تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
سی سال پیش در چنین روزی

وزیر اقتصاد شاه: تورم کاهش خواهد یافت

سید ابراهیم نبوی

پنجشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۵۷ برابر با اول ژوئن ۱۹۷۸ میلادی

ادامه درگیری‌های شدید در خوابگاه دانشجویی و خیابان‌های اطراف

در پی ناآرامی‌های دو روز گذشته، در ساعت 9 و 30 دقیقه امروز نیز بار دیگر دانشجویان در حالی که شعارهای ضد حکومتی می‌دادند، به خرد کردن شیشه‌ها و ایجاد خرابی‌هایی در خوابگاه‌های شماره‌ی ۱۱، ۱۶ و ۱۷ پسران دست زدند که در پی آن گارد دانشگاه با ورود به محوطه خوابگاه به مقابله با دانشجویان پرداختند.


دانشجویان نیز با آهن‌پاره، شیشه‌های شکسته و سنگ به مقاومت در برابر افراد گارد دست زدند. در این درگیری‌ها پلیس از گاز اشک‌آور استفاده کرد. دامنه تظاهرات همچون روزهای گذشته به خیابان‌های اطراف خوابگاه کشیده شد.

ساخت بزرگراه‌های جدید در تهران

با احداث یک بزرگراه شمالی، جنوبی جدید در رفت و آمد وسایل نقلیه بین تهران و شهرری تسهیلاتی فراهم می‌شود. این بزرگراه که «شیخ صدوق» نام دارد، ابتدا تا کوی نهم آبان ادامه یافته و سپس به طرف جنوب شرقی تغییر جهت داده و پس از برخورد با خیابان رزم‌آرا به طرف کوه‌های بی‌بی‌ شهربانو امتداد مسیر می‌دهد.

این بزرگراه که دارای چهار خط رفت و برگشت اتومبیل‌های سنگین و اتوبوس خواهد بود، در واقع پل ارتباطی است بین تهران و شهرری که مقداری از آن در اراضی ورامین ساخته خواهد شد. قرار است ساخت این بزرگراه هفت سال دیگر به مراحل اجرایی برسد.

آیت‌الله مدرس شتربانی درگذشت

آیت‌الله حاج شیخ صادق مدرس شتربانی، یکی از مجتهدین طراز اول تبریز، در سن 95 سالگی درگذشت. در تشییع جنازه این مجتهد تبریزی هزاران نفر از مردم تبریز، گروهی از علمای این شهر و تنی چند از مقامات محلی شرکت داشتند. وی امام جماعت مسجد آقا حجت تبریز بود.

اعلام جرم وایزمن گاد علیه نادیا

صبح امروز وکیل یک بوتیک‌دار به نام وایزمن گاد علیه طوبی پارسانسب معروف به «نادیا»، رقاصه کاباره‌های تهران اعلام جرم کرد. این بوتیک‌دار در شکواییه‌اش که تقدیم دادسرای تهران کرد، مدعی شد که از اول جدایی نادیا از همسرش با او طرح دوستی ریخته و در این مدت کلیه مخارج دو فرزند و پدر «نادیا» را تامین کرده است.

وی گفت در طول این مدت پنجاه هزار تومان جواهرات برای نادیا خریده است. وایزمن گاد گفت: نادیا از دوستی با من سوء استفاده کرده و در این مدت از من تعدادی چک به تاریخ یک سال و نیم قبل گرفته و حالا تهدید کرده است اگر معادل چک‌های موجود به او پول ندهم، کلیه چک‌ها را به اجرا خواهد گذاشت.

قرار است نادیا به دادسرا احضار شده و تحقیقات آغاز شود.

وزیر اقتصاد: تورم کاهش خواهد یافت

محمد یگانه، وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد: کمبودها و تنگناها تا حدودی از میان رفته و انتظار می‌رود رشد تولید در کشور به میزان ۱۲ تا ۱۴ درصد که یکی از بالاترین رشدهای جهانی است برسد.

وی گفت که ما در سال گذشته میزان اتکای بودجه به نفت را که قبلا ۷۱ درصد بود، به ۶۰ درصد رساندیم و امسال بودجه ما فقط ۴۹ درصد به نفت وابسته است.

وزیر اقتصاد گفت: در مردادماه پارسال قیمت‌ها ۳۱ درصد از سال قبل بالاتر رفت، اما آمار اخیر بانک مرکزی نشان می‌دهد که از فروردین امسال (۱۳۵۷) میزان تورم کاهش یافته و به ۱۵ درصد رسیده است.

تهران فقط ۷۵ هتل دارد

روزنامه اطلاعات نوشت: تهران بزرگ با حدود پنج میلیون نفر جمعیت فقط ۷۵ هتل دارد که از این تعداد پنج هتل دولوکس هستند (هیلتون، اینتر کنتینانتال، آریا شرایتون، پاک هتل و اینترناسیونال).

همچنین در تهران چهاره هتل چهار ستاره وجود دارد (سمیرامیس، کینگز، رویال گاردن، ویکتوریا، امپریال، ورسای، مرمر، تهران تاور، تهران پالما، کمودور، نیونادری، اکسلسیور و هتل سینا) و یازده هتل چهار ستاره نیز وجود دارد (هتل اوین، رودکی، کنتینانتال، کاسپین، الیزابت، کیان، میامی، شهیاد، آتلانتیک، نادری و آمباسادور).

در این نوشته قیمت گران‌ترین اتاق‌ها به میزان ۳۸۰۰ ریال برای اتاق یک نفره و ۴۲۰۰ ریال برای اتاق دو نفره مربوط به هتل‌های هیلتون، اینتر کنتینانتال و آریا شرایتون نوشته شده است.

حقوق استادان دانشگاه آریامهر قطع شد

پروفسور مهران، رییس دانشگاه آریامهر گفت حقوق استادان غایب دانشگاه آریامهر قطع شده است و این امر تا حضور مجدد استادان بر سر کلاس‌های درس ادامه خواهد داشت.

استادان کادر آموزشی این دانشکده مدتی است که به‌عنوان اعتراض به انتقال دانشگاه آریامهر به اصفهان در کلاس‌های درس حاضر نمی‌شوند. چند تن از استادان دانشگاه آریامهر اظهار داشتند که قطع حقوق‌شان غیرقانونی است و تا لحظه‌ای که حکم اخراجی به آنها نداده‌اند، کسی حق قطع حقوق ماهیانه‌شان را ندارد.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)