تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
سی سال پیش در چنین روزی

نمایشگاه سولیوان و آتش‌سوزی بندر فرحناز

سید ابراهیم نبوی

دوشنبه هشتم خردادماه ۱۳۵۷ برابر با ۲۹ می ۱۹۷۸ میلادی

هما پنج جمبوجت ۷۴۷ می‌خرد
بر اساس قراردادی که هواپیمایی ملی ایران «هما» با مسئولان کارخانجات بوئینگ امضا کرده است، «هما» پنج فروند هواپیمای ۷۴۷ بوئینگ سوپرجت را از این کمپانی خریداری می‌کند.

در حال حاضر «هما» سه فروند هواپیمای جمبوجت ۷۴۷ اس پی، یعنی دورپروازترین و بلندپروازترین هواپیماهای از نوع سوپرجت‌های بویینگ ۷۴۷، و نیز دو فروند جمبوجت ۲۰۰ ـ۷۴۷ را دراختیار دارد.

قرار است هواپیماهای سفارش داده شده تا ماه مارس ۱۹۸۱ به ایران تحویل داده شود و هما در نظر دارد از این هواپیماها در برنامه پروازهای شبکه جنوب شرقی آسیا و بر فراز اقیانوس اطلس استفاده کند.

پلاژهای بندر فرحناز به آتش کشیده شد
۵۲ پلاژ چوبی و حصیری در بندر فرحناز توسط عده‌ای به آتش کشیده و خاکستر شد. در کنار دریای خزر در منطقه فرحناز، حدود ۲۰۰ پلاژ وجود دارد که از این تعداد ۵۲ پلاژ پریشب دچار حریق شد.

مأموران آتش‌نشانی حریق را پس از تلاش فراوان خاموش کردند و از سرایت آتش به پلاژهای اطراف جلوگیری کردند.

محکومیت معاون وزارت جنگ به دو سال زندان
عبدالحسین پرویز نوایی معاون پیشین وزارت جنگ و رییس سازمان هواشناسی و حسن لشکریان معاون او به اتهام سوء استفاده مالی در خریدهایی که از خارج کشور کرده بودند، به دو سال زندان و انفصال ابد از خدمات دولتی محکوم شدند. هم‌چنین، نوایی به پرداخت ۱۰۰ میلیون ریال جریمه نیز محکوم شد.

نوایی که قبل از بازداشت سمت قائم‌مقامی سازمان هواشناسی جهان را به عهده داشت، دومین معاون غیر نظامی وزارت جنگ است که در طی چند ماه گذشته پس از هوشنگ اربابی به اتهام سوء استفاده مالی برکنار می‌شود.

گفتگوهای ایران برای خرید اورانیوم از استرالیا ادامه خواهد یافت
سیروس منصور، معاون امور بین‌المللی و اطلاعات سازمان انرژی اتمی ایران، اعلام کرد گفتگوهای ایران و استرالیا برای استفاده از منابع غنی اورانیوم آن کشور در ایران ادامه خواهد یافت و مذاکرات اخیر سازمان انرژی اتمی ایران و مقامات مسؤول استرالیا، بر خلاف آن‌چه به وسیله برخی از خبرگزاری‌های خارجی اعلام شده است، شکست نخورده است.

وی در زمینه دفن پس‌مانده‌های اتمی اتریش در ایران گفت: «ایران و اتریش نیز مانند برخی از کشورها برای یافتن بهترین راه‌ حل گفتگوهایی را آغاز کرده‌اند. وی افزود: برای کشور ما پس مانده‌های اتمی از سال ۲۰۰۰ به بعد مطرح خواهد بود.»

حمید رفیع‌زاده، معاون سوخت سازمان انرژی اتمی ایران، نیزدر مورد سوخت نیروگاه‌های اتمی ایران گفت: «برای این منظور دو برنامه کوتاه‌مدت و بلندمدت تنظیم شده است و با قراردادهایی که با کمپانی‌های اوردیف و کرودیف فرانسه بسته شده است، خدمات بیش‌مایه کردن (غنی‌سازی) اورانیوم را با مشارکت این کمپانی انجام می‌دهیم و اورانیوم غنی‌شده در ایران تبدیل به میله‌های سوخت خواهد شد.»

رشوه دهنده ده سال زندانی می‌شود
کمیسیون دادگستری مجلس سنا اعلام کرد: «رشوه‌دهنده از این پس به ده سال زندان محکوم می‌شود.»

نمایشگاه‌های شیخ، زند و سولیوان افتتاح شدند
نگارخانه شیخ، نگارخانه زند و نگارخانه سولیوان سه نمایشگاه جدید را آغاز کردند. در نگارخانه شیخ آثار ناصر اویسی به نمایش درآمد. در نگارخانه زند نیز آثار سوزن دوزی و دستباف‌های «ماری برنارد ریویر» هنرمند فرانسوی نمایش داده شد.

در نگارخانه سولیوان آثار نقاشان امپرسیونیست نمایش داده شد، در این نمایشگاه آثاری از «کلود مونه»، «رنوار»، «کامیل پیسارو»، «ادگار دگا»، «تورنر»، «کنستابل»، «کوربت»، و چند هنرمند دیگر عرضه شد.

رشیدی، پنجعلی، عادلخانی و حقیقیان حذف شدند
حشمت مهاجرانی مربی تیم ملی فوتبال ایران اسامی بیست و دو بازیکن تیم ملی فوتبال ایران را برای شرکت در مسابقات جام جهانی آرژانتین معرفی کرد.

ناصر حجازی، بهرام مودت، محمدرضا کربکندی، حسن نظری، آندرانیک اسکندریان، جواداله وردی، علیرضا قشقائیان، حسین کازرانی، نصرالله عبداللهی، علی شجاعی، حسن نایب آقا، علی پروین، ایرج دانایی فرد، ابراهیم قاسمپور، محمد صادقی، غفور جهانی، حسن روشن، بهتاش فریبا، ناصر نورائی، مجید بشکار، حسین فرکی و حمید مجد تیموری به‌عنوان اعضای اصلی و ذخیره تیم ملی ایران معرفی شدند.

اما اسامی منصور رشیدی، محمد پنجعلی، محمدرضا عادلخانی و محمود حقیقیان حذف شد. به نوشته یک روزنامه اسپانیایی، تیم ملی ایران جوان‌ترین تیم ملی جام جهانی آرژانتین است.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)