تاریخ انتشار: ۵ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
سی سال پیش در چنین روزی

نهاوندی: روحانیت ایران هرگز جدا از سلطنت نبود

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی

یکشنبه ۵ تیر ۱۳۵۷ هجری خورشیدی برابر با ۲۶ ژوئن ۱۹۷۸ میلادی

گفت و گو درباره پیمان امنیت خلیج فارس

روزنامه نیویورک تایمز نوشت: «عربستان سعودی، عراق و ایران در باره یک پیمان امنیت در خلیج فارس گفتگو می‌کنند و این می‌تواند به تغییری بزرگ در تعادل استراتژیک این منطقه منجر شود.

مذاکره میان عراق و دو همسایه طرفدار غرب آن، ظاهراً منعکس‌کننده یک اقدام مهم از طرف بغداد در مورد دور شدن از روابط نزدیک با مسکو است. هنوز معلوم نیست آیا این سه کشور خواهان پیمان امنیت دسته‌جمعی هستند یا شکل نه چندان محکم همکاری دفاعی را ترجیح می‌دهند. این سه کشور ظاهراً قصد دارند امارات و دیگر کشورهای کوچک خلیج فارس را در طرح خود شرکت دهند.»


جمشید آموزگار نخست وزیر و دبیر کل حزب رستاخیز

نخست‌وزیر: فلسفه شاه ایران را در هیچ جای دنیا نخواهید یافت

جمشید آموزگار، نخست‌وزیر و دبیر کل حزب رستاخیز در ملاقات با اعضای شورای مرکزی سازمان دانش‌آموزان ایران درباره کناره‌گیری چند نفر از نمایندگان مجلس از حزب رستاخیز تأکید کرد که: «رستاخیز بیدی نیست که از این بادها بلرزد و به اتکای نیروی لایزال ملت ایران که پشتوانه آن است، راه خود را به رهبری شاهنشاه آریامهر به سوی دروازه تمدن بزرگ که رهبر ایران ترسیم کرده‌اند، ادامه خواهد داد.»

وی افزود: «اهمیت حزب رستاخیز در آن است که اصلاحات آن درون‌زاست و نه برون‌زا؛ چرا که همه افراد ملت ایران بی‌آنکه پرسش‌نامه‌ای پر کرده باشند، عضو حزب رستاخیز هستند و در فضای آزاد رستاخیز این امکان را دارند که حرف‌هایشان را بگویند و نظر بدهند.»

آموزگار سپس مدعی اجرای یک سیاست مستقل ملی از سوی دولت ایران شد و گفت: «سیاست مستقل ملی ما دنباله‌روی هیچ کشوری نیست و از جایی الگو نگرفته است. تنها کافی‌ست مقایسه کنید که ایران یک جا برای حفظ منافع مردم در برابر استعمارگران می‌باشد و در جای دیگر برای حفظ استقلال مملکت قربانی می‌دهد. این‌هاست که چپ و راست را به جان ما انداخت و در باره ایران بد می‌گویند.»

نخست‌وزیر ایران در بخش دیگری از سخنان خود از جوانان خواست اصول ۱۹گانه انقلاب شاه و مردم را با دیگر مکاتب فلسفی جهان مقایسه کنند تا متوجه شوند که به پیروی از همین سیاست مستقل ملی است که در کشور ما با احترام به مالکیت خصوصی تمام منابعی که دست بشر در ایجاد آن‌ها نقشی نداشته مانند آب و جنگل ملی شده است. چنین فلسفه‌ای را در هیچ نقطه‌ی دنیا نخواهید یافت. و این تنها رهنمودهای رهبر ایران است که ایران و موضع آن را در صحنه جهان ممتاز ساخته است.»

وی در پایان سخنان خود به لزوم آگاه شدن جوانان از تاریخ ایران اشاره کرد و گفت: «در طول ۲۵۰۰ سال تاریخ، ما سه سند تاریخی را در زمینه سیاسی داریم که نخستین آن منشور کورش است و دوم قانون اساسی و سوم انقلاب شاه و مردم. و ای‌نجاست که جوانان وظیفه دارند با مطالعه‌ی بیشتر به اهمیت نقش نظام شاهنشاهی در تاریخ ایران پی ببرند.»


تهیه طرح انجمن‌های شهر تهران در وزارت کشور

طرح لایحه قانون ایجاد شهرداری‌های پایتخت در ۳۳ ماده در وزارت کشور تهیه شده که پس از تأیید هیات وزیران برای تصویب تقدیم مجلسین خواهد شد.

بر اساس این طرح، تهران به حوزه‌های شهری مختلف تقسیم می‌شود و مردم ساکن هر حوزه، انجمن حوزه شهری خود رابرای مدت چهار سال انتخاب می‌کنند. هر یک از این حوزه ها به وسیله انجمن حوزه شهری و شهردار منتخب آن انجمن اداره می‌گردد.

میزان عوارض شهری هر حوزه با حوزه‌های دیگر متفاوت خواهد بود. پایتخت علاوه بر انجمن‌های حوزه‌ها دارای انجمنی به نام انجمن پایتخت خواهد بود که با عضویت یک نماینده انتخابی از هر یک از انجمن‌های حوزه‌ها تشکیل می‌شود.

شهردار پایتخت توسط انجمن پایتخت انتخاب خواهد شد. همچنین با افزایش گستره وظایف شهرداری، کلیه دستگاه‌های خدمات عمومی در تهران به غیر از دادگستری و دانشگاه‌ها زیر نظر شهرداری پایتخت قرار خواهد گرفت.

سیروس نهاوندی: روحانیت ایران هرگز جدا از سلطنت نبود

«گروه بررسی مسائل ایران» که مسئولیت آن با سیروس نهاوندی است و اخیراً خواهان شناسایی به عنوان جناح سوم حزب رستاخیز شده است، نتایج بررسی و مطالعه سیاسی خود را در زمینه تحولات سیاسی جامعه منتشر کرد.

در این گزارش آمده است که «به علت ناکامی حزب رستاخیز، یک خلاء سیاسی در ایران پدید آمده است. این گزارش علل ناکامی حزب رستاخیز را ضعف رهبری، نقایص سازمانی، صوری بودن کانون‌ها، فقدان آموزش سیاسی، خفگی تا حد مردگی جناح‌ها، بوروکراسی، خودسری نشریات حزبی، سستی کار انتخابات داخلی، ابهام در رابطه و گاهی فقدان رابطه حزب و مجلس و دولت، ناموزونی اعتبارات حزبی و عدم پرورش کادر تازه نفس، که همگی منتهی به ضعف مشارکت و بی تفاوتی مردم و در نتیجه ایجاد یک خلاء سیاسی شد» دانسته است.

در این گزارش در مورد «رابطه سیاست مذهبی و مسائل روز» آمده است: «همه می‌دانیم نظام شاهنشاهی، چه قبل از اسلام و چه بعد از آن، منظماً از یک سیستم مذهبی برخوردار بوده است. هم هخامنشیان و هم ساسانیان سخت می‌کوشیده‌اند که دین حامی نظام و نظام منبعث از دین باقی بماند.

بعد از اسلام تا دویست سال این کوشش به ظاهر متوقف شد. اما حقیقت آن‌ است که علمای مسلمان ایرانی آن قدر جهاد علمی کردند تا تشیع را توسعه دادند و استقلال ایران و نظام شاهنشاهی را در پناه آن احیا کردند. در دوران صفویه، مذهب شیعه عامل اصلی تقویت نظام شاهنشاهی ایران در مقابل باب عالی و موجب حفظ و صیانت استقلال ایران بود.

روحانیت در ایران به همین دلیل که خود را جدا از نظام شاهنشاهی نمی‌دید، هرگز نخواست به جای نظام بنشیند. او در جستجوی احترام کافی بود تا به تعدیل ستم طبقاتی بپردازد.

نباید فراموش کرد که همان علل که تبریز را حساس ساخت، مردم قم را هم برانگیخت. منتها این بار خلاء سیاسی با ایدئولوژِی مذهبی پاسخ داده شد. آن‌ها که شورشیان تبریز و قم را عاملان آن سوی مرز اعلام کردند (اشاره به سخنان نخست‌وزیر) از ضعف شدید اطلاعات و بی‌خبری از علم الاجتماع ایران رنج می‌برند.


وسعت تهران در سال‌های آینده به ۴۷۰ کیلومتر مربع خواهد رسید

تهران در انتظار سقوط بزرگ قیمت زمین است

آزادی خانه‌سازی در خارج از محدوده پس از حدود ۹ سال که از اعلام محدوده پنج‌ساله تهران می‌گذرد، ضربه جدیدی بر قیمت زمین وارد ساخت.

نشریه اطلاعات با اعلام این مطلب، از قول دست‌اندر‌کاران معاملات زمین نوشت: «در حالی که معاملات زمین به تدریج می‌رفت حرکت جدیدی را آغاز کند، آزادی ساختمان‌سازی در ۲۵۰ کیلومتر مربع از اراضی بین محدوده پنج‌ساله و بیست و پنج ساله، رکود جدیدی در معاملات به وجود آورده و خریداران برای خرید زمین‌های ارزان‌تری که به زودی وارد بازار خواهد شد، از امروز از معامله زمین خودداری کردند و تعدادی از مالکان اراضی که نیاز به پول زمین خود دارند، قیمت‌های ارزان‌تری پیشنهاد می‌کنند؛ مع هذا برای این زمین‌ها خریدار وجود ندارد.

باید توجه داشت که در حال حاضر وسعت تهران حدود ۲۲۰ کیلومتر مربع است که با صدور اجازه ساختمان، ۲۵۰ کیلومتر مربع به این رقم اضافه شد و وسعت پایتخت در سال‌های آینده به ۴۷۰ کیلومتر مربع خواهد رسید.»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)