تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
سی سال پیش در چنین روزی

ایاز اعدام شد

سید ابراهیم نبوی

ایکشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۵۷ برابر با ۱۸ ژوئن ۱۹۷۸ میلادی

ایاز اعدام شد

ایاز بیات، مرد جوانی که پس از تجاوز به یک دختر سیزده ساله، او را با چاقو قطعه قطعه کرده و جسدش را در خانه اش دفن کرده بود، اعدام شد.

قاتل، که نامش مدت‌ها به عنوان یکی از چهره‌های خبرساز مطبوعات کشور مطرح بود، در شهرستان کرج فروشنده پوستر بود.

وی دختری سیزده ساله به نام «مهناز شعبان براری» را که برای خریدن پوستر به مغازه‌اش آمده بود، به خانه خود برد تا پوسترهای بیشتری به او نشان دهد.

او در خانه به مهناز تجاوز کرد و سپس جسد او را تکه تکه کرده و در حیاط خانه چال کرد. پس از این جنایت «ایاز» فراری شد، اما خبر این جنایت در همه جا اعلام شده بود. تا سرانجام نوزده ماه بعد از قتل، ماموران او را در خانه پدرش در روستای «جابلقان» از توابع ملایر دستگیر کردند.


وی در این مدت کاملاً تغییر قیافه داده و با زن دیگری ازدواج کرده بود. او زمانی که اقدام به کشتن مهناز کرد، دارای زن و فرزند بود. سرانجام دادگاه پس از چند ماه تحقیق، و سه جلسه دادرسی و دو ساعت شور، ایاز به اتفاق آرا به اعدام محکوم شد.

فرودگاه بزرگ تهران تا سه سال دیگر آماده می‌شود

عملیات مقدماتی احداث فرودگاه بزرگ تهران (‌فرودگاه آریامهر) در ۳۵ کیلومتری جاده ساوه آغاز شد. مسوولان این پروژه پیش بینی کردند این فرودگاه تا سه سال دیگر (‌تا سال ۱۳۶۰) مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

همچنین اعلام شد که تکمیل این فرودگاه ده سال به‌طول خواهد انجامید. گفته شد که فرودگاه آریامهر در پایان عملیات تکمیلی قادر خواهد بود سالیانه ۲۳ میلیون مسافر را جابجا کند، در حالی‌که فرودگاه مهرآباد در حال حاضر سالانه حدود سه میلیون مسافر را جابجا می‌کند.

وزیرخارجه انگلیس: ایران مهم‌ترین نقش را در اتحاد منطقه دارد

دیوید اوئن، وزیر امور خارجه انگلستان در گفت و گو با محمد پورداد اظهار داشت: «اقدام شاهنشاه ایران مبنی بر فرستادن نیروهای پاسدار صلح به لبنان بسیار ارزنده است.»

وی گفت: «ثبات ایران برای ثبات منطقه از اهمیت زیادی برخوردار است و ایران دارای مهم ترین نقش در برقراری اتحاد در منطقه است.» وزیر خارجه انگلستان در مورد تغییرات انقلابی در افغانستان گفت: «اقدام ایران مبنی بر‌خودداری از پیش داوری درباره رژیم افغانستان در‌خور ستایش است، ولی تا زمانی که افغانستان بصورت یک کشور غیرمتعهد باقی می‌ماند، ایران و اعضای "‌سنتو" باید هوشیار و از نظر نظامی آماده باشند.»

چهار گروه مخالفان معرفی شدند

در گرماگرم تغییرات در جناح های حزب رستاخیز، محمود جعفریان قائم مقام دبیرکل این حزب در سخنان خود به معرفی چهار گروه از مخالفان کشور پرداخت و گفت:

«عوام‌فریبانی که وظایف شغلی خودشان را به بدترین نحوی انجام دادند و امروز که مملکت گرفتار نتایج کارهای آن‌ها شده است، مدعی‌اند که می‌خواهیم حزب و دولت را اصلاح کنیم.»

وی گفت: «مخالفان حزب چهار دسته اند، دسته اول کسانی که ایران را دشمن می‌دارند و با نظام شاهنشاهی مخالفند. دسته دوم کسانی که با نظام شاهنشاهی مخالف نیستند، ولی با دولت مخالفند. دسته سوم کسانی هستند که در نظام ارزشی غرب رشد کرده‌اند و جز الگوهای غربی چیزی در ذهن ندارند. دسته چهارم مارکسیست‌ها هستند.»

وی گفت: «من سرافرازم که نوکر شاه و وطنم هستم و سرافرازم که مرا عضو سازمان‌های امنیت کشورهای خارجی نمی‌دانند.»

دیدارشاه از صنایع نظامی پارچین

محمد‌رضا شاه از کارخانجات شیمیایی و صنایع نظامی سازمان صنایع نظامی در پارچین واقع در شصت کیلو‌متری تهران به مدت سه ساعت بازدید کرد.

شاه ایران در طی این بازدید درهزاران تن از کارگران و خانواده آن‌ها گفت: «چهل سال پیش همراه پدر خودم برای بار اول از پارچین بازدید کردم. لابد همه‌تان می‌دانید که جهل سال پیش پارچین چه بود، منطقه مالاریایی‌، هفت، هشت، ده تا خانه روستایی و یکی از مناطق بد آب و هوای این مملکت. در آن موقع ایران تکان خورده بود، به فکر استقلال خود بود و به فکر ایجاد صنایع نظامی.»

شطرنج‌باز ایرانی در آستانه پیروزی بزرگ

در مسابقات شطرنج استاد بزرگ در آسیا که در مالزی برگزار می‌شود تا‌کنون «کامران شیرازی» شطرنج‌باز جوان ایرانی با کسب بالاترین امتیاز در صدر جدول این مسابقات است.

کامران شیرازی در پایان دهمین دوره این مسابقات در یک بازی فشرده و طولانی شش ساعته حریف هندی خود را مغلوب کرد و در صدر جدول قرار گرفت.

او اینک برای رسیدن به مقام استادی بین‌المللی از پنج بازی باقیمانده احتیاج به ۱۲/۵ امتیاز دارد. پس از کامران شیرازی، استاد مهرشاد شریف شطرنج‌باز دیگر ایرانی همراه با «یوجین توره» استاد بزرگ بین‌المللی و «ریکو ماسکاریناس» دیگر شرکت کننده فیلیپینی با هفت امتیاز از «دیانشاه» از اندونزی و «چندلر» از زلاندنو با ۶/۵ امتیاز در مکان‌های بعدی قرار دارند.

نگارخانه متروپولیتن تهران گشایش یافت

تازه ترین مرکز فرهنگی و هنری تهران، تحت عنوان «گالری متروپولیتن» افتتاح شد. نام این نگارخانه بخاطر ارتباط آن با موزه متروپولیتن نیویورک انتخاب شده، اما مسوولان نگارخانه گفته‌اند ممکن است این نام تغییر کند.

آثاری که در این نگارخانه گردآوری شده است، آثاری است که توسط متخصصان موزه متروپولیتن نیویورک، از روی اصل آثار بازسازی شده و تعدادی از آثار نیز مانند «مهرها» اختصاصاً برای این گالری ساخته شده‌اند.

در پنج تالار این نگارخانه، تابلوهای نقاشی، مجسمه‌ها، اشیای تزئینی، آویزه‌های زیبا، مجموعه‌ای از جواهرات کلمبیایی و چهار تابلو از خانم «پیتر بریج» است.

قدیمی‌ترین اثر گردآوری شده، مجموعه‌ای از آثار گنجینه ای «توتان هامون» مصری است که از تعدادی لوح، مجسمه و سر تشکیل شده است.

کتاب نفیس گنجینه نظامی نیز در این مجموعه قرار می‌گیرد. «سودابه نیری» مدیر این گالری درباره تاسیس آن گفت: «از دو سال قبل تصمیم به تاسیس این گالری گرفتیم و بعد از مکاتبات و مراجعات حضوری توانستیم رضایت مسوولان موزه متروپولیتن نیویورک را کسب کنیم.»

وی اضافه کرد: «ما در آینده نمایشگاه‌هایی از هنرمندان خوب ایرانی و خارجی خواهیم داشت.»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)