تاریخ انتشار: ۹ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
سی سال پیش در چنین روزی

همایون: مخالفان در انتخابات شرکت کنند

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی

جمعه ۹ تیر ۱۳۵۷ هجری خورشیدی مطابق با ۳۰ ژوئن ۱۹۷۸ میلادی

ایرج گل‌سرخی به عنوان رشوه‌خوار محاکمه شد

محاکمه مدیر کل سابق سازمان اوقاف و سایر همکاران او به جرم رشوه‌خواری پایان یافت و ایرج گل‌سرخی، مدیر کل سابق این سازمان به جرم اخذ دو فقره رشوه به دو بار حبس جنایی درجه دو به مدت چهار سال و انفصال ابد از خدمات دولتی و پرداخت مبلغ ۱۳۵ هزار تومان، بابت وجوه دریافتی به صاحبانش محکوم شد.

چهار متهم دیگر این پرونده از اتهامات وارده برائت حاصل کردند. پرونده این پنج نفر به دنبال بازرسی بازرسان نخست وزیری در سال ۱۳۵۵ به دادگستری فرستاده شد و دادسرای دیوان کشور پس از یک سلسله تحقیقات، آن‌ها را به جرم دادن و گرفتن رشوه و خارج ساختن غیر قانونی‌ زائران، بازداشت کرد.

پرونده گل‌سرخی به علت فرجام‌خواهی به دیوان عالی کشور فرستاده خواهد شد. در همین حال به نوشته نشریه کیهان، یک مقام در وزارت بهداری گفت به دنبال گزارش سوء‌استفاده مالی از کارمندان صندوق تامین اجتماعی، بازرسان ویژه این صندوق پیگیری وسیعی را پیرامون کشف این مساله آغاز کرده‌اند و به‌زودی این پرونده پس از بررسی دقیق به دیوان کیفر ارجاع خواهد شد.

داریوش همایون: گروه‌های مخالف می توانند در انتخابات شرکت کنند

داریوش همایون، سخنگوی دولت به خبرنگاران گفت که دولت تلاش‌های خود را برای گسترش دامنه بحث‌های سیاسی در میان گروه‌های سیاسی و مطبوعات ادامه خواهد داد.


شهرام همایون، سخنگوی دولت آوزگار

وی افزودکه دولت فعالیت گروه‌های مخالف را که در خارج از سیستم یک حزبی قرار گرفته‌‌اند، تحمل می‌کند و اجازه‌ی بحث‌های بیشتری را می‌دهد. داریوش همایون گفت که شرکت کاندیداهای مخالف در انتخابات آینده مجلس که در خرداد ۱۳۵۸ برگزار خواهد شد، هیچ ایرادی ندارد.

همچنین خبرگزاری یونایتدپرس از تهران گزارش داد که شاه ایران از آزادی دادن تدریجی حمایت می‌کند. شاه ایران اخیراً گفته است که باید طوری باشد که مردم بتوانند به‌طور کامل آزادی را جذب کنند.

تظاهرات علیه پزشکپور در خرمشهر و جزیره مینو

نشریات کیهان و اطلاعات نوشتند که مردم خرمشهر و جزیره مینو با تشکیل اجتماعات به جدایی پزشکپور از حزب رستاخیز اعتراض کرده و اعلام کردند که پزشکپور دیگر نماینده آن‌ها در مجلس نیست.

به نوشته اطلاعات، در اجتماع بزرگی که در خرمشهر برپا شد، نماینده‌ کشاورزان ضمن اعلام همبستگی قلبی خود به حزب رستاخیز، انزجار و تنفر خود را از دودستگی و تفرقه‌اندازی در حزب اعلام داشت و افزود: «‌ما شدیداً با جداخواهی از حزب رستاخیز ملت ایران مبارزه خواهیم کرد.»

‌نماینده عشایر نیز گفت: «حزب رستاخیز ملت ایران را حزب فراگیر ملت باید دانست. حزب ما با اهداف مقدس خود مردم مختلف را در صفوف به هم پیوسته قرار داده تا در پناه آن، به هدف‌های بزرگ شاه و ملت نایل آییم، پس هر گونه تفرقه و نفاق‌افکنی از سوی دشمنان ایران خواهد بود و ما با آن مبارزه می‌کنیم.»

در پایان این اجتماع، قطعنامه‌ای در هشت ماده قرائت شد و به وسیله اجتماع‌کنندگان تایید گردید. در قطعنامه، یک بار دیگر پیوند شاه و ملت از سوی شرکت‌کنندگان در این همایش مورد تجلیل قرار گرفت و مبارزه و جانبازی در راه نیل به هدف‌های انقلاب مورد تایید قرار گرفت.

در این قطعنامه گفته شد که با هر‌گونه تفرقه‌اندازی و نفاق‌افکنی مبارزه خواهد شد و هم‌چنین گفته شد کسی که به نام نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای ملی به مقدسات ما پشت پا می‌زند، از جامعه ی وطن‌پرستان خرمشهر مطرود است.

هم‌چنین دریک اجتماع بزرگ حزبی که با شرکت بیش از هزار تن از مردم جزیره‌ی مینو برگزار شد، یکی از سخنرانان گفت: «پزشکپور با نادیده گرفتن احساسات مردم و با پشت کردن به حزب رستاخیز، به همه ما که معتقد به اصول مقدس و جاودانه این حزب هستیم و صادقانه و با حسن نیت وی را راهی خانه مردم کردیم، از پشت خنجر زده است.»

پلیس فرانسه علیه دانشجوی مخالف ایرانی

پلیس فرانسه حاضر به تمدید کارت اقامت‌ یک دانشجوی ایرانی مقیم شهر گرونوبل به نام شعاع فروغی نشد و از وی خواست که خاک فرانسه را ترک گوید.

گفته می‌شود که اخراج این دانشجو برای برخی مسایل سیاسی بوده است. این دانشجو پس از اخراج به بروکسل عزیمت کرد. در اعتراض به این اقدام دولت فرانسه، سی تن از دانشجویان ایرانی در گرونوبل، در مقابل اداره پلیس این شهر به تظاهرات پرداختند.


مارسل کارنه

بزرگداشت مارسل کارنه در تئاتر شهر

تئاتر شهر به منظور بزرگداشت مارسل کارنه، فیلم‌ساز فرانسوی، هفته‌ای را به نمایش دوره‌ای آثار این فیلم‌ساز اختصاص داد. طبق برنامه اعلام شده از سوی تئاتر شهر، ده فیلم از آثار کارنه در این هفته فیلم به نمایش درآمد.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)