تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
سی سال پیش در چنین روزی

انقلاب ۵۷ و تعطیلات نوروزی

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی

سه‌شنبه بیست و نهم اسفند ۱۳۵۷ برابر بیستم مارس ۱۹۷۹ میلادی

تعطیلات نوروزی کارگران پنج روز شد

به گزارش خبرگزاری پارس از تهران، هیأت وزیران در جلسه مورخ ۲۸/۱۲/۵۷ بنا به پیشنهاد داریوش فروهر، وزیر کار و امور اجتماعی برای رفاه بیشتر کارگران تعطیلات نخستین نوروز انقلاب اسلامی ملت ایران را برای کارگران روزهای اول و دوم و سوم و چهارم و پنجم فروردین‌ماه ۱۳۵۸ تعیین و تصویب نمودند.

قبلاً اعلام شده بود که تعطیلات نوروز برای کارگران سه روز خواهد بود. وزارت کار و امور اجتماعی اعلام کرد: به اطلاع کلیه کارفرمایانی که اتباع خارجی را در استخدام دارند می‌رساند سیاست دولت براین اصل استوار است که تا حد امکان به جای اتباع خارجی که در حال حاضر در ایران اشتغال به کار دارند افراد ایرانی به کار گمارده شوند بنابراین:

۱. کلیه پروانه‌های کار اتباع خارجی در رده‌های سرپرستی و پایین‌تر از آن مانند رانندگی و کارگری تا پایان فروردین‌ماه ۵۸ و سایر پروانه‌های کار در رده‌های بالاتر از سرپرستی شامل خدمات مهندسی مدیریت تدریس و نظایر آن تا پایان خرداد‌ماه ۱۳۵۸ اعتبار دارد و در صورت نیاز بازار کار کشور نسبت به تعدید پروانه در تاریخ‌های ذکر شده تصمیم گرفته خواهد شد.

۲. استخدام اتباع خارجی که فاقد پروانه کار هستند، مطلقاً ممنوع است و کارفرمایان مختلف طبق مقررات قانونی مورد تعقیب قرار خواهند گرفت شایسته است کلیه کارفرمایانی که اتباع خارجی را در استخدام دارند در مدت مقرر با مراجعه به اداره کل اشتغال اتباع بیگانه واقع در خیابان ویلا، چهار راه ناصر نسبت به روشن کردن وضع اقدام نمایند.

خبرنگار اطلاعات نوشت، علی‌رغم خروج هزاران کارگر و کارمند خارجی در جریان انقلاب خونین ملت ایران، هنوز گروه کثیری خارجی چه با جواز و چه بی‌جواز در ایران سرگرم کار هستند. اینان حتی مشاغل غیر تخصصی و یا تخصصی‌های ساده‌ای نظیر رانندگی را اشغال کرده‌اند. با تصمیمات جدید وزارت کار و خروج این عده تعداد زیادی شغل خالی برای کارگران ایرانی ایجاد خواهد شد.


داریوش فروهر، وزیر کار و امور اجتماعی

ایران مرز خود با افغانستان را بست

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رادیوی ایران اعلام کرد که ایران مرز خود را با افغانستان بسته است. بنابر گزارش‌های رسیده، افغانستان در مبارزه علیه حکومت مارکسیستی احمد تره‌کی شرکت دارند.

مقام‌های ایران اکنون در جست‌وجوی عده کثیری از افغانی هستند که طی چند روز گذشته به خراسان وارد شده‌اند. رادیو صدای ایران گفته به مرزداران و پلیس دستور داده شده است به مهاجران غذا داده شود و وسایل بازگشتشان به افغانستان فراهم گردد. یک سخنگوی دولت موقت انقلاب ایران تایید کرد که ایران در امور هیچ کشوری دخالت نخواهد کرد.

همچنین خبرگزاری‌ها از اسلام‌آباد گزارش دادند، در حالی که شوروی از پاکستان و ایران و چین خواسته است که از حمایت گروه‌هایی که جنگ مقاومت علیه حکومت افغانستان را دامن می‌زنند، خودداری کنند.

دیروز هواپیماهای نیروی هوایی افغانستان روستای شیوان را که جنگجویان مسلمان در آن به مقاومت علیه دولت افغانستان پرداخته‌اند به گلوله بستند و ۱۵ تن را کشتند.

از سوی دیگر، ژنرال محمد ضیاء الحق، رئیس جمهوری پاکستان دیروز به خبرنگار آسوشیتدپرس در اسلام‌آباد گفت که آن‌چه در افغانستان می‌گذرد مربوط به امور داخلی این کشور است و پاکستان قصد هیچ مداخله‌ای در این امور را ندارد. ضمناً دولت ایران مرزهای خود را با افغانستان بسته است.


ژنرال محمد ضیاء الحق، رئیس جمهوری پاکستان

کشاورز آزاد است، سرتیپی جلاد است

خبرنگار روزنامه اطلاعات از هشترود گفت گروهی از اهالی و روستاییان شهرستان هشترود به طرفداری از روستاییان قزل‌آباد تظاهرات کردند و اقدام به راهپیمایی نمودند. آنان همچنین علیه یکی از مالکین سابق به نام سرتیپی شعار دادند و گفتند: «کشاورز آزاد است، سرتیپی جلاد است.»

گفته می‌شود وی در روستای قزل‌آباد زورگویی کرده و یا فشار به روستاییان قصد پس گرفتن زمین‌هایی را داشته که قبلاً به آن‌ها داده شده است. تظاهر کنندگان خواستار رفع ستم از روستاییان از طریق کمیته‌های انقلاب اسلامی شدند.

چریک‌های فدایی خلق: در رفراندم شرکت نمی‌کنیم

شب گذشته جبهه دمکراتیک ملی طی بیانیه‌ای، نحوه برگزاری رفراندومی را که از سوی دولت درباره تعیین نوع رژیم آینده کشور اعلام شده، غیر دمکراتیک خواند و اعلام داشت:

«اگر رفراندوم به همان صورتی که اعلام شده، برگزار گردد، بسیاری از نیروهای مترقی عملاً از حق اظهار نظر محروم خواهند ماند و به همین جهت جبهه دمکراتیک ملی ایران در این رفراندوم شرکت نخواهد کرد. جبهه دمکراتیک ملی در بیانیه خود تأکید کرده است؛ برای تعیین نوع و محتوای رژیم جدید جمهوری، باید همه امکانات برای ارائه راه حل‌های گوناگون به افکار عمومی موجود باشد و مردم برای بررسی بحث و نقد و ارزیابی نظرات متفاوت فرصت کافی داشته باشند، تنها از این طریق است که رأی مردم خواهد توانست آزادانه و آگاهانه راهی را انتخاب کنند که خواه ناخواه تعیین کننده سرنوشت امروز و فردای جامعه ایران خواهد بود.»

به گزارش اطلاعات در بخش دیگری از بیانیه آمده است: «رژیم سرنگون شده سلطنتی برخوردی کاملاً غیرملی و غیرمردمی با مسأله کرد داشت و درست به همین دلیل دست در دست امپریالیسم منافع واقعی خلق کرد را که جدا از منافع واقعی ملت ایران نیست وجه المصالحه قرار می‌داد. حکومت مبعوث انقلاب باید سیاستی درست در جهت مخالف این سیاست غیرملی و خائنانه اتخاذ کند. این سیاست دقیقاً سیاستی است که در جهت تأمین منافع خلق کرد در رابطه نزدیک با منافع خلق‌های سراسر ایران شکل می‌گیرد شناسایی خودمختاری و تقویت نهادهای دموکراتیک و مردمی در سراسر کردستان مصداق واقعی چنین سیاستی است.»

در این بیانیه به دولت در مورد هرگونه برخورد غیردموکراتیک با خلق کرد هشدار داده شده و آمده است: «دولت بازرگان باید با نمایندگان راستین خلق کرد که بارها و بارها حسن نیت خود را نشان داده‌اند برادرانه وارد مذاکره شود. و با همدلی و همداستانی با آنان به شیوه انقلابی موضوع شناسایی خودمختاری خلق کرد را فیصله بخشد هرگونه برخوردی جز این، برخوردی غیر انقلابی خواهد بود که نه تنها جنگ برادرکشی را بالمال به ضرر مجموعه نهضت انقلابی سراسری ایران خواهد بود، تحمیل خواهد کرد، بلکه به عوامل امپریالیسم دشمنان انقلاب امکان خواهد داد که ضربه قاطع بر پیکر انقلاب وارد سازند.»

همچنین براساس گزارش‌های رسیده، جمعیت اتحاد برای آزادی، حزب جمهوری‌خواه، جمعیت آزادی و همبستگی اتحاد چپ (متشکل از گروه‌های مستقل چپ) نیز هرکدام به گونه‌ای خواهان تغییر شکل رفراندوم شده‌اند و اعلام کرده‌اند که با شکل فعلی رفراندوم در انتخابات شرکت نمی‌کنند. جمعیت اتحاد برای آزادی و استقلال در بخشی از بیانیه خود متذکر شده است:

«یک انسان آزاده باید بداند به چه رأی می‌دهد و چه چیز را انتخاب می‌کند و تا شناسایی کامل از چیزی نداشته باشد نمی‌تواند به آن رأی بدهد.» دکتر بقایی، رهبر حزب جمهوری‌خواه نیز خاطرنشان ساخته که دولت چند روز پیش از رفراندوم، قانون اساسی جمهوری اسلامی و نحوه پیاده کردن آن را باید اعلام کند.\


علی کشتگر، فعال سياسی چپ

بیانیه سازمان چریک‌های فدایی خلق

سازمان چریک‌های فدایی خلق ایران طی بیانیه‌ای اعلام کرده است به دلیل این‌که طرح سوال رفراندوم یک جانبه و مستبدانه است و دولت نیز قادر به تضمین آزادی‌های سیاسی برای همه نیروهای سیاسی برای همه نیروها نیست، این سازمان در رفراندوم شرکت نخواهد کرد.

در بیانیه آمده است: «سازمان چریک‌های فدایی خلق ایران لازم می‌داند نظر صریح خود را پیرامون رفراندوم پیشنهادی دولت موقت به اطلاع هم‌میهنان برساند. اعتقاد داریم که بررسی همه جانبه مسأله رفراندوم و نشان دادن نقاط ضعف آن وظیفه هر نیروی انقلابی است. ما هرگونه دنباله روی از جریانات و حوادث روزمره را بدون آن‌که بریک بررسی انتقادی و تحلیلی استقرار باشد محکوم می‌کنیم و آن را برخورد غیرمسئولانه و غیر مردمی می‌دانیم. ما طرفدار آن شکل و محتوای جمهوری اسلامی هستیم که هرچه بیشتر مدافع منافع خلق‌های تحت ستم ایران باشد نه هیچ چیز دیگری.»

در بیانیه این سازمان آمده است: «در اینجا بحث برسر نام جمهوری نیست، چه بسا جمهوری‌هایی که نام‌های فریبنده برخود گذاشته‌اند اما اساسی ضد خلقی دارند. اساس هر جمهوری قانون اساسی، نه نام آن است. اگر قانون اساسی جمهوری اسلامی مدافع حقوق خلق‌های ایران باشد چه کسی می‌تواند با آن مخالف باشد؟ اما آیا بدون تدوین قانون اساسی و روشن شدن محتوای کامل جمهوری می‌توان درباره آن قضاوت کرد؟»

در ادامه گفته شده است: «به اعتقاد ما قبل از هر چیز باید نمایندگان واقعی و راستین مردم برای تشکیل مجلس موسسان انتخاب شوند. این مجلس موسسان است که صلاحیت تدوین قانون اساسی و انتخاب یک یا چند نوع از جمهوری را دارد و باید آن را به نظرخواهی (رفراندوم) بگذارند. در غیر این صورت طراحان و مجریان رفراندوم عملاً مانع شرکت بسیاری از نیروهایی می‌شوند که می‌خواهد و حق دارند بدانند به چه رأی می‌دهند.»

سازمان چریک‌های فدایی خلق افزوده است: «به علاوه پیش از انجام هرگونه انتخابات باید حداقل شرایط و اوضاع و احوال مناسب برای برگزاری انتخابات فراهم باشد. بدون وجود شرایط دمکراتیک همه نیروهای انقلابی و سازمان‌‌های رزمنده نمی‌توانند آزادانه نظرات و عقاید خود را برای مردم توضیح دهند. در قسمت دیگری از بیانیه پس از اشاره عدم شرایط دمکراتیک در حال حاضر آمده است: مردم می‌خواهند بدانند محتوای جمهوری اسلامی چیست. آیا وضع آن‌ها نست به گذشته چه تفاوت‌هایی خواهد کرد. وضع کارگران چه خواهد شد، وضع دهقانان و سایر زحمتکشان ما چه خواهد شد.»

در بیانیه سازمان چریک‌های فدایی خلق تأکید شده است: «به راستی هیچ کس از محتوا و مضمون جمهوری اسلامی اطلاع ندارد. گذشته از این‌ها نحوه برگزاری رفراندوم و طرح این سوال که با جمهوری اسلامی موافقید یا خیر و اگر موافق نیستید طرفدار سلطنت شناخته خواهید شد، توهین به انقلاب خلق است.»

در پایان این بیانیه سازمان چریک‌های فدایی خلق ایران صراحتاً اعلام کرده است از آنجا که طرح سوال رفراندوم یک جانبه و مستبدانه است و دولت نیز قادر به تضمین آزادی‌های سیاسی برای همه نیروها نیست این سازمان در رفراندوم پیشنهادی دولت شرکت نخواهد کرد.


سپهبد حسین فردوست

هفت تن از مقامات پیشین دستگیر شدند

هفت تن از اعمال رژیم سابق دستگیر و زندانی شدند. شش تن از آن‌ها که هم اکنون در زندان قصر زندانی هستند عبارتند از: سپهبد حسین فردوست، رئیس بازرسی و رئیس دفتر ویژه شاه سابق و قائم مقام اسبق ساواک، علیقلی اردلان، وزیر دربار، صفی اصفیا، وزیر مشاور و قائم مقام نخست وزیر در امور اقتصادی، سناتور سرتیپ محمد علی صفاری، رئیس کمیته حمایت از مصرف کننده و رئیس اسبق شهربانی سناتور محسن خواجه نوری و ناصر یگانه، رئیس دیوانعالی کشور. امروز همچنین اطلاع داده شد که منوچهر ظلی، معاون وزارت امور خارجه در فرودگاه دستگیر شد.

مجاهدین: ما در جریان وقایع کردستان قرار نگرفته‌ایم

جنبش ملی مجاهدین طی بیانیه‌ای اعلام داشته است به هیچ وجه در جریان درگیری‌های اخیر کردستان قرار نگرفته و اصولاً هنوز هیچ دفتر و نماینده‌ای در منطقه کرستان ندارد. در این بیانیه آمده است:

«جنبش ملی مجاهدین ضمن ابراز تأسف شدید از درگیری‌ها و خونریزی‌های اخیر کردستان که منجر به قتل تعدادی از برادران عزیز کرد نیز شده است اعلام می‌دارد که به هیچ وجه در جریان این درگیری‌ها قرار نگرفته و اصولاً هنوز هیچ دفتر یا نماینده‌ای در منطقه ندارد.»

در ادامه بیانیه آمده است: «مجاهدین خلق ایران درباره مسأله کردستان مبتنی بر دفاع از حقوق حقه هم‌میهنان کرد و رفع ستم مضاعف از آنان در چهار چوب وحدت ملی و ضد امپریالیستی تمام خلق‌های ایران نیز قبلاً اعلام گردیده و اکنون امیدواریم که با ترک هر نوع مخاصمه زمینه برای اعزام نماینده ذی‌صلاح دولت آقای مهندس بازرگان به منطقه فراهم شده و در اسرع وقت چهارچوب انقلابی و مردمی مناسبی برای حل مسالمت‌آمیز مسأله‌ای که به خوبی می‌تواند به بهانه‌ی مقابله با تجزیه‌طلبی مورد سوء استفاده دشمنان انقلاب قرار گیرد تدارک دیده شود.»

این بیانیه روز ۲۸ اسفند ۱۳۵۷ توسط جنبش ملی مجاهدین صادر شده است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

براي آشنايي بيشتر از نظرات و عكس العمل هاي گروه هاي سياسي در زمان رفراندم جمهوري اسلامي، مقاله زير را بشما پيشنهاد ميكنم
http://www.mano-paltalk.net/pdf3/sar3103.htm

-- مجيد ، Apr 8, 2009

با سلام
لطفا اين روز شمار را براي سال 58 نيز ادامه دهيد (ودر صورت امكان سالهاي بعد) . آيا امكان ارائه كل مطالب سال 57 بصورت يك فايل (PDF)وجود دارد؟

-- حسيني ، Apr 8, 2009

خسته نباشید ، مثل همیشه عالی بود .

-- چپ شیرازی ، Apr 9, 2009

سلام و خسته نباشی به شما آقایان بشیرتاش و نبوی
ما ایرانیها عادت داریم هرچیو نصفه و نیمه رها کنیم و هیچ وقت عادت به ادامه کاری نداریم از شما خواهش می کنم دقیقتر و عمیقتر کاری که شروع کردید ادامه بدید تا ما نسل 57 بدبخت بفهیم حداقل در دنیای غیر تحلیل چه رخدادهای در کشور بوده و در واقع با ذهن الکن خود بتوانیم تحلیل کنیم.
با تشکر

-- pozhman_c@hotmail.com ، Apr 9, 2009

رفراندوم در زمان خودش بسیار کار بزرگی بوده انقلابیون ایران تنها انقلابیونی(در مقایسه با کوبا و روسیه و ...) بودند که پس پیروزی رفراندوم برگزار کردند و خودشان را در معرض آرای ملت گذاشتند.
این رفراندوم(علی رغم حاشیه سازی های بیهوده به اصطلاح مورخین ضد انقلاب ) به عنوان سند افتخاری در کارنامه انقلابیون ایران تا همیشه باقیست.

-- احسان پژوهنده ، Apr 9, 2009

با سلام و خسته نباشید که این مجموعه جالب و مفید را نزدیک به یک سال است در اختیار مخاطبان قرار می دهید. من زمان بوقوع پیوستن انقلاب دو ساله بودم و بالطبع چیزی یادم نمی آید، ولی با توجه به علاقه ای که به تاریخ و سیاست دارم مطالعات زیادی از منابع مختلف در خصوص حوادث و دلایل انقلاب 57 داشته ام و این بخش از سایت شما را از ابتدا بطور کامل پیگیری می کنم. معتقدم مطالبی که شما در این قسمت از سایتتان قرار می دهید، واقعی تر و بی طرف تر می باشد. لطفا این بخش را همچنان ادامه دهید، تا برای امثال بنده حقایق پس از انقلاب و چگونگی از میان برداشتن انقلابیون واقعی بیش از پیش روشنتر گردد. در ضمن استفاده از منابع دیگر همچون روزنامه انقلاب اسلامی نیز مفید خواهد بود.
پایدار و موفق باشید

-- arman ، Apr 9, 2009

با درود
چند نظر:١-شادروان داریوش فروهر از ارزش های کم نظیرِ این مرزو بوم بود، در زمان صدارت، حداقل حقوق را نُه برابر کرد، او و همسرش تمام عمر روشنفکریشان را برای وطن صرف نمودند، قبل از بقتل رسیدن بدست ناکسان رژیم ولایت مطلقه فقیه، به ایرانیان خارج از کشور پیغام داد که ایران به زندان تبدیل شده و وضعیت از زمان حملهٌ مغول نیز بدتر است و در خارج کشور هر کاری به نشانهٌ اعتراض می توانند، انجام دهند، از اعتراض در جلوی سفارت خانه های ایران، تظاهرات و غیره. روان او وهمسرش که با دشنه های خون آشامان در خانهٌ خودشان پاره پاره شدند، شاد باد. این شخصیتها بخاطر سکوت اکثریت جامعه، بی اطلاعی از امور در اثر سانسور، بی تفاوتی و تنبلی اکثریت ایرانیان در مطالعه حذف شدند.٢-پس از استقلال پاکستان، دولت انگلیس، مرز پاکستان و افغانستان را طوری تعیین کرد که باعث نزاع دائمی این دو کشور شد. قبل ازایران همین آقای ضیاء الحق در پاکستان اعلام جمهوری اسلامی کرد، ارتش و سازمان اطلاعات پاکستان به سازمان سی آی اِی آمریکا وابسته است و همینها پشتیبان طالبان و گروه القاعده هستند. این ارتش در زمان صیاء الحق و بعد باعث ناامنی دائمی در کشور افغانستان است. اتحاد جماهیر شوروی کمی دیرتر با چراغ سبز آقای خمینی به افغانستان حملهٌ نظامی کرد.٣- سازمان چریک های فدایی خلق بدرستی در آنزمان با رفراندُمِ آری یا نه مخالفت می کند و بدلیل مشخص نبودن قانون اساسی، رفراندُم را ناصحیح و مستبدانه می دانست.٤- سپهبد حسین فردوست از مسئولین درجه اول رژیم گذشته و حتی رژیم جمهوری ولایت فقیه بود، پس از فروپاشی امپراتوری انگلیس، دستگاه عظیم اطلاعات و جاسوسیِ آن به آمریکا فروخته شد. شرط واگذاری این دستگاه، دارا بودن دفتر ویژهٌ انگلیس در شعبات دستگاه اطلاعات و جاسوسی آمریکا در کشور های زیر سلطه بود. آقای فردوست مسئول این دفترِ ویژه در ایران بود. در رژیم سابق شبکهٌ تلفن ویژه ای وجود داشت که مسئولین طراز اول رژیم از آن برخوردار بودند از جمله خود شاه که به آن خط قرمز می گفتند. این شبکه در کنترلِ شخصِ آقایِ فردوست بود. او و شاه در سوئیس با هم همکلاسی بودند. زمانی که در ١٣٢٠ دولت انگلیس تصمیم به برکناری رضاشاه( بدلیل نزدیک شدن او به هیتلر) و نصب
ولیعهد محمدرضا میگیرد، آقای فردوست را مسئول کنترل او و رژیمش میکند. هیچ تصمیمِ شاه بدون اطلاع او وجود نداشت و گرفته نمی شد.مقام او، از نخست وزیر هم بالاتر بود و بهمین علت پیشنهاد نخست وزیری را نمی پذیرفت. او و آقای بازرگان فامیلی سَبَبی داشتند. ( بنقل از کتابِ پاریس و تحول انقلاب از آزادی به استبداد، نوشتهٌ آقای محمد جعفری سردبیرِروزنامهٌ انقلاب اسلامی در ایران). او در گفتگوها برای انتقال رژیم سابق دست داشت( در خفا )، بمدت طولانی در رژیم ولایت فقیه در پشت پرده نگه داشته شده و سپس محاکمه شد.
سپاسگزار محمدرضاراعی

-- Mohamed Réza ، Apr 9, 2009

آقای احسان پژوهنده! انقلاب رخداد بزرگی در آنزمان بود ولی رفراندُم آری یا نه به جمهوری اسلامی در حالیکه هنوز نمی دانستیم که
قانون اساسی این جمهوری چیست کار دقیقی نبود. آقای ابراهیم یزدی چند سال پیش اظهار کردند که رأی آری یا نه به جمهوری اسلامی پیشنهاد خودش به آقای خمینی بود. هرچند که در پاریس آقای خمینی از دموکراسی و جمهوری دموکراتیک اسلامی در مقابل جهانیان صحبت می کرد و خیلی ها آن صحبت ها را تضمین برای حکومت مردم و دموکراسی می دانستند ولی بد قولی های پی در پی آقای خمینی و بلافاصله مرز بین خودی و غیر خودی قائل شدن و همچنین انقلاب را به روحانیون مربوط کردن و نه دیگران می بایستی زنگ خطر را گوششان بصدا در می آورد خصوصاً که از ٥ مرداد ماه ١٣٥٧ در نجف آقای خمینی رهبری را حق انحصاری روحانیت اعلام کرده و سایر جناحها وشخصیتها را طرد و صریحاً اظهار داشته بود« نهضت مقدس اخیر ایران که ابتداء شکوفائیش از ١٥ خرداد ٤٢ بود صد در صداسلامی است و تنها بدست توانای روحانیون با پشتیبانی ملت مسلمان و بزرگ ایران پی ریزی شد. و برهبری روحانیت بی اتکاء به جبهه ای یا شخصی یا جمعیتی اداره شده و می شود و نهضت ١٥ ساله چون اسلامی است بی دخالت دیگران در امر رهبری که از آن روحانیت است ادامه دارد و خواهد داشت»( بنقل از کتاب انقلاب ایران در دو حرکت بقلم آقای بازرگان). این اعلامیهٌ حاکمیت انحصاری روحانیت و طرد سایر جناحها، نهضت آزادی خارج از کشور را به تحیّر و تأسف انداخته و از آقای خمینی خواهان رفع ابهام شدند و آقای خمینی در جواب به دلجویی از آنها پرداخت و گفت منظور من نهضت آزادی نبوده است. آقای خمینی شورای انقلاب را در خفا و با حداقل شش شرط زیر تشکیل داد:١-عضو شورای جبهه ملّی نباشند ٢- از طیف آقای علی شریعتی نباشند ٣-از طیف مجاهدین نباشند ٤- مسائل طرح شده و اسامی افراد
مستور و مکتوم باقی بماند ٥-تابع نظر آقای خمینی باشند ٦- از طرفداران آقای مصدق نباشند (بنقل از کتاب تقابل دو خط یا کودتای خرداد
١٣٦٠ بنوشتهٌ آقای محمد جعفری). با این اوصاف گروه ها و سازمان های سیاسی باید دقت بیشتر در مورد رفراندُم میکردند. از اصطلاح مورخین ضد انقلاب استفاده کردید که در جواب شما می گویم اگر معیار انقلاب، اعلامیهٌ جمهوری اسلامی باشد که در همان پاریس به فارسی و زبانهای دیگر منتشر شد و سند انقلاب ماست و بر همان اساس مردم انقلاب کردند، آقای خمینی و روحانیت همکار او و حزب جمهوری اسلامی و رژیم فعلی همه ضد انقلاب می شوند.
محمدرضاراعی

-- Mohamed Réza ، Apr 9, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)