تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
سی سال پیش در چنین روزی

هفت گنبد نظامی و هشت نیروگاه اتمی

سید ابراهیم نبوی
nabavi@radiozamaneh.com

جمعه 12 خرداد 1357 برابر با دوم ژوئن 1357


خوبگاه دانشجویان در کوی امیر آباد تعطیل شد

در پی ناآرامی‌های چند روز گذشته در خوابگاه دانشجویی امیرآباد که منجر به ویرانی بخش بزرگی از خوابگاه‌های دانشجویان شده است، کوی دانشجویان تعطیل شد و از ورود دانشجویان به کوی جلوگیری می‌شود.

یک مقام دانشجویی گفت: دانشجویان دختر که به سبب تعطیلی اتفاقی کوی دانشگاه، امکان رفتن به شهرستان خود را نداشتند به سرپرستی کوی دانشگاه مراجعه کردند و به‌طور موقت در محل دیگری اسکان داده شدند.

او یادآور شد که درس در تمام دانشکده‌های دانشگاه تهران تمام شده است و هفته جاری دانشگاه برای برگذاری امتحان ورودی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در اختیار سازمان سنجش قرار می‌گیرد و به همین دلیل تعطیل خواهد بود، اما دانشجویانی که امتحان دارند می‌توانند با در دست داشتن کارت دانشجویی به دانشکده خود مراجعه کنند.

خرید هشت نیروگاه اتمی از آمریکا

ایران آمادگی خود را برای شرایط کنترل شدید مواد هسته‌ای قابل استفاده برای ساختن بمب اتمی از طریق انجام ندادن عمل بازیافت مجدد اعلام کرد. به موجب گفته منابع آگاه به موجب این شرایط ایران بدون موافقت آمریکا عمل بازیافت مجدد را در مورد اورانیوم مورد استفاده در رآکتورهای ساخت آمریکا، انجام نخواهد داد.

همزمان با این موافقت‌ها، راه برای خرید هشت رآکتور اتمی ساخت آمریکا که مذاکرات آن از دو سال پیش ادامه دارد، هموار شد.


نادر نادرپور در ایام جوانی

نادر نادرپور در حال ساخت «هفت گنبد» نظامی

تلویزیون ملی ایران، در حال تهیه مجموعه تلویزیونی جدیدی با برداشت آزاد از «هفت گنبد» نظامی است. این مجموعه در چهار قسمت یک ساعته ساخته می‌شود. دو قسمت اول این مجموعه با نام‌های «گنبد زرد» و «گنبد سبز» به کارگردانی نظام فاطمی و فیلمبرداری احسانی تهیه شده است و دو قسمت دیگر با عنوان «گنبد سپید» و «گنبد سیاه» آماده فیلمبرداری است. این مجموعه تلویزیونی زیر نظر نادر نادرپور و به طریقه رنگی ساخته می‌شود.

سفارش 12 کشتی جنگی به فرانسه

آدمیرال هانری داریو فرمانده ناوگان دریایی فرانسه در اقیانوس هند با نمایندگان مطبوعات در تهران دیدار و مصاحبه کرد. این مصاحبه در ستاد فرماندهی نیروی دریایی ایران برگزار شد و در آن نماینده سفارت فرانسه و همراهان آدمیرال داریو حضور داشتند.

وی در این مصاحبه گفت: تعدادی از دانشجویان و افسران نیروی دریایی شاهنشاهی هم اکنون در مدارس عالی نیروی دریایی شهر برست آموزش می‌بینند. این افراد، پس از سپری شدن دوره آموزشی خود، به مدت یک سال با کشتی‌های آموزشی نیروی دریایی فرانسه مانند ژاندارک در سراسر آب‌های جهان آموزش می‌بینند و سپس به ایران باز می‌گردند.

وی افزود: ایران در حال حاضر تعداد 12 فروند کشتی جنگی به فرانسه سفارش داده است که دو کشتی از این تعداد در سال 1977 به ایران تحویل داده شده است و چهار کشتی نیز در آینده ی نزدیک به ایران تحویل داده خواهد شد.

خرید 160 جت جنگنده از آمریکا

کمپانی «جنرال داینامیک» سفارش ساخت 55 فروند از 160 فروند جت جنگنده مورد نیاز ایران را، دریافت کرده است. آسوشیتد پرس گزارش داد نیروی هوایی آمریکا هفته گذشته یک قرارداد 9/1 میلیارد دلاری با این کمپانی برای خرید 352 جت جنگنده اف ـ 14 برای ایران، آمریکا و چهار کشور دیگر منعقد کرد.

از این تعداد،104 جت اف ـ 14 به نیروی هوایی آمریکا، 55 فروند به ایران و 192 فروند دیگر به چهار کشور هلند، بلژیک، دانمارک و نروژ به زودی تحویل داده خواهد شد. در مجموع، ایران سفارش 160 فروند اف ـ 14 به آمریکا داده است.

میهمانی یاشار کمال با پول ثمین باغچه‌بان

در یکی از هتل‌های معروف «باب عالی»، محله ناشران و نویسندگان و روزنامه‌نویسان و کتاب‌فروشان اسلامبول، میهمانی باشکوهی به افتخار «ثمین باغچه‌بان» برگزار شد.

این میهمانی را یاشار کمال، نویسنده معروف ترکیه که کتابش به نام «اینجه ممد» توسط باغچه‌بان در ایران ترجمه و در سطح گسترده چاپ و منتشر شده بود، برگزار کرد.


یاشار کمال، رمان‌نویس مشهور ترکیه

در این میهمانی که گروهی از نویسندگان ترکیه حضور داشتند، به سلامتی ثمین باغچه‌بان نوشیدند. ثمین باغچه‌بان پس از ترجمه کتاب یاشار کمال کلیه حق الترجمه‌ای را که بابت ترجمه «اینجه ممد» از ناشر ایرانی گرفته بود، به عنوان حق‌التالیف برای یاشار کمال فرستاد و این نویسنده ترک نیز با همان پول میهمانی به افتخار ثمین باغچه‌بان برگزار کرد.

در پایان میهمانی یاشار کمال تلگرافی به این شرح برای ثمین باغچه‌بان به تهران مخابره کرد: «ثمین عزیز! همه دوستان را جمع کردم و به سلامتی تو همه پول‌ها را خوردیم و گفتیم با آنکه ایران تابع قانون حق تألیف بین‌المللی نیست، ولی ثمین همیشه برای ما حق تالیف فرستاده است...»

چندی پیش عزیز نسین، نویسنده معروف ترکیه طی نامه‌ای برای باغچه‌بان از اینکه آثارش بدون پرداخت حق‌التالیف در ایران چاپ می‌شود، گله کرده بود.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)