تا بگویند خوب حالا میشه صیغه را علمی دانست زیرا نمک ناخن را درازتر وزنان را آماده پذیرش صیغه شدن .یکی از مشکل های اساسی جامعه سرکوب شدن تمایلات جنسی زنان بوسیله خانواده اجتماع جامعه دین ومذهب وغیره است ونتیجه اش همین خانم نویسنده که احتمالا در یک خانواده کاتولیک متعصب رشد یافته است تازه مردها هم در بسیاری موارد تحت تاتیرند اگر جامعه جهانی بسمتی رود که دراد میرود که این پدیده را طبیعی وحق زن یا مرد بداند واختیار نیز نقش آفرین باشد شاید زنان هم به 50 در صد بودن حق خود از این موضوع مسر باشند وشکلات را دوست نداشته باشند ورابطه جنسی را ترجیح دهند

-- جادوگر ، Nov 6, 2010

ضمن احترام به خانم نویسنده که شجاعت بیان این تابوی اجتماعی را داشتند .نباید فراموش کرد که انسان جزیی از طبیعت است و در طبیعت نرها همیشه بر سر تصاحب ماده ها ی بیشتر در رقابتند و هیچگاه ندیده ایم که ماده ای خود را به چند نر عرضه کند بنابراین گفتن سخنی که در تعارض با نظام طبیعت و افرینش است حکایت همان رفتن به ترکستان است .واقعیت این است که بعضی از خانمها نه توان ارضا ئ جنسی همسرانشان را دارند و نه به انها اجازه مید هند از طرق دیگر با طبیعت خود کنار بیایند.و این همان مشکلی که هم در جامعه سنتی ما و هم در جامعه غربی از ان به عنوان خیانت یاد میکنند .

-- بدون نام ، Nov 6, 2010

همان طور که دوستان هم اشاره کردند، این خانم مشکل یا حالا گیریم نه، سردیش را ورداشته تعمیم داده به کل زن ها و این فقط نشان از این موضوع دارد که این کمبود را خودش بیش از همه متوجه شده و برای خفه کردن کنایه ی شوهر یا دیگران آشنایان احتمالا زنش و حتی درون خودش این کتاب رو بر اساس یک کور در شهر تعمبم داده و شهر کوران درست کرده!
همچی چیزی نیست و تحقیقات بسیاری هست که نشون می ده این موضوع تمایل بیشتر و کمتر به سکس در هر دو جنس وجود داره و تحت تاثیر عوامل بسیاریست.
یکی از تحقیقات جالب نشون داده که زنان هرچقدر زیباتر هستند هرمون جنسی بیشتری ترشح می کنند و تمایل و میل جنسیشون بیشتر است با توجه به این تحقیق قیافه این خانم سیول خود یک مهر تائید دیگر بر درستی این تحقیق هست. این زن واقعا قیافه نداره و زشت است.

-- یک ایرانی ، Nov 6, 2010

احساس می کنم بیشتر "شبه فمینیست"هایی که به حرف های این خانم اعتراض کرده اند و معتقدند که ایشان قیاس به نفس کرده است، "شبه فمینیست" های مذکر هستند که از تصور زن سرد مزاج هم اعصابشون به هم می ریزه. فقط احساس کردم.

-- مهرداد ، Nov 6, 2010

آدمها متفاوتند و این خانم زور میزنه احساس و نظر خودشو تعمیم بده

-- غضنفر ، Nov 7, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)