تاریخ انتشار: ۱۸ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
سی سال پیش در چنین روزی

کنسولگری جدید آمریکا ویزای چهار ساله می‌دهد

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی

جمعه، شانزدهم تیر ۱۳۵۷هجری خورشیدی، برابر با هفتم ژوئیه ۱۹۷۸ میلادی

کنسولگری جدید آمریکا، ۱۰ برابر عمارت کنونی
آقای گلتسن، جنرال کنسول آمریکا در ایران در مصاحبه‌ای با خبرنگار نشریه اطلاعات که در تاریخ هجدهم تیر به چاپ رسید، گفت: «طرح‌هایی که برای یک بنای جدید جهت کنسولگری تنظیم شده، متاسفانه ترتیبات نهایی آن هنوز به پایان نرسیده است.

این ساختمان یک بنای بزرگ دو طبقه خواهد بود. قسمت کنسولی تمام طبقه اول را اشغال خواهد کرد و خواهد توانست مراجعین را راحت‌تر و سریع‌تر بپذیرد. من با قید احتیاط می‌گویم که فضای این محل جدید وقتی که در اختیار ما قرار گیرد، به اندازه ده برابر فضای عمارت کنونی خواهد بود.اوج کار ما در ایام کریسمس است و باز در تعطیلات نوروز. سومین دوره‌ پرکار ما در ماه‌های تابستان است.»

وی در این مصاحبه گفت: در سال ۱۹۷۷ ما بیش از صد هزار ویزا صادر کردیم. بیشتر این ویزاها متعلق به کسانی بود که می‌خواستند به عنوان توریست یا برای تجارت به آمریکا بروند. ولی تقریبا ۲۰ درصد آنها ویزای دانشجویی بود. تقاضای کارت سبز یا در واقع تقاضای ویزای مهاجرت نیز به ۳۳۰۰ نفر بالغ می‌شود.

وی افزود: با ترتیباتی که سال گذشته بین دو دولت ایران و آمریکا داده شد، ما به بیشتر متقاضیان ویزای چهار ساله با اجازه ورود مکرر می‌دهیم.

وی در پایان گفت: ما می‌دانیم که ساختمان کنسولگری خوب و مناسب نیست. برخی از کارمندان ما جدیدند، ما به آنها آموزش می‌دهیم و می‌کوشیم خدمت خوبی عرضه کنیم. نه تنها خدمت خوب، بلکه خدمت سریع و بالاتر از همه خدمت مودبانه. ما در اینجا برای خدمت به مردم هستیم.

هوشنگ انصاری: مذاکرات با کنسرسیوم مستلزم دقت فوق‌العاده است
هوشنگ انصاری، رییس شرکت ملی نفت ایران پیرامون نتایج مذاکرات کنسرسیوم در تهران گفت: این مذاکرات دور چهارم خود را می‌گذراند. در این مرحله از مذاکرات درباره تعیین رقم صادرات نفت از ایران و کلیه مسایل دیگر که مربوط به روابط ایران و کنسرسیوم است، مذاکره می‌شود.

وی اضافه کرد: برنامه‌هایی که به امر شاهنشاه برای اداره همه جنبه‌های این صنعت به دست ایرانیان باید تنظیم شود، جریان دارد و امیدوار هستیم که به دنبال این دور از مذاکرات توافق‌های اصولی روی مسایل مورد نظر به دست آوریم.

محدوده‌ زمانی که برای این مذاکرات لازم است، قابل پیش‌بینی نیست، اما اهمیت آن به حدی است که مستلزم دقت فوق‌العاده است. به همین مناسبت مدت نسبتا زیادی مشغول این تبادل نظرها و گفت‌وگوها هستیم و امیدواریم بتوانیم موافقتنامه‌ای را که در مرحله نهایی تنظیم خواهد شد، به صورتی عرضه کنیم که جواب‌گوی انتظارات و خواسته‌های ملی ما باشد.

اولین روز جشنواره طوس
چهارمین جشنواره طوس از امروز به مدت پنج روز آغاز به کار کرد. چهار نمایش از ایران در جشنواره امسال طوس شرکت دارند. یکی از این نمایش‌ها «گرگین و خوب چهر» نام دارد که نمایشی عروسکی است و بوسیله‌ی مهدی فقیه تهیه شده است.

سه نمایش دیگر به صورت زنده اجرا می‌شوند. یکی از این سه نمایش، «صدای پای فریدون» درباره قیام فریدون بر ضحاک است. نویسنده، کارگردان و طراح این نمایش، علاءالدین رحیمی است و افسانه توکلی، معصومه متین، ناصر بنایی، حسن مهمانی، عبدالرضا بهرامی و یدالله نجفی در آن بازی می‌کنند.

«پوریای ولی، پهلوان شیردل کهنه‌سوار» به نویسندگی و کارگردانی محمد هاشمی از اصفهان نمایش دیگر ایرانی است که موضوع آن به تم نمایش امسال جشنواره که فتوت و جوانمردی است، نزدیک است. یک گروه ده نفری اجرای موسیقی این نمایش را که ساخته‌ی جمشید محبی و محمدرضا بدیعی است، به عهده دارند.

چهارمین نمایش ایرانی این جشنواره «گیل گمش» نوشته‌ی شهرو خردمند است. در این نمایش شکوه نجم‌آبادی و اکبر رحمتی بازی می‌کنند. «گیل گمش» کهن‌ترین اسطوره انسانی است.

بازار کتاب هم داغ شد
نشریه اطلاعات، بیستم تیر در ستون «در محافل و مجالس» نوشت: امسال بازار کتاب رونقی بسزا دارد و کتابخوان‌ها و کتاب‌دوست‌ها، ساعت‌های خوش و آرام‌بخشی را با بهترین و صمیمی‌ترین دوست خود می‌گذرانند...

ولی مراد از این بازار گرمی کتاب، شل شدن «تسمه سانسور» و چاپ ۲۳۴۳ جلد کتاب در سال گذشته، از جمله هشتصد جلد کتاب تازه و ایجاد ۲۰۰ کتاب‌فروشی جدید در پایتخت نیست... رونق بازار کتاب این روزها در محافل و مجالس خصوصی است...

در جلسه گذشته‌ی شورا، دکتر تجدد عضو اسبق «پان ایرانیست» در حمله به پزشک‌پور و سه وکیل پان ایرانیست دیگر مجلس، هم‌رزمان سابق و «سروران لاحق» را متهم به «کتاب نخوانی» کرد و گفت: من به جرات سوگند می‌خورم که شما هنوز یک کتاب اقتصاد جدید و یک کتاب جامعه‌شناسی جدید نخوانده‌اید...

و ایرج گلسرخی متهم اصلی پرونده سوء استفاده در اوقاف، آهنگ‌سازی که بالاخره معلوم نشد چگونه از کار موزیک و آهنگ‌سازی به یک کار مذهبی کشانیده شده، در آخرین دفاع خود گفت که به اندازه قد آقای بقایی یزدی کتاب خوانده است...

و بالاخره حکایت آن زمین‌باز و زمین‌خوار میلیونری که چندی پیش در میهمانی ویلای تازه‌اش، در حالی‌که «بار» مفصل و کتابخانه‌ی مجلل و حوضخانه‌ی دیدنی‌اش را به میهمانان‌ نشان می‌داد، اولیا و انبیا را به شهادت گرفته بود که: در عمرش دست به ورق نزده و هرگز اهل مشروب و منقل و کتاب و متاب نبوده است...

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)