تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
سی سال پیش در چنین روزی

سپهبد مقدم رییس سازمان امنیت شد

سید ابراهیم نبوی

چهارشنبه، هفدهم خرداد ۱۳۵۷ برابر با هفتم ژوئن ۱۹۷۸


سپهبد ناصر مقدم رییس سازمان امنیت شد

رییس سازمان امنیت کشور تغییر کرد و سپهبد ناصر مقدم جانشین ارتشبد نصیری شد. به نوشته کیهان هوایی سپهبد ناصر مقدم که به سمت معاون نخست وزیر و رییس تازه سازمان اطلاعات و امنیت کشور (ساواک) به شاه معرفی شده است، تحصیلات نظامی خود را در دانشکده افسری و دانشگاه جنگ و فرماندهی عالی ستاد مشترک به پایان رسانده است.

وی علاوه بر تحصیلات نظامی، فارغ‌التحصیل رشته حقوق قضایی از دانشگاه تهران است. وی مدتی در نیروی زمینی و سپس در دفتر ویژه اطلاعات کار می‌کرد و آخرین شغل وی رییس اداره دوم ستاد بزرگ ارتشتاران بود.

به لایحه انتخابات هفت رای کبود و ۱۴ رای ممتنع داده شود

به گزارش روزنامه اطلاعات ۱۷ خرداد ماه، دیروز برای اولین بار در تاریخ مجلس، به جای رای‌گیری با قیام و قعود از دادن رای کبود و موافق و ممتنع استفاده شد. این رای‌گیری در مورد لایحه انتخابات کشور انجام گرفت.

نصر اصفهانی، وزیر کشور گفت: هدف از تدوین لایحه انتخابات به‌صورتی که تقدیم مجلس شده است، بالا بردن سطح مشارکت مردم و تضمین‌هایی است تا انتخابات از هرگونه دخالت و تقلب به دور باشد.

وزیر کشور افزود: نظر دولت این است که هر کسی از افراد ملت ایران که واجد شرایط قانونی باشد، می‌تواند داوطلب نمایندگی در مجلس شود و هیچ مانعی ندارد.

پس از طرح این لایحه ۱۴ نماینده به آن رای ممتنع و هفت نفر رای کبود (مخالف) دادند. اسامی نمایندگان مخالف عبارت است از: پزشک‌پور (خرمشهر)، دکتر حسن طبیب (بوشهر)، پرویز ظفری (نهاوند)، یزدی (اردکان)، اخلاق‌پور (آبادان)، دکتر داریوش شیروانی (تهران)، مظهری (کرمان).

دولت طرح دگرگونی دانشگاه‌ها را تصویب کرد

هیات وزیران در جلسه‌ای که به ریاست جمشید آموزگار، نخست وزیر تشکیل داد، طرح دگرگونی‌های اساسی در آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها را تصویب کرد.

به گزارش روزنامه اطلاعات داریوش همایون سخنگوی دولت و وزیر اطلاعات و جهانگردی ضمن اعلام این تصمیمات گفت: طرح غیر متمرکز کردن کار وزارت آموزش و پرورش تصویب شد و به مجلس تقدیم می‌شود. بر اساس این لایحه استان‌ها آزادی عمل بیشتری برای اجرای طرح‌های خود خواهند داشت.

وی در مورد دانشگاه‌ها گفت: بر اساس تصمیمی که گرفته شده است، دانشگاه‌ها و موسسات عالی استقلال می‌یابند و هیات‌های امناء با اختیارات بالا دانشگاه‌ها را اداره می‌کنند. همچنین وزارت علوم نیز منحل می‌شود و شورایی برای هماهنگی اداره دانشگاه‌ها تشکیل می‌شود.

روز «سکوت باشکوه» برگزار نشد

داریوش همایون، سخنگوی دولت جمشید آموزگار در پاسخ به سووال یکی از خبرنگاران در مورد برگزاری روز «سکوت با شکوه» از سوی مخالفان گفت: در اعلامیه‌ها گفته شده بود که امروز روز سکوت باشکوه است، ولی ما امروز شاهد همهمه باشکوه کار بودیم و دیدیم که مردم بدون توجه به این شایعات کارشان را انجام می‌دهند و از سکوت باشکوه خبری نبود.

مذاکرات مهم شاه و نخست وزیر هند

موراجی دسای، نخست وزیر هند که دیروز سر راه خود به نیویورک وارد تهران شده بود، پس از این که مورد استقبال امیرعباس هویدا، وزیر دربار قرار گرفت برای ملاقات از فرودگاه مستقیما به کاخ نیاوران رفت. به گزارش روزنامه اطلاعات و کیهان هوایی، این ملاقات از قبل تدارک دیده شده و به مساله افغانستان مربوط بود.

واچ پای، وزیر خارجه هند در مورد این دیدار گفت: شاهنشاه ایران به شدت خواستار حفظ ثبات ناحیه و گسترش همکاری‌های منطقه‌ای هستند.

در دیدار امروز مسایل فی‌مابین ایران، هند و پاکستان مطرح شد. پاکستان با هند اختلافات قدیمی دارد، اما از بدو استقلال به عنوان کشور دوست از حمایت‌های وسیع و علنی ایران برخوردار بوده است. کوشش ایران این است که مشکلات بین هند و پاکستان را حل کند تا منطقه از ثبات سیاسی بیشتری برخوردار شود. به همین دلیل برنامه جاده ترانزیت ایران و پاکستان در نظر گرفته شد، ولی هنوز طرفین به تصمیم نهایی در این مورد دست پیدا نکرده‌اند.

به گزارش روزنامه اطلاعات، توسعه روابط دو کشور به خصوص در زمینه همکاری اتمی و بازرگانی و سرمایه‌گذاری بخشی دیگر از مذاکرات دسای در تهران است.

تغییر قوانین دادرسی و کیفر ارتش

وزیر دادگستری امروز در یک مصاحبه مطبوعاتی گفت: قوانین دادرسی و کیفر ارتش تغییر می‌کند.
وی در مورد دادگاه‌های نظامی گفت: متهمان دادرسی نیروهای مسلح معمولا کسانی هستند که به اتهام اقدامات علیه امنیت مملکت تحت تعقیب قرار گرفته‌اند و بنا براین اقتضا دارد که نهایت مراقبت از جهت کشف جرم و دستگیری شرکاء و معاونان مجرم به عمل آید و ضمن دادرسی نیز همین مراقبت دنبال گردد. طبعا کیفیت دادرسی تفاوت پیدا می‌کند و این امر در همه جای دنیا معمول است و منحصر به کشور ما نیست.

وی افزود: در عین حال اقتضا دارد که جهت دسترسی به وکیل غیر نظامی یا به‌طور کلی شرکت وکیل در مرحله بازپرسی امکان بیشتری داشته باشند. وی گفت که قرار است محدودیت‌های موجود کاهش پیدا کند تا وکلا بتوانند وکالت متهمان دادگاه‌های نظامی را بپذیرند.

وی گفت: همچنین قرار است وکلای متهم که تا پیش از این فقط در مرحله آخرین دفاع می‌توانستند متهم را ببینند، در مراحل بازپرسی نیز بتوانند وکالت خود را انجام دهند.

عبدالمجید مجیدی از ریاست جناح پیشرو استعفا داد

دیروز عبدالمجید مجیدی استعفای خود را از سمت هماهنگ‌کننده جناح پیشرو در حزب رستاخیز تسلیم کرد. چندی قبل هوشنگ انصاری نیز از سمت هماهنگ‌کننده جناح سازنده حزب رستاخیز استعفا کرده بود.

مجیدی در مورد استعفای خود گفت: اکنون که شورای مرکزی و هیات اجرایی حزب انتخاب شده است، به جاست که هماهنگ‌کننده جناح پیشرو نیز از سوی همان کنفرانس عمومی انتخاب شود.

وی توضیح داد که به خاطر انجام وظیفه در خدمت به پیشگاه علیاحضرت شهبانو از قبول هر نوع مسوولیت در جناح خودداری می‌کند.

برای تعیین جانشین مجیدی کمیته زیر تشکیل شد: خانم برومند نماینده مجلس شورای ملی، دکتر مهربانی پزشک، سالارجاف کشاورز و نماینده مجلس، دکتر سوادکوهی قاضی و نماینده مجلس، پرفسور یغمایی استاد دانشگاه و پزشک، ابوالحسن عاملی فرهنگی و نماینده مجلس، امین زاده دانشگاهی، عبدالمجید مجیدی، سید کلال نماینده مجلس، سناتور فاضل سرجویی، غلامرضا کیانپور وزیر دادگستری. (به نقل از اطلاعات خارج از کشور، ۱۷ خرداد ۱۳۵۷)

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)