تاریخ انتشار: ۱۰ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
سی سال پیش در چنین روزی

یمن جنوبی، رییس‌جمهور یمن شمالی را ترور کرد

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی

شنبه ۱۰ تیر ۱۳۵۷ هجری خورشیدی برابر اول ژوئیه ۱۳۷۸ میلادی

رییس‌جمهور یمن جنوبی، رییس‌جمهور یمن شمالی را ترور کرد

شاه ایران کشته شدن احمد الغشمی، رییس جمهور یمن شمالی را تسلیت گفت. وزارت دربار به همین مناسبت به مدت سه روز عزای عمومی اعلام کرد و پرچم‌های درفش شاهنشاهی و دولتی به حالت نیمه افراشته درآمد.

احمد محمد الشنجی، سفیر یمن شمالی در تهران طی گفت و گویی با کیهان گفت: «سالم ربیع، رییس جمهور یمن جنوبی در یک تماس تلفنی با "‌الغشمی" رییس جمهور یمن شمالی به او گفت که نماینده‌ای از جانب خود به صنعا اعزام داشته است و از وی خواست فرستاده‌اش را بپذیرد. نماینده علی ربیع پس از ورود به دفتر الغشمی گفت که حامل نامه‌ای از سوی سالم ربیع است، ولی به‌مجرد این‌که در کیف خود را گشود، انفجار شدیدی روی داد که باعث کشته شدن رییس جمهور یمن شمالی و فرستاده یمن جنوبی شد.»

سفیر یمن شمالی گفت: «ما از این جهت به‌شدت نگرانیم که حادثه ترور الغشمی سرآغاز ایجاد شاخ تازه‌ای در منطقه باشد. زیرا قدرت‌های بیگانه، تنها به شاخ آفریقا اکتفا نخواهند کرد.»

لازم به یادآوری است که دولت ایران در سال ۱۳۵۷ فقط یمن شمالی را به رسمیت می‌شناخت.

فرح پهلوی: مردم نباید از جذام وحشت کنند

در ملاقات فرح دیبا با «تهیه کنندگان طرح انتشاراتی هفته جذام» وی در مورد وضع زندگی جذامیان در کشور گفت: «من شخصاً چندین بار به میان جذامیان رفته‌ام و این بیماری نباید موجب وحشت مردم باشد. ما نمی‌خواستیم که دهکده‌ای برای شفایافتگان این بیماری به‌وجود بیاید.

ولی چون چاره‌ای نبود، بهکده راجی از مرحمتی شاهنشاه به‌وجود آمد و خوشبختانه وجود این بهکده، باعث رفتن مردم سالم به میان این افراد شد و این افراد در کنار هم آن‌جا زندگی می‌کنند. این موضوع روانی در اجتماع ما بسیار اهمیت دارد که جذامیان بهبود یافته و بچه‌های‌شان بتوانند در کنار این افراد زندگی کنند.»

دوازده گل در هفت مسابقه رد و بدل شد

مسابقات هفته ششم جام تخت جمشید برگزار شد. این در حالی بود که اکثر بازی‌ها، بدون هیجان و بی‌روح بود. در مسابقات هفته ششم، بانک ملی و تراکتورسازی در امجدیه به تساوی بدون گل رسیدند. صنعت نفت با نتیجه سه بر صفر شهباز را شکست داد، تیم نیرو بر تیم دارایی با نتیجه یک بر صفر پیروز شد، دیدار تاج و رستاخیز (‌در غیبت بازیکنان بزرگ تاج یعنی حسن روشن، نظری، رجبی و مظلومی) با نتیجه یک برصفر به نفع تاج (‌استقلال امروز) پایان یافت.

تیم پاس، قهرمان دور قبل در تبریز ماشین‌سازی را با نتیجه یک بر صفر شکست داد.‌ جالب‌ترین دیدار هفته ششم بین ملوان و ذوب آهن در بندرپهلوی برگزار شد که ملوان موفق شد با نتیجه ۳ بر یک به نفع ملوان پایان یافت.

دیدار برق شیراز و هما با پیروزی برق شیراز خاتمه یافت. بازی ابومسلم و پرسپولیس به هفته بعد موکول شد.

در هفته ششم، جدول تیم‌های دسته اول جام تخت جمشید به این شرح بود: شهباز (۹ امتیاز)، ذوب آهن (‌۸ امتیاز)،‌ نیرو (‌۸ امتیاز)، ماشین‌سازی، تراکتور‌سازی، پاس، تاج و ملوان (‌همگی ۷ امتیاز)، پرسپولیس (‌با یک بازی کمتر، ۶ امتیاز)، برق شیراز، صنعت نفت، بانک ملی (‌همگی ۵ امتیاز)، دارایی و هما (‌هر کدام ۴ امتیاز) و رستاخیز و ابومسلم (‌هر دو ۳ امتیاز)

تربیت ۱۰ هزار متخصص و ایجاد شهرک اتمی ایران

بر اساس یک طرح وسیع آموزشی، طی ۸ سال آینده حدود ۱۰ هزار نفر کارشناس و متخصص اتمی در داخل و خارج از کشور برای کار در نیروگاه‌های متعدد اتمی تربیت خواهند شد و بدین ترتیب ایران در میان کشورهای استفاده کننده از انرژی اتمی، پس از ژاپن و بالاتر از چین و هند بیشترین متخصص انرژی اتمی آسیا را خواهد داشت.

در حال حاضر ۴۰۰ تن کارآموز سازمان انرژی اتمی در زمینه‌های مختلف تکنولوژی هسته‌ای در آلمان فدرال آموزش می‌بینند. همچنین بر اساس توافقی که میان ایران و فرانسه به عمل آمده است، در دو ماه آینده ۱۲۰ نفر برای کارآموزی در رشته‌های مختلف اتمی به این کشور اعزام می‌شوند.

بر اساس همین توافق تا دو سال آینده حدود ۲۵۰ نفر دیگر نیز برای آموزش در این زمینه به این کشور اعزام خواهند شد. و این برنامه تا تربیت شدن ۱۰ هزار کارشناس در داخل و خارج از کشور ادامه می‌یابد، به‌طوریکه تا سال ۱۹۸۰ و ۱۹۸۱ که دو نیروگاه اتمی بوشهر کار خود را آغاز می‌کنند، از متخصصین ایرانی برای کار در نیروگاه‌های مزبور استفاده می‌شود.

در اجرای همین برنامه، مرکز آموزش هسته‌ای ایران نیز از دو سال پیش به تربیت تکنسین در رشته‌های مختلف تکنولوژی هسته‌ای پرداخته است. در حال حاضر غیر از دو نیروگاه بوشهر به ظرفیت هر یک ۱۲۰۰ مگاوات که در سال‌های ۱۹۸۱ و ۱۹۸۲ آغاز به‌کار می‌کنند، دو نیروگاه دیگر نیز هر یک با ظرفیت ۹۰۰مگاوات در کنار رود کارون در دست ساختمان است که در سال‌های ۱۹۸۲ و ۱۹۸۳ آغاز به‌کار خواهند کرد.

همچنین به‌زودی کار ساختمان دو نیروگاه دیگر در کنار شهرهای اصفهان و ساوه هر یک به ظرفیت ۱۲۰۰ مگاوات، از طرف شرکت سازنده‌ی نیروگاه های بوشهر آغاز خواهد شد.

ضمناً ایران ۴ نیروگاه اتمی از فرانسه خواهد خرید. از سوی دیگر جهت انتقال سازمان انرژی اتمی از تهران به اصفهان، شهرک اتمی ایران با ۲۵ میلیرد ریال هزینه در ۱۵ کیلومتری این شهر ساخته می‌شود.

نشریه‌ی کیهان با درج این مطلب، ‌از سوی مقام‌های آگاه در سازمان انرژی اتمی نوشت: «در اجرای سیاست عدم تمرکز، سازمان انرژی اتمی مقدمات انتقال محل خود را از تهران به ۱۵ کیلومتری اصفهان در منطقه‌ی خراسگان‌ در زمینی به مساحت پنج هزار هکتار فراهم کرده است.

عملیات اجرایی این شهرک که ۱۲۰ هزار نفر گنجایش دارد، حداکثر در دو ماه آخر سال جاری شروع خواهد شد‌. مدت زمان اجرای طرح، ۴ تا ۵ سال خواهد بود. در مرحله‌ی اول این طرح، ۶ هزار واحد مسکونی ساخته خواهد شد که گنجایش ۳۰ هزار نفر را دارد و در ده سال آینده این مجتمع خواهد توانست ۱۲۰ هزار نفر را در خود جای دهد.»

نشریه کیهان از قول منابع آگاه اضافه کرد‌: «علت انتخاب اصفهان برای احداث این مجتمع وجود آب فراوان و ایجاد دو نیروگاه اتمی در نزدیکی این شهر است و در احداث این مجموعه تلاش خواهد شد تا به بافت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی این منطقه هیچ‌گونه آسیبی نیاید.»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

Chi boudim o cheh shodim! az mast ke bar mast

-- Nam ، Jul 1, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)