تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
سی سال پیش در چنین روزی

تشنج شدید در مجلس و دعوای پزشکپور

ابراهیم نبوی، سعید بشیرتاش

اول تیرماه ۱۳۵۷ هجری شمسی برابر ۲۲ ژوئن ۱۹۷۸ میلادی

تشنج شدید در مجلس

مجلس شورای ملی در یک جلسه متشنج، شاهد پاسخگویی عده‌ای از نمایندگان به همکارانِ از حزب کناررفته خود بود. سومین ناطق پیش از دستور محسن پزشکپور بود. وی با گفتن این‌که می‌خواهد پیامی از سوی حزب پان ایرانیست بخواند، مجلس را متشنج کرد.

حسین تجدد یکی از نمایندگان به وی گفت پیامی به جز پیام حزب رستاخیز ملت ایران وجود ندارد و شما حق ندارید پیام دیگری بخوانید. در میان سخنان پزشکپور، چند بار مجلس به شدت متشنج شد و نمایندگان با فریادهای خود به اظهارات ناطق اعتراض می کردند، ولی ناطق بدون توجه به تشنج شدید مجلس، مطالب خود را از روی نوشته قرائت کرد.


محسن پزشکپور، نماینده مجلس شورای ملی

وی در بخشی از سخنان خود گفت: «طی بیش از هفتاد سال که از زمان وضع قانون اساسی می گذرد، همواره از سوی خودکامگان و غارتگران حقوق عمومی، از سوی ستمگران و متجاوزان به حقوق اجتماعی و فردی، اصول و موازین قانون اساسی و بالاخره حدود و مرزهای دموکراسی مورد تهدید و دستبرد قرار گرفته است.

این توجیه، نادرست و دور از حقیقت بوده و می‌باشد که گسترش دموکراسی و آزادی‌های فردی و اجتماعی، متضمن خطرات احتمالی برای موجودیت و وحدت ملی و نظام تاریخی و سیاسی جامعه ی ایرانی تلقی گردد.

دموکراسی و آزادی در جامعه ایرانی هرگز تهدید کننده وحدت ملی و نظام تاریخی و سیاسی ملت ایران نبوده و نیست. ‌دموکراسی و آزادی در این سرزمین، تنها تهدید کننده غارتگری‌ها و خودکامگی‌ها است.»

رییس مجلس در اعتراض به سخنان پزشکپور، کرسی ریاست را ترک کرد و مجلس از رسمیت افتاد. نمایندگان مجلس نیز در مقام ابراز مخالفت به شدت روی پیشدستی‌های خود می کوبیدند که در نتیجه چند پیشدستی شکسته شد، ولی پزشکپور همچنان پشت تریبون ایستاده بود و می‌گفت من از پشت تریبوم پایین نمی‌آیم.


در این هنگام چند تن از نمایندگان به طرف تریبون دویدند و مشت‌های خود را به طرف پزشکپور گره کردند. در حالی‌که جملاتی از قبیل «فاشیست»، «آنارشیست»، «پان ایرانیست مرد» از میان همهمه نمایندگان به گوش می رسید، پزشکپور تریبون را ترک کرد، ولی مجلس همچنان متشنج بود. نیم ساعت بعد جلسه مجلس مجدداً تشکیل شد.

غلامحسین دانشی : ایران پذیرای فاشیسم نیست

غلامحسین دانشی، نماینده آبادان در نطق پیش از دستور خود در مجلس و در پاسخ به سخنان پزشکپور گفت: «ایران پذیرای فاشیسم نیست و به طور یقین حزب رستاخیز ملت ایران، خاری است در دیده بیگانه و استعمار و قدر مسلم، این سنگر خوش آیند بیگانگان و استعمارگران نیست.»

این نماینده روحانی گفت: «آقای پزشکپور، رادیو لندن از شما تعریف و تمجید کرده است و دستگاه سخن پراکنی‌ بی بی سی‌ شما را سخنرانی قوی و پرقدرت و آشنا به فن تبلیغات خوانده است. آیا می‌دانید که چرا رادیو لندن از شما سخن گفته است؟


غلامحسین دانشی پس از انقلاب اعدام شد

برای این‌که شما آلت دست کسانی که پیش از ۲۸ مرداد می‌خواستند ایران را به بیگانه تحویل دهند و با کمونیست‌ها و توده‌ای‌ها نرد دوستی و محبت می‌انداخته‌اند شده‌اید. همان‌هایی که به فرمایش شاهنشاه، به سلامتی پیشه‌وری و استالین باده می‌نو شیدند. همان‌هایی که به حریم مقدس روحانیت تاختند و مجتهد مسلمی چون مرحوم آیت‌الله کاشانی را خانه‌نشین کردند و تصاویری زشت و زننده ار آن مرجع تقلید در روزنامه‌های دست نشانده خود می کشیدند.»


عرضه کار خوانندگان ایرانی در اروپا و آمریکا

ترانه‌ها و آوازهای خوانندگان ایرانی به زودی در سطح جهانی، به صورت صفحه و نوار کاست توسط کمپانی «سی بی اس» عرضه خواهد شد. کمپانی سی بی اس به تازگی شعبه‌ای از فعالیت‌هایش را در تهران متمرکز کرده است.


فرامرز اصلانی

این کمپانی یک شرکت فعال در زمینه‌ موسیقی است و در سطح جهانی فعالیت دارد. «ماکس وینگارد» مدیر این کمپانی در ایران اعلام کرد: «کمپانی ما به تازگی فعالیت‌هایی در زمینه‌ی معرفی خوانندگان ایرانی در سطح جهانی آغاز کرده است و به زودی کنسرت‌هایی برای شناخت خوانندگانی که می‌توانند در سطح جهانی فعالیت کنند، ترتیب خواهیم داد.

به نظر ما خوانندگانی چون ابی، فرامرز اصلانی، گوگوش، پری زنگنه و داریوش کسانی هستند که می‌توان صفحات و نوارهای‌شان را پخش کرد و به شهرت جهانی رساند. با این‌که مرضیه، پریسا و شجریان دارای صدای خوبی هستند، اما به علت سبک کار به‌خصوص‌شان، نمی‌توان از کار آنان در خارج از ایران استفاده کرد.»

آغاز به کار ششمین فستیوال کودکان

ششمین فستیوال تابستانی کودکان که از طرف کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود، از امروز آغاز و به مدت ۲ ماه تا ۳۱ امردادماه ادامه خواهد داشت. این فستیوال که در پنج سال گذشته در پارک نیاوران برگزار می‌شد، امسال علاوه بر نیاوران در پارک‌های جمشیدیه و فرح نیز برگزار می‌شود.

جشنواره‌‌ی امسال شامل برنامه‌های تاتر، باله، رقص‌های محلی و نمایش فیلم در پارک‌های نیاوران و جمشیدیه و برنامه‌ی مستقلی با عنوان «جشنواره ی تاتر و تاتر عروسکی نوجوانان» در پارک فرح خواهد بود.

در فستیوال امسال چهار نمایشنامه از گروه های ایرانی وابسته به کانون بر صحنه می‌رود که عبارتند از: «بخت خفته» نوشته و کارگردانی اردوان مفید، «نمکی» توسط گروه تاتر معلولین، «خانه ی جنی» توسط گروه تاتر ناشنوایان کانون، و «کوتی موتی» نوشته ی بیژن مفید.


بیژن مفید

حدود ۲۰ فیلم نیز از کشورهای مختلف در پارک نیاوران به نمایش در خواهد آمد که فیلم‌های «دایره»، «‌پرچین»، «هفت شهر»، «لباس برای عروسی»، «ملک خورشید»، و «بهارک» فیلم‌های ایرانی آن هستند.

از برنامه های دیگر این فستیوال می‌توان برنامه‌ی رقص های محلی بلغارستان توسط گروه «رسنا کینکا» و اجرای برنامه توسط گروه کر ملی ایران و برنامه‌ی تدریس فنون اولیه‌ی باله توسط سازمان باله‌ی ملی ایران را نام برد.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که پایه‌گذار این فستیوال می‌باشد، سابقه‌ای ۱۵ ساله دارد در حال حاضر ۱۵۵ کتابخانه‌ی دائم، ۲۵۰۰ کتابخانه ی سیار و قریب ۵۵۰ هزار عضو در سراسر کشور دارد.

Share/Save/Bookmark

از خوانندگان این ستون دعوت می‌کنم نظراتشان را برای بهتر شدن مطالب این ستون حتماً بنویسند، و چنان‌چه خبری برای درج در این ستون دارند، برایمان ارسال کنند.
ابراهیم نبوی

نظرهای خوانندگان

اقای نبوی در دولت اصلاحات که مدینه فاضله شما و دوره درخشان تاریخ هنر ایران به زعم جنابعالی، در دوره ای که با آمدن دهه فجر می شد بدون هیچ دغدغه ای اعم از سانسور وتحدیدهنرمندان به تماشای فستیوالهای رنگارنگ تئاتر و سینما باز هم به نظر شما نشست آیا عرصه ای برای فعالیت کارگردانان بزرگی چون بیژن مفید،محسن یلفانی ، سعید سلطانپور اگر در قید حیات بودند وجود داشت!!،هرگز گلایه های سیروس شاملو و بهرام بیضایی در مواجه با حسین پاکدل (به قول بچه های تئاتر حاج حسین) و دیگر دست اندرکاران را از یاد نمی برم،چه برسد به اجرای برنامه‌ی رقص های محلی بلغارستان توسط گروه «رسنا کینکا» و فراموش نکنیم که نمایش نامه افرای بیضایی در زمان دولت محبوب شما نوشته شد و هرگز در زمان اقای خاتمی مجوزاجرا نگرفت.

-- رضا ، Jun 21, 2008

پزشکپور : این توجیه، نادرست و دور از حقیقت بوده و می‌باشد که گسترش دموکراسی و آزادی‌های فردی و اجتماعی، متضمن خطرات احتمالی برای موجودیت و وحدت ملی و نظام تاریخی و سیاسی جامعه ی ایرانی تلقی گردد.
دموکراسی و آزادی در جامعه ایرانی هرگز تهدید کننده وحدت ملی و نظام تاریخی و سیاسی ملت ایران نبوده و نیست. ‌دموکراسی و آزادی در این سرزمین، تنها تهدید کننده غارتگری‌ها و خودکامگی‌ها است.».
سلام ،
انگار که نه «شاهی» رفته و نه «آخوندی» آمده

-- داوید ، Jun 22, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)