تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
سی سال پیش در چنین روزی

سینما کسری آتش گرفت و دو نفر کشته شدند

سید ابراهیم نبوی
nabavi@radiozamaneh.com

دوشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۵۷ برابر با ۲۰ ژوئن ۱۹۷۸ میلادی


در حریق سینما کسری دو تماشاچی خفه شدند

سینما کسری در یک حریق آتش گرفت. این سینما که در تقاطع خیابان بهار و شاهرضا قرار دارد، به علت نامعلومی دچار حریق شد و خساراتی در آن به بار آمد.

این آتش‌سوزی زمانی رخ داد که تعداد زیادی تماشاگر مشغول دیدن فیلم بودند. در این حادثه دو جوان جانشان را از دست دادند و تعداد زیادی مجروح شدند. مأموران آتش نشانی پس از هفت ساعت آتش را خاموش کردند.

همکاری ژاپن با ایران در کشتی‌سازی

بر اساس گفت و گوهایی که میان شرکت کشتی‌سازی خلیج فارس و مؤسسات کشتی‌سازی ژاپن در جریان است، این کشور در اجرای طرح کشتی‌سازی با ایران همکاری می‌کند.

در حال حاضر عملیات ساختمانی بزرگ‌ترین مجتمع ساخت و تعمیر کشتی برای تولید کشتی تا ظرفیت ۴۵ هزار تن و تعمیر نفت‌کش‌های غول‌پیکر تا ظرفیت ۵۰۰ هزار تن در بندرعباس وارد مرحله نهایی شده است.

این کارخانه هم‌اکنون کار تولید انواع کشتی‌های کوچک از قبیل یدک‌کش، لندینگ کرافت، دوبه و قایق ماهیگیری را تا ظرفیت دو هزار تن آغاز کرده و بر اساس طرح دیگری که برای ساخت کشتی‌های بزرگ‌تر به مورد اجرا گذاشته شده، به زودی این کارخانه قادر خواهد بود در مرحله اول کشتی‌های تجاری تا ظرفیت ۲۰ هزار تن و در مرحله دوم، کشتی‌های تا ظرفیت ۴۵ هزار تن بسازد.


کاخ داریوش اول بازسازی می‌شود

ترمیم و بازسازی کاخ داریوش اول در شوش که ساختنش در حدود ۵۲۰ سال پیش از میلاد مسیح آغاز شد، انجام می‌شود. باستان‌شناسان پس از ۱۰ سال کار مطالعاتی روی این کاخ، به نقشه اصلی آن پی بردند و می‌دانند که این کاخ نیز مانند پاسارگاد و تخت جمشید دارای سه جزء است: دروازه ای که به کاخ منتهی می‌شود، خانه پادشاه و آپادانا که تالار باریابی است.

قرار است در بازسازی کاخ و قسمت‌های مختلف آن، دیوارها فقط به ارتفاع ۷۰ سانتی‌متر بالا برده شود تا به بینندگان تصویر روشنی از طرح کاخ داده شود. هم‌چنین قرار است ماکت این کاخ نیز تهیه شده و در موزه آن نگهداری شود.

باستان‌شناسان هم‌چنین قصد دارند بعضی از ستون‌های هفتاد و دوگانه کاخ را که ۳۶ تای آن‌ها در تالار آپادانا و ۳۶ تای دیگر در بیرون بوده، بازسازی کنند.

دانشجویان علم و صنعت به پرداخت پول ثبت‌نام اعتراض کردند

دانشجویان دانشگاه علم و صنعت به پرداخت مبلغ ۱۰۰۰ ریال بابت ثبت‌نام مجدد برای دوره تابستانی اعتراض کردند. به گزارش کیهان، برخی از دانشجویان نیز از ثبت‌نام خودداری کردند.

دانشجویان طی نامه‌ای ضمن اشاره به رایگان بودن تحصیلات در قانون، یادآور شدند مبلغ ۱۰۰۰ ریال با توجه به بودجه دانشگاه‌ها نمی‌تواند برای دولت اهمیتی داشته باشد؛ در حالی که برای دانشجویان قابل توجه است.

شورای آموزشی دانشکده علم و صنعت نیم‌سال دوم این دانشکده را به دلیل ناآرامی‌های پی در پی منحل اعلام کرد. این شورا برای جبران بعضی دروس عقب‌افتاده تصمیم به دایر کردن دوره تابستانی گرفت.


تصویری از ستون طنز هادی خرسندی در روزنامه اطلاعات ۱۸ خرداد سال ۱۳۵۷. علی‌رغم جذاب بودن این مطلب، به دلیل طولانی بودن آن، از خیر گذاشتن آن در این صفحه گذشتیم.

طنزنوشته هادی خرسندی از لندن: آزادی زندانیان

مطابق خبر روزنامه مسئولان چاپ و تکثیر سؤالات کنکور و کارگران چاپ‌خانه‌ای که سؤالات کنکور در آن‌جا چاپ شده بود، بعد از چند هفته که به خاطر درز نکردن سؤال‌ها در چاپخانه زندانی بودند، روز جمعه گذشته طی مراسمی آزاد شدند.

در این مراسم معاون وزارت علوم و رییس سازمان سنجش آموزش کشور از زحمات آنان سپاسگزاری کردند و از این‌که مدتی آن‌ها را زندانی کرده بودند، پوزش خواستند.

همان طور که خوانندگان عزیز اطلاع دارند، این اولین باری نیست که یک عده را به عنوان «بچاپ بچاپ» زندانی می‌کنند و بعد از مدتی، با تشکر و معذرت‌خواهی، آزادشان می‌کنند. این برنامه هر سال اجرا می‌شود و تعجب هم ندارد.

یک ایرانی و یک آمریکایی همدیگر را با چاقو مجروح کردند

به نوشته روزنامه اطلاعات ۳۰ خردادماه ۱۳۵۷ یک آمریکایی و یک ایرانی در یک درگیری با چاقو همدیگر را مجروح کردند. به نوشته روزنامه اطلاعات، مأموران کلانتری پنج تهران جوان ۲۵ ساله‌ای به نام حمید که یک مهندس آمریکایی ۴۲ ساله‌ای به نام «لی» را در خانه‌اش مجروح کرده بود، دستگیر شد.

خبر روزنامه اطلاعات به این شرح حاکی است «مهندس آمریکایی مدعی شد در قسمت باریک هتل با جوان ۲۵ ساله که حمید نام دارد، آشنا شده و سپس بنا به پیشنهاد حمید به خانه او رفتند. در آن‌جا حمید او را با چاقو تهدید کرد که اگر کلیه موجودی خود را به او ندهد، کشته خواهد شد.

از سوی دیگر حمید مدعی شد با «لی» سابقه آشنایی قبلی دارد و شب حادثه هر دو برای صرف مشروب به منزل «لی» رفتند. در منزل، لی از او تقاضای نامشروع کرد و همین موضوع باعث درگیری بین آن دو شد.»

به نوشته این روزنامه، هر دو نفر به اداره پزشکی قانونی معرفی شدند. پزشکی قانونی برای لی مدت دو هفته و برای حمید ۱۲ روز طول درمان تعیین کرد. مأموران سپس آن دو را به دادسرای تهران فرستادند.

با تشخیص شعبه چهار دادسرای تهران، بازپرس پس از بازجویی حمید را به اتهام ایراد ضرب و جرح با قرار لازم زندانی کرد و مهندس آمریکایی آزاد شد.


شورشیان ظفار مجدداْ فعال شدند

شورشیان ظفار که در سال ۱۹۷۵ با کمک دولت ایران سرکوب شده بودند، بر اساس گزارش‌های مسافرانی که از عمان به ایران سفر می‌کنند، مجدداً فعال شدند. گفته شده است که این شورشیان در جمهوری دموکراتیک خلق یمن که با ظفار هم‌مرز است، خود را سازمان می‌دهند.

به گزارش کیهان، دولت یمن جنوبی به شورشیان ظفار قول داد که از آنان در برابر دولت عمان حمایت کند و هم‌چنین خواستار خروج نیروهای ایران که در عمان به سرکوب شورشیان مخالف دولت می‌پردازند، شد.

شورشیان ظفار در اطلاعیه‌ای که در عدن منتشر کردند، مسئولیت قتل پنج انگلیسی را در یکی از سواحل عمان در ۴۰ کیلومتری شهر سلاله (مرکز ایالت ظفار) بر عهده گرفتند.

شورشیان ظفار که مورد حمایت یمن جنوبی و کشورهای کمونیست هستند، قبلاً بر بخش وسیعی از استان ظفار تسلط داشتند که توسط نیروهای انگلیسی و ایرانی سرکوب شدند.

سلطان قابوس، سلطان عمان در مصاحبه با هفته نامه «کوریه دلا سرا» گفت: «شوروی، کوبا و یمن جنوبی مسئول وضع جاری شاخ آفریقا هستند.» وی گفت: «یمن جنوبی هم اکنون به یک پایگاه شوروی تبدیل شده است.»

سلطان قابوس از تهدید مستقیمی که شوروی برای کشورهای مستقل منطقه به وجود آورده است، ابراز نگرانی کرد.

Share/Save/Bookmark

از خوانندگان این ستون دعوت می‌کنم نظراتشان را برای بهتر شدن مطالب این ستون حتماً بنویسند، و چنان‌چه خبری برای درج در این ستون دارند، برایمان ارسال کنند.
ابراهیم نبوی

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)