تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
سی سال پیش در چنین روزی

شیراز، پاریس خاورمیانه و تاج، قهرمان جام حذفی

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی

یکشنبه، ۱۸ تیر ۱۳۵۷ هجری خورشیدی، برابر نهم ژوئیه ۱۹۷۸ میلادی

کریم سنجابی: دادن آزادی های سیاسی، آن‌قدرها هم عمیق نیست

خبرگزاری رویتر در گزارشی به تاریخ ۱۳ تیر که در نشریه اطلاعات ۱۸ تیر و کیهان هوایی ۲۱ تیر به چاپ رسیده است می‌نویسد:

«با گسترش آزادی که پادشاه ایران آن را تشویق می‌کند، ایران وارد دوران جدیدی از بحث آزاد و باز سیاسی می‌شود. به دنبال آشوب‌های ضد دولتی شش ماه گذشته که در شهرهای بزرگ ایران روی داد و در جریان آن‌ها دست کم ۲۵ نفر کشته شدند، شاه ایران رییس ساواک را برکنار کرد. این اقدام را در اغلب محافل، گسستن از سیاق گذشته و در چهارچوب کوشش‌های جاری در راستای گسترش آزادی‌های سیاسی دانسته‌اند.

پادشاه ایران علاقه خود را به بسط آزادی‌های سیاسی به پیشرفت‌های اقتصادی و اجتماعی سریع ایران در سال‌های اخیر و با این هدف که کشورش تا خشکیدن ذخایر نفتی‌اش، ظرف حدود‌ سی سال آینده به جرگه کشورهای پیشرفته صنعتی ملحق گردد، ارتباط می‌دهد.

شاه ایران گفته است که میل دارد مجلس‌ نماینده طیف‌های عریض‌تری از دیدگاه‌های سیاسی باشد و به تریبون نیرومندتری برای بحث‌های عمومی بدل شود و به نحوی روزافزون در برابر نیازهای مردم و مملکت خود را مسوول و جوابگو بدانند. هنوز خیلی زود است تا بتوان گفت که ایران پیش از انتخابات آینده مجلس که در خرداد آینده برگزار خواهد شد، صاحب نظامی چند حزبی شود.

رهبران اقلیت‌های مخالف دولت که خود در حال حاضر به‌طور نیمه زیرزمینی فعالیت می‌کنند، بدبین و شکاکند.

دکتر کریم سنجابی که یکی از چهره‌های سرشناس مخالفان به شمار می‌رود، به خبرگزاری رویتر گفته است: «تدابیر ناظر بر بسط آزادی‌های سیاسی به ما شهامت و امید بیشتری می دهد ولی ما احساس می‌کنیم که این حرکت آنق‌درها که می‌گویند عمیق نیست.»

بچه‌ها می‌توانند مجانی تماشا کنند

در برنامه‌های ششمین جشنواره تابستانی کودکان، فیلم‌های کوتاه و بلند از کشورهای مختلف به نمایش درمی‌آید‌. امسال در جوار برنامه‌های موسیقی، رقص و تئاتر که در پارک‌های جمشیدیه، نیاوران و فرح برگزار می‌شود، تصمیم گرفته شده که برای در دسترس بودن فیلم‌ها برای تمامی کودکان پایتخت، فیلم‌های جشنواره برای کودکان در پارک‌های فرح آباد خزانه، ۲۵ شهریور نارمک، باباییان و ۲۵ شهریور نازی‌آباد مجانی نمایش داده شود‌.

نمایش این فیلم ها تا ۱۵ مرداد ادامه خواهد داشت و سعی شده است که بیشتر فیلم‌های ایرانی نمایش داده شود‌.

«‌جامعه معلمان ایران‌» تجدید فعالیت کرد

«‌جامعه معلمان ایران‌» که به باشگاه مهرگان شهرت دارد، فعالیت صنفی و اجتماعی خود را تجدید کرد. امروز یکی از موسسین باشگاه مهرگان اعلام کرد: «فعالیت این باشگاه چون گذشته شامل دو برنامه یکی فعالیت صنفی و دیگر فعالیت اجتماعی است.»

‌فعالیت صنفی جامعه معلمان عبارت است از مسایل مربوط به فرهنگ اعم از دانشگاه، آموزش و پرورش و مسایل دیگر که مربوط به بهبود و رفاه زندگی معلمین است. این موسس جامعه معلمان گفت: «در مورد مسایل اجتماعی ما در کلیه مسایل که مربوط به رفاه و سعادت ملت و پیشرفت کشور ایران باشد فعالیت خواهیم کرد، همچنان‌که در گذشته و پیرامون مساله ملی شدن صنعت نفت این‌گونه بوده است.»

تاج، برنده جام حذفی شد

تیم تاج، با پیروزی بر هما در دیدار پایانی، قهرمان جام حذفی باشگاه های ایران شد‌. در این دیدار تیم تاج برتری محسوسی بر تیم هما داشت و توانست در دقیقه ۴۵ توسط پرویز مظلومی و در دقیقه ۷۵ از روی نقطه‌ی پنالتی توسط هادی نراقی دو گل به هما بزند و قرمان جام حذفی فوتبال کشور شود‌.

شیراز «پاریس» خاورمیانه است

«با احداث بولوارهای متعدد و اجرای ده‌ها طرح عظیم عمرانی، شیراز، عروس شهرهای دنیا می‌شود.»

سید مهدی ابطحی شهردار شیراز که از سفر اروپا بازگشته است در گفت و گویی با خبرنگار اطلاعات، ضمن اعلام این مطلب، اظهار داشت: «شیراز را به حق باید عروس خاورمیانه خواند‌. این شهر تا حدود زیادی از غرب‌زدگی در زمینه‌ی معماری بدور مانده و اصالت خود را با همه عظمت و زیباییش حفظ کرده است.»


شهردار شیراز افزود: «چنان‌چه اعتبار عمرانی که مورد نیاز است تامین شود و نارسایی‌ها و نواقص رفع گردد و آن‌چه که در طول سال‌های اخیر دست‌خوش خرابی و بی‌توجهی بوده است، مرمت و بازسازی شود، شیراز به صورت عروس شهرهای دنیا در خواهد آمد.»

هم اکنون ده بولوار جدید در شیراز در دست احداث است و در ۵۳۰ نقطه، طرح‌های عظیم عمرانی اجرا می‌شود.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)