تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
سی سال پیش در چنین روزی

درگیری گسترده در دانشگاه‌های تهران

سید ابراهیم نبوی

چهارشنبه ۱۰خرداد ۱۳۵۷ برابر با 31 می ۱۹۷۸


تظاهرات و زدوخورد شدید در خوابگاه دانشجویان

در ساعت ۱۰ شب گذشته، دخترانی که در خوابگاه دانشجویی امیرآباد شمالی ساکن بودند، با دادن شعارهای ضد حکومتی از خوابگاه بیرون آمدند و در محوطه جلو خوابگاه به تظاهرات پرداختند.

به‌تدریج و با پیوستن دانشجویان پسر، تعداد تظاهرکنندگان به بیش از ۲۰۰ تن رسید. این تظاهرات تا ساعت ۳ بامداد ادامه داشت و در طی آن دانشجویان با پرتاب سنگ به مقابله با ماموران انتظامی و گارد پرداختند.

در این تظاهرات تعدادی از دانشجویان و ماموران مجروح شدند. ماموران مدتی از عبور و مرور وسایل نقلیه جلوگیری کردند و خیابانهای اطراف خوابگاه را که از سنگ و آجر و چوب پر شده بود پاک کردند. در طی این تظاهرات دانشجویان، درها، شیشه‌ها، صندلی‌ها، نیمکت‌ها و تختخواب‌های خوابگاه را نیز شکستند.

گسترش دامنه تظاهرات و زدوخوردها به خیابان‌های تهران

در ساعت ۱۱ صبح نیزعده‌ای از دانشجویان دانشگاه تهران، که در خیابان‌های پیرامون دانشگاه دست به تظاهرات زده بودند، با پرتاب سنگ به سینما پارامونت حمله کردند و با چوبدستی شیشه‌های سینما را شکستند. ماموران که در خیابان‌ها آماده مقابله با تظاهرکنندگان بودند، عده‌ای را دستگیر کردند.

در نزدیکی ظهر دامنه تظاهرات ضد حکومتی به میدان ولیعهد کشیده شد. در میدان ولیعهد نیز تظاهرکنندگان با برخورد ماموران انتظامی روبرو شدند که در نتیجه آن تعدادی دستگیر و چند تن نیز دستگیر شدند.

بعدازظهر دیروز نیز تعدادی دیگر در خیابان شاهرضا، مقابل دانشگاه اجتماع کرده و به دادن شعارهای ضد حکومتی پرداختند. تلاش ماموران انتظامی برای متفرق کردن این عده با مقابله تظاهرکنندگان روبرو شد که به‌طرف ماموران انتظامی، سنگ و پاره آجر پرتاب کردند.

در این گیر و دار به چند مغازه خساراتی وارد شد. عده‌ای از دانشجویان پلی تکنیک نیز پس از حمله به ناهارخوری دانشکده و شکستن شیشه‌ها و میزهای آن وشکستن شیشه‌های ساختمان‌های دانشکده به سوی در شمالی دانشکده رفتند و کیوسک نگهبانی را به آتش کشیدند.

پس از دخالت ماموران گارد، دانشجویان از نرده‌های دانشکده خود را به خیابان رشت رساندند وسپس با دادن شعارهای ضد حکومتی وارد خیابان پهلوی شده و شیشه‌های بانک صادرات نبش خیابان تخت جمشید را خرد کردند. این عده در پیشروی خود به سینما رادیو سیتی نیز حمله کردند. تظاهرات دانشجویان پلی تکنیک تا ساعت ۱۲ ادامه داشت.

شاه: نخواهیم گذاشت این مملکت تحویل خارجی بشود

محمدرضا شاه طی مصاحبه‌ای با خبرنگاران داخلی در مشهد و با اشاره به ناآرامی‌های اخیر گفت: «این‌ها تراکت و شبنامه پخش می‌کنند و می‌گویند که ما چریک‌های فدایی خلق هستیم و باید با قیام مسلحانه تکلیف این مملکت را روشن بکنیم. ولی تا من، وطن‌پرستان و قوای مسلح هستند، نخواهیم گذاشت این مملکت تحویل خارجی بشود.»

شاه در قسمتی دیگر از مصاحبه‌اش بدون نامبردن از نیروهای ملی به آنان حمله کرد و گفت: «کسانی که به سلامتی پیشه‌وری باده نوشیدند، کسانی که در برگشت آذربایجان کوچکترین سهمی نداشتند، کسانی که مملکت را به ۲۵ مرداد رساندند، حاضر بودند که نفت را با ۵۰ درصد تخفیف به خارجی بفروشند، که گفتم نتیجه‌اش به‌مراتب از قرارداد «گس گلشاییان» بدتر است.

کسانی که در ۲۵ مرداد با توده‌ای‌ها ائتلاف کردند و همان توده‌ای‌ها در قسمت نظامیش، مدارکی به‌دست ما آمد که دو هفته بعد توده‌ای‌ها این‌ها را از میان می‌بردند. این‌ها هم نمی‌دانم با چه رویی شروع کردند به صحبت کردن.

اگر ما وطن‌پرستان نتوانیم این مملکت را حفظ کنیم، این مملکت یکپارچه می‌رود به یک سمت، آن‌هم نه سمت این‌ها. فقط راهی که هست رفتن به سوی توده‌ای‌هاست.

این است که من تعجب می‌کنم که چطور ممکن است یک مملکتی از یک طرفی آنقدر ترقی بکند و این اصول، ۱۹ ماده تا به‌حال، شاید بعد باز هم باشد، برای پیشرفت این مملکت وضع شده باشد و بطور یقین اگر ما کار بکنیم، به تمدن بزرگ می‌رسیم، یک عده اینطور گمراه و بدبخت باشند.»

شاه در قسمتی دیگر از مصاحبه‌اش و با اشاره غیر مستقیم به کشورهای خارجی گفت: «منشاء این تحریکات مسلما دو جاست.» خبرنگار سوال کرد: «همان‌ها که جنگ جهانی دوم اینجا بودند؟»

شاه گفت: «دو جاست، منتها یکی از آن دو اشتباه می‌کند. برای اینکه سرنخ بعد اگر اتفاقی بیافتد، فقط به یک سمت خواهد رفت.»

شاه در قسمتی دیگر از مصاحبه‌اش و با اشاره به نگرانی‌های مردم به علت تشنجات اخیر گفت: «شنییده‌ام که بعضی از ایرانی‌ها ترسشان برداشته، خودشان با هر چه دارند، از این مملکت می‌روند. معلوم نیست برای چه می‌ترسند.

اولا چه لطفی دارد که اگر در یک جای دیگری زندگی بکند، خوب هم زندگی بکند، اما یک ایرانی آواره‌ای باشد، چه لطفی دارد؟ اینرا من نمی‌فهمم. ولی ممکن است یک عده‌ای را وحشت گرفته باشد.»

شاه ایران افزود: «ممکن است دولت مقتدر باشد، اما همه‌اش نمی‌شود روی این حساب کرد. باید ملت هم راجع به این چیزها کاملا آشنا بشود.»

26 ایرانی در عربستان سعودی آزاد شدند

امیر فهد، ولیعهد عربستان سعودی، دستور آزادی ۲۶ ایرانی را که در آن کشور به‌جرم حمل مواد مخدر زندانی شده بودند، صادر کرد. امیر فهد براساس روابط صمیمانه‌ای که بین عربستان سعودی و ایران برقرار است، این دستور را صادر کرده است.

ایرانیان آزاد شده ۲۶ نفر هستند که اگر قوانین عربستان درباره آنها اجرا می‌شد، هریک بین ۲ تا ۱۲ سال به زندان محکوم می‌شدند.

اردشیر محصص، عارفنامه ایرج و تابلو موزیکال عشقی را تصویرسازی می‌کند

اردشیر محصص، کاریکاتوریست ایرانی که چندی قبل به تصویرسازی شعر «موش و گربه» عبید زاکانی پرداخت، اعلام کرد که می‌خواهد «عارفنامه» ایرج میرزا و «تابلو موزیکال» عشقی را مصور کند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)