تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
سی سال پیش در چنین روزی

عقب‌نشینی: عضویت در حزب رستاخیز اجباری نیست

ابراهیم نبوی، سعید بشیرتاش

جمعه سوم تیر ۱۳۵۷ هجری خورشیدی برابر ۲۴ ژوئن ۱۹۷۸ میلادی


داریوش همایون: عضویت در حزب رستاخیز اجباری نیست
داریوش همایون، سخنگوی دولت درباره چهار نماینده مجلسی که از حزب رستاخیز جدا شده‌اند، گفت: «حزب رستاخیز ملت ایران یک سازمان داوطلبانه است و اگر کسانی تصمیم گرفته‌اند در حزب فعالیت نداشته باشند و یا از حزب خارج شوند، حزب تصمیمی بر ضد آنان به عنوان و فرد ایرانی نخواهد گرفت. اما این یک حزب یگانه و فراگیرنده است و راه فعالیت سیاسی در این کشور از آن می‌گذرد.» داریوش همایون افزود: «حزب قدرتش در این است که کاملاً از اجبار به دور است.»

آخرین دفاعیات دانشجویان اصفهانی در دادگاه
روزنامه اطلاعات ایرانیان خارج از کشور اقدام به درج متن محاکمات وکلای دانشجویان اصفهانی کرد. محاکمه ۱۰ تن از دانشجویان دانشگاه اصفهان به اتهام اخلال در نظم عمومی و تخریب و اتلاف اموال دانشگاه اصفهان با قهر و غلبه، وارد آخرین مرحله خود شد.

دکتر تقی‌خانی، وکیل مدافع دو تن از دانشجویان در روز آخر دادگاه گفت: «دانشجوی معترض در خیابان چهارباغ خواسته است مشکلش و حرفش را به مردم بزند و این عمل جرم نیست. نظم عمومی هم بر هم نمی‌خورد؛ بلکه اخلال نظم از زمان حمله پلیس شروع می‌شود.»

وی افزود: «محمدرضا اعظمی نایینی یکی از موکلین من بر اثر ضرب و جرح، دید خود را از دست داده است.»

وی در حالی که بغض‌آلود و با تأثر صحبت می‌کرد، ادامه داد: «چرا این دانشجو باید بینایی خود را از دست بدهد و به استناد ۲۶۱ زندانی هم بشود. دادستان اصفهان شمشیر تیز عدالتش را فقط به گلوی دانشجو گذاشته است.

مگر دانشجویان چه می‌خواستند؟ آن‌ها طی بیانیه‌ای در ششم اردیبهشت ماه خواسته بودند نیروهای گارد از دانشگاه خارج شوند و محرومیت دانشجویان عقب‌افتاده از کلاس‌ها بخشیده شود. آن‌ها کتابخانه اسلامی و اجازه انتشار یک نشریه اسلامی و مربی ورزش زن برای دختران دانشجو خواسته بودند. کدام یک از این خواسته‌ها نامشروع است؟»

فرانسه در مقابل فروش نیروگاه اتمی از ایران نفت می‌خرد
ژان فرانسوا دونیو، وزیر بازرگانی خارجی فرانسه که به ایران سفر کرده است، در یک مصاحبه مطبوعاتی خبر از تشکیل کمیسیون مشترک ایران و فرانسه در پاییز امسال در پاریس داد.

وی هم‌چنین در مورد نحوه خرید چهار نیروگاه اتمی به ارزش ۱۰ میلیارد فرانک توسط ایران گفت: «به دولت ایران پیشنهاد کردیم که در مقابل نیروگاه‌های اتمی، نفت دریافت کنیم و این موضوع مورد بررسی است.»

وی افزود: «امیدوارم بخش‌های دیگری مانند تأسیس کارخانه اتومبیل‌سازی پژو انجام گیرد.»

لازم به یادآوری است که ایران علاوه بر فرانسه، از آمریکا و آلمان غربی نیز نیروگاه اتمی خرید.

گشایش کنفرانس رؤسای دانشگاه‌های جهان در تهران
پنجمین اجلاس بین المللی رؤسای دانشگاه‌های جهان با حضور حدود ۳۰۰ تن از رؤسای دانشگاه‌های ۳۸ کشور جهان در تهران گشایش یافت.

دستور کار این کنفرانس «صلح و توسعه ملی از راه آموزش» خواهد بود و طی آن ۳۰ مقاله از سوی صاحب‌نظران بین‌المللی، از جمله پنج مقاله از ایران ارائه خواهد شد. کنفرانس پیشین در شهر بوستون ایالات متحده آمریکا و در سال ۱۹۷۵ تشکیل شده بود.

آغاز نمایش «نامه‌ها» فیلم مشترک ایران، آلمان و برزیل
مجموعه پی در پی برنامه تلویزیونی «نامه‌ها» که با همکاری مشترک سه کشور ایران، آلمان غربی و برزیل به وسیله «نظام کیایی» کارگردان ایرانی ساخته شده است، در اوایل سال تحصیلی آینده در تلویزیون ایران برای کودکان و نوجوانان به نمایش در خواهد آمد.

سریال «نامه‌ها» پیش از این در تلویزیون آلمان نمایش داده شده، هم‌اینک در تلویزیون برزیل در حال نمایش است.

هدف تهیه این مجموعه آشنایی کودکان سه کشور ایران، آلمان غربی و برزیل از سه قاره دنیا است. این فیلم در سه شهر شیراز، مونیخ و ریودوژانیرو تهیه شده و زمان فیلم‌برداری از آغاز یک سال تحصیلی تا پایان همان سال است.

سریال «نامه‌ها» جایزه ی اول «سازمان جهانی یونسکو» را به خود اختصاص داده و تنها پروژه‌ای است که یونسکو برای نمایش در سراسر جهان به مناسبت سال جهانی کودک در نظر گرفته است. نامه‌ها تا کنون جایزه تلویزیونی چند کشور آمریکایی را هم به خود اختصاص داده است.

سریال نامه‌ها به زودی در فستیوال فیلم‌های تلویزیونی آلمان نمایش داده خواهد شد و کیایی به عنوان یکی از داوران این فستیوال به مونیخ خواهد رفت.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

خواندن برخي از اين اخبارو نكات ظريفي كه در آنها نهفته، بسيار جالب است.

-- كيوان 1 ، Jun 24, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)